Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
specjalność: Inżynieria oprogramowania

Sylabus przedmiotu Socjologia społeczeństwa informacyjnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Socjologia społeczeństwa informacyjnego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Szymańska <Katarzyna_Szymanska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA8 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Charakterystyka kluczowych czynników rozwoju społeczno-gospodarczego, roli technologii oraz poziomu i form wymiany informacji w formowaniu ładu społecznego.
C-2Identyfikacja oraz analiza skutków rewolucji informatycznej w aspekcie przemian zachadzących we wszystkich wymiarach życia społecznego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Etapy rozwoju społeczeństw - społeczeństwo tradycyjne, industrialne i informacyjne.2
T-A-2Przegląd i charakterystyka teorii społeczeństwa inormacyjnego. Wpływ rozwoju sztucznej inteligencji na różne wymiary życia społecznego. Korzyści i ryzyka.3
T-A-3Zjawiska i procesy społeczne związane z wpływem technologii informacyjnych na przemiany stylu życia jednostek i zbiorowości ludzkich (rozwarstwienie społeczne, e-wykluczenie, netokracja, globalizacja, transhumanizm, cyborgizacja społeczeństwa).3
T-A-4Prognozy i wyzwania społeczeństwa przyszłosci - wizje społeczeństwa za 50 i 100 lat - kształtowanie kompetencji myślenia przyszłościowego (creative and future thinking)2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział w zajęciach10
A-A-2praca własna15
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1dyskusja
M-2prezentacja multimedialna
M-3praca w grupach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności podczas dyskusji i pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Itest_1A_A03.3_W01
Student zna i rozumie mechanizmy przemian społecznych wywołanych przez rewolucję informatyczną oraz rozwój sztucznej inteligencji.
I_1A_W06C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Itest_1A_A03.3_U01
Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk społecznych w społeczeństwie informacyjnym.
I_1A_U01, I_1A_U03C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Itest_1A_A03.3_K01
Student potrafi pracować w grupie i indywidualnie, ma kompetencje pozyskiwania aktualnej wiedzy do rozwiązywania problemów aktualnych i przyszłych. Aktywnie rozwija myślenie kreatywne, przyszłościowe (future thinking) oraz innowacyjne.
I_1A_K02, I_1A_K03C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Itest_1A_A03.3_W01
Student zna i rozumie mechanizmy przemian społecznych wywołanych przez rewolucję informatyczną oraz rozwój sztucznej inteligencji.
2,0Nie zna podstawowych koncepcji i mechanizmów przemian społecznych.
3,0Zna podstawowe koncepcje i mechanizmy przemian społecznych.
3,5Zna i rozumie podstawowe koncepcje i mechanizmy przemian społecznych.
4,0Zna i rozumie koncepcje i mechanizmy przemian społecznych. Rozumie wpływ SI na przemiany społeczne.
4,5Zna i rozumie koncepcje i mechanizmy przemian społecznych. Rozumie wpływ SI na przemiany społeczne i potrafi tworzyć alternatywne scenariusze zmian społecznych wywołanych przez rewolucję informatyczną.
5,0Zna i rozumie koncepcje i mechanizmy przemian społecznych. Rozumie wpływ SI na przemiany społeczne i potrafi tworzyć alternatywne scenariusze zmian społecznych wywołanych przez rewolucję informatyczną oraz rozważać ich prawdobodobieństwo i konsekwencje.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Itest_1A_A03.3_U01
Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk społecznych w społeczeństwie informacyjnym.
2,0Nie rozumie procesów społecznych w społeczeństwie informacyjnym.
3,0Rozumie podstawowe procesy społeczne w społeczeństwie informacyjnym.
3,5Rozumie i potrafi analizować podstawowe procesy społeczne w społeczeństwie informacyjnym.
4,0Rozumie i potrafi analizować procesy społeczne w społeczeństwie informacyjnym.
4,5Rozumie i potrafi analizować procesy społeczne w społeczeństwie informacyjnym. Potrafi tworzyć alternatywne scenariusze wizji społeczeństwa przyszłości.
5,0Rozumie i potrafi analizować procesy społeczne w społeczeństwie informacyjnym. Potrafi tworzyć alternatywne scenariusze wizji społeczeństwa przyszłości i oceniać ryzyka i korzyści poszczególnych wizji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Itest_1A_A03.3_K01
Student potrafi pracować w grupie i indywidualnie, ma kompetencje pozyskiwania aktualnej wiedzy do rozwiązywania problemów aktualnych i przyszłych. Aktywnie rozwija myślenie kreatywne, przyszłościowe (future thinking) oraz innowacyjne.
2,0Student nie potrafi pracować w grupie, nie ma chęci do rozwoju kreatywnego i przyszłościowego myślenia.
3,0Student potrafi pracować w grupie, ma chęć do rozwijania kreatywnego i przyszłościowego myślenia.
3,5Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, ma chęć do rozwijania kreatywnego i przyszłościowego myślenia.
4,0Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, myśli kreatywnie oraz innowacyjnie, potrafi tworzyć alternatywne scenariusze przyszłości społeczeństwa informacyjnego.
4,5Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, myśli kreatywnie oraz innowacyjnie, potrafi tworzyć alternatywne scenariusze przyszłości społeczeństwa informacyjnego. Potrafi wykorzystywać wiedzę do aby antycypować zmiany społeczne związane z rewolucją informacyjną.
5,0Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, myśli kreatywnie oraz innowacyjnie, potrafi tworzyć alternatywne scenariusze przyszłości społeczeństwa informacyjnego. Potrafi wykorzystywać wiedzę do aby antycypować zmiany społeczne związane z rewolucją informacyjną oraz oceniać ich ryzyka i korzyści.

Literatura podstawowa

  1. Tegmark Max, Życie 3.0. Człowiek w erze sztucznej inteligencji. Człowiek w erze sztucznej inteligencji, Wydawnictwo Prószyński Media, 2019, przeł. Krzysztoń Tomasz
  2. Spitzer Manfred, Epidemia smartfonów. Czy jest zagrożeniem dla zdrowia, edukacji i społeczeństwa?, Dobra Literatura, 2021
  3. Lech W. Zacher (red.), Potencjały i relacje sił w cyfrowym społeczeństwie wiedzy, Wydawnictwo Poltext, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Lennox John C., 2084. Sztuczna inteligencja i przyszłość ludzkości, Wydawnictwo Fundacja Prodoteo, 2023, przeł. Z. Kościuk
  2. Y.N. Harari, Homo deus. Krótka historia jutra, Wydawnictwo Literackie, 2018

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Etapy rozwoju społeczeństw - społeczeństwo tradycyjne, industrialne i informacyjne.2
T-A-2Przegląd i charakterystyka teorii społeczeństwa inormacyjnego. Wpływ rozwoju sztucznej inteligencji na różne wymiary życia społecznego. Korzyści i ryzyka.3
T-A-3Zjawiska i procesy społeczne związane z wpływem technologii informacyjnych na przemiany stylu życia jednostek i zbiorowości ludzkich (rozwarstwienie społeczne, e-wykluczenie, netokracja, globalizacja, transhumanizm, cyborgizacja społeczeństwa).3
T-A-4Prognozy i wyzwania społeczeństwa przyszłosci - wizje społeczeństwa za 50 i 100 lat - kształtowanie kompetencji myślenia przyszłościowego (creative and future thinking)2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział w zajęciach10
A-A-2praca własna15
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięItest_1A_A03.3_W01Student zna i rozumie mechanizmy przemian społecznych wywołanych przez rewolucję informatyczną oraz rozwój sztucznej inteligencji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W06Zna i rozumie procesy współczesnej cywilizacji w zakresie ekonomii i prawa, zwłaszcza w kontekście ochrony własności intelektualnej ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań w produktach informatycznych.
Cel przedmiotuC-1Charakterystyka kluczowych czynników rozwoju społeczno-gospodarczego, roli technologii oraz poziomu i form wymiany informacji w formowaniu ładu społecznego.
C-2Identyfikacja oraz analiza skutków rewolucji informatycznej w aspekcie przemian zachadzących we wszystkich wymiarach życia społecznego.
Treści programoweT-A-1Etapy rozwoju społeczeństw - społeczeństwo tradycyjne, industrialne i informacyjne.
T-A-2Przegląd i charakterystyka teorii społeczeństwa inormacyjnego. Wpływ rozwoju sztucznej inteligencji na różne wymiary życia społecznego. Korzyści i ryzyka.
T-A-3Zjawiska i procesy społeczne związane z wpływem technologii informacyjnych na przemiany stylu życia jednostek i zbiorowości ludzkich (rozwarstwienie społeczne, e-wykluczenie, netokracja, globalizacja, transhumanizm, cyborgizacja społeczeństwa).
T-A-4Prognozy i wyzwania społeczeństwa przyszłosci - wizje społeczeństwa za 50 i 100 lat - kształtowanie kompetencji myślenia przyszłościowego (creative and future thinking)
Metody nauczaniaM-1dyskusja
M-2prezentacja multimedialna
M-3praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności podczas dyskusji i pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych koncepcji i mechanizmów przemian społecznych.
3,0Zna podstawowe koncepcje i mechanizmy przemian społecznych.
3,5Zna i rozumie podstawowe koncepcje i mechanizmy przemian społecznych.
4,0Zna i rozumie koncepcje i mechanizmy przemian społecznych. Rozumie wpływ SI na przemiany społeczne.
4,5Zna i rozumie koncepcje i mechanizmy przemian społecznych. Rozumie wpływ SI na przemiany społeczne i potrafi tworzyć alternatywne scenariusze zmian społecznych wywołanych przez rewolucję informatyczną.
5,0Zna i rozumie koncepcje i mechanizmy przemian społecznych. Rozumie wpływ SI na przemiany społeczne i potrafi tworzyć alternatywne scenariusze zmian społecznych wywołanych przez rewolucję informatyczną oraz rozważać ich prawdobodobieństwo i konsekwencje.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięItest_1A_A03.3_U01Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk społecznych w społeczeństwie informacyjnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U01Posiada umiejętności w zakresie znajomości języka obcego na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego; potrafi posługiwać się specjalistyczną terminologią w środowisku branżowym i poza nim, w szczególności wykorzystując nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne; potrafi w dyskusji wymieniać poglądy, skutecznie przekonywać do własnych pomysłów oraz uwzględniać sugestie współpracowników.
I_1A_U03Potrafi planować własną ścieżkę kariery i rozwoju opartą na możliwości kształcenia ustawicznego obejmującego studia kolejnych stopni, a także szkolenia i certyfikacje związane z profilem zawodowym, posiada umiejętności samokształcenia się.
Cel przedmiotuC-1Charakterystyka kluczowych czynników rozwoju społeczno-gospodarczego, roli technologii oraz poziomu i form wymiany informacji w formowaniu ładu społecznego.
C-2Identyfikacja oraz analiza skutków rewolucji informatycznej w aspekcie przemian zachadzących we wszystkich wymiarach życia społecznego.
Treści programoweT-A-1Etapy rozwoju społeczeństw - społeczeństwo tradycyjne, industrialne i informacyjne.
T-A-2Przegląd i charakterystyka teorii społeczeństwa inormacyjnego. Wpływ rozwoju sztucznej inteligencji na różne wymiary życia społecznego. Korzyści i ryzyka.
T-A-3Zjawiska i procesy społeczne związane z wpływem technologii informacyjnych na przemiany stylu życia jednostek i zbiorowości ludzkich (rozwarstwienie społeczne, e-wykluczenie, netokracja, globalizacja, transhumanizm, cyborgizacja społeczeństwa).
T-A-4Prognozy i wyzwania społeczeństwa przyszłosci - wizje społeczeństwa za 50 i 100 lat - kształtowanie kompetencji myślenia przyszłościowego (creative and future thinking)
Metody nauczaniaM-1dyskusja
M-2prezentacja multimedialna
M-3praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności podczas dyskusji i pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie procesów społecznych w społeczeństwie informacyjnym.
3,0Rozumie podstawowe procesy społeczne w społeczeństwie informacyjnym.
3,5Rozumie i potrafi analizować podstawowe procesy społeczne w społeczeństwie informacyjnym.
4,0Rozumie i potrafi analizować procesy społeczne w społeczeństwie informacyjnym.
4,5Rozumie i potrafi analizować procesy społeczne w społeczeństwie informacyjnym. Potrafi tworzyć alternatywne scenariusze wizji społeczeństwa przyszłości.
5,0Rozumie i potrafi analizować procesy społeczne w społeczeństwie informacyjnym. Potrafi tworzyć alternatywne scenariusze wizji społeczeństwa przyszłości i oceniać ryzyka i korzyści poszczególnych wizji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięItest_1A_A03.3_K01Student potrafi pracować w grupie i indywidualnie, ma kompetencje pozyskiwania aktualnej wiedzy do rozwiązywania problemów aktualnych i przyszłych. Aktywnie rozwija myślenie kreatywne, przyszłościowe (future thinking) oraz innowacyjne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K02Jest gotów do kształtowania i stosowania postaw prospołecznych: humanizmu, patriotyzmu, tolerancji, otwartości i współpracy oraz efektywnego komunikowania się, inicjowania działań i uczestnictwa w działalności na rzecz właściwego wykorzystywania nowych technologii i szerzenia idei społeczeństwa informacyjnego, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
I_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe w kontekście informatyki i związanych z nimi aspektów prawnych i etycznych, a także wymagania takiej postawy od innych.
Cel przedmiotuC-1Charakterystyka kluczowych czynników rozwoju społeczno-gospodarczego, roli technologii oraz poziomu i form wymiany informacji w formowaniu ładu społecznego.
C-2Identyfikacja oraz analiza skutków rewolucji informatycznej w aspekcie przemian zachadzących we wszystkich wymiarach życia społecznego.
Treści programoweT-A-1Etapy rozwoju społeczeństw - społeczeństwo tradycyjne, industrialne i informacyjne.
T-A-2Przegląd i charakterystyka teorii społeczeństwa inormacyjnego. Wpływ rozwoju sztucznej inteligencji na różne wymiary życia społecznego. Korzyści i ryzyka.
T-A-3Zjawiska i procesy społeczne związane z wpływem technologii informacyjnych na przemiany stylu życia jednostek i zbiorowości ludzkich (rozwarstwienie społeczne, e-wykluczenie, netokracja, globalizacja, transhumanizm, cyborgizacja społeczeństwa).
T-A-4Prognozy i wyzwania społeczeństwa przyszłosci - wizje społeczeństwa za 50 i 100 lat - kształtowanie kompetencji myślenia przyszłościowego (creative and future thinking)
Metody nauczaniaM-1dyskusja
M-2prezentacja multimedialna
M-3praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności podczas dyskusji i pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w grupie, nie ma chęci do rozwoju kreatywnego i przyszłościowego myślenia.
3,0Student potrafi pracować w grupie, ma chęć do rozwijania kreatywnego i przyszłościowego myślenia.
3,5Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, ma chęć do rozwijania kreatywnego i przyszłościowego myślenia.
4,0Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, myśli kreatywnie oraz innowacyjnie, potrafi tworzyć alternatywne scenariusze przyszłości społeczeństwa informacyjnego.
4,5Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, myśli kreatywnie oraz innowacyjnie, potrafi tworzyć alternatywne scenariusze przyszłości społeczeństwa informacyjnego. Potrafi wykorzystywać wiedzę do aby antycypować zmiany społeczne związane z rewolucją informacyjną.
5,0Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, myśli kreatywnie oraz innowacyjnie, potrafi tworzyć alternatywne scenariusze przyszłości społeczeństwa informacyjnego. Potrafi wykorzystywać wiedzę do aby antycypować zmiany społeczne związane z rewolucją informacyjną oraz oceniać ich ryzyka i korzyści.