Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
specjalność: Inżynieria oprogramowania
Sylabus przedmiotu Projektowanie komponentowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie komponentowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Oprogramowania i Cyberbezpieczeństwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Wierciński <Tomasz.Wiercinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Inżynieria oprogramowania |
W-2 | Podstawowe umiejętności programistyczne z przedmiotów Programowanie 1 i 2 oraz znajomość języka programowania wspierających paradygmat obiektowy. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu technik programowania komponentowego. |
C-2 | Zapoznanie się z językami programowania, bibliotekami i technologiami służącymi do tworzenia oprogramowania przy użyciu komponentów. |
C-3 | Nabycie umiejętności korzystania z narzędzi i środowisk projektowania, wytwarzania oraz testowania oprogramowania bazującego na komponentach. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Pojęcie komponentu. Cykl życia komponentu. Zależności i ich rozwiązywanie. Właściwości technologii komponentowej. | 1 |
T-L-2 | Architektura komponentowa i środowiska komponentowe. | 1 |
T-L-3 | Opracowywanie i zestawianie komponentów. | 1 |
T-L-4 | Programowanie aspektowe. | 1 |
T-L-5 | Realizacja wzorców architektonicznych aplikacji rozproszonych. | 1 |
T-L-6 | Zabezpieczenia w aplikacjach rozproszonych. | 1 |
T-L-7 | Obsługa baz danych. Mechanizmy ORM. Bazy NoSQL. Cachowanie danych. | 2 |
T-L-8 | Webserwisy oparte na WSDL i SOAP. | 2 |
T-L-9 | Serwisy RESTful | 2 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie komponentu. Cykl życia komponentu. Zależności i ich rozwiązywanie. Właściwości technologii komponentowej. | 1 |
T-W-2 | Architektura komponentowa i środowiska komponentowe. | 1 |
T-W-3 | Opracowywanie i zestawianie komponentów. | 1 |
T-W-4 | Programowanie aspektowe. | 1 |
T-W-5 | Realizacja wzorców architektonicznych aplikacji rozproszonych. | 1 |
T-W-6 | Zabezpieczenia w aplikacjach rozproszonych. | 1 |
T-W-7 | Obsługa baz danych. Mechanizmy ORM. Bazy NoSQL. Cachowanie danych. | 2 |
T-W-8 | Webserwisy oparte na WSDL i SOAP. | 2 |
T-W-9 | Serwisy RESTful | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | udział w zajęciach laboratoryjnych | 12 |
A-L-2 | Praca własna | 38 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych | 12 |
A-W-2 | Praca własna | 36 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład w formie prezentacji multimedialnej |
M-2 | prezentacja i omawianie przykładowych programów |
M-3 | realizacja ćwiczeń laboratoryjnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny w postaci testu |
S-2 | Ocena formująca: ocena realizacji ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_C27.2_W01 Zna pojęcia komponentu i właściwości technologii komponentowych oraz architekturę komponentową oraz zna podstawowe protokoły, modele i mechanizmy wykorzystywane do komunikacji systemów informatycznych, a także zna mechanizmy dostepu do danych oraz zna podstawowe protokoły, modele i mechanizmy wykorzystywane do komunikacji systemów informatycznych a także zna mechanizmy dostepu do danych | I_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_C27.2_U01 Stosuje proste kody i komponenty oraz tworzy własne pakiety/biblioteki, klasy i metod wchodzące w skład aplikacji. Stosuje pakiety i komponenty w technologiach o źródłach otwartych do projektowania poszczególnych warstw aplikacji. Adaptuje wybrane mechanizmy i metod integracji do oprogramowania projektowanego i implementowanego zgodnie z wymaganiami architektury systemu przy użyciu komponentów oraz wybrane mechanizmy dostępu do danych w projektowanym oprogramowaniu. | I_1A_U04, I_1A_U06, I_1A_U07 | — | — | C-3 | T-L-7, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-9, T-L-8, T-L-1, T-L-2 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_C27.2_K01 Ocenia użyteczność i zgodność przykładowych komponentów, bibliotek/pakietów w wybranej technologii oraz proponuje ulepszenia poprzez budowanie nowych komponentów lub modyfikację istniejących. | I_1A_K01 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-L-7, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-9, T-L-8, T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_C27.2_W01 Zna pojęcia komponentu i właściwości technologii komponentowych oraz architekturę komponentową oraz zna podstawowe protokoły, modele i mechanizmy wykorzystywane do komunikacji systemów informatycznych, a także zna mechanizmy dostepu do danych oraz zna podstawowe protokoły, modele i mechanizmy wykorzystywane do komunikacji systemów informatycznych a także zna mechanizmy dostepu do danych | 2,0 | |
3,0 | Rozumie co to jest komponent. Zna w stopniu podstawowym pojęcie komunikacji systemów informatycznych. Potrafi wymienić rodzaje i sposoby komunikacji oraz wie do czego służą. Potrafi wymienić podstawowe mechanizmy dostępu do danych. | |
3,5 | Rozumie co to jest komponent oraz potrafi podać przykłady gotowych komponentów. Potrafi wymienić rodzaje i sposoby komunikacji oraz wie do czego służą. Potrafi omówić właściwości wybranych mechanizmów dostępu do danych. | |
4,0 | Rozumie co to jest komponent oraz potrafi wymienić podstawowe właściwości technologii komponentowych. Potrafi wymienić podstawowe sposoby komunikacji oraz zna ich zastosowanie. Zna zastosowanie poszczególnych mechanizmów bazodanowych. | |
4,5 | Rozumie co to jest komponent oraz potrafi rozróżnić wybrane technologje komponentowe. Zna protokoły i sposoby komunikacji oraz potrafi z nich skorzystać przy implementacji systemu. Potrafi w stopniu podstawowym korzystać z wybranych mechanizmów bazodanowych. | |
5,0 | Potrafi samodzielnie opracować komponent do wybranych potrzeb. Zna i potrafi korzystać z mechanizmów do komunikacji systemów informatycznych. Potrafi w stopniu zaawansowanym korzystać z wybranych mechanizmów dostępu do danych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_C27.2_U01 Stosuje proste kody i komponenty oraz tworzy własne pakiety/biblioteki, klasy i metod wchodzące w skład aplikacji. Stosuje pakiety i komponenty w technologiach o źródłach otwartych do projektowania poszczególnych warstw aplikacji. Adaptuje wybrane mechanizmy i metod integracji do oprogramowania projektowanego i implementowanego zgodnie z wymaganiami architektury systemu przy użyciu komponentów oraz wybrane mechanizmy dostępu do danych w projektowanym oprogramowaniu. | 2,0 | |
3,0 | Umie stworzyć prosty komponent. Umie wykorzystać gotowy komponent do realizacji projektu. Umie zbudować i skonfigurować podstawowy komponent realizujący prosty wzorzec integracyjny. Umie zastosować najprostszy mechanizm dostępu do danych w implementowanym systemie. | |
3,5 | Umie stworzyć bibliotekę komponentów. Umie skonfigurować gotowy komponent w zależności od potrzeb systemu. Umie łączyć podstawowe wzorce integracyjne w celu realizacji prostego zadania. Umie zastosować wybrany mechanizm ORM dostępu do danych w implementowanym systemie. | |
4,0 | Potrafi łączyć ze sobą stworzone komponenty. Umie łączyć proste gotowe komponenty w programie. Umie zbudować podstawowy przepływ komunikatów w oparciu o połączone wzorce integracyjne. Stosuje mechanizmy dostępu do danych w bazach relacyjnych i NoSQL. | |
4,5 | Potrafi wykorzystać stworzone przez siebie komponenty w programie. Umie łączyć gotowe komponenty z własnymi w celu realizacji wymagań implementowanego systemu. Umie zastosować odpowiedni mechanizm integracji w implementowanym oprogramowaniu. Korzysta z baz relacyjnych i NoSQL oraz mechanizmów cachowania. | |
5,0 | Potrafi tworzyć złożone komponenty i wykorzystywać je w implementowanym systemie. Umie wykorzystywać zaawansowane komponenty z gotowych bibliotek w implementowanym systemie. Umie w sposób zaawansowany korzystać ze wzorców i mechanizmów integracji. Umie w stopniu zaawansowanym korzystać z mechanizmów ORM i cachowania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_C27.2_K01 Ocenia użyteczność i zgodność przykładowych komponentów, bibliotek/pakietów w wybranej technologii oraz proponuje ulepszenia poprzez budowanie nowych komponentów lub modyfikację istniejących. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi odnaleźć wybrane komponenty w wybranej aplikacji oraz potrafi wskazać komponenty w badanym systemie. | |
3,5 | Potrafi odnaleźć wybrane komponenty w wybranej aplikacji oraz wskazać ich zastosowanie oraz potrafi ocenić jakość wybranych komponentów w systemie. | |
4,0 | Potrafi ocenić jakość komponentów w badanym systemie oraz potrafi zaproponować modyfikację istniejących komponentów w celu ulepszenia systemu. | |
4,5 | Potrafi podać potrzebne komponenty do realizacji systemu informatycznego oraz potrafi zaproponować rozbudowę systemu o nowe komponenty w celu jego ulepszenia. | |
5,0 | Potrafi ocenić użyteczność wybranych komponentów w implementowanym systemie.oraz wskazać potrzebne modyfikacje oraz potrafi zaproponować sposób rozbudowy systemu w oparciu o rozbudowę komponentów istniejących oraz implementację własnych w celu ulepszenia systemu. |
Literatura podstawowa
- Clemens Szyperski, Inżynieria oprogramowania. Oprogramowanie komponentowe, WNT, Warszawa, 2001
- Craig walls, Spring w akcji, Helion, 2015, IV
Literatura dodatkowa
- Gregor Hohpe, Enterprise Integration Patterns: Design, Building, and Deploying Messaging Solutions, Addison-Wesley, 2004
- Thomas Erl, Thomas Erl, Service-Oriented Architecture. Concepts, Technology, and Design, Prentice Hall, 2009