Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Społeczne problemy globalizacji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Teleinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Społeczne problemy globalizacji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marzena Zychowicz <Marzena-Zychowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 3 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań wstępnych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem kursu jest zapoznanie studentów z głównymi społecznymi problemami związanymi z procesem globalizacji. Studenci zdobędą wiedzę na temat tego, jak globalizacja wpływa na społeczeństwa na całym świecie oraz na różnorodność kulturową, ekonomiczną i polityczną. Kurs ma na celu rozwinięcie krytycznego myślenia i umiejętności analitycznych w kontekście globalnych wyzwań. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Globalizacja - definicja i geneza, główne cechy procesu globalizacji, korzyści i wyzwania związane z globalizacją. | 3 |
T-W-2 | Globalizacja kulturowa: homogenizacja kultury vs. utrzymanie różnorodności kulturowej, kultura popularna i jej rola w procesie globalizacji. | 3 |
T-W-3 | Globalizacja społeczna: migracje i mobilność ludności, globalne nierówności społeczne, wpływ globalizacji na zdrowie, edukację i warunki życia. | 3 |
T-W-4 | Globalizacja ekonomiczna: liberalizacja handlu i inwestycji, nierówności ekonomiczne w kontekście globalizacji, ekonomiczne skutki globalizacji dla różnych regionów świata. | 3 |
T-W-5 | Globalizacja polityczna: międzynarodowe organizacje polityczne, wpływ globalnych korporacji na procesy decyzyjne, wyzwania dla suwerenności państw narodowych. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 6 |
A-W-3 | analiza literatury | 4 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | dyskusja |
M-4 | prezentacja multimedialna |
M-5 | praca w grupach |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena aktywności podczas dyskusji, pracy w grupie i wykładów problemowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_A09.3_W01 Student ma wiedzę na temat wpływu globalizacji na społeczeństwa na całym świecie oraz na różnorodność kulturową, ekonomiczną i polityczną | TI_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_A09.3_U01 Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk społecznych związanych z procesem globalizacji | TI_1A_U01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_A09.3_K01 Student potrafi pracować w grupie i indywidualnie, ma kompetencje pozyskiwania aktualnej wiedzy do rozwiązywania problemów aktualnych i przyszłych. Aktywnie rozwija myślenie kreatywne, przyszłościowe (future thinking) oraz innowacyjne. | TI_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_A09.3_W01 Student ma wiedzę na temat wpływu globalizacji na społeczeństwa na całym świecie oraz na różnorodność kulturową, ekonomiczną i polityczną | 2,0 | Nie zna kluczowych problemów globalizacji |
3,0 | Zna podstawowe problemy globalizacji | |
3,5 | Zna podstawowe problemy globalizacji i rozumie jej wpływ na społeczeństwo | |
4,0 | Zna problemy globalizacji i rozumie jej wpływ na społeczeństwo | |
4,5 | Zna problemy globalizacji i rozumie jej wpływ na społeczeństwo. Zna i rozumie problemy i korzyści globalizacji | |
5,0 | Zna problemy globalizacji i rozumie jej wpływ na społeczeństwo. Zna i rozumie problemy i korzyści globalizacji. Potrafi antycypować kierunki zmian społeczeństwa spowodowanych rozwojem technologii informacyjnych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_A09.3_U01 Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk społecznych związanych z procesem globalizacji | 2,0 | Nie rozumie problemów społecznych związanych z globalizacją |
3,0 | Rozumie podstawowe problemy społeczne związane z globalizacją | |
3,5 | Rozumie i potrafi analizować podstawowe problemy społeczne związane z globalizacją | |
4,0 | Rozumie i potrafi analizować problemy społeczne związane z globalizacją | |
4,5 | Rozumie i potrafi analizować podstawowe problemy społeczne związane zglobalizacją. Potrafi tworzyć alternatywne scenariusze wizji społeczeństwa przyszłości. | |
5,0 | Rozumie i potrafi analizować podstawowe problemy społeczne związane z globalizacją. Potrafi tworzyć alternatywne scenariusze wizji społeczeństwa przyszłości i oceniać ryzyka i korzyści poszczególnych wizji. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_A09.3_K01 Student potrafi pracować w grupie i indywidualnie, ma kompetencje pozyskiwania aktualnej wiedzy do rozwiązywania problemów aktualnych i przyszłych. Aktywnie rozwija myślenie kreatywne, przyszłościowe (future thinking) oraz innowacyjne. | 2,0 | Student nie potrafi pracować w grupie, nie ma chęci do rozwoju kreatywnego i przyszłościowego myślenia. |
3,0 | Student potrafi pracować w grupie, ma chęć do rozwijania kreatywnego i przyszłościowego myślenia. | |
3,5 | Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, ma chęć do rozwijania kreatywnego i przyszłościowego myślenia. | |
4,0 | Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, myśli kreatywnie oraz innowacyjnie, potrafi tworzyć alternatywne scenariusze przyszłości w zależności od zmian klimatu. | |
4,5 | Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, myśli kreatywnie oraz innowacyjnie, potrafi tworzyć alternatywne scenariusze przyszłości w zależności od zmian klimatu. Potrafi antycypować problemy i aktywnie poszukiwać ich rozwiązań. | |
5,0 | Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, myśli kreatywnie oraz innowacyjnie, potrafi tworzyć alternatywne scenariusze przyszłości w zależności od zmian klimatu. Potrafi antycypować problemy i aktywnie poszukiwać ich rozwiązań oraz oceniać ich potencjalne skutki. |
Literatura podstawowa
- Bauman Zygmunt, Straty uboczne. Nierówności społeczne w epoce globalizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2012
- Rzepka Agnieszka, Globalizacja w teorii i praktyce, Silva Rerum, 2014
Literatura dodatkowa
- Opracowanie zbiorowe pod red. Małgorzaty Bartosik-Purgat, Zachowania konsumentów. Globalizacja, nowe technologie, aktualne trendy, otoczenie społeczno-kulturowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2017, https://www.ipcc.ch/reports/