Wydział Informatyki - Cyberbezpieczeństwo
Sylabus przedmiotu Testy penetracyjne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Cyberbezpieczeństwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Testy penetracyjne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Oprogramowania i Cyberbezpieczeństwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Hyla <Tomasz.Hyla@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zdobycie podstawowych umiejętności z zakresu oceny analizy ryzyka oraz metodologii przeprowadzania testów penetracyjnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ataki na protokoły sieciowe. | 2 |
T-L-2 | Ataki na środowiska aplikacyjne. | 2 |
T-L-3 | Testy platform mobilnych oraz aplikacji dla nich przeznaczonych. | 2 |
T-L-4 | Analiza podatności protokołów komunikacyjnych. | 2 |
T-L-5 | Ataki na systemy sieci bezprzewodowych. | 3 |
T-L-6 | Wyprowadzanie informacji z zamkniętych środowisk. | 3 |
T-L-7 | Wybrane ataki na platformy Linux i Windows. | 4 |
T-L-8 | Eskalacja uprawnień w środowiskach systemów informatycznych. | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje testów bezpieczeństwa i metodyki ich przeprowadzania. | 1 |
T-W-2 | Ataki na protokoły sieciowe. | 1 |
T-W-3 | Ataki na środowiska aplikacyjne. | 1 |
T-W-4 | Budowa i wykorzystanie protokołów komunikacyjnych. | 1 |
T-W-5 | Ataki na systemy sieci bezprzewodowych. | 1 |
T-W-6 | Wyprowadzanie informacji z zamkniętych środowisk. | 1 |
T-W-7 | Wybrane ataki na platformy Linux i Windows. | 1 |
T-W-8 | Eskalacja uprawnień w środowiskach systemów informatycznych. | 1 |
T-W-9 | Podstawy wykorzystania "exploitów". | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach laboratoryjnych | 20 |
A-L-2 | Przygotowanie do realizacji zadań na laboratorium | 25 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładu | 18 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład problemowy |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: ocena wykonywanych zadań praktycznych oraz raportów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
CB_10-_CYBTPE_W01 zna metodologie przeprowadzania testów penetracyjnych oraz podstawowe protokoły komunikacyjne | CB_10-_W05, CB_10-_W09 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
CB_10-_CYBTPE_U01 potrafi przeprowadzać testy penetracyjne zgodnie z określoną metodyką | CB_10-_U03, CB_10-_U05, CB_10-_U07, CB_10-_U10 | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-2 | S-2 |
CB_10-_CYBTPE_U02 przygotować raport (dokumentację techniczną) z wykonanych prac | CB_10-_U06 | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
CB_10-_CYBTPE_K01 jest gotów postępować etycznie, wykonywać swoją pracę zgodnie z przyjętymi standardami, uwzględniając w swoich działaniach aspekty ekonomiczne | CB_10-_K01, CB_10-_K02 | — | C-1 | T-L-3, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CB_10-_CYBTPE_W01 zna metodologie przeprowadzania testów penetracyjnych oraz podstawowe protokoły komunikacyjne | 2,0 | |
3,0 | uzyskanie minimum 51% punktów z zaliczenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CB_10-_CYBTPE_U01 potrafi przeprowadzać testy penetracyjne zgodnie z określoną metodyką | 2,0 | |
3,0 | poprawne wykonanie ponad 51% scenariuszy laboratoriów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
CB_10-_CYBTPE_U02 przygotować raport (dokumentację techniczną) z wykonanych prac | 2,0 | |
3,0 | poprawne wykonanie ponad 51% scenariuszy laboratoriów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CB_10-_CYBTPE_K01 jest gotów postępować etycznie, wykonywać swoją pracę zgodnie z przyjętymi standardami, uwzględniając w swoich działaniach aspekty ekonomiczne | 2,0 | |
3,0 | poprawne wykonanie ponad 51% scenariuszy laboratoriów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- G. Khawaja, Kali Linux i testy penetracyjne. Biblia, Helion, 2022
- M. Hickey, J. Arcuri, Warsztat hakera. Testy penetracyjne i inne techniki wykrywania podatności, Helion, 2022