Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Pomiary i analiza danych w inżynierii biomedycznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Teleinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pomiary i analiza danych w inżynierii biomedycznej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów, Sygnałów i Elektroniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Górecka <Joanna.Gorecka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Michał Raczyński <RM23892@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu matematyki |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu informatyki i technologii informacyjnych |
W-3 | Podstawowa wiedza z zakresu przetwarzania sygnałów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi w zakresie pomiarów wybranych danych oraz ich analizą stosowaną w systemach ochrony zdrowia |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności praktycznych z zakresu pomiarów wybranych danych i ich analizy w ochronie zdrowia |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych, zapoznanie studentów z zasadami pracy w laboratorium, zasadami zaliczeń, przygotowywania sprawozdań | 1 |
T-L-2 | Metody analizy sygnałów biomedycznych | 7 |
T-L-3 | Interfejsy analogowe w wybranych systemach pomiarowych sygnałów biomedycznych | 4 |
T-L-4 | Zdalny system pomiaru temperatury | 2 |
T-L-5 | Zdalny system monitoringu sygnału EKG/EMG – układ akwizycji i przesyłania danych biomedycznych w oparciu o system wbudowany i moduł bezprzewodowy | 4 |
T-L-6 | Zdalny system monitoringu sygnału EKG/EMG – tworzenie aplikacji do odbioru i wizualizacji danych na komputerze PC i urządzeniu mobilnym | 4 |
T-L-7 | Implementacja wybranej metody szyfrowania na potrzeby transmisji bezprzewodowej sygnałów biomedycznych | 2 |
T-L-8 | Wykorzystanie nowoczesnych czujników wielkości biomedycznych w systemach telemedycznych | 2 |
T-L-9 | Rejestracja i analiza sygnałów mózgowych | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do zagadnień związanych z inżynierią biomedyczną. | 1 |
T-W-2 | Przedstawienie metod analizy danych stosowanych w praktyce klinicznej. | 4 |
T-W-3 | Omówienie metod pomiaru temperatury i wybranych wielkości mechanicznych. | 2 |
T-W-4 | Metody ultradźwiękowe i akustyczne stosowane w praktyce klinicznej. | 2 |
T-W-5 | Przedstawienie wybranych czujników stosowanych w pomiarach sygnałów bioelektrycznych. | 1 |
T-W-6 | Metody pomiaru i analizy wybranych wielkości bioelektrycznych (EEG, PSG, EP, EMG, EKG). Zaliczenie wykładów. | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | Wykonanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych | 3 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
35 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie ocen z wykonanych sprawozdań |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie ocen z wykonanych sprawozdań oraz aktywności w czasie zajęć |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie z wykładu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C31.2_W01 Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie metod pomiaru danych stosowanych w ochronie zdrowia. | TI_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
TI_1A_C31.2_W02 Ma uporządkowaną i podbudowaną wiedzę w zakresie wybranych metod analizy danych. | TI_1A_W06 | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C31.2_U01 Potrafi zastosować odpowiednią metodę pomiarową celem rozwiązania problemu z zakresu ochrony zdrowia. | TI_1A_U06 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-3, T-L-9, T-L-4, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
TI_1A_C31.2_U02 Potrafi wykonać analizę danych medycznych celem rozwiązania problemu z zakresu ochrony zdrowia. | TI_1A_U06 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-L-2, T-L-9, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C31.2_W01 Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie metod pomiaru danych stosowanych w ochronie zdrowia. | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. |
3,0 | Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
3,5 | Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
4,0 | Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
4,5 | Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
5,0 | Student uzyskał powyżej 90% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
TI_1A_C31.2_W02 Ma uporządkowaną i podbudowaną wiedzę w zakresie wybranych metod analizy danych. | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. |
3,0 | Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
3,5 | Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
4,0 | Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
4,5 | Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
5,0 | Student uzyskał powyżej 90% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C31.2_U01 Potrafi zastosować odpowiednią metodę pomiarową celem rozwiązania problemu z zakresu ochrony zdrowia. | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. |
3,0 | Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
3,5 | Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
4,0 | Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
4,5 | Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
5,0 | Student uzyskał powyżej 90% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
TI_1A_C31.2_U02 Potrafi wykonać analizę danych medycznych celem rozwiązania problemu z zakresu ochrony zdrowia. | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. |
3,0 | Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
3,5 | Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
4,0 | Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
4,5 | Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
5,0 | Student uzyskał powyżej 90% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. |
Literatura podstawowa
- Zieliński T.P., Cyfrowe przetwarzanie sygnałów. Od teorii do zastosowań, WKŁ, Warszawa, 2014
- Nałecz M. (red.), Biocybernetyka i Inżynieria Biomedyczna 2000. Tom 2 Biopomiary, AOW EXIT, Warszawa, 2001
- Tadeusiewicz R.,Augustyniak P., PODSTAWY INŻYNIERII BIOMEDYCZNEJ, AOW, Warszawa, 2009
- Augustyniak P., ELEKTRONICZNA APARATURA MEDYCZNA, AGH, Kraków, 2011