Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
specjalność: Inżynieria oprogramowania

Sylabus przedmiotu Bazy danych 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bazy danych 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Przemysław Korytkowski <Przemyslaw.Korytkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Buczyński <Piotr.Buczynski@zut.edu.pl>, Jarosław Jankowski <Jaroslaw.Jankowski@zut.edu.pl>, Przemysław Korytkowski <Przemyslaw.Korytkowski@zut.edu.pl>, Magdalena Krakowiak <Magdalena.Krakowiak@zut.edu.pl>, Bartłomiej Małachowski <Bartlomiej.Malachowski@zut.edu.pl>, Krzysztof Michalak <Krzysztof.Michalak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 18 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 18 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Programowanie 1

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania, tworzenia, ochrony, wykorzystania relacyjnych baz danych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Projektowanie schematu relacyjnych baz danych z wykorzystaniem diagramu ER3
T-L-2SQL Data Definition Language2
T-L-3SQL Data Manupulation Language: SELECT, FROM, WHERE, GROUP BY, HAVING, ORDER BY, IN, funkcje agregujące2
T-L-4SQL Data Manupulation Language: JOIN, podzapytania2
T-L-5SQL Data Manipulation Language: funkcje matematyczne i operacje arytmetyczne1
T-L-6SQL Data Manipulation Language: funkcje warunkowe i tekstowe, daty i czasu1
T-L-7Widoki i indeksy2
T-L-8Funkcje własne, procedury i wyzwalacze2
T-L-9Transakcje2
T-L-10XML i JSON1
18
wykłady
T-W-1Dane, znaczenie i wartość danych, rodzaje baz danych, relacyjne i nierelacyjne bazy danych, system zarządzania relacyjną bazą danych.2
T-W-2Modelowanie relacyjnych baz danych z wykorzystaniem diagramu encji i relacji (ER).2
T-W-3Wprowadzenie do języka SQL: Data Definition Language, Data Manipulation Language. Złączenia tabel. Logika trójwartościowa w SQL.1
T-W-4Zależności funkcyjne, superklucze i klucze, postacie normalne, postać normalna Boyce-Codd'a, bezstratne i stratne podziały tabel, denormalizacja.1
T-W-5Organizacja danych na dyskach: zapis wierszowy i kolumnowy, systemy RAID dla baz danych, zarządzanie buforem bazy danych.2
T-W-6Indeksy, B+ drzewa, funkcje mieszające, indeksy bitmapowe.2
T-W-7Algebra relacji i logiczna optymalizacja zapytań. Statystyki i histogramy danych.2
T-W-8Fizyczna optymalizacja zapytań, Cost Based Optimization. Algorytmy przeszukiwania, sortowania, łączenia.1
T-W-9Transakcje, ACID, algorytm WAL, poziomy izolacji i spójności, serializacja, dwufazowe blokowanie, wykrywanie zakleszczeń.2
T-W-10Dane częściowo ustrukturyzowane. XML: składnia, elementy, atrybuty, przestrzenie nazw, parsowanie. DTD, XSD, XPath, XQuery. JSON: składnia, elementy, atrybuty, parsowanie.1
T-W-11Mechanizmy zapewniania bezpieczeństwa baz danych: Discretionary Access Control, Role-Based Access Controll, Mandatory Access Control, Polyinstantation, SQL injection.1
T-W-12Wprowadzenie do hurtowni danych, model gwiazdy i płatka śniegu, modelowanie wielowymiarowe.1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach18
A-L-2Praca własna32
50
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach - wykład obowiązkowy18
A-W-2Praca własna30
A-W-3Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacją
M-2Laboratorium - Metoda przypadków z dyskusją

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca - Egzamin pisemny z pytaniami weryfikującymi uzyskanie efektów
S-2Ocena formująca: Laboratorium : Ogólna ocena formująca oraz ocena sprawozdań, wejściówek i aktywnej obecności

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Itest_1A_C10_W01
Student ma wiedze o zasadach zarządzania informacją w szczególności w zakresie funkcjonowania systemów z bazami danych oraz projektoweania relacyjnych baz danych.
I_1A_W02C-1T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Itest_1A_C10_U01
Umiejętność formułowania zadań do bazy danych w języku SQL wraz z umiejętnością wywołania zapytań SQL z poziomu innych języków programowania,
I_1A_U06C-1T-L-6, T-L-7, T-W-4M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Itest_1A_C10_W01
Student ma wiedze o zasadach zarządzania informacją w szczególności w zakresie funkcjonowania systemów z bazami danych oraz projektoweania relacyjnych baz danych.
2,0
3,0zna podstawowe zasady zarządzania informacją w systemach z relacyjną bazą danych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Itest_1A_C10_U01
Umiejętność formułowania zadań do bazy danych w języku SQL wraz z umiejętnością wywołania zapytań SQL z poziomu innych języków programowania,
2,0nie umie formułować zapytań w języku SQL na podstawowym poziomie
3,0potrafi sformułować podstawowe zapytanie do relacyjnej bazy danych zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką tego języka
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Garcia-Molina, Ullman, Widom, Systemy baz danych. Kompletny podręcznik, Helion, Gliwice, 2011, 2
  2. Elmasri, Navathe, Wprowadzenie do systemów baz danych, Helion, Gliwice, 2019, 7

Literatura dodatkowa

  1. Beynon-Davies, Systemy baz danych, WNT, Warszawa, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Projektowanie schematu relacyjnych baz danych z wykorzystaniem diagramu ER3
T-L-2SQL Data Definition Language2
T-L-3SQL Data Manupulation Language: SELECT, FROM, WHERE, GROUP BY, HAVING, ORDER BY, IN, funkcje agregujące2
T-L-4SQL Data Manupulation Language: JOIN, podzapytania2
T-L-5SQL Data Manipulation Language: funkcje matematyczne i operacje arytmetyczne1
T-L-6SQL Data Manipulation Language: funkcje warunkowe i tekstowe, daty i czasu1
T-L-7Widoki i indeksy2
T-L-8Funkcje własne, procedury i wyzwalacze2
T-L-9Transakcje2
T-L-10XML i JSON1
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Dane, znaczenie i wartość danych, rodzaje baz danych, relacyjne i nierelacyjne bazy danych, system zarządzania relacyjną bazą danych.2
T-W-2Modelowanie relacyjnych baz danych z wykorzystaniem diagramu encji i relacji (ER).2
T-W-3Wprowadzenie do języka SQL: Data Definition Language, Data Manipulation Language. Złączenia tabel. Logika trójwartościowa w SQL.1
T-W-4Zależności funkcyjne, superklucze i klucze, postacie normalne, postać normalna Boyce-Codd'a, bezstratne i stratne podziały tabel, denormalizacja.1
T-W-5Organizacja danych na dyskach: zapis wierszowy i kolumnowy, systemy RAID dla baz danych, zarządzanie buforem bazy danych.2
T-W-6Indeksy, B+ drzewa, funkcje mieszające, indeksy bitmapowe.2
T-W-7Algebra relacji i logiczna optymalizacja zapytań. Statystyki i histogramy danych.2
T-W-8Fizyczna optymalizacja zapytań, Cost Based Optimization. Algorytmy przeszukiwania, sortowania, łączenia.1
T-W-9Transakcje, ACID, algorytm WAL, poziomy izolacji i spójności, serializacja, dwufazowe blokowanie, wykrywanie zakleszczeń.2
T-W-10Dane częściowo ustrukturyzowane. XML: składnia, elementy, atrybuty, przestrzenie nazw, parsowanie. DTD, XSD, XPath, XQuery. JSON: składnia, elementy, atrybuty, parsowanie.1
T-W-11Mechanizmy zapewniania bezpieczeństwa baz danych: Discretionary Access Control, Role-Based Access Controll, Mandatory Access Control, Polyinstantation, SQL injection.1
T-W-12Wprowadzenie do hurtowni danych, model gwiazdy i płatka śniegu, modelowanie wielowymiarowe.1
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach18
A-L-2Praca własna32
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach - wykład obowiązkowy18
A-W-2Praca własna30
A-W-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięItest_1A_C10_W01Student ma wiedze o zasadach zarządzania informacją w szczególności w zakresie funkcjonowania systemów z bazami danych oraz projektoweania relacyjnych baz danych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W02Ma zaawansowaną i uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu fundamentalnych obszarów informatyki.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania, tworzenia, ochrony, wykorzystania relacyjnych baz danych
Treści programoweT-W-3Wprowadzenie do języka SQL: Data Definition Language, Data Manipulation Language. Złączenia tabel. Logika trójwartościowa w SQL.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca - Egzamin pisemny z pytaniami weryfikującymi uzyskanie efektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna podstawowe zasady zarządzania informacją w systemach z relacyjną bazą danych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięItest_1A_C10_U01Umiejętność formułowania zadań do bazy danych w języku SQL wraz z umiejętnością wywołania zapytań SQL z poziomu innych języków programowania,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U06Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania, tworzenia, ochrony, wykorzystania relacyjnych baz danych
Treści programoweT-L-6SQL Data Manipulation Language: funkcje warunkowe i tekstowe, daty i czasu
T-L-7Widoki i indeksy
T-W-4Zależności funkcyjne, superklucze i klucze, postacie normalne, postać normalna Boyce-Codd'a, bezstratne i stratne podziały tabel, denormalizacja.
Metody nauczaniaM-2Laboratorium - Metoda przypadków z dyskusją
M-1Wykład z prezentacją
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Laboratorium : Ogólna ocena formująca oraz ocena sprawozdań, wejściówek i aktywnej obecności
S-1Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca - Egzamin pisemny z pytaniami weryfikującymi uzyskanie efektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie formułować zapytań w języku SQL na podstawowym poziomie
3,0potrafi sformułować podstawowe zapytanie do relacyjnej bazy danych zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką tego języka
3,5
4,0
4,5
5,0