Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Elektroniczne układy pomiarowe i wykonawcze:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Teleinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Elektroniczne układy pomiarowe i wykonawcze | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów, Sygnałów i Elektroniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Witold Mickiewicz <Witold.Mickiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Michał Raczyński <RM23892@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student zna podstawy elektrotechniki na bazie kursu fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy na temat konstrukcji i zasady działania układów analogowych stanowiących wejścia i wyjścia urządzeń elektronicznych stosowanych w teleinformatyce |
C-2 | Nabycie umiejętności określania wymagań dot. parametrów funkcjonalnych elektronicznych układów pomiarowych i wykonawczych oraz ich pomiarów. |
C-3 | Nabycie umiejętności projektowania i testowania podstawowych układów wzmacniających i filtrujących na bazie wzmacniaczy operacyjnych oraz tranzystorowych wyjściowych układów wykonawczych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia wprowadzające. Zasady pomiaru wielkości elektrycznych. Zaawansowane pomiary oscyloskopowe. | 2 |
T-L-2 | Badanie parametrów funkcjonalnych wzmacniaczy operacyjnych w podstawowych konfiguracjach pracy | 2 |
T-L-3 | Badanie parametrów funkcjonalnych wzmacniaczy pomiarowych | 2 |
T-L-4 | Synteza i badanie właściwości filtrów antyalisingowych i rekonstrukcyjnych | 2 |
T-L-5 | Badanie układu wzmacniacza mostkowego do pomiaru temperatury | 2 |
T-L-6 | Badanie wzmacniacza mocy małej częstotliwości | 2 |
T-L-7 | Badanie tranzystorowych układów kluczujących do sterowania obciążeniami o charakterze rezystancyjnym i indukcyjnościowym. | 2 |
T-L-8 | Zaliczenie zajęć | 1 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Zasady projektowania elektronicznych układów pomiarowych i wykonawczych | 3 |
T-P-2 | Projekt systemu pomiarowego wybranej wielkości elektrycznej/nieelektrycznej | 6 |
T-P-3 | Projekt układu sterowania wybranym obciążeniem | 6 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Elektroniczne układy pomiarowe i wykonawcze w teleinformatyce - przegląd zastosowań. | 2 |
T-W-2 | Modelowanie elektronicznych układów wzmacniających. | 2 |
T-W-3 | Układy analogowe w systemach pomiarowych. Wzmacniacze operacyjne. | 2 |
T-W-4 | Układy pracy wzmacniaczy operacyjnych. Konwertery prąd-napięcie. Analogowe filtry aktywne. | 2 |
T-W-5 | Metody pomiaru wielkości elektrycznych | 2 |
T-W-6 | Wzmacniacze pomiarowe i izolacyjne. Nadajniki i odbiorniki linii. Przedwzmacniacze wielkich częstotliwości. | 2 |
T-W-7 | Metody pomiarów wybranych wielkości nieelektrycznych metodami elektrycznymi (termopary, pomiary mostkowe, tensometry, akcelerometry, żyroskopy itd.) | 4 |
T-W-8 | Pomiary systemów multimedialnych. | 2 |
T-W-9 | Zasady sterowania urządzeniami elektrycznymi. Elektroniczne elementy wykonawcze: tranzystory bipolarne, tranzystory MOSFET, tyrystory. IGBT. | 2 |
T-W-10 | Wzmacniacze mocy małych i wielkich częstotliwości. | 2 |
T-W-11 | Tranzystorowe układy przełączające | 4 |
T-W-12 | Symulacja pracy układów wzmacniających i wykonawczych metodami komputerowymi. Zaliczenie wykładów. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 5 |
A-L-3 | Wykonywanie sprawozdań | 3 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Samodzielna praca nad zadaniami projektowymi | 8 |
A-P-3 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studia literaturowe | 15 |
A-W-3 | Powtórzenie wiadomości i przygotowanie się do zaliczenia | 5 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład ilustracyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test pisemny z wykładu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wykonanych zadań projektowych |
S-3 | Ocena formująca: Oceny sprawdzianów wejściowych przed ćwiczeniami laboratoryjnymi |
S-4 | Ocena formująca: Ocena ze sprawozdania po wykonanym ćwiczeniu laboratoryjnym |
S-5 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie sprawdzianów wejściowych i sprawozdań |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C27_W01 Student posiada wiedzę na temat konstrukcji i zasady działania układów analogowych opartych na wzmacniaczach operacyjnych i tranzystorach, które stanowiących wejścia i wyjścia urządzeń elektronicznych stosowanych w teleinformatyce | TI_1A_W05, TI_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-11, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-12 | M-1 | S-1 |
TI_1A_C27_W02 Student posiada wiedzę na temat opisu i analizy układów analogowych opartych na wzmacniaczach operacyjnych. Wie, na czym polega filtracja analogowa sygnałów. | TI_1A_W05, TI_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-8, T-W-4, T-W-2, T-W-12 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C27_U01 Student ma umiejętności projektowania i testowania podstawowych układów wzmacniających i filtrujących na bazie wzmacniaczy operacyjnych oraz tranzystorowych wyjściowych układów wykonawczych stanowiących bloki funkcjonalne systemów transmisji danych w teleinformatyce. | TI_1A_U08, TI_1A_U07 | — | — | C-3, C-2 | T-P-2, T-P-1, T-P-3, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-4, S-5 |
TI_1A_C27_U02 Student ma umiejętności określania wymagań dot. parametrów funkcjonalnych elektronicznych układów pomiarowych i wykonawczych oraz ich pomiarów stosowanych w systemach transmisji danych w teleinformatyce. | TI_1A_U07, TI_1A_U08 | — | — | C-3, C-2 | T-P-2, T-P-1, T-P-3, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-4, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C27_W01 Student posiada wiedzę na temat konstrukcji i zasady działania układów analogowych opartych na wzmacniaczach operacyjnych i tranzystorach, które stanowiących wejścia i wyjścia urządzeń elektronicznych stosowanych w teleinformatyce | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącej danego efektu kształcenia. |
3,0 | Student uzyskał między 51% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącej danego efektu kształcenia. | |
3,5 | Student uzyskał między 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącej danego efektu kształcenia. | |
4,0 | Student uzyskał między 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącej danego efektu kształcenia. | |
4,5 | Student uzyskał między 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącej danego efektu kształcenia. | |
5,0 | Student uzyskał powyżej 90% punktów z części zaliczenia dotyczącej danego efektu kształcenia. | |
TI_1A_C27_W02 Student posiada wiedzę na temat opisu i analizy układów analogowych opartych na wzmacniaczach operacyjnych. Wie, na czym polega filtracja analogowa sygnałów. | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącej danego efektu kształcenia. |
3,0 | Student uzyskał między 51% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącej danego efektu kształcenia. | |
3,5 | Student uzyskał między 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącej danego efektu kształcenia. | |
4,0 | Student uzyskał między 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącej danego efektu kształcenia. | |
4,5 | Student uzyskał między 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącej danego efektu kształcenia. | |
5,0 | Student uzyskał powyżej 90% punktów z części zaliczenia dotyczącej danego efektu kształcenia. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C27_U01 Student ma umiejętności projektowania i testowania podstawowych układów wzmacniających i filtrujących na bazie wzmacniaczy operacyjnych oraz tranzystorowych wyjściowych układów wykonawczych stanowiących bloki funkcjonalne systemów transmisji danych w teleinformatyce. | 2,0 | Jedna z form wyniosła 2.0. |
3,0 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku). | |
3,5 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku). | |
4,0 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku). | |
4,5 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku). | |
5,0 | Średnia z form ocen jest powyżej 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku). | |
TI_1A_C27_U02 Student ma umiejętności określania wymagań dot. parametrów funkcjonalnych elektronicznych układów pomiarowych i wykonawczych oraz ich pomiarów stosowanych w systemach transmisji danych w teleinformatyce. | 2,0 | Jedna z form ocen to 2. |
3,0 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku). | |
3,5 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku). | |
4,0 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku). | |
4,5 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku). | |
5,0 | Średnia z form ocen jest powyżej 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku). |
Literatura podstawowa
- Kulka Z., Nadachowski M., Analogowe układy scalone, WKiŁ, Warszawa, 1980
- Kaźmierkowski M.P., Matysik J.T., Wstęp do elektroniki i energoelektroniki, OWPW, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- J.M.Fiore, Operational Amplifiers & Linear Integrated Circuits: Theory and Application, Creative Commons license, 2011, wersja pdf do pobrania z internetu