Wydział Elektryczny - Transformacja energetyczna
Sylabus przedmiotu Transformacja biomasy na cele energetyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transformacja energetyczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Transformacja biomasy na cele energetyczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy chemii, fizyki, biologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami konwersji biomasy na cele energetyczne, powiązane z wytworzeniem ciepła, energii elektrycznej oraz biopaliw transportowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie z regulaminem pracowni. Przepisy BHP. Sprzęt i aparatura wykorzystywane w badaniach. | 2 |
T-L-2 | Oznaczanie wybranych właściwości fizyko-chemicznych biomasy. Wytwarzanie peletu. Proces spalania. | 4 |
T-L-3 | Energetyczne wykorzystanie odpadów organicznych w procesie kompostowania. Zasady ustalania składu materiału do procesu kompostowania. | 2 |
T-L-4 | Produkcja biogazu w procesie fermentacji anaerobowej. Przygotowanie wsadu do komory fermentacji metanowej. Oznaczanie parametrów jakościowo-ilościowych dla uzyskanego biogazu. | 4 |
T-L-5 | Przygotowanie surowca do produkcji biodiesla. Proces transestryfikacji. Oczyszczanie i odwadnianie bioestrów. Oznaczanie podstawowych parametrów jakości biopaliwa. | 6 |
T-L-6 | Zaliczenie | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Biomasa w ujęciu energetycznym - definicje, kryteria podziału, wskaźniki energetyczne. | 2 |
T-W-2 | Tranformacja energetyczna biomasy - metody konwersji. | 3 |
T-W-3 | Wykorzystanie biomasy jako surowca energetycznego w procesach termochemicznych, fizykochemicznych i biochemicznych. | 7 |
T-W-4 | Zaliczenie | 2 |
14 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 20 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 18 |
A-L-3 | Przygotowanie teoretyczne do ćwiczeń | 10 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 14 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 20 |
A-W-3 | Studiowanie literatury związanej z tematyką przedmiotu. | 16 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | multimedialny wykład informacyjny |
M-2 | pokaz |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: test |
S-3 | Ocena podsumowująca: sprawozdanie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TE_10-_A10_W01 Student ma wiedzę w zakresie podstawowych metod konwersji biomasy na cele energetyczne z możliwością ich zastosowania w praktyce. | TE_10-_W02 | — | C-1 | T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-L-4, T-W-1, T-L-2, T-L-5 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TE_10-_A10_U01 Student potrafi dobrać i zastosować w praktyce aparaturę niezbędną dla potrzeb realizacji procesów konwersji biomasy. | TE_10-_U02 | — | C-1 | T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-2 | M-3, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TE_10-_A10_K01 Student rozumie potrzebę wdrażania nowoczesnych rozwiązań w celu zwiększenia stopnia efektywności działań związanych z transformacją energetyczną oraz dla ochrony środowiska. | TE_10-_K01 | — | C-1 | T-L-5, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-W-1, T-W-3 | M-2, M-1, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TE_10-_A10_W01 Student ma wiedzę w zakresie podstawowych metod konwersji biomasy na cele energetyczne z możliwością ich zastosowania w praktyce. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić podstawowe metody konwersji energetycznej biomasy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TE_10-_A10_U01 Student potrafi dobrać i zastosować w praktyce aparaturę niezbędną dla potrzeb realizacji procesów konwersji biomasy. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dobrać aparaturę do jednego z procesów konwersji biomasy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TE_10-_A10_K01 Student rozumie potrzebę wdrażania nowoczesnych rozwiązań w celu zwiększenia stopnia efektywności działań związanych z transformacją energetyczną oraz dla ochrony środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wskazać sposoby konwersji biomasy bez możliwości analizy ich znaczenia tych procesów dla transformacji energetycznej i ich znaczenia proekologicznego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kołodziej B., Matyka M., Odnawialne źródła energii. Rolnicze surowce energetyczne, PWRiL, 2012
- Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, PWN, 2017
Literatura dodatkowa
- Ligus M., Efektywność inwestycji w odnawialne źródła energii - analiza kosztów i korzyści, CeDeWu.pl, 2009