Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
specjalność: Inżynieria chmurowa
Sylabus przedmiotu Grafika webowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Grafika webowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Olejnik-Krugły <aolejnik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wprowadzenie do informatyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami projektowania grafiki webowej |
C-2 | Nabycie przez studentów umiejętności zarządzania kolorem i projektowania grafiki webowej |
C-3 | Nabycie przez studentów umiejętności analizowania wydajności stron www i optymalizacji plików graficznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zarządzanie barwą w przeglądarkach internetowych | 1 |
T-L-2 | Praca z profilami icc w programach graficznych | 1 |
T-L-3 | Praca z bibliotekami plików graficznych, ikonami i fontami | 1 |
T-L-4 | Korekty barwne i tonalne obrazu, kadrowanie, filtry | 1 |
T-L-5 | Testowanie formatów grafiki webowej | 1 |
T-L-6 | Analiza plików graficznych pod kątem SEO i standardu dostępności WCAG | 2 |
T-L-7 | Badanie wydajności strony internetowej | 2 |
T-L-8 | Techniki optymalizacji zdjęć i grafik dla www | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | System zarządzania barwą (percepcja, przestrzenie barwne, pomiar kolorów, CMS) | 1 |
T-W-2 | Profile barwne (ICC, iccMAX, profilowanie i kalibracja urządzeń) | 2 |
T-W-3 | Graficzne elementy stron internetowych (obrazy rastrowe i wektorowe, ikony, fonty, trendy i design) | 1 |
T-W-4 | Techniki fotografii na www (podstawy fotografii, korekty, retusze, kadrowanie) | 1 |
T-W-5 | Formaty grafiki webowej | 1 |
T-W-6 | Standardy dostosowania plików graficznych do www | 1 |
T-W-7 | Wydajność elementów graficznych na www | 2 |
T-W-8 | Optymalizacja plików graficznych na www | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 15 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zjęciach | 10 |
A-W-2 | Praca własna | 13 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie części teoretycznej |
S-2 | Ocena formująca: Ocena poprawności wykonywania zadań laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_C12.2_W01 1. Student potrafi wymienić i scharakteryzować elementy grafiki webowej oraz proces ich projektowania. 2. Student ma wiedzę z zakresu optymalizacji zdjęć cyfrowych i grafiki wektorowej pod kątem produktów cyfrowych. | I_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_C12.2_U01 Student nabył umiejętności korzystania z profili icc, narzędzi i technik projektowania grafiki webowej oraz jej optymalizacji. | I_1A_U02, I_1A_U06, I_1A_U07 | — | — | C-2, C-3 | T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_C12.2_K01 1. Student ma świadomość roli jaką odgrywa design w produktach cyfrowych. 2. Student ma świadomość znaczenia optymalizacji grafiki w kontekście wydajności stron www i aplikacji. | I_1A_K01 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_C12.2_W01 1. Student potrafi wymienić i scharakteryzować elementy grafiki webowej oraz proces ich projektowania. 2. Student ma wiedzę z zakresu optymalizacji zdjęć cyfrowych i grafiki wektorowej pod kątem produktów cyfrowych. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu fotografii i grafiki webowej, nie potrafi scharakteryzować procesu projektowania grafiki webowej ani procesu wykonania i obróbki zdjęć cyfrowych, nie ma wiedzy na temat systemu zarządzania kolorem (w tym kalibracji i profilowania monitorów) ani znaczenia profili icc, nie ma wiedzy na temat technik optymalizacji i testów wydajności grafiki webowej, nie zna trendów ani wzorców projektowych. |
3,0 | Student posiada bardzo ogólną wiedzę z zakresu fotografii i grafiki webowej, procesu projektowania grafiki webowej i procesu wykonania i obróbki zdjęć cyfrowych, systemu zarządzania kolorem, technik optymalizacji i testów wydajności grafiki webowej, trendów i wzorców projektowych. | |
3,5 | Student posiada ogólną wiedzę z zakresu podstawowych pojęć z obszaru fotografii i grafiki webowej, potrafi scharakteryzować proces projektowania grafiki webowej i proces wykonania i obróbki zdjęć cyfrowych, zna podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania kolorem (w tym kalibracji i profilowania monitorów) i profili icc, ma ogólną wiedzę na temat technik optymalizacji i testów wydajności grafiki webowej, potrafi wymienić główne trendy i wzorce projektowe. | |
4,0 | Student posiada wiedzę z zakresu pojęć z obszaru fotografii i grafiki webowej, potrafi scharakteryzować proces projektowania grafiki webowej i proces wykonania i obróbki zdjęć cyfrowych, zna pojęcia z zakresu zarządzania kolorem (w tym kalibracji i profilowania monitorów) i profili icc, ma wiedzę na temat technik optymalizacji i testów wydajności grafiki webowej, potrafi wymienić i scharakteryzować główne trendy i wzorce projektowe. | |
4,5 | Student posiada dobrą wiedzę z zakresu pojęć z obszaru fotografii i grafiki webowej, potrafi dobrze scharakteryzować proces projektowania grafiki webowej i proces wykonania i obróbki zdjęć cyfrowych, zna dobrze pojęcia z zakresu zarządzania kolorem (w tym kalibracji i profilowania monitorów) i profili icc, ma dobrą wiedzę na temat technik optymalizacji i testów wydajności grafiki webowej, potrafi wymienić i scharakteryzować główne trendy i wzorce projektowe. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu pojęć z obszaru fotografii i grafiki webowej, potrafi scharakteryzować proces projektowania grafiki webowej i proces wykonania i obróbki zdjęć cyfrowych, zna znaczenie i proces zarządzania kolorem (w tym proces kalibracji i profilowania monitorów) i zastosowania profili icc w programach graficznych, ma bardzo dobrą wiedzę na temat technik optymalizacji i testów wydajności grafiki webowej, potrafi wymienić i scharakteryzować główne trendy i wzorce projektowe. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_C12.2_U01 Student nabył umiejętności korzystania z profili icc, narzędzi i technik projektowania grafiki webowej oraz jej optymalizacji. | 2,0 | Student nie wykona prawidłowo wszystkich zadań realizowanych na poszczególnych zajęciach laboratoryjnych. |
3,0 | Student wykona zadania realizowane na poszczególnych zajęciach laboratoryjnych, ale będą one wykonane w sposób powierzchowny. | |
3,5 | Student wykona zadania realizowane na poszczególnych zajęciach laboratoryjnych, nie wszystkie (część) zadania zostaną wykonane w sposób dokładny. | |
4,0 | Student wykona zadania realizowane na poszczególnych zajęciach laboratoryjnych, zadania zostaną wykonane w sposób prawidłowy, dokładny, student będzie potrafił uzasadnić swoje decyzje i sposób realizacji zadań. | |
4,5 | Student wykona zadania realizowane na poszczególnych zajęciach laboratoryjnych, zadania zostaną wykonane w sposób staranny, prawidłowy, student będzie potrafił szczegółowo uzasadnić swoje decyzje i sposób realizacji zadań. | |
5,0 | Student wykona zadania realizowane na poszczególnych zajęciach laboratoryjnych, zadania zostaną wykonane w sposób staranny, prawidłowy, wykona dodatkowe czynności, które podniosą wartość merytoryczną zadań, student będzie potrafił szczegółowo uzasadnić swoje decyzje i sposób realizacji zadań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_C12.2_K01 1. Student ma świadomość roli jaką odgrywa design w produktach cyfrowych. 2. Student ma świadomość znaczenia optymalizacji grafiki w kontekście wydajności stron www i aplikacji. | 2,0 | Student nie rozumie znaczenia i roli fotografii oraz grafiki webowej w produktach cyfrowych (główne stron www i aplikacji). |
3,0 | Student rozumie znaczenie i rolę fotografii oraz grafiki webowej w produktach cyfrowych (główne stron www i aplikacji). | |
3,5 | Student rozumie znaczenie i rolę fotografii oraz grafiki webowej w produktach cyfrowych (główne stron www i aplikacji), potrafi ogólnie uzasadnić znaczenie optymalizacji i testów wydajnościowych elementów graficznych, rozumie rolę systemu zarządzania barwą. | |
4,0 | Student dobrze rozumie znaczenie i rolę fotografii oraz grafiki webowej w produktach cyfrowych (główne stron www i aplikacji), potrafi dobrze uzasadnić znaczenie optymalizacji i testów wydajnościowych elementów graficznych, rozumie rolę systemu zarządzania barwą i profili icc. | |
4,5 | Student dobrze rozumie znaczenie i rolę fotografii oraz grafiki webowej w produktach cyfrowych (główne stron www i aplikacji), potrafi dobrze uzasadnić znaczenie optymalizacji i testów wydajnościowych elementów graficznych, rozumie rolę systemu zarządzania barwą i profili icc, rozumie przeznaczenie wykorzystanych narzędzi. | |
5,0 | Student bardzo dobrze rozumie znaczenie i rolę fotografii oraz grafiki webowej w produktach cyfrowych (główne stron www i aplikacji), potrafi bardzo dobrze uzasadnić znaczenie optymalizacji i testów wydajnościowych elementów graficznych, bardzo dobrze rozumie rolę systemu zarządzania barwą i profili icc, bardzo dobrze rozumie przeznaczenie wykorzystanych narzędzi, trendów i wzorców projektowych. |
Literatura podstawowa
- Google, Documentation SEO - Google Search Central, https://developers.google.com/search
- W3C, Web Content Accessibility Guidelines, 2023, https://www.w3.org/TR/WCAG22/
- Stephanie Stimac, Design for Developers, Manning, Wielka Brytania, 2023, ISBN 9781617299476