Wydział Elektryczny - Transformacja energetyczna
Sylabus przedmiotu Klasteryzacja, społeczności i spółdzielnie energetyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transformacja energetyczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Klasteryzacja, społeczności i spółdzielnie energetyczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Automatyki i Robotyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Dworak <Pawel.Dworak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowoe informacje na temat technologii wytwórczych i magazynów energii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z zakresem działalności, formami organizacji i pracy społeczności energetycznych. |
C-2 | Zapoznanie studenta ze sposobami bilansowania energetycznego i finansowego społeczności energetycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Rola klastrów energii (samobilnasujących się obszarów energetycznych) i energetyki rozproszonej w efektywnym systemie wytwarzania, dystrybucji i konsumpcji energii | 2 |
T-W-2 | Definicje i porównanie istniejących w polskim prawie instytucji: Klastry Energii, Spółdzielnie Energetyczne, Społeczności Energetyczne | 2 |
T-W-3 | Prawne uwarunkowania funkcjonowania klastrów energii w Polsce. Omówienie ustawy z 17 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1762) | 2 |
T-W-4 | Prowadzenie klastra energii: dobór źródeł, zasady bilansowania oraz raportowania do Urzędu Regulacji Energetyki | 1 |
T-W-5 | Zaliczenie wykładów. | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | praca własna | 17 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody podające: wykład informacyjny |
M-2 | metody problemowe: wykład konwersatoryjno problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: aktywność studenta podczas zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TE_10-_A06_W01 Student zna i rozumie rolę społeczności energetycznych, form organizacji, celów, mozliwości oraz wyzwań ich funkcjonowania. | TE_10-_W03 | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TE_10-_A06_U01 Student potrafi krytycznie ocenić zadania, cele i możliwość funkcjonowania danej formy spoleczności energetycznej | TE_10-_U04, TE_10-_U01 | — | C-2, C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TE_10-_A06_W01 Student zna i rozumie rolę społeczności energetycznych, form organizacji, celów, mozliwości oraz wyzwań ich funkcjonowania. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie rolę społeczności energetycznych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TE_10-_A06_U01 Student potrafi krytycznie ocenić zadania, cele i możliwość funkcjonowania danej formy spoleczności energetycznej | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi krytycznie ocenić zadania, cele i możliwość funkcjonowania danej formy spoleczności energetycznej w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- E. Mataczyńska, A. Kucharska, Klastry energii. Regulacje, teoria i praktyka, 2020
- Podręcznik dobrych praktyk dla klastrów energii, Ministerstwo Rozwoju i Technologii, 2024, https://www.gov.pl/web/rozwoj-technologia/podrecznik-dobrych-praktyk-dla-klastrow-energii
Literatura dodatkowa
- Ustawa o odnawialnych źródłach energii, Dziennik Ustaw, 2011, Dz. U. z 2023 r. poz. 1762
- Klastry energii. Warto wiedzieć więcej, Ministerstwo energii, 2020