Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Nowoczesne metody modelowania i symulacji systemów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Teleinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nowoczesne metody modelowania i symulacji systemów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Automatyki i Robotyki
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Pietrusewicz <Krzysztof.Pietrusewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 30 2,00,38zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z matematyki, podstawy informatyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nauczenie studentów idei modelowania graficznego zagadnień projektowych w obszarze systemów teleinformatycznych, w tym nowoczesnych narzędzi i metod modelowania i symulacji komputerowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do wybranego programu modelowania: przypadków użycia, wymagań, architektury systemu oraz procedur weryfikacyjnych. Środowisko pracy. Podstawy modelowania. Parametry obiektów modelowania. Aktywacja licencji3
T-L-2Tworzenie struktury projektu zgodnie z wybranym przepływem pracy (wybrany standard: INCOSE, MagicGrid)3
T-L-3Generowanie dokumentacji związanej z zarządzaniem wymaganiami. Opracowanie własnego szablonu generowanej dokumentacji. Zagadnienia związane z zarządzaniem wersjami dokumentacji3
T-L-4Wprowadzenie do języka modelowania procesów biznesowych BPMN. Modelowanie wybranego procesu biznesowego "krok po kroku". Automatyzacja dokumentowania oraz symulacji modelowanych procesów biznesowych3
T-L-5Modelowanie przypadków użycia. Powiązanie modelu wymagań z przypadkami użycia. Powiązanie modelu wymagań z elementami architektury. Powiązanie wymagań z przypadkami testowymi i procedurami weryfikacji. Automatyzacja dokumentowania zdefiniowanych powiązań3
T-L-6Od dokumentu w MS Word, przez MS Excel do struktury metamodelu. Elementy metamodelu: obiekty, relacje, ograniczenia, przyborniki, perspektywy modelowania, szablony eksportu danych do i z modelu3
T-L-7Meta-Object Facility i Graph-Object-Property-Relationship-Role w dziedzinowym modelowaniu. Mój pierwszy własny język modelowania4
T-L-8Opracowanie własnego szablonu generowania dokumentacji. Użycie szablonu generowania dokumentacji w wybranym problemie projektowym4
T-L-9Zagadnienie modelowania maszyny stanów w wybranym problemie projektowym (urządzenie telekomunikacyjne lub automatyczna skrzynia biegów). Automatyczne generowanie kodu programu na podstawie modelu maszyny stanów. Automatyczne generowanie dokumentacji na podstawie modelu maszyny stanów3
T-L-10Zaliczenie laboratorium1
30
wykłady
T-W-1Inżynieria wymagań. Definicja wymagania. Zarządzanie wymaganiami w projektach3
T-W-2Modelowanie procesów biznesowych. Wprowadzenie do narzędzi symulacji procesów3
T-W-3Inżynieria systemów. Zastosowanie modeli w inżynierii systemów. Wprowadzenie do języka SysML3
T-W-4Automatyczne generowanie kodu jako metoda wytwarzania oprogramowania3
T-W-5Dziedzinowe modelowanie z zastosowaniem podejścia Meta-Object Facility oraz Graph-Object-Property-Relationship-Role. Zaliczenie wykładu.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2praca własna18
A-L-3Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2praca własna11
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Pokaz oprogramowania
M-4Ćwiczenie laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana w trakcie zajęć laboratoryjnych, na podstawie pisemnych prac zaliczeniowych oraz aktywności podczas zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie pisemnego i praktycznego zaliczenia końcowego.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_C20.1_W01
Student posiada wiedzę w zakresie metod modelowania i symulacji systemów, w szczególności teleinformatycznych
TI_1A_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_C20.1_U01
Student potrafi stosować odpowiednie narzędzia programowe do modelowania i symulacji systemów, w szczególności teleinformatycznych
TI_1A_U09C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-10M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_C20.1_K01
Student posiada kompetencje niezbędne do udziału w projektach systemów teleinformatycznych z wykorzystaniem modelowania i symulacji
TI_1A_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-7M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TI_1A_C20.1_W01
Student posiada wiedzę w zakresie metod modelowania i symulacji systemów, w szczególności teleinformatycznych
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy na temat metod modelowania i symulacji systemów technicznych.
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat metod modelowania i symulacji systemów technicznych. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student ma wiedzę na temat metod modelowania i symulacji systemów technicznych, w tym istoty modelowania wymagań w projektowaniu systemów. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student ma wiedzę na temat metod modelowania i symulacji systemów technicznych, w tym istoty modelowania wymagań oraz procesów bieznesowych w projektowaniu systemów. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student ma ugruntowaną wiedzę na temat metod modelowania i symulacji systemów technicznych, w tym automatycznego dokumentowania wymagań oraz procesów bieznesowych w projektowaniu systemów. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student ma wiedzę na temat metod modelowania i symulacji systemów technicznych, w tym definiowania oraz zastosowania dziedzinowych języków modelowania w projektowaniu systemów. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TI_1A_C20.1_U01
Student potrafi stosować odpowiednie narzędzia programowe do modelowania i symulacji systemów, w szczególności teleinformatycznych
2,0Student nie potrafi stosować narzędzi programowych do modelowania i symulacji systemów.
3,0Student potrafi stosować narzędzia programowych do modelowania i symulacji systemów w podstawowym zakresie. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student potrafi stosować narzędzia programowe do modelowania i symulacji systemów, w tym w zakresie modelowania wymagań oraz powiązania ich ze zdefiniowanymi dla systemu przypadkami użycia. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student potrafi stosować narzędzia programowe do modelowania i symulacji systemów, w tym w zakresie modelowania procesów biznesowych w powiązaniu z wymaganiami wobec systemu oraz zidentyfikowanymi przypadkami użycia. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student w swobodny sposób posługuje się narzędziami modelowania i symulacji systemów, również w zakresie automatycznego dokumentowania wymagań oraz procesów bieznesowych w projektowaniu systemów. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student, z zastosowaniem narzędzi modelowania (metamodelowania) potrafi zaprojektować i zaimplementować dziedzinowy język modelowania systemów. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TI_1A_C20.1_K01
Student posiada kompetencje niezbędne do udziału w projektach systemów teleinformatycznych z wykorzystaniem modelowania i symulacji
2,0Student nie posiada kompetencji niezbędnych do udziału w projektach systemów teleinformatycznych.
3,0Student posiada kompetencje kluczowe niezbędne do udziału w projektach systemów teleinformatycznych. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student posiada, poza kompetencjami kluczowymi, kompetencje niezbędne do udziału w sesjach definiowania wymagań oraz przypadków użycia jak również efektywnego ich modelowania i symulacji. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student posiada, poza kompetencjami kluczowymi, kompetencje niezbędne do udziału w definiowaniu procesów biznesowych oraz przepływów pracy w projektach, jak również efektywnego ich modelowania i symulacji. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student posiada, poza kompetencjami kluczowymi, kompetencje niezbędne do definiowania przepływów pracy związanych z automatyzacją generowania dokumentacji projektowej, jak również efektywnego jej modelowania i symulacji. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student posiada, poza kompetencjami kluczowymi, kompetencje niezbędne do definiowania zakresu i struktury dziedzinowego języka modelowania, jak również jego modelowania i weryfikacji symulacyjnej. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.

Literatura podstawowa

  1. Chrabski, B.; Zmitrowicz, K., Inżynieria wymagań w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2015, ISBN 9788301180188
  2. Wrycza, S.; Marcinkowski, B., Język inżynierii systemów SysML. Architektura i zastosowania. Profile UML 2.x w praktyce, Helion, 2010
  3. Aarenstrup, R., Managing model-based design, The MathWorks, Inc., Natick, Massachusetts, USA, 2015, ISBN 978-1512036138
  4. Drejewicz, S., Zrozumieć BPMN. Modelowanie procesów biznesowych, Helion, Gliwice, 2017, ISBN 978-83-283-2707-8

Literatura dodatkowa

  1. Friedenthal, S.; Moore, A.; Steiner, R., A Practical Guide To SysML: The Systems Modeling Language, 2015

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do wybranego programu modelowania: przypadków użycia, wymagań, architektury systemu oraz procedur weryfikacyjnych. Środowisko pracy. Podstawy modelowania. Parametry obiektów modelowania. Aktywacja licencji3
T-L-2Tworzenie struktury projektu zgodnie z wybranym przepływem pracy (wybrany standard: INCOSE, MagicGrid)3
T-L-3Generowanie dokumentacji związanej z zarządzaniem wymaganiami. Opracowanie własnego szablonu generowanej dokumentacji. Zagadnienia związane z zarządzaniem wersjami dokumentacji3
T-L-4Wprowadzenie do języka modelowania procesów biznesowych BPMN. Modelowanie wybranego procesu biznesowego "krok po kroku". Automatyzacja dokumentowania oraz symulacji modelowanych procesów biznesowych3
T-L-5Modelowanie przypadków użycia. Powiązanie modelu wymagań z przypadkami użycia. Powiązanie modelu wymagań z elementami architektury. Powiązanie wymagań z przypadkami testowymi i procedurami weryfikacji. Automatyzacja dokumentowania zdefiniowanych powiązań3
T-L-6Od dokumentu w MS Word, przez MS Excel do struktury metamodelu. Elementy metamodelu: obiekty, relacje, ograniczenia, przyborniki, perspektywy modelowania, szablony eksportu danych do i z modelu3
T-L-7Meta-Object Facility i Graph-Object-Property-Relationship-Role w dziedzinowym modelowaniu. Mój pierwszy własny język modelowania4
T-L-8Opracowanie własnego szablonu generowania dokumentacji. Użycie szablonu generowania dokumentacji w wybranym problemie projektowym4
T-L-9Zagadnienie modelowania maszyny stanów w wybranym problemie projektowym (urządzenie telekomunikacyjne lub automatyczna skrzynia biegów). Automatyczne generowanie kodu programu na podstawie modelu maszyny stanów. Automatyczne generowanie dokumentacji na podstawie modelu maszyny stanów3
T-L-10Zaliczenie laboratorium1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Inżynieria wymagań. Definicja wymagania. Zarządzanie wymaganiami w projektach3
T-W-2Modelowanie procesów biznesowych. Wprowadzenie do narzędzi symulacji procesów3
T-W-3Inżynieria systemów. Zastosowanie modeli w inżynierii systemów. Wprowadzenie do języka SysML3
T-W-4Automatyczne generowanie kodu jako metoda wytwarzania oprogramowania3
T-W-5Dziedzinowe modelowanie z zastosowaniem podejścia Meta-Object Facility oraz Graph-Object-Property-Relationship-Role. Zaliczenie wykładu.3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2praca własna18
A-L-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2praca własna11
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTI_1A_C20.1_W01Student posiada wiedzę w zakresie metod modelowania i symulacji systemów, w szczególności teleinformatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_W04Ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami w obszarze teleinformatyki.
Cel przedmiotuC-1Nauczenie studentów idei modelowania graficznego zagadnień projektowych w obszarze systemów teleinformatycznych, w tym nowoczesnych narzędzi i metod modelowania i symulacji komputerowej.
Treści programoweT-W-1Inżynieria wymagań. Definicja wymagania. Zarządzanie wymaganiami w projektach
T-W-2Modelowanie procesów biznesowych. Wprowadzenie do narzędzi symulacji procesów
T-W-3Inżynieria systemów. Zastosowanie modeli w inżynierii systemów. Wprowadzenie do języka SysML
T-W-4Automatyczne generowanie kodu jako metoda wytwarzania oprogramowania
T-W-5Dziedzinowe modelowanie z zastosowaniem podejścia Meta-Object Facility oraz Graph-Object-Property-Relationship-Role. Zaliczenie wykładu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Pokaz oprogramowania
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie pisemnego i praktycznego zaliczenia końcowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy na temat metod modelowania i symulacji systemów technicznych.
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat metod modelowania i symulacji systemów technicznych. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student ma wiedzę na temat metod modelowania i symulacji systemów technicznych, w tym istoty modelowania wymagań w projektowaniu systemów. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student ma wiedzę na temat metod modelowania i symulacji systemów technicznych, w tym istoty modelowania wymagań oraz procesów bieznesowych w projektowaniu systemów. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student ma ugruntowaną wiedzę na temat metod modelowania i symulacji systemów technicznych, w tym automatycznego dokumentowania wymagań oraz procesów bieznesowych w projektowaniu systemów. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student ma wiedzę na temat metod modelowania i symulacji systemów technicznych, w tym definiowania oraz zastosowania dziedzinowych języków modelowania w projektowaniu systemów. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTI_1A_C20.1_U01Student potrafi stosować odpowiednie narzędzia programowe do modelowania i symulacji systemów, w szczególności teleinformatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_U09Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych.
Cel przedmiotuC-1Nauczenie studentów idei modelowania graficznego zagadnień projektowych w obszarze systemów teleinformatycznych, w tym nowoczesnych narzędzi i metod modelowania i symulacji komputerowej.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do wybranego programu modelowania: przypadków użycia, wymagań, architektury systemu oraz procedur weryfikacyjnych. Środowisko pracy. Podstawy modelowania. Parametry obiektów modelowania. Aktywacja licencji
T-L-2Tworzenie struktury projektu zgodnie z wybranym przepływem pracy (wybrany standard: INCOSE, MagicGrid)
T-L-3Generowanie dokumentacji związanej z zarządzaniem wymaganiami. Opracowanie własnego szablonu generowanej dokumentacji. Zagadnienia związane z zarządzaniem wersjami dokumentacji
T-L-4Wprowadzenie do języka modelowania procesów biznesowych BPMN. Modelowanie wybranego procesu biznesowego "krok po kroku". Automatyzacja dokumentowania oraz symulacji modelowanych procesów biznesowych
T-L-5Modelowanie przypadków użycia. Powiązanie modelu wymagań z przypadkami użycia. Powiązanie modelu wymagań z elementami architektury. Powiązanie wymagań z przypadkami testowymi i procedurami weryfikacji. Automatyzacja dokumentowania zdefiniowanych powiązań
T-L-6Od dokumentu w MS Word, przez MS Excel do struktury metamodelu. Elementy metamodelu: obiekty, relacje, ograniczenia, przyborniki, perspektywy modelowania, szablony eksportu danych do i z modelu
T-L-7Meta-Object Facility i Graph-Object-Property-Relationship-Role w dziedzinowym modelowaniu. Mój pierwszy własny język modelowania
T-L-10Zaliczenie laboratorium
Metody nauczaniaM-3Pokaz oprogramowania
M-4Ćwiczenie laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wystawiana w trakcie zajęć laboratoryjnych, na podstawie pisemnych prac zaliczeniowych oraz aktywności podczas zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie pisemnego i praktycznego zaliczenia końcowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi stosować narzędzi programowych do modelowania i symulacji systemów.
3,0Student potrafi stosować narzędzia programowych do modelowania i symulacji systemów w podstawowym zakresie. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student potrafi stosować narzędzia programowe do modelowania i symulacji systemów, w tym w zakresie modelowania wymagań oraz powiązania ich ze zdefiniowanymi dla systemu przypadkami użycia. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student potrafi stosować narzędzia programowe do modelowania i symulacji systemów, w tym w zakresie modelowania procesów biznesowych w powiązaniu z wymaganiami wobec systemu oraz zidentyfikowanymi przypadkami użycia. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student w swobodny sposób posługuje się narzędziami modelowania i symulacji systemów, również w zakresie automatycznego dokumentowania wymagań oraz procesów bieznesowych w projektowaniu systemów. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student, z zastosowaniem narzędzi modelowania (metamodelowania) potrafi zaprojektować i zaimplementować dziedzinowy język modelowania systemów. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTI_1A_C20.1_K01Student posiada kompetencje niezbędne do udziału w projektach systemów teleinformatycznych z wykorzystaniem modelowania i symulacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych w zakresie teleinformatyki oraz kierunków pokrewnych.
Cel przedmiotuC-1Nauczenie studentów idei modelowania graficznego zagadnień projektowych w obszarze systemów teleinformatycznych, w tym nowoczesnych narzędzi i metod modelowania i symulacji komputerowej.
Treści programoweT-W-1Inżynieria wymagań. Definicja wymagania. Zarządzanie wymaganiami w projektach
T-W-2Modelowanie procesów biznesowych. Wprowadzenie do narzędzi symulacji procesów
T-W-3Inżynieria systemów. Zastosowanie modeli w inżynierii systemów. Wprowadzenie do języka SysML
T-W-5Dziedzinowe modelowanie z zastosowaniem podejścia Meta-Object Facility oraz Graph-Object-Property-Relationship-Role. Zaliczenie wykładu.
T-L-2Tworzenie struktury projektu zgodnie z wybranym przepływem pracy (wybrany standard: INCOSE, MagicGrid)
T-L-3Generowanie dokumentacji związanej z zarządzaniem wymaganiami. Opracowanie własnego szablonu generowanej dokumentacji. Zagadnienia związane z zarządzaniem wersjami dokumentacji
T-L-6Od dokumentu w MS Word, przez MS Excel do struktury metamodelu. Elementy metamodelu: obiekty, relacje, ograniczenia, przyborniki, perspektywy modelowania, szablony eksportu danych do i z modelu
T-L-7Meta-Object Facility i Graph-Object-Property-Relationship-Role w dziedzinowym modelowaniu. Mój pierwszy własny język modelowania
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Pokaz oprogramowania
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie pisemnego i praktycznego zaliczenia końcowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada kompetencji niezbędnych do udziału w projektach systemów teleinformatycznych.
3,0Student posiada kompetencje kluczowe niezbędne do udziału w projektach systemów teleinformatycznych. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student posiada, poza kompetencjami kluczowymi, kompetencje niezbędne do udziału w sesjach definiowania wymagań oraz przypadków użycia jak również efektywnego ich modelowania i symulacji. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student posiada, poza kompetencjami kluczowymi, kompetencje niezbędne do udziału w definiowaniu procesów biznesowych oraz przepływów pracy w projektach, jak również efektywnego ich modelowania i symulacji. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student posiada, poza kompetencjami kluczowymi, kompetencje niezbędne do definiowania przepływów pracy związanych z automatyzacją generowania dokumentacji projektowej, jak również efektywnego jej modelowania i symulacji. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student posiada, poza kompetencjami kluczowymi, kompetencje niezbędne do definiowania zakresu i struktury dziedzinowego języka modelowania, jak również jego modelowania i weryfikacji symulacyjnej. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.