Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Transformacja energetyczna

Sylabus przedmiotu Efektywność energetyczna w budownictwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transformacja energetyczna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Efektywność energetyczna w budownictwie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki Budowli i Materiałów Budowlanych
Nauczyciel odpowiedzialny Karolina Kurtz <Karolina.Kurtz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 14 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 25 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Rysunek techniczny
W-2Materiały budowlane

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień kształtowania efektywności energetycznej w budownictwie
C-2Nabycie podstawowych umiejętności bilansowania eneregtycznego budynków oraz emisji zanieczyszczeń, nabycie podstawowych umiejętności w zakresie obliczeń ciepono-wilgotnościowych przegród budowlanych
C-3Nabycie świadomości znaczenia oszczędności energii w budynkach oraz poprawnego kształtownaia warunków cieplno-wilgotnościowych przegród budowlanych w kontekście przeciwdziałania zmianom klimatu i adaptacji do zmian klimatu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Granica termiczna budynku. Strefowanie budynku. Zapotrzebowanie na ciepło na potrzeby ogrzewania i wentylacji. Zapotrzebowanie na chłód. Zapotrzebowanie na ciepłą wodę użytkową. Ocena efektywności energetycznej budynków na różnych etapie ich życia – forma i zakres projektowej charakterystyki energetycznej budynku (faza projektowa), świadectwo charakterystyki energetycznej budynku – budynek nowy oraz istniejący.14
T-A-2Wskaźniki emisji. Obliczenia emisji CO2 do atmosfery.1
T-A-3Przygotowanie głębokiej termomodernizacji budynku – wybrane obliczenia. Ocena stanu istniejącego budynku (baseline). Usprawnienia termomodernizacyjne. Wybór optymalnych rozwiązań termomodernizacyjnych. Scenariusze realizacji termomodernizacji.9
T-A-4Zaliczenie.1
25
wykłady
T-W-1Składowe zapotrzebowania na energię w budynku. Podstawowe pojęcia – energia użytkowa, końcowa, finalna, pierwotna. Cykl życia budynku. Elementy kształtujące zapotrzebowanie na energię w budynku. Aktualne wymagania izolacyjności cieplnej oraz oszczędności energii w budynkach. System certyfikacji energetycznej budynków.1
T-W-2Mechanizmy wymiany ciepła. Przenikanie ciepła przez przegrody: jednorodne i niejednorodne (płaskie/ niepłaskie), szczeliny powietrzne i ich uwzględnianie w obliczeniach współczynnika przenikania ciepła przegrody, wymiana ciepła z gruntem, podstawy doboru stolarki otworowej z uwagi na jej cechy istotne w bilansie energetycznym budynku. Zagadnienia cieplno-wilgotnościowe3
T-W-3Właściwości fizyczne materiałów budowlanych istotne z punktu widzenia kształtowania izolacyjności termicznej przegród obudowy budynku oraz jego masy termicznej – podstawowy przegląd1
T-W-4Podstawowe równanie potrzeb cieplnych budynku. Zapotrzebowanie na ciepło na potrzeby ogrzewania i wentylacji. Zapotrzebowanie na chłód. Zapotrzebowanie na ciepłą wodę użytkową. Ocena efektywności energetycznej budynków na różnych etapie ich życia – forma i zakres projektowej charakterystyki energetycznej budynku (faza projektowa), świadectwo charakterystyki energetycznej budynku – budynek nowy oraz istniejący.3
T-W-5Przygotowanie głębokiej termomodernizacji budynku. Forma i zakres audytu termomodernizacyjnego. Wnioski z oceny stanu istniejącego budynku (baseline). Usprawnienia termomodernizacyjne. Wybór optymalnych rozwiązań termomodernizacyjnych. Scenariusze realizacji termomodernizacji.3
T-W-6Współczesne standardy energetyczne budynków1
T-W-7Analiza wybranych przykładów charakterystyki energetycznej budynków oraz audytów energetycznych. Zaliczenie wykładów.2
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych25
A-A-2Przygotowanie do zajęć, powtórka materiału23
A-A-3Udział w konsultacjach2
A-A-4Studia przypadków25
75
wykłady
A-W-1Udział w wykładach14
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów16
A-W-3Analiza literatury, studia przypadków20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające – wykład informacyjny i metoda przypadków
M-2Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena postepów studenta na podstawie kolokwiów oraz klauzury
S-2Ocena podsumowująca: Ocena uzyskanych efektów uczenia się na podstawie zaliczenia pisemnego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TE_10-_A03_W01
Student/ka zna podstawowe zagadnbienia z obszaru kształtowania efektywności eneregtycznej budynkó, zna wpływ oddziaływania środowiskowego budynku oraz charakter interakcji pomiędzy budynkiem i środowiskiem
TE_10-_W01C-1T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-3M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TE_10-_A03_U01
Student/ka potrafi wykonać podstawowe obliczenia bilansu potrzeb cieplnych budynku oraz poddać ewaluacji otrzymane wyniki na potrzeby doboru technologii wytwórczych oraz magazynowania energii dla wybranego obszaru bilansowego
TE_10-_U01C-2, C-3T-W-1, T-A-2, T-W-4, T-A-1M-2, M-1S-1
TE_10-_A03_U02
Student/ka potrafi wykonać właściwe narzędzia wpomagające przeprowadzenie audytu eneregtycznego, a także pozwlające na symulacje eneregtyczne oraz poddać ewaluacji otrzymane wyniki i na ich podstawie zaproponować efektywne kosztowo i eneregtycznei rozwiązania zwiększające efektywność eneregtyczną
TE_10-_U03C-2T-W-7, T-W-6, T-A-3, T-A-2M-2, M-1S-1
TE_10-_A03_U03
Student/ka potrafi przeprwadzić podstawową analizę ekonomiczną proponowanych rozwiązań poprawiających efektywność eneregtyczną budynków, uzwględniającą nakłady oraz całkowite koszty projektu
TE_10-_U04C-2, C-3T-A-3, T-W-5M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TE_10-_A03_W01
Student/ka zna podstawowe zagadnbienia z obszaru kształtowania efektywności eneregtycznej budynkó, zna wpływ oddziaływania środowiskowego budynku oraz charakter interakcji pomiędzy budynkiem i środowiskiem
2,0
3,0Student/ka na podstawie podstawowym zna zagadnbienia z obszaru kształtowania efektywności eneregtycznej budynkó, zna wpływ oddziaływania środowiskowego budynku oraz charakter interakcji pomiędzy budynkiem i środowiskiem
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TE_10-_A03_U01
Student/ka potrafi wykonać podstawowe obliczenia bilansu potrzeb cieplnych budynku oraz poddać ewaluacji otrzymane wyniki na potrzeby doboru technologii wytwórczych oraz magazynowania energii dla wybranego obszaru bilansowego
2,0
3,0Student/ka potrafi wykonać podstawowe obliczenia bilansu potrzeb cieplnych budynku oraz poddać ewaluacji otrzymane wyniki
3,5
4,0
4,5
5,0
TE_10-_A03_U02
Student/ka potrafi wykonać właściwe narzędzia wpomagające przeprowadzenie audytu eneregtycznego, a także pozwlające na symulacje eneregtyczne oraz poddać ewaluacji otrzymane wyniki i na ich podstawie zaproponować efektywne kosztowo i eneregtycznei rozwiązania zwiększające efektywność eneregtyczną
2,0
3,0Student/ka potrafi zaporponować podstaowe, efektywne kosztowo i eneregtycznie usprawnienia termomodernizacyjne
3,5
4,0
4,5
5,0
TE_10-_A03_U03
Student/ka potrafi przeprwadzić podstawową analizę ekonomiczną proponowanych rozwiązań poprawiających efektywność eneregtyczną budynków, uzwględniającą nakłady oraz całkowite koszty projektu
2,0
3,0Student/ka potrafi w stopniu podstawowym przeprowadzić analizę ekonomiczną usprawnień termomodernizacyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gawin D., Grzywacz M, Jerominko T., Kurtz-Orecka K., Pabjańczyk W., Sabiniak H., Podstawy teoretyczne i praktyka – wykonywanie świadectw charakterystyki energetycznej. Wydanie uzupełnione, ArCADiasoft Chudzik sp.j. Łódź, Łódź, 2023
  2. Szewczyk B., Termomodernizacja instalacji w budownictwie przemysłowym i użyteczności publicznej, Ośrodek Informacji "Technika instalacyjna w budownictwie", Warszawa, 1999
  3. Robakiewicz M., Audyty energetyczne - zastosowanie - wymagania - metody wykonywania, Oficyna Wydawnicza POLCEN, Warszawa, 2022

Literatura dodatkowa

  1. Kurtz-Orecka K., Audyt eneregtyczny przedsiębiorstwa - uzupełnienie raportu o zbiorczą kartę informacyjną, INSTAL, 2023, 6, str. 19-23
  2. Marchwiński J., Starzyk A., Kopylov O., Kurtz-Orecka K., Impact of Atrium Glazing with and without BIPV on Energy Performance of the Low-rise Building: A Central European Case Study, Energies, 2023, 16, z. 12
  3. Kurtz-Orecka K., Impact of technical systems efficiency and calculation method on evaluation of building energy performance and carbon emission, Ekonomia i Środowisko – Economics and Environment, 2018, 4 (67), s. 176-188
  4. Kurtz-Orecka K., Współczynnik redukcji temperatury w obliczeniach strat ciepła do nieogrzewanych piwnic, Czasopismo Inżynierii Lądowej, Środowiska i Architektury (Journal of Civil Engineering and Architecture), 2016, 33, z. 63, s. 211-218
  5. Kurtz-Orecka K., Cierzniewski P., Problematyka termomodernizacji w budynkach zabytkowych i dawnych, Czasopismo Inżynierii Lądowej, Środowiska i Architektury (Journal of Civil Engineering and Architecture), 2018, 32, z.62, s. 249-258

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Granica termiczna budynku. Strefowanie budynku. Zapotrzebowanie na ciepło na potrzeby ogrzewania i wentylacji. Zapotrzebowanie na chłód. Zapotrzebowanie na ciepłą wodę użytkową. Ocena efektywności energetycznej budynków na różnych etapie ich życia – forma i zakres projektowej charakterystyki energetycznej budynku (faza projektowa), świadectwo charakterystyki energetycznej budynku – budynek nowy oraz istniejący.14
T-A-2Wskaźniki emisji. Obliczenia emisji CO2 do atmosfery.1
T-A-3Przygotowanie głębokiej termomodernizacji budynku – wybrane obliczenia. Ocena stanu istniejącego budynku (baseline). Usprawnienia termomodernizacyjne. Wybór optymalnych rozwiązań termomodernizacyjnych. Scenariusze realizacji termomodernizacji.9
T-A-4Zaliczenie.1
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Składowe zapotrzebowania na energię w budynku. Podstawowe pojęcia – energia użytkowa, końcowa, finalna, pierwotna. Cykl życia budynku. Elementy kształtujące zapotrzebowanie na energię w budynku. Aktualne wymagania izolacyjności cieplnej oraz oszczędności energii w budynkach. System certyfikacji energetycznej budynków.1
T-W-2Mechanizmy wymiany ciepła. Przenikanie ciepła przez przegrody: jednorodne i niejednorodne (płaskie/ niepłaskie), szczeliny powietrzne i ich uwzględnianie w obliczeniach współczynnika przenikania ciepła przegrody, wymiana ciepła z gruntem, podstawy doboru stolarki otworowej z uwagi na jej cechy istotne w bilansie energetycznym budynku. Zagadnienia cieplno-wilgotnościowe3
T-W-3Właściwości fizyczne materiałów budowlanych istotne z punktu widzenia kształtowania izolacyjności termicznej przegród obudowy budynku oraz jego masy termicznej – podstawowy przegląd1
T-W-4Podstawowe równanie potrzeb cieplnych budynku. Zapotrzebowanie na ciepło na potrzeby ogrzewania i wentylacji. Zapotrzebowanie na chłód. Zapotrzebowanie na ciepłą wodę użytkową. Ocena efektywności energetycznej budynków na różnych etapie ich życia – forma i zakres projektowej charakterystyki energetycznej budynku (faza projektowa), świadectwo charakterystyki energetycznej budynku – budynek nowy oraz istniejący.3
T-W-5Przygotowanie głębokiej termomodernizacji budynku. Forma i zakres audytu termomodernizacyjnego. Wnioski z oceny stanu istniejącego budynku (baseline). Usprawnienia termomodernizacyjne. Wybór optymalnych rozwiązań termomodernizacyjnych. Scenariusze realizacji termomodernizacji.3
T-W-6Współczesne standardy energetyczne budynków1
T-W-7Analiza wybranych przykładów charakterystyki energetycznej budynków oraz audytów energetycznych. Zaliczenie wykładów.2
14

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych25
A-A-2Przygotowanie do zajęć, powtórka materiału23
A-A-3Udział w konsultacjach2
A-A-4Studia przypadków25
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach14
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów16
A-W-3Analiza literatury, studia przypadków20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTE_10-_A03_W01Student/ka zna podstawowe zagadnbienia z obszaru kształtowania efektywności eneregtycznej budynkó, zna wpływ oddziaływania środowiskowego budynku oraz charakter interakcji pomiędzy budynkiem i środowiskiem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTE_10-_W01Student ma zaawansowaną wiedzę z zakresu aktualnych trendów związanych z transformacją energetyczną, w tym istniejących współzależności sektorowych energii elektrycznej, ciepła i paliw transportowych.
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień kształtowania efektywności energetycznej w budownictwie
Treści programoweT-W-2Mechanizmy wymiany ciepła. Przenikanie ciepła przez przegrody: jednorodne i niejednorodne (płaskie/ niepłaskie), szczeliny powietrzne i ich uwzględnianie w obliczeniach współczynnika przenikania ciepła przegrody, wymiana ciepła z gruntem, podstawy doboru stolarki otworowej z uwagi na jej cechy istotne w bilansie energetycznym budynku. Zagadnienia cieplno-wilgotnościowe
T-W-4Podstawowe równanie potrzeb cieplnych budynku. Zapotrzebowanie na ciepło na potrzeby ogrzewania i wentylacji. Zapotrzebowanie na chłód. Zapotrzebowanie na ciepłą wodę użytkową. Ocena efektywności energetycznej budynków na różnych etapie ich życia – forma i zakres projektowej charakterystyki energetycznej budynku (faza projektowa), świadectwo charakterystyki energetycznej budynku – budynek nowy oraz istniejący.
T-W-1Składowe zapotrzebowania na energię w budynku. Podstawowe pojęcia – energia użytkowa, końcowa, finalna, pierwotna. Cykl życia budynku. Elementy kształtujące zapotrzebowanie na energię w budynku. Aktualne wymagania izolacyjności cieplnej oraz oszczędności energii w budynkach. System certyfikacji energetycznej budynków.
T-W-6Współczesne standardy energetyczne budynków
T-W-7Analiza wybranych przykładów charakterystyki energetycznej budynków oraz audytów energetycznych. Zaliczenie wykładów.
T-W-5Przygotowanie głębokiej termomodernizacji budynku. Forma i zakres audytu termomodernizacyjnego. Wnioski z oceny stanu istniejącego budynku (baseline). Usprawnienia termomodernizacyjne. Wybór optymalnych rozwiązań termomodernizacyjnych. Scenariusze realizacji termomodernizacji.
T-W-3Właściwości fizyczne materiałów budowlanych istotne z punktu widzenia kształtowania izolacyjności termicznej przegród obudowy budynku oraz jego masy termicznej – podstawowy przegląd
Metody nauczaniaM-1Metody podające – wykład informacyjny i metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena uzyskanych efektów uczenia się na podstawie zaliczenia pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student/ka na podstawie podstawowym zna zagadnbienia z obszaru kształtowania efektywności eneregtycznej budynkó, zna wpływ oddziaływania środowiskowego budynku oraz charakter interakcji pomiędzy budynkiem i środowiskiem
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTE_10-_A03_U01Student/ka potrafi wykonać podstawowe obliczenia bilansu potrzeb cieplnych budynku oraz poddać ewaluacji otrzymane wyniki na potrzeby doboru technologii wytwórczych oraz magazynowania energii dla wybranego obszaru bilansowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTE_10-_U01Student potrafi dobrać technologie wytwórcze oraz magazyny energii dla wybranego obszaru bilansowego w tym domu jednorodzinnego, zakładu przemysłowego, spółdzielni energetycznej i klastra.
Cel przedmiotuC-2Nabycie podstawowych umiejętności bilansowania eneregtycznego budynków oraz emisji zanieczyszczeń, nabycie podstawowych umiejętności w zakresie obliczeń ciepono-wilgotnościowych przegród budowlanych
C-3Nabycie świadomości znaczenia oszczędności energii w budynkach oraz poprawnego kształtownaia warunków cieplno-wilgotnościowych przegród budowlanych w kontekście przeciwdziałania zmianom klimatu i adaptacji do zmian klimatu
Treści programoweT-W-1Składowe zapotrzebowania na energię w budynku. Podstawowe pojęcia – energia użytkowa, końcowa, finalna, pierwotna. Cykl życia budynku. Elementy kształtujące zapotrzebowanie na energię w budynku. Aktualne wymagania izolacyjności cieplnej oraz oszczędności energii w budynkach. System certyfikacji energetycznej budynków.
T-A-2Wskaźniki emisji. Obliczenia emisji CO2 do atmosfery.
T-W-4Podstawowe równanie potrzeb cieplnych budynku. Zapotrzebowanie na ciepło na potrzeby ogrzewania i wentylacji. Zapotrzebowanie na chłód. Zapotrzebowanie na ciepłą wodę użytkową. Ocena efektywności energetycznej budynków na różnych etapie ich życia – forma i zakres projektowej charakterystyki energetycznej budynku (faza projektowa), świadectwo charakterystyki energetycznej budynku – budynek nowy oraz istniejący.
T-A-1Granica termiczna budynku. Strefowanie budynku. Zapotrzebowanie na ciepło na potrzeby ogrzewania i wentylacji. Zapotrzebowanie na chłód. Zapotrzebowanie na ciepłą wodę użytkową. Ocena efektywności energetycznej budynków na różnych etapie ich życia – forma i zakres projektowej charakterystyki energetycznej budynku (faza projektowa), świadectwo charakterystyki energetycznej budynku – budynek nowy oraz istniejący.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metody podające – wykład informacyjny i metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena postepów studenta na podstawie kolokwiów oraz klauzury
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student/ka potrafi wykonać podstawowe obliczenia bilansu potrzeb cieplnych budynku oraz poddać ewaluacji otrzymane wyniki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTE_10-_A03_U02Student/ka potrafi wykonać właściwe narzędzia wpomagające przeprowadzenie audytu eneregtycznego, a także pozwlające na symulacje eneregtyczne oraz poddać ewaluacji otrzymane wyniki i na ich podstawie zaproponować efektywne kosztowo i eneregtycznei rozwiązania zwiększające efektywność eneregtyczną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTE_10-_U03Student potrafi wykorzystać właściwe narzędzia wspomagające przeprowadzenie audytu energetycznego, a także pozwalające na symulację pracy źródeł pogodowo zależnych oraz regulacyjno-bilansujących, zinterpretować i ocenić otrzymane wyniki symulacyjne i na ich podstawie przedstawić propozycję wdrożenia rozwiązań technicznych.
Cel przedmiotuC-2Nabycie podstawowych umiejętności bilansowania eneregtycznego budynków oraz emisji zanieczyszczeń, nabycie podstawowych umiejętności w zakresie obliczeń ciepono-wilgotnościowych przegród budowlanych
Treści programoweT-W-7Analiza wybranych przykładów charakterystyki energetycznej budynków oraz audytów energetycznych. Zaliczenie wykładów.
T-W-6Współczesne standardy energetyczne budynków
T-A-3Przygotowanie głębokiej termomodernizacji budynku – wybrane obliczenia. Ocena stanu istniejącego budynku (baseline). Usprawnienia termomodernizacyjne. Wybór optymalnych rozwiązań termomodernizacyjnych. Scenariusze realizacji termomodernizacji.
T-A-2Wskaźniki emisji. Obliczenia emisji CO2 do atmosfery.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metody podające – wykład informacyjny i metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena postepów studenta na podstawie kolokwiów oraz klauzury
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student/ka potrafi zaporponować podstaowe, efektywne kosztowo i eneregtycznie usprawnienia termomodernizacyjne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTE_10-_A03_U03Student/ka potrafi przeprwadzić podstawową analizę ekonomiczną proponowanych rozwiązań poprawiających efektywność eneregtyczną budynków, uzwględniającą nakłady oraz całkowite koszty projektu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTE_10-_U04Student potrafi przeprowadzić wstępną analizę ekonomiczną proponowanych rozwiązań, uwzględniającą aktualne koszty technologii i substratów, a także zaproponować wykorzystanie dostępnych metod finansowania.
Cel przedmiotuC-2Nabycie podstawowych umiejętności bilansowania eneregtycznego budynków oraz emisji zanieczyszczeń, nabycie podstawowych umiejętności w zakresie obliczeń ciepono-wilgotnościowych przegród budowlanych
C-3Nabycie świadomości znaczenia oszczędności energii w budynkach oraz poprawnego kształtownaia warunków cieplno-wilgotnościowych przegród budowlanych w kontekście przeciwdziałania zmianom klimatu i adaptacji do zmian klimatu
Treści programoweT-A-3Przygotowanie głębokiej termomodernizacji budynku – wybrane obliczenia. Ocena stanu istniejącego budynku (baseline). Usprawnienia termomodernizacyjne. Wybór optymalnych rozwiązań termomodernizacyjnych. Scenariusze realizacji termomodernizacji.
T-W-5Przygotowanie głębokiej termomodernizacji budynku. Forma i zakres audytu termomodernizacyjnego. Wnioski z oceny stanu istniejącego budynku (baseline). Usprawnienia termomodernizacyjne. Wybór optymalnych rozwiązań termomodernizacyjnych. Scenariusze realizacji termomodernizacji.
Metody nauczaniaM-1Metody podające – wykład informacyjny i metoda przypadków
M-2Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena postepów studenta na podstawie kolokwiów oraz klauzury
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student/ka potrafi w stopniu podstawowym przeprowadzić analizę ekonomiczną usprawnień termomodernizacyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0