Wydział Elektryczny - Transformacja energetyczna
Sylabus przedmiotu Pompy ciepła w transformacji energetycznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transformacja energetyczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pompy ciepła w transformacji energetycznej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Tuchowski <Wojciech.Tuchowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy techniki cieplnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie pomp ciepła oraz zasady projektowania i obliczania obiegów pomp ciepła |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Obliczenia efektywności pompy ciepła w obiegu Carnota. Obliczenia obiegów teoretycznych pompy ciepła, urządzenia sprężarkowe jednostopniowe: praca sprężarki, wydajność grzewcza i chłodnicza, efektywność energetyczna | 2 |
T-L-2 | Obliczenia obiegu: suchego nasyconego, z dochłodzeniem, przegrzanego z dochłodzeniem; obiegu z regeneracją. | 3 |
T-L-3 | Analiza porównawcza obiegów | 5 |
T-L-4 | Obliczenia bilansu cieplnego pomieszczeń klimatyzowanych | 3 |
T-L-5 | Porównanie pomp ciepła z innymi systemami grzewczymi pod kątem emisyjności | 1 |
T-L-6 | Obliczenia projektowe prowadzące do prawidłowego doboru pompy ciepła | 5 |
T-L-7 | Zaliczenie | 1 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pompy ciepła w teorii i praktyce - zastosowania. klasyfikacja pomp ciepła . Systemy biwalentne | 1 |
T-W-2 | Zasoby ciepła w otoczeniu do zasilania pomp ciepła. Znaczenie energii słonecznej w naszym klimacie | 1 |
T-W-3 | Wykresy T-S i Lgp-h dla czynników obiegowych pomp ciepła, porównanie czynników chłodniczych | 1 |
T-W-4 | Obiegi Lindego mokry -suchy, obieg przegrzany, obieg z dochłodzeniem, obieg z regeneracją ciepła, moc grzewcza i efektywność obiegu | 1 |
T-W-5 | Sposoby poprawy efektywności pomp ciepła, wewnętrzna i zewnętrzna regeneracja ciepła w obiegu pompy ciepła | 1 |
T-W-6 | Obiegi sprężarkowych pomp ciepła - dwustopniowe z pełnym i niepełnym chłodzeniem międzystopniowym | 1 |
T-W-7 | Straty energetyczne w obiegach pomp ciepła | 1 |
T-W-8 | Bilans cieplny obiektów ogrzewanych i chłodzonych, znaczenie izolacji cieplnych i zimnochronnych, urządzenia przeciwsłoneczne | 1 |
T-W-9 | Procesy szronienia i odszraniania oziębiaczy powietrza. Przechowalnie: owoców , warzyw, nabiału | 1 |
T-W-10 | Czynniki chłodnicze- oddziaływanie na środowisko: GWP, ODP, wskaźnik TEWI jako kryterium oceny pomp ciepła | 1 |
T-W-11 | Rozwiązania zasilania parowników pomp ciepła | 1 |
T-W-12 | Systemy chłodzenia pośredni i bezpośredni w instalacjach pomp ciepła. Zalety i wady systemów | 1 |
T-W-13 | Zaliczenie | 2 |
14 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | analiza danych i przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych | 28 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 14 |
A-W-2 | praca własna | 36 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody podające: wykład informacyjny |
M-2 | metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: aktywność studenta podczas zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie przedmiotu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TE_10-_A08_W01 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie obiegów, czynników i instalacji chłodniczych, oraz zna rozwiązania rzeczywistych pomp ciepła stosowanych w przemyśle i gospodarstwie domowym. | TE_10-_W01, TE_10-_W03, TE_10-_W02 | — | C-1 | T-W-8, T-W-2, T-W-11, T-W-7, T-W-6, T-W-10, T-W-13, T-W-9, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-12 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TE_10-_A08_U01 Student potrafi prowadzić obliczenia, planować i przeprowadzać symulacje komputerowe oraz korzystać z oprogramowania specjalistycznego z zakresu wentylacji, chłodnictwa, klimatyzacji i pomp ciepła | TE_10-_U01, TE_10-_U05, TE_10-_U06, TE_10-_U04, TE_10-_U02, TE_10-_U03 | — | C-1 | T-L-4, T-L-1, T-L-7, T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-L-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
TE_10-_A08_U02 Student potrafi zaprojektować prostą pompę ciepła oraz opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania. Potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować proste urządzenie, obiekt lub system typowe dla chłodnictwa i klimatyzacji | TE_10-_U03, TE_10-_U02, TE_10-_U05, TE_10-_U01, TE_10-_U06, TE_10-_U04 | — | C-1 | T-L-6 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TE_10-_A08_K01 Student rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy w tym na temat pomp ciepła, ich efektywności, nowych czynników i rozwiązań. Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia | TE_10-_K01 | — | C-1 | T-W-12, T-W-9, T-W-1, T-W-11, T-W-8, T-W-6, T-W-4, T-W-10, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-2 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
TE_10-_A08_K02 Posiada świadomość szczególnej wagi profesjonalizmu i zasad etyki zawodowej. Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów | TE_10-_K01 | — | C-1 | T-W-11, T-W-2, T-W-4, T-W-10, T-W-9, T-W-5, T-W-12, T-W-8, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-7 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TE_10-_A08_W01 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie obiegów, czynników i instalacji chłodniczych, oraz zna rozwiązania rzeczywistych pomp ciepła stosowanych w przemyśle i gospodarstwie domowym. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość pojęć, wskazać podstawowe właściwości i cechy dotyczące analizowanych systemów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TE_10-_A08_U01 Student potrafi prowadzić obliczenia, planować i przeprowadzać symulacje komputerowe oraz korzystać z oprogramowania specjalistycznego z zakresu wentylacji, chłodnictwa, klimatyzacji i pomp ciepła | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi rozwiązać proste zadanie obliczeniowe popełniając nieliczne błędy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TE_10-_A08_U02 Student potrafi zaprojektować prostą pompę ciepła oraz opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania. Potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować proste urządzenie, obiekt lub system typowe dla chłodnictwa i klimatyzacji | 2,0 | |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt uczenia się zakresie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TE_10-_A08_K01 Student rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy w tym na temat pomp ciepła, ich efektywności, nowych czynników i rozwiązań. Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu uczenia się | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TE_10-_A08_K02 Posiada świadomość szczególnej wagi profesjonalizmu i zasad etyki zawodowej. Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu uczenia się | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Rubik M., Chłodnictwo i pompy ciepła, Grupa Medium, Warszawa, 2021, 2
- Recknagel, Sprenger, Schramek, Kompendium wiedzy Ogrzewnictwo, Klimatyzacja, Ciepła woda, Chłodnictwo, Omni Scala, Wrocław, 2008
- Rubik M., Chłodnictwo i pompy ciepła, Medium Grupa, Warszawa, 2020
- Zalewski W., Pompy ciepła sprężarkowe, sorpcyjne i termoelektryczne. Podstawy teoretyczne; przykłady obliczeniowe, IPPU MASTA, Gdańsk, 2001, 1
- Pod redakcją Bogusława Zakrzewskiego, Chłodnictwo i klimatyzacja, Astroprint, Odessa, 2015, Tom 1
Literatura dodatkowa
- Bohdal T., Charum H., Czapp M., Urządzenia chłodnicze sprężarkowe parowe. Podstawy teoretyczne i obliczenia, Naukowo - Techniczne, Warszawa, 2003
- Królicki Z., Termodynamiczne podstawy obniżenia temperatury, Politechnika Wrocławska, Wrocław, 2006