Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
specjalność: Inżynieria aplikacji webowych
Sylabus przedmiotu Podstawy technologii webowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy technologii webowych | ||
Specjalność | Inżynieria aplikacji webowych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Artur Karczmarczyk <Artur.Karczmarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Czapiewski <Piotr.Czapiewski@zut.edu.pl>, Jarosław Jankowski <Jaroslaw.Jankowski@zut.edu.pl>, Artur Karczmarczyk <Artur.Karczmarczyk@zut.edu.pl>, Bartłomiej Małachowski <Bartlomiej.Malachowski@zut.edu.pl>, Jerzy Pejaś <Jerzy.Pejas@zut.edu.pl>, Piotr Piela <Piotr.Piela@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Programowanie 2 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami budowy witryn i aplikacji internetowych i mobilnych |
C-2 | Ukształtowanie rozumienia podstaw architektury klient-serwer, witryn jedno- i wielo-stronicowych, systemów monolitycznych i mikroserwisów. |
C-3 | Ukształtowanie umięjętności doboru technologii webowej do wymagań projektu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | HTML i CSS - utworzenie semantycznego HTML i zestawu różnych styli CSS zmieniających wygląd strony | 2 |
T-L-2 | JS i DOM – programowe przemieszczanie się po drzewie DOM, dodawanie, usuwanie, edytowanie elementów drzewa DOM | 2 |
T-L-3 | JS i przeglądarki - zastosowanie w przeglądarce API m.in. do geolokalizacji, map, notyfikacji, przeciągnij-i-upuść | 2 |
T-L-4 | JS i usługi internetowe - pobieranie danych z zewnętrznego API za pomocą XMLHttpRequest i Fetch API | 2 |
T-L-5 | TypeScript - dodanie do istniejącej aplikacji internetowej dynamicznych zachowań z wykorzystaniem statycznie typowanego języka skryptowego | 1 |
T-L-6 | PHP - konfiguracja środowiska deweloperskiego, uruchomienie przykładowej aplikacji, debugowanie | 2 |
T-L-7 | PHP - rozszerzenie przykładowej aplikacji o nowe funkcjonalności, debugowanie, profilowanie | 2 |
T-L-8 | PHP - testy jednostkowe | 2 |
T-L-9 | Python WEB - wykorzystanie technologii Python do zbudowania prostej aplikacji internetowej | 1 |
T-L-10 | Node - wykorzystanie technologii Node.js do zbudowania prostej aplikacji internetowej | 1 |
T-L-11 | Hybrydowe aplikacje mobilne - przekształcenie istniejącej aplikacji internetowej na aplikację mobilną i/lub desktopową | 1 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kompleksowo o językach HTML, CSS i preprocesorach CSS. | 2 |
T-W-2 | Programowanie dynamicznych skryptów dla Web z wykorzystaniem języka JavaScript. Koncepty podstawowe i zaawansowane programowanie obiektowe. | 6 |
T-W-3 | Programowanie backend i wielostronicowe na przykładzie PHP. Koncepty podstawowe i zaawansowane programowanie obiektowe. | 5 |
T-W-4 | Alternatywne technologie programowania backend i wielostronicowego na przykładzie Python i Node.js. | 1 |
T-W-5 | Wzorce projektowe. Geneza wzorców projektowych. Krótkie przypomnienie UML. Wzorce behawioralne: strategia. Wzorce kreacyjne: Simple Factory, Factory Method, Abstract Factory, Lazy Initialization, Builder, Prototype. Wzorce strukturalne: Decorator. Adapter. Façade. | 2 |
T-W-6 | Języki programowania dla przeglądarek WWW ze statyczną kontrolą typów na przykładzie TypeScript. | 1 |
T-W-7 | Hybrydowe aplikacje mobilne na przykładzie Cordova, Capacitor lub analogicznej aktualnej na czas wykładów technologii. | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w laboratoriach | 18 |
A-L-2 | Praca własna | 32 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 18 |
A-W-2 | Praca własna | 30 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-5 | Objaśnienie lub wyjaśnienie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kontrola poprawności realizacji zadań na kolejnych laboratoriach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie wykładu w formie testu złożonego z pytań zamkniętych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_D01.01_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie opisać składnię języka znacznikowego HTML wraz ze strukturami semantycznymi, omówić składnię kaskadowych arkuszy styli CSS, języków skryptowych dynamicznie i statycznie typowanych, omówić programowanie aplikacji internetowych w architekturze monolitycznej oraz jednostronicowej. Student powinien być w stanie opisać proces doboru technologii do realizacji założonych celów projektowych. | I_1A_W03, I_1A_W05 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-L-10, T-L-11 | M-1, M-2, M-3, M-5 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_D01.01_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: tworzyć dokumenty HTML z wykorzystaniem struktur semantycznych; dostosowywać wygląd dokumentów HTML z wykorzystaniem styli kaskadowych CSS; programować obiektowo z wykorzystaniem języka skryptowego JavaScript; wykorzystywać współczesne interfejsy programistyczne i biblioteki języka skryptowego JavaScript; tworzyć monolityczne systemy internetowe generowane przez technologię serwerową PHP; tworzyć systemy internetowe w architekturze frontend-backend | I_1A_U06 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11 | M-3, M-4, M-5 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_D01.01_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: kreatywność w rozwiązywaniu problemów projektowych; postępowanie zgodne z zasadami etyki; dbałość o jakość realizowanych prac; otwartość na zespołowe rozwiązywanie problemów | I_1A_K03 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-L-6, T-L-11, T-L-1, T-W-7, T-L-5, T-L-4, T-W-5, T-L-10, T-W-4, T-W-3, T-L-9, T-L-8, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-L-7, T-W-6, T-W-2 | M-2, M-4, M-3, M-5, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_D01.01_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie opisać składnię języka znacznikowego HTML wraz ze strukturami semantycznymi, omówić składnię kaskadowych arkuszy styli CSS, języków skryptowych dynamicznie i statycznie typowanych, omówić programowanie aplikacji internetowych w architekturze monolitycznej oraz jednostronicowej. Student powinien być w stanie opisać proces doboru technologii do realizacji założonych celów projektowych. | 2,0 | |
3,0 | Student jest w stanie samodzielnie omówić proces budowy podstawowych aplikacji internetowych w modelu monolitycznym i frontend-backend w paradygmacie obiektowym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_D01.01_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: tworzyć dokumenty HTML z wykorzystaniem struktur semantycznych; dostosowywać wygląd dokumentów HTML z wykorzystaniem styli kaskadowych CSS; programować obiektowo z wykorzystaniem języka skryptowego JavaScript; wykorzystywać współczesne interfejsy programistyczne i biblioteki języka skryptowego JavaScript; tworzyć monolityczne systemy internetowe generowane przez technologię serwerową PHP; tworzyć systemy internetowe w architekturze frontend-backend | 2,0 | |
3,0 | Student jest w stanie samodzielnie zbudować podstawowe aplikacje internetowe w modelu monolitycznym i frontend-backend w paradygmacie obiektowym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_D01.01_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: kreatywność w rozwiązywaniu problemów projektowych; postępowanie zgodne z zasadami etyki; dbałość o jakość realizowanych prac; otwartość na zespołowe rozwiązywanie problemów | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi rozwiązywać podstawowe problemy projektowe podczas pracy w zespole. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kris Jahmsa, Ph. D., Introduction to Web Development using HTML5, Jones & Bartlett Learning, 2014
- Zend PHP Certification Study Guide (Developer's Library), Zend Technologies, 2017, available at: http://www.zend.com/en/services/certification/php-certification-study-guide
- Marjin Haverbeke, Eloquent JavaScript. Third Edition., No Starch Press, 2018, http://eloquentjavascript.net/
- Sarah Drasner, SVG Animations, O’Reilly Media, 2017
- Eric Freeman, Elisabeth Robson, Head First Design Patterns, 2nd Edition, O’Reilly Media, 2020
- Boris Cherny, Programming TypeScript, O’Reilly Media, 2019
Literatura dodatkowa
- Farhad Ghayour, Diego Cantor, Real-Time 3D Graphics with WebGL 2, Packt Publishing, 2018
- Jesse Cravens, Jeff Burtoft, HTML5 Hacks, O’Reilly Media, 2013
- Sebastien Dubois, Alexis Georges, Learn TypeScript 3 by Building Web Applications, Packt Publishing, 2019
- Simon Timms, Mastering JavaScript Design Patterns – Second Edition, Packt Publishing, 2016
- Junade Ali, Mastering PHP Design Patterns, Packt Publishing, 2016