Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Transformacja energetyczna

Sylabus przedmiotu Pompy ciepła w transformacji energetycznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transformacja energetyczna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Pompy ciepła w transformacji energetycznej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Tuchowski <Wojciech.Tuchowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 20 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 14 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy techniki cieplnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie pomp ciepła oraz zasady projektowania i obliczania obiegów pomp ciepła

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Obliczenia efektywności pompy ciepła w obiegu Carnota. Obliczenia obiegów teoretycznych pompy ciepła, urządzenia sprężarkowe jednostopniowe: praca sprężarki, wydajność grzewcza i chłodnicza, efektywność energetyczna2
T-L-2Obliczenia obiegu: suchego nasyconego, z dochłodzeniem, przegrzanego z dochłodzeniem; obiegu z regeneracją.3
T-L-3Analiza porównawcza obiegów5
T-L-4Obliczenia bilansu cieplnego pomieszczeń klimatyzowanych3
T-L-5Porównanie pomp ciepła z innymi systemami grzewczymi pod kątem emisyjności1
T-L-6Obliczenia projektowe prowadzące do prawidłowego doboru pompy ciepła5
T-L-7Zaliczenie1
20
wykłady
T-W-1Pompy ciepła w teorii i praktyce - zastosowania. klasyfikacja pomp ciepła . Systemy biwalentne1
T-W-2Zasoby ciepła w otoczeniu do zasilania pomp ciepła. Znaczenie energii słonecznej w naszym klimacie1
T-W-3Wykresy T-S i Lgp-h dla czynników obiegowych pomp ciepła, porównanie czynników chłodniczych1
T-W-4Obiegi Lindego mokry -suchy, obieg przegrzany, obieg z dochłodzeniem, obieg z regeneracją ciepła, moc grzewcza i efektywność obiegu1
T-W-5Sposoby poprawy efektywności pomp ciepła, wewnętrzna i zewnętrzna regeneracja ciepła w obiegu pompy ciepła1
T-W-6Obiegi sprężarkowych pomp ciepła - dwustopniowe z pełnym i niepełnym chłodzeniem międzystopniowym1
T-W-7Straty energetyczne w obiegach pomp ciepła1
T-W-8Bilans cieplny obiektów ogrzewanych i chłodzonych, znaczenie izolacji cieplnych i zimnochronnych, urządzenia przeciwsłoneczne1
T-W-9Procesy szronienia i odszraniania oziębiaczy powietrza. Przechowalnie: owoców , warzyw, nabiału1
T-W-10Czynniki chłodnicze- oddziaływanie na środowisko: GWP, ODP, wskaźnik TEWI jako kryterium oceny pomp ciepła1
T-W-11Rozwiązania zasilania parowników pomp ciepła1
T-W-12Systemy chłodzenia pośredni i bezpośredni w instalacjach pomp ciepła. Zalety i wady systemów1
T-W-13Zaliczenie2
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2analiza danych i przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych28
A-L-3Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2praca własna36
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające: wykład informacyjny
M-2metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aktywność studenta podczas zajęć
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TE_10-_A08_W01
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie obiegów, czynników i instalacji chłodniczych, oraz zna rozwiązania rzeczywistych pomp ciepła stosowanych w przemyśle i gospodarstwie domowym.
TE_10-_W01, TE_10-_W03, TE_10-_W02C-1T-W-8, T-W-2, T-W-11, T-W-7, T-W-6, T-W-10, T-W-13, T-W-9, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-12M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TE_10-_A08_U01
Student potrafi prowadzić obliczenia, planować i przeprowadzać symulacje komputerowe oraz korzystać z oprogramowania specjalistycznego z zakresu wentylacji, chłodnictwa, klimatyzacji i pomp ciepła
TE_10-_U01, TE_10-_U05, TE_10-_U06, TE_10-_U04, TE_10-_U02, TE_10-_U03C-1T-L-4, T-L-1, T-L-7, T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-L-3M-1, M-2S-2, S-1
TE_10-_A08_U02
Student potrafi zaprojektować prostą pompę ciepła oraz opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania. Potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować proste urządzenie, obiekt lub system typowe dla chłodnictwa i klimatyzacji
TE_10-_U03, TE_10-_U02, TE_10-_U05, TE_10-_U01, TE_10-_U06, TE_10-_U04C-1T-L-6M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TE_10-_A08_K01
Student rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy w tym na temat pomp ciepła, ich efektywności, nowych czynników i rozwiązań. Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
TE_10-_K01C-1T-W-12, T-W-9, T-W-1, T-W-11, T-W-8, T-W-6, T-W-4, T-W-10, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-2M-2, M-1S-2, S-1
TE_10-_A08_K02
Posiada świadomość szczególnej wagi profesjonalizmu i zasad etyki zawodowej. Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów
TE_10-_K01C-1T-W-11, T-W-2, T-W-4, T-W-10, T-W-9, T-W-5, T-W-12, T-W-8, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-7M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TE_10-_A08_W01
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie obiegów, czynników i instalacji chłodniczych, oraz zna rozwiązania rzeczywistych pomp ciepła stosowanych w przemyśle i gospodarstwie domowym.
2,0
3,0Student potrafi zdefiniować większość pojęć, wskazać podstawowe właściwości i cechy dotyczące analizowanych systemów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TE_10-_A08_U01
Student potrafi prowadzić obliczenia, planować i przeprowadzać symulacje komputerowe oraz korzystać z oprogramowania specjalistycznego z zakresu wentylacji, chłodnictwa, klimatyzacji i pomp ciepła
2,0
3,0Student potrafi rozwiązać proste zadanie obliczeniowe popełniając nieliczne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0
TE_10-_A08_U02
Student potrafi zaprojektować prostą pompę ciepła oraz opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania. Potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować proste urządzenie, obiekt lub system typowe dla chłodnictwa i klimatyzacji
2,0
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt uczenia się zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TE_10-_A08_K01
Student rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy w tym na temat pomp ciepła, ich efektywności, nowych czynników i rozwiązań. Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
2,0
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu uczenia się
3,5
4,0
4,5
5,0
TE_10-_A08_K02
Posiada świadomość szczególnej wagi profesjonalizmu i zasad etyki zawodowej. Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów
2,0
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu uczenia się
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rubik M., Chłodnictwo i pompy ciepła, Grupa Medium, Warszawa, 2021, 2
  2. Recknagel, Sprenger, Schramek, Kompendium wiedzy Ogrzewnictwo, Klimatyzacja, Ciepła woda, Chłodnictwo, Omni Scala, Wrocław, 2008
  3. Rubik M., Chłodnictwo i pompy ciepła, Medium Grupa, Warszawa, 2020
  4. Zalewski W., Pompy ciepła sprężarkowe, sorpcyjne i termoelektryczne. Podstawy teoretyczne; przykłady obliczeniowe, IPPU MASTA, Gdańsk, 2001, 1
  5. Pod redakcją Bogusława Zakrzewskiego, Chłodnictwo i klimatyzacja, Astroprint, Odessa, 2015, Tom 1

Literatura dodatkowa

  1. Bohdal T., Charum H., Czapp M., Urządzenia chłodnicze sprężarkowe parowe. Podstawy teoretyczne i obliczenia, Naukowo - Techniczne, Warszawa, 2003
  2. Królicki Z., Termodynamiczne podstawy obniżenia temperatury, Politechnika Wrocławska, Wrocław, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Obliczenia efektywności pompy ciepła w obiegu Carnota. Obliczenia obiegów teoretycznych pompy ciepła, urządzenia sprężarkowe jednostopniowe: praca sprężarki, wydajność grzewcza i chłodnicza, efektywność energetyczna2
T-L-2Obliczenia obiegu: suchego nasyconego, z dochłodzeniem, przegrzanego z dochłodzeniem; obiegu z regeneracją.3
T-L-3Analiza porównawcza obiegów5
T-L-4Obliczenia bilansu cieplnego pomieszczeń klimatyzowanych3
T-L-5Porównanie pomp ciepła z innymi systemami grzewczymi pod kątem emisyjności1
T-L-6Obliczenia projektowe prowadzące do prawidłowego doboru pompy ciepła5
T-L-7Zaliczenie1
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pompy ciepła w teorii i praktyce - zastosowania. klasyfikacja pomp ciepła . Systemy biwalentne1
T-W-2Zasoby ciepła w otoczeniu do zasilania pomp ciepła. Znaczenie energii słonecznej w naszym klimacie1
T-W-3Wykresy T-S i Lgp-h dla czynników obiegowych pomp ciepła, porównanie czynników chłodniczych1
T-W-4Obiegi Lindego mokry -suchy, obieg przegrzany, obieg z dochłodzeniem, obieg z regeneracją ciepła, moc grzewcza i efektywność obiegu1
T-W-5Sposoby poprawy efektywności pomp ciepła, wewnętrzna i zewnętrzna regeneracja ciepła w obiegu pompy ciepła1
T-W-6Obiegi sprężarkowych pomp ciepła - dwustopniowe z pełnym i niepełnym chłodzeniem międzystopniowym1
T-W-7Straty energetyczne w obiegach pomp ciepła1
T-W-8Bilans cieplny obiektów ogrzewanych i chłodzonych, znaczenie izolacji cieplnych i zimnochronnych, urządzenia przeciwsłoneczne1
T-W-9Procesy szronienia i odszraniania oziębiaczy powietrza. Przechowalnie: owoców , warzyw, nabiału1
T-W-10Czynniki chłodnicze- oddziaływanie na środowisko: GWP, ODP, wskaźnik TEWI jako kryterium oceny pomp ciepła1
T-W-11Rozwiązania zasilania parowników pomp ciepła1
T-W-12Systemy chłodzenia pośredni i bezpośredni w instalacjach pomp ciepła. Zalety i wady systemów1
T-W-13Zaliczenie2
14

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2analiza danych i przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych28
A-L-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2praca własna36
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTE_10-_A08_W01Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie obiegów, czynników i instalacji chłodniczych, oraz zna rozwiązania rzeczywistych pomp ciepła stosowanych w przemyśle i gospodarstwie domowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTE_10-_W01Student ma zaawansowaną wiedzę z zakresu aktualnych trendów związanych z transformacją energetyczną, w tym istniejących współzależności sektorowych energii elektrycznej, ciepła i paliw transportowych.
TE_10-_W03Student zna i rozumie ograniczenia stosowania nowoczesnych rozwiązań technologicznych w aspekcie techniki, rozwiązań legislacyjnych, uwarunkowań ekonomicznych i społecznych.
TE_10-_W02Student ma ugruntowaną wiedzę z zakresu wykorzystywanych technologii odnawialnych źródeł i magazynów energii, i rozumie ich wpływ na środowisko naturalne.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie pomp ciepła oraz zasady projektowania i obliczania obiegów pomp ciepła
Treści programoweT-W-8Bilans cieplny obiektów ogrzewanych i chłodzonych, znaczenie izolacji cieplnych i zimnochronnych, urządzenia przeciwsłoneczne
T-W-2Zasoby ciepła w otoczeniu do zasilania pomp ciepła. Znaczenie energii słonecznej w naszym klimacie
T-W-11Rozwiązania zasilania parowników pomp ciepła
T-W-7Straty energetyczne w obiegach pomp ciepła
T-W-6Obiegi sprężarkowych pomp ciepła - dwustopniowe z pełnym i niepełnym chłodzeniem międzystopniowym
T-W-10Czynniki chłodnicze- oddziaływanie na środowisko: GWP, ODP, wskaźnik TEWI jako kryterium oceny pomp ciepła
T-W-13Zaliczenie
T-W-9Procesy szronienia i odszraniania oziębiaczy powietrza. Przechowalnie: owoców , warzyw, nabiału
T-W-3Wykresy T-S i Lgp-h dla czynników obiegowych pomp ciepła, porównanie czynników chłodniczych
T-W-1Pompy ciepła w teorii i praktyce - zastosowania. klasyfikacja pomp ciepła . Systemy biwalentne
T-W-4Obiegi Lindego mokry -suchy, obieg przegrzany, obieg z dochłodzeniem, obieg z regeneracją ciepła, moc grzewcza i efektywność obiegu
T-W-5Sposoby poprawy efektywności pomp ciepła, wewnętrzna i zewnętrzna regeneracja ciepła w obiegu pompy ciepła
T-W-12Systemy chłodzenia pośredni i bezpośredni w instalacjach pomp ciepła. Zalety i wady systemów
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-1metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność studenta podczas zajęć
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zdefiniować większość pojęć, wskazać podstawowe właściwości i cechy dotyczące analizowanych systemów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTE_10-_A08_U01Student potrafi prowadzić obliczenia, planować i przeprowadzać symulacje komputerowe oraz korzystać z oprogramowania specjalistycznego z zakresu wentylacji, chłodnictwa, klimatyzacji i pomp ciepła
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTE_10-_U01Student potrafi dobrać technologie wytwórcze oraz magazyny energii dla wybranego obszaru bilansowego w tym domu jednorodzinnego, zakładu przemysłowego, spółdzielni energetycznej i klastra.
TE_10-_U05Student potrafi pozyskać informacje na temat nowoczesnych rozwiązań technicznych, sposobie ich funkcjonowania, a także danych związanych z aspektami ekonomicznymi i finansowymi, dokonać selekcji i krytycznej oceny materiałów oraz poprawnie je wykorzystać.
TE_10-_U06Student potrafi przygotować raport techniczny i finansowy w wybranych aspektach transformacji energetycznej, a także udokumentować prowadzone badania.
TE_10-_U04Student potrafi przeprowadzić wstępną analizę ekonomiczną proponowanych rozwiązań, uwzględniającą aktualne koszty technologii i substratów, a także zaproponować wykorzystanie dostępnych metod finansowania.
TE_10-_U02Student potrafi zastosować odpowiednią aparaturę pomiarową, zaplanować i wykonać serię pomiarów używając adekwatnych metod oraz opracować wyniki z zakresu parametrów elektrycznych i efektywności energetycznej.
TE_10-_U03Student potrafi wykorzystać właściwe narzędzia wspomagające przeprowadzenie audytu energetycznego, a także pozwalające na symulację pracy źródeł pogodowo zależnych oraz regulacyjno-bilansujących, zinterpretować i ocenić otrzymane wyniki symulacyjne i na ich podstawie przedstawić propozycję wdrożenia rozwiązań technicznych.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie pomp ciepła oraz zasady projektowania i obliczania obiegów pomp ciepła
Treści programoweT-L-4Obliczenia bilansu cieplnego pomieszczeń klimatyzowanych
T-L-1Obliczenia efektywności pompy ciepła w obiegu Carnota. Obliczenia obiegów teoretycznych pompy ciepła, urządzenia sprężarkowe jednostopniowe: praca sprężarki, wydajność grzewcza i chłodnicza, efektywność energetyczna
T-L-7Zaliczenie
T-L-6Obliczenia projektowe prowadzące do prawidłowego doboru pompy ciepła
T-L-2Obliczenia obiegu: suchego nasyconego, z dochłodzeniem, przegrzanego z dochłodzeniem; obiegu z regeneracją.
T-L-5Porównanie pomp ciepła z innymi systemami grzewczymi pod kątem emisyjności
T-L-3Analiza porównawcza obiegów
Metody nauczaniaM-1metody podające: wykład informacyjny
M-2metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie przedmiotu
S-1Ocena formująca: aktywność studenta podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi rozwiązać proste zadanie obliczeniowe popełniając nieliczne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTE_10-_A08_U02Student potrafi zaprojektować prostą pompę ciepła oraz opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania. Potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować proste urządzenie, obiekt lub system typowe dla chłodnictwa i klimatyzacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTE_10-_U03Student potrafi wykorzystać właściwe narzędzia wspomagające przeprowadzenie audytu energetycznego, a także pozwalające na symulację pracy źródeł pogodowo zależnych oraz regulacyjno-bilansujących, zinterpretować i ocenić otrzymane wyniki symulacyjne i na ich podstawie przedstawić propozycję wdrożenia rozwiązań technicznych.
TE_10-_U02Student potrafi zastosować odpowiednią aparaturę pomiarową, zaplanować i wykonać serię pomiarów używając adekwatnych metod oraz opracować wyniki z zakresu parametrów elektrycznych i efektywności energetycznej.
TE_10-_U05Student potrafi pozyskać informacje na temat nowoczesnych rozwiązań technicznych, sposobie ich funkcjonowania, a także danych związanych z aspektami ekonomicznymi i finansowymi, dokonać selekcji i krytycznej oceny materiałów oraz poprawnie je wykorzystać.
TE_10-_U01Student potrafi dobrać technologie wytwórcze oraz magazyny energii dla wybranego obszaru bilansowego w tym domu jednorodzinnego, zakładu przemysłowego, spółdzielni energetycznej i klastra.
TE_10-_U06Student potrafi przygotować raport techniczny i finansowy w wybranych aspektach transformacji energetycznej, a także udokumentować prowadzone badania.
TE_10-_U04Student potrafi przeprowadzić wstępną analizę ekonomiczną proponowanych rozwiązań, uwzględniającą aktualne koszty technologii i substratów, a także zaproponować wykorzystanie dostępnych metod finansowania.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie pomp ciepła oraz zasady projektowania i obliczania obiegów pomp ciepła
Treści programoweT-L-6Obliczenia projektowe prowadzące do prawidłowego doboru pompy ciepła
Metody nauczaniaM-1metody podające: wykład informacyjny
M-2metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie przedmiotu
S-1Ocena formująca: aktywność studenta podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt uczenia się zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTE_10-_A08_K01Student rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy w tym na temat pomp ciepła, ich efektywności, nowych czynników i rozwiązań. Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTE_10-_K01Student rozumie, że transformacja energetyczna związana jest również z aspektami pozatechnicznymi i jest gotów do prezentowania uzyskanych wyników i ich merytorycznego uzasadnienia, a także budowania relacji w środowisku zawodowym.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie pomp ciepła oraz zasady projektowania i obliczania obiegów pomp ciepła
Treści programoweT-W-12Systemy chłodzenia pośredni i bezpośredni w instalacjach pomp ciepła. Zalety i wady systemów
T-W-9Procesy szronienia i odszraniania oziębiaczy powietrza. Przechowalnie: owoców , warzyw, nabiału
T-W-1Pompy ciepła w teorii i praktyce - zastosowania. klasyfikacja pomp ciepła . Systemy biwalentne
T-W-11Rozwiązania zasilania parowników pomp ciepła
T-W-8Bilans cieplny obiektów ogrzewanych i chłodzonych, znaczenie izolacji cieplnych i zimnochronnych, urządzenia przeciwsłoneczne
T-W-6Obiegi sprężarkowych pomp ciepła - dwustopniowe z pełnym i niepełnym chłodzeniem międzystopniowym
T-W-4Obiegi Lindego mokry -suchy, obieg przegrzany, obieg z dochłodzeniem, obieg z regeneracją ciepła, moc grzewcza i efektywność obiegu
T-W-10Czynniki chłodnicze- oddziaływanie na środowisko: GWP, ODP, wskaźnik TEWI jako kryterium oceny pomp ciepła
T-W-3Wykresy T-S i Lgp-h dla czynników obiegowych pomp ciepła, porównanie czynników chłodniczych
T-W-7Straty energetyczne w obiegach pomp ciepła
T-W-5Sposoby poprawy efektywności pomp ciepła, wewnętrzna i zewnętrzna regeneracja ciepła w obiegu pompy ciepła
T-W-2Zasoby ciepła w otoczeniu do zasilania pomp ciepła. Znaczenie energii słonecznej w naszym klimacie
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-1metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie przedmiotu
S-1Ocena formująca: aktywność studenta podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu uczenia się
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTE_10-_A08_K02Posiada świadomość szczególnej wagi profesjonalizmu i zasad etyki zawodowej. Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTE_10-_K01Student rozumie, że transformacja energetyczna związana jest również z aspektami pozatechnicznymi i jest gotów do prezentowania uzyskanych wyników i ich merytorycznego uzasadnienia, a także budowania relacji w środowisku zawodowym.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie pomp ciepła oraz zasady projektowania i obliczania obiegów pomp ciepła
Treści programoweT-W-11Rozwiązania zasilania parowników pomp ciepła
T-W-2Zasoby ciepła w otoczeniu do zasilania pomp ciepła. Znaczenie energii słonecznej w naszym klimacie
T-W-4Obiegi Lindego mokry -suchy, obieg przegrzany, obieg z dochłodzeniem, obieg z regeneracją ciepła, moc grzewcza i efektywność obiegu
T-W-10Czynniki chłodnicze- oddziaływanie na środowisko: GWP, ODP, wskaźnik TEWI jako kryterium oceny pomp ciepła
T-W-9Procesy szronienia i odszraniania oziębiaczy powietrza. Przechowalnie: owoców , warzyw, nabiału
T-W-5Sposoby poprawy efektywności pomp ciepła, wewnętrzna i zewnętrzna regeneracja ciepła w obiegu pompy ciepła
T-W-12Systemy chłodzenia pośredni i bezpośredni w instalacjach pomp ciepła. Zalety i wady systemów
T-W-8Bilans cieplny obiektów ogrzewanych i chłodzonych, znaczenie izolacji cieplnych i zimnochronnych, urządzenia przeciwsłoneczne
T-W-1Pompy ciepła w teorii i praktyce - zastosowania. klasyfikacja pomp ciepła . Systemy biwalentne
T-W-3Wykresy T-S i Lgp-h dla czynników obiegowych pomp ciepła, porównanie czynników chłodniczych
T-W-6Obiegi sprężarkowych pomp ciepła - dwustopniowe z pełnym i niepełnym chłodzeniem międzystopniowym
T-W-7Straty energetyczne w obiegach pomp ciepła
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-1metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność studenta podczas zajęć
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu uczenia się
3,5
4,0
4,5
5,0