Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Nowoczesne metody modelowania i symulacji systemów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Teleinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nowoczesne metody modelowania i symulacji systemów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Automatyki i Robotyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Pietrusewicz <Krzysztof.Pietrusewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z matematyki, podstawy informatyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nauczenie studentów idei modelowania graficznego zagadnień projektowych w obszarze systemów teleinformatycznych, w tym nowoczesnych narzędzi i metod modelowania i symulacji komputerowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do wybranego programu modelowania: przypadków użycia, wymagań, architektury systemu oraz procedur weryfikacyjnych. Środowisko pracy. Podstawy modelowania. Parametry obiektów modelowania. Aktywacja licencji | 3 |
T-L-2 | Tworzenie struktury projektu zgodnie z wybranym przepływem pracy (wybrany standard: INCOSE, MagicGrid) | 3 |
T-L-3 | Generowanie dokumentacji związanej z zarządzaniem wymaganiami. Opracowanie własnego szablonu generowanej dokumentacji. Zagadnienia związane z zarządzaniem wersjami dokumentacji | 3 |
T-L-4 | Wprowadzenie do języka modelowania procesów biznesowych BPMN. Modelowanie wybranego procesu biznesowego "krok po kroku". Automatyzacja dokumentowania oraz symulacji modelowanych procesów biznesowych | 3 |
T-L-5 | Modelowanie przypadków użycia. Powiązanie modelu wymagań z przypadkami użycia. Powiązanie modelu wymagań z elementami architektury. Powiązanie wymagań z przypadkami testowymi i procedurami weryfikacji. Automatyzacja dokumentowania zdefiniowanych powiązań | 3 |
T-L-6 | Od dokumentu w MS Word, przez MS Excel do struktury metamodelu. Elementy metamodelu: obiekty, relacje, ograniczenia, przyborniki, perspektywy modelowania, szablony eksportu danych do i z modelu | 3 |
T-L-7 | Meta-Object Facility i Graph-Object-Property-Relationship-Role w dziedzinowym modelowaniu. Mój pierwszy własny język modelowania | 4 |
T-L-8 | Opracowanie własnego szablonu generowania dokumentacji. Użycie szablonu generowania dokumentacji w wybranym problemie projektowym | 4 |
T-L-9 | Zagadnienie modelowania maszyny stanów w wybranym problemie projektowym (urządzenie telekomunikacyjne lub automatyczna skrzynia biegów). Automatyczne generowanie kodu programu na podstawie modelu maszyny stanów. Automatyczne generowanie dokumentacji na podstawie modelu maszyny stanów | 3 |
T-L-10 | Zaliczenie laboratorium | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Inżynieria wymagań. Definicja wymagania. Zarządzanie wymaganiami w projektach | 3 |
T-W-2 | Modelowanie procesów biznesowych. Wprowadzenie do narzędzi symulacji procesów | 3 |
T-W-3 | Inżynieria systemów. Zastosowanie modeli w inżynierii systemów. Wprowadzenie do języka SysML | 3 |
T-W-4 | Automatyczne generowanie kodu jako metoda wytwarzania oprogramowania | 3 |
T-W-5 | Dziedzinowe modelowanie z zastosowaniem podejścia Meta-Object Facility oraz Graph-Object-Property-Relationship-Role. Zaliczenie wykładu. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | praca własna | 18 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | praca własna | 11 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Pokaz oprogramowania |
M-4 | Ćwiczenie laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wystawiana w trakcie zajęć laboratoryjnych, na podstawie pisemnych prac zaliczeniowych oraz aktywności podczas zajęć. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie pisemnego i praktycznego zaliczenia końcowego. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C20.1_W01 Student posiada wiedzę w zakresie metod modelowania i symulacji systemów, w szczególności teleinformatycznych | TI_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C20.1_U01 Student potrafi stosować odpowiednie narzędzia programowe do modelowania i symulacji systemów, w szczególności teleinformatycznych | TI_1A_U09 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-10 | M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C20.1_K01 Student posiada kompetencje niezbędne do udziału w projektach systemów teleinformatycznych z wykorzystaniem modelowania i symulacji | TI_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-7 | M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C20.1_W01 Student posiada wiedzę w zakresie metod modelowania i symulacji systemów, w szczególności teleinformatycznych | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy na temat metod modelowania i symulacji systemów technicznych. |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę na temat metod modelowania i symulacji systemów technicznych. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student ma wiedzę na temat metod modelowania i symulacji systemów technicznych, w tym istoty modelowania wymagań w projektowaniu systemów. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student ma wiedzę na temat metod modelowania i symulacji systemów technicznych, w tym istoty modelowania wymagań oraz procesów bieznesowych w projektowaniu systemów. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student ma ugruntowaną wiedzę na temat metod modelowania i symulacji systemów technicznych, w tym automatycznego dokumentowania wymagań oraz procesów bieznesowych w projektowaniu systemów. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student ma wiedzę na temat metod modelowania i symulacji systemów technicznych, w tym definiowania oraz zastosowania dziedzinowych języków modelowania w projektowaniu systemów. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C20.1_U01 Student potrafi stosować odpowiednie narzędzia programowe do modelowania i symulacji systemów, w szczególności teleinformatycznych | 2,0 | Student nie potrafi stosować narzędzi programowych do modelowania i symulacji systemów. |
3,0 | Student potrafi stosować narzędzia programowych do modelowania i symulacji systemów w podstawowym zakresie. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student potrafi stosować narzędzia programowe do modelowania i symulacji systemów, w tym w zakresie modelowania wymagań oraz powiązania ich ze zdefiniowanymi dla systemu przypadkami użycia. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student potrafi stosować narzędzia programowe do modelowania i symulacji systemów, w tym w zakresie modelowania procesów biznesowych w powiązaniu z wymaganiami wobec systemu oraz zidentyfikowanymi przypadkami użycia. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student w swobodny sposób posługuje się narzędziami modelowania i symulacji systemów, również w zakresie automatycznego dokumentowania wymagań oraz procesów bieznesowych w projektowaniu systemów. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student, z zastosowaniem narzędzi modelowania (metamodelowania) potrafi zaprojektować i zaimplementować dziedzinowy język modelowania systemów. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C20.1_K01 Student posiada kompetencje niezbędne do udziału w projektach systemów teleinformatycznych z wykorzystaniem modelowania i symulacji | 2,0 | Student nie posiada kompetencji niezbędnych do udziału w projektach systemów teleinformatycznych. |
3,0 | Student posiada kompetencje kluczowe niezbędne do udziału w projektach systemów teleinformatycznych. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student posiada, poza kompetencjami kluczowymi, kompetencje niezbędne do udziału w sesjach definiowania wymagań oraz przypadków użycia jak również efektywnego ich modelowania i symulacji. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student posiada, poza kompetencjami kluczowymi, kompetencje niezbędne do udziału w definiowaniu procesów biznesowych oraz przepływów pracy w projektach, jak również efektywnego ich modelowania i symulacji. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student posiada, poza kompetencjami kluczowymi, kompetencje niezbędne do definiowania przepływów pracy związanych z automatyzacją generowania dokumentacji projektowej, jak również efektywnego jej modelowania i symulacji. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student posiada, poza kompetencjami kluczowymi, kompetencje niezbędne do definiowania zakresu i struktury dziedzinowego języka modelowania, jak również jego modelowania i weryfikacji symulacyjnej. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
Literatura podstawowa
- Chrabski, B.; Zmitrowicz, K., Inżynieria wymagań w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2015, ISBN 9788301180188
- Wrycza, S.; Marcinkowski, B., Język inżynierii systemów SysML. Architektura i zastosowania. Profile UML 2.x w praktyce, Helion, 2010
- Aarenstrup, R., Managing model-based design, The MathWorks, Inc., Natick, Massachusetts, USA, 2015, ISBN 978-1512036138
- Drejewicz, S., Zrozumieć BPMN. Modelowanie procesów biznesowych, Helion, Gliwice, 2017, ISBN 978-83-283-2707-8
Literatura dodatkowa
- Friedenthal, S.; Moore, A.; Steiner, R., A Practical Guide To SysML: The Systems Modeling Language, 2015