Wydział Elektryczny - Transformacja energetyczna
Sylabus przedmiotu Efektywność energetyczna w budownictwie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transformacja energetyczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Efektywność energetyczna w budownictwie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki Budowli i Materiałów Budowlanych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Karolina Kurtz <Karolina.Kurtz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Rysunek techniczny |
W-2 | Materiały budowlane |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień kształtowania efektywności energetycznej w budownictwie |
C-2 | Nabycie podstawowych umiejętności bilansowania eneregtycznego budynków oraz emisji zanieczyszczeń, nabycie podstawowych umiejętności w zakresie obliczeń ciepono-wilgotnościowych przegród budowlanych |
C-3 | Nabycie świadomości znaczenia oszczędności energii w budynkach oraz poprawnego kształtownaia warunków cieplno-wilgotnościowych przegród budowlanych w kontekście przeciwdziałania zmianom klimatu i adaptacji do zmian klimatu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Granica termiczna budynku. Strefowanie budynku. Zapotrzebowanie na ciepło na potrzeby ogrzewania i wentylacji. Zapotrzebowanie na chłód. Zapotrzebowanie na ciepłą wodę użytkową. Ocena efektywności energetycznej budynków na różnych etapie ich życia – forma i zakres projektowej charakterystyki energetycznej budynku (faza projektowa), świadectwo charakterystyki energetycznej budynku – budynek nowy oraz istniejący. | 14 |
T-A-2 | Wskaźniki emisji. Obliczenia emisji CO2 do atmosfery. | 1 |
T-A-3 | Przygotowanie głębokiej termomodernizacji budynku – wybrane obliczenia. Ocena stanu istniejącego budynku (baseline). Usprawnienia termomodernizacyjne. Wybór optymalnych rozwiązań termomodernizacyjnych. Scenariusze realizacji termomodernizacji. | 9 |
T-A-4 | Zaliczenie. | 1 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Składowe zapotrzebowania na energię w budynku. Podstawowe pojęcia – energia użytkowa, końcowa, finalna, pierwotna. Cykl życia budynku. Elementy kształtujące zapotrzebowanie na energię w budynku. Aktualne wymagania izolacyjności cieplnej oraz oszczędności energii w budynkach. System certyfikacji energetycznej budynków. | 1 |
T-W-2 | Mechanizmy wymiany ciepła. Przenikanie ciepła przez przegrody: jednorodne i niejednorodne (płaskie/ niepłaskie), szczeliny powietrzne i ich uwzględnianie w obliczeniach współczynnika przenikania ciepła przegrody, wymiana ciepła z gruntem, podstawy doboru stolarki otworowej z uwagi na jej cechy istotne w bilansie energetycznym budynku. Zagadnienia cieplno-wilgotnościowe | 3 |
T-W-3 | Właściwości fizyczne materiałów budowlanych istotne z punktu widzenia kształtowania izolacyjności termicznej przegród obudowy budynku oraz jego masy termicznej – podstawowy przegląd | 1 |
T-W-4 | Podstawowe równanie potrzeb cieplnych budynku. Zapotrzebowanie na ciepło na potrzeby ogrzewania i wentylacji. Zapotrzebowanie na chłód. Zapotrzebowanie na ciepłą wodę użytkową. Ocena efektywności energetycznej budynków na różnych etapie ich życia – forma i zakres projektowej charakterystyki energetycznej budynku (faza projektowa), świadectwo charakterystyki energetycznej budynku – budynek nowy oraz istniejący. | 3 |
T-W-5 | Przygotowanie głębokiej termomodernizacji budynku. Forma i zakres audytu termomodernizacyjnego. Wnioski z oceny stanu istniejącego budynku (baseline). Usprawnienia termomodernizacyjne. Wybór optymalnych rozwiązań termomodernizacyjnych. Scenariusze realizacji termomodernizacji. | 3 |
T-W-6 | Współczesne standardy energetyczne budynków | 1 |
T-W-7 | Analiza wybranych przykładów charakterystyki energetycznej budynków oraz audytów energetycznych. Zaliczenie wykładów. | 2 |
14 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 25 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć, powtórka materiału | 23 |
A-A-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-A-4 | Studia przypadków | 25 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 14 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 16 |
A-W-3 | Analiza literatury, studia przypadków | 20 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające – wykład informacyjny i metoda przypadków |
M-2 | Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena postepów studenta na podstawie kolokwiów oraz klauzury |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena uzyskanych efektów uczenia się na podstawie zaliczenia pisemnego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TE_10-_A03_W01 Student/ka zna podstawowe zagadnbienia z obszaru kształtowania efektywności eneregtycznej budynkó, zna wpływ oddziaływania środowiskowego budynku oraz charakter interakcji pomiędzy budynkiem i środowiskiem | TE_10-_W01 | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-3 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TE_10-_A03_U01 Student/ka potrafi wykonać podstawowe obliczenia bilansu potrzeb cieplnych budynku oraz poddać ewaluacji otrzymane wyniki na potrzeby doboru technologii wytwórczych oraz magazynowania energii dla wybranego obszaru bilansowego | TE_10-_U01 | — | C-2, C-3 | T-W-1, T-A-2, T-W-4, T-A-1 | M-2, M-1 | S-1 |
TE_10-_A03_U02 Student/ka potrafi wykonać właściwe narzędzia wpomagające przeprowadzenie audytu eneregtycznego, a także pozwlające na symulacje eneregtyczne oraz poddać ewaluacji otrzymane wyniki i na ich podstawie zaproponować efektywne kosztowo i eneregtycznei rozwiązania zwiększające efektywność eneregtyczną | TE_10-_U03 | — | C-2 | T-W-7, T-W-6, T-A-3, T-A-2 | M-2, M-1 | S-1 |
TE_10-_A03_U03 Student/ka potrafi przeprwadzić podstawową analizę ekonomiczną proponowanych rozwiązań poprawiających efektywność eneregtyczną budynków, uzwględniającą nakłady oraz całkowite koszty projektu | TE_10-_U04 | — | C-2, C-3 | T-A-3, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TE_10-_A03_W01 Student/ka zna podstawowe zagadnbienia z obszaru kształtowania efektywności eneregtycznej budynkó, zna wpływ oddziaływania środowiskowego budynku oraz charakter interakcji pomiędzy budynkiem i środowiskiem | 2,0 | |
3,0 | Student/ka na podstawie podstawowym zna zagadnbienia z obszaru kształtowania efektywności eneregtycznej budynkó, zna wpływ oddziaływania środowiskowego budynku oraz charakter interakcji pomiędzy budynkiem i środowiskiem | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TE_10-_A03_U01 Student/ka potrafi wykonać podstawowe obliczenia bilansu potrzeb cieplnych budynku oraz poddać ewaluacji otrzymane wyniki na potrzeby doboru technologii wytwórczych oraz magazynowania energii dla wybranego obszaru bilansowego | 2,0 | |
3,0 | Student/ka potrafi wykonać podstawowe obliczenia bilansu potrzeb cieplnych budynku oraz poddać ewaluacji otrzymane wyniki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TE_10-_A03_U02 Student/ka potrafi wykonać właściwe narzędzia wpomagające przeprowadzenie audytu eneregtycznego, a także pozwlające na symulacje eneregtyczne oraz poddać ewaluacji otrzymane wyniki i na ich podstawie zaproponować efektywne kosztowo i eneregtycznei rozwiązania zwiększające efektywność eneregtyczną | 2,0 | |
3,0 | Student/ka potrafi zaporponować podstaowe, efektywne kosztowo i eneregtycznie usprawnienia termomodernizacyjne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TE_10-_A03_U03 Student/ka potrafi przeprwadzić podstawową analizę ekonomiczną proponowanych rozwiązań poprawiających efektywność eneregtyczną budynków, uzwględniającą nakłady oraz całkowite koszty projektu | 2,0 | |
3,0 | Student/ka potrafi w stopniu podstawowym przeprowadzić analizę ekonomiczną usprawnień termomodernizacyjnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gawin D., Grzywacz M, Jerominko T., Kurtz-Orecka K., Pabjańczyk W., Sabiniak H., Podstawy teoretyczne i praktyka – wykonywanie świadectw charakterystyki energetycznej. Wydanie uzupełnione, ArCADiasoft Chudzik sp.j. Łódź, Łódź, 2023
- Szewczyk B., Termomodernizacja instalacji w budownictwie przemysłowym i użyteczności publicznej, Ośrodek Informacji "Technika instalacyjna w budownictwie", Warszawa, 1999
- Robakiewicz M., Audyty energetyczne - zastosowanie - wymagania - metody wykonywania, Oficyna Wydawnicza POLCEN, Warszawa, 2022
Literatura dodatkowa
- Kurtz-Orecka K., Audyt eneregtyczny przedsiębiorstwa - uzupełnienie raportu o zbiorczą kartę informacyjną, INSTAL, 2023, 6, str. 19-23
- Marchwiński J., Starzyk A., Kopylov O., Kurtz-Orecka K., Impact of Atrium Glazing with and without BIPV on Energy Performance of the Low-rise Building: A Central European Case Study, Energies, 2023, 16, z. 12
- Kurtz-Orecka K., Impact of technical systems efficiency and calculation method on evaluation of building energy performance and carbon emission, Ekonomia i Środowisko – Economics and Environment, 2018, 4 (67), s. 176-188
- Kurtz-Orecka K., Współczynnik redukcji temperatury w obliczeniach strat ciepła do nieogrzewanych piwnic, Czasopismo Inżynierii Lądowej, Środowiska i Architektury (Journal of Civil Engineering and Architecture), 2016, 33, z. 63, s. 211-218
- Kurtz-Orecka K., Cierzniewski P., Problematyka termomodernizacji w budynkach zabytkowych i dawnych, Czasopismo Inżynierii Lądowej, Środowiska i Architektury (Journal of Civil Engineering and Architecture), 2018, 32, z.62, s. 249-258