Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S2)
Sylabus przedmiotu Matematyka dyskretna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Teleinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Matematyka dyskretna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Przetwarzania Sygnałów i Inżynierii Multimedialnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adam Krzyżak <Adam.Krzyzak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jan Purczyński <Jan.Purczynski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych pojęć z zakresu algebry i analizy matematycznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z metodami kombinatorycznymi |
C-2 | Zapoznanie studenta z zastosowaniami indukcji matematycznej |
C-3 | Zapoznanie studenta z metodami rozwiązywania równań rekurencyjnych |
C-4 | Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami rachunku prawdopodobieństwa |
C-5 | Zapoznanie studenta z praktycznym wykorzystaniem grafów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Kombinatoryka | 2 |
T-L-2 | Indukcja matematyczna | 1 |
T-L-3 | Rekurencja | 3 |
T-L-4 | Zmienne losowe | 3 |
T-L-5 | Algorytm Euklidesa, sito Eratostenesa | 1 |
T-L-6 | Grafy | 4 |
T-L-7 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kombinatoryka: permutacje, wariacje, permutacje z powtórzeniami, kombinacje, współczynniki dwumianowe, współczynniki wielomianowe | 2 |
T-W-2 | Indukcja matematyczna | 1 |
T-W-3 | Rekurencja: definicje rekurencyjne, liczby Fibonacciego, wieże Hanoi, rozwiązywanie równań rekurencyjnych, zliczanie zbiorów | 3 |
T-W-4 | Elementy rachunku prawdopodobieństwa: zmienna losowa, dystrybuanta, wartość oczekiwana, wariancja, prawdopodobieństwo dyskretne, prawdopodobieństwo warunkowe, twierdzenie Bayesa | 3 |
T-W-5 | Teoria liczb: podzielność, NWD, NWW, liczby pierwsze, algorytm Euklidesa, rozkład na czynniki pierwsze | 1 |
T-W-6 | Grafy: drzewa i cykle, cykle Eulera i Hamiltona, grafy dwudzielne, skojarzenia i twierdzenie Halla, spójność, sieci, przepływy, przekroje, planarność i twierdzenie Kuratowskiego, przeszukiwanie grafów, grafy z wagami, kolorowanie wierzchołkowe grafów, kolorowanie krawędziowe grafów | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 3 |
A-W-3 | Analiza literatury | 5 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Pokaz |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena ciągła |
S-2 | Ocena podsumowująca: egzamin |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_2A_C03_W01 Student ma wiedzę z zakresu metod matematyki dyskretnej stosowanych w teleinformatyce | TI_2A_W01 | — | — | C-1, C-4, C-2, C-3, C-5 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_2A_C03_U01 Student potrafi zastosować wybrane metody matematyki dyskretnej w zadaniach z zakresu teleinformatyki | TI_2A_U01 | — | — | C-1, C-4, C-2, C-3, C-5 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_2A_C03_W01 Student ma wiedzę z zakresu metod matematyki dyskretnej stosowanych w teleinformatyce | 2,0 | Student nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej uzyskując poniżej 50% punktacji z pytań egzaminacyjnych |
3,0 | Student ma wiedzę z zakresu metod matematyki dyskretnej stosowanych w teleinformatyce udokumentowaną uzyskaniem punktacji z pytań egzaminacyjnych w zakresie 50-60% | |
3,5 | Student ma wiedzę z zakresu metod matematyki dyskretnej stosowanych w teleinformatyce udokumentowaną uzyskaniem punktacji z pytań egzaminacyjnych w zakresie 61-70% | |
4,0 | Student ma wiedzę z zakresu metod matematyki dyskretnej stosowanych w teleinformatyce udokumentowaną uzyskaniem punktacji z pytań egzaminacyjnych w zakresie 71-80% | |
4,5 | Student ma wiedzę z zakresu metod matematyki dyskretnej stosowanych w teleinformatyce udokumentowaną uzyskaniem punktacji z pytań egzaminacyjnych w zakresie 81-90% | |
5,0 | Student ma wiedzę z zakresu metod matematyki dyskretnej stosowanych w teleinformatyce udokumentowaną uzyskaniem punktacji z pytań egzaminacyjnych w zakresie 91-100% |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_2A_C03_U01 Student potrafi zastosować wybrane metody matematyki dyskretnej w zadaniach z zakresu teleinformatyki | 2,0 | Student nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej, uzyskując łączną punktację w ramach oceny ciągłej poniżej 50% |
3,0 | Student potrafi zastosować wybrane metody matematyki dyskretnej w zadaniach z zakresu teleinformatyki, dokumentując to uzyskaniem łącznej punktacji w ramach oceny ciągłej w zakresie 50-60% | |
3,5 | Student potrafi zastosować wybrane metody matematyki dyskretnej w zadaniach z zakresu teleinformatyki, dokumentując to uzyskaniem łącznej punktacji w ramach oceny ciągłej w zakresie 61-70% | |
4,0 | Student potrafi zastosować wybrane metody matematyki dyskretnej w zadaniach z zakresu teleinformatyki, dokumentując to uzyskaniem łącznej punktacji w ramach oceny ciągłej w zakresie 71-80% | |
4,5 | Student potrafi zastosować wybrane metody matematyki dyskretnej w zadaniach z zakresu teleinformatyki, dokumentując to uzyskaniem łącznej punktacji w ramach oceny ciągłej w zakresie 81-90% | |
5,0 | Student potrafi zastosować wybrane metody matematyki dyskretnej w zadaniach z zakresu teleinformatyki, dokumentując to uzyskaniem łącznej punktacji w ramach oceny ciągłej w zakresie 91-100% |
Literatura podstawowa
- Ross K.A., Wright Ch.R.B., Matematyka dyskretna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
- Wilson R.J., Wprowadzenie do teorii grafów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1985
- Cormen T., Leiserson Ch., Rivest R, Stein C., Wprowadzenie do algorytmów, WNT, Warszawa, 2012
- Graham R.L., Knuth D.E., Patashnik O., Matematyka konkretna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Bryant V., Aspekty kombinatoryki, WNT, Warszawa, 1977
- Fisz M., Rachunek prawdopodobieństwa, PWN, Warszawa, 1958
- Koronacki J., Mielniczuk J., Statystyka dla studentów kierunków technicznych, WNT, Warszawa, 2001
- Lipski W., Kombinatoryka dla programistów, WNT, Warszawa, 2004