Wydział Elektryczny - Transformacja energetyczna
Sylabus przedmiotu Transformacja energetyczna - cele, uwarunkowania prawno-finansowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transformacja energetyczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Transformacja energetyczna - cele, uwarunkowania prawno-finansowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy wiedzy o funkcjonowania gospodarki i rynku |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami o charakterze teoretycznym oraz praktycznym z zakresu transformacji energetyczne |
C-2 | Wyposażenie studenta w wiedzę z zakresu ekonomicznych aspektów transformacji energetycznej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Przyczyny i skutki zmian klimatycznych | 2 |
T-W-2 | Ewolucja polityki klimatycznej | 2 |
T-W-3 | Konkurencyjność gospodarki a transformacja energetyczna | 2 |
T-W-4 | Finansowanie zwiększenia efektywności energetycznej | 1 |
T-W-5 | Zaliczenie | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Studiowanie materiałów | 17 |
A-W-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | Metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena sprawdzianu zaliczeniowego |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TE_10-_A01_W01 Student zna podstawowe uwarunkowania transformacji energetycznej | TE_10-_W03 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
TE_10-_A01_W02 Student zna procesy, zjawiska, podmioty odpowiedzialne za kształtowanie polityki energetycznej w Polsce i na świecie | TE_10-_W01 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TE_10-_A01_U01 Student potrafi obserwowac, analizować i interpretowac przyczyny i przebieg konkretnych procesów oraz zjawisk społeczno-ekonomicznych towarzyszących rozwojowi różnych rodzajów odnawialnych źródeł energii | TE_10-_U04 | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TE_10-_A01_W01 Student zna podstawowe uwarunkowania transformacji energetycznej | 2,0 | |
3,0 | Student umie zidentyfikować cele i narzędzia transformacji energetycznej oraz wpływ transformacji na gospodarkę w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TE_10-_A01_W02 Student zna procesy, zjawiska, podmioty odpowiedzialne za kształtowanie polityki energetycznej w Polsce i na świecie | 2,0 | |
3,0 | Student zna procesy, zjawiska, podmioty odpowiedzialne za kształtowanie polityki energetycznej w Polsce i na świecie w stopniu podstawowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TE_10-_A01_U01 Student potrafi obserwowac, analizować i interpretowac przyczyny i przebieg konkretnych procesów oraz zjawisk społeczno-ekonomicznych towarzyszących rozwojowi różnych rodzajów odnawialnych źródeł energii | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi obserwowac i interpretowac procesy społeczno-ekonomiczne oraz zjawiska towarzyszące rozwojowi różnych rodzajów odnawialnych źródeł energii w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Młynarski, Tomasz, Unia Europejska w procesie transformacji energetycznej, Krakowskie Studia Międzynarodowe, Kraków, 2019, https://repozytorium.ka.edu.pl/server/api/core/bitstreams/c4cf0ba6-839f-4544-b2e1-d716a8d6c199/content
- Ehrenhalt, Włodzimierz, Kierunki transformacji polskiej eneretyki, Energetyka–Społeczeństwo–Polityka, Warszawa, 2018, file:///C:/Users/48603/Downloads/ESP_02_2018_88-103_.pdf
- Cheba Katarzyna, Bąk Iwona, first_page settings Order ArticGreen Transformation: Applying Statistical Data Analysis to a Systematic Literature Review, Energis, 2011, https://www.mdpi.com/1996-1073/16/1/253
- Hafner, Manfred, and Simone Tagliapietra, The geopolitics of the global energy transition., Springer Nature, 2020, https://library.oapen.org/bitstream/handle/20.500.12657/39553/2020_Book_TheGeopoliticsOfTheGlobalEnerg.pdf?sequence=1
Literatura dodatkowa
- Zaporowski, Bolesław, Transformacja energetyczna jest niezbędna i możliwa., ACADEMIA. Magazyn Polskiej Akademii Nauk, Warszawa, 2021, https://journals.pan.pl/Content/119703/50-55_Zaporowski_pol.pdf
- Niklewicz-Pijaczyńska, Małgorzata, Paradygmat prosumenta wobec aktualnych wyzwań transformacji energetycznej., Folia Iuridica Universitatis Wratislaviensis, Wrocław, 2022, https://www.bibliotekacyfrowa.pl/Content/135777/PDF/Folia_Iuridica_Universitatis_Wratislaviensis_2022_vol_11_no_2.pdf#page=84