Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Fotonika:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Teleinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fotonika | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Telekomunikacji i Fotoniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Weinert-Rączka <Ewa.Weinert-Raczka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Błażej Jabłoński <Blazej.Jablonski@zut.edu.pl>, Marek Wichtowski <Marek.Wichtowski@zut.edu.pl>, Andrzej Ziółkowski <Andrzej.Ziolkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zna podstawy fizyki w zakresie szkoły średniej. |
W-2 | Zna podstawy algebry i analizy matematycznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fotoniki i techniki światłowodowej. |
C-2 | Wyrobienie umiejętności wykorzystania wiedzy z dziedziny fotoniki do rozumienia zasad działania urządzeń fotonicznych stosowanych w teleinformatyce. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozwiązywanie zadań z zakresu optyki geometrycznej. | 6 |
T-A-2 | Rozwiązywanie zadań z zakresu optyki falowej, interferencja, dyfrakcja, polaryzacja światła. | 6 |
T-A-3 | Kolokwium z zakresu optyki geometrycznej i optyki falowej. | 2 |
T-A-4 | Rozwiązywanie zadań dotyczących propagacji światła w światłowodach włóknistych. | 6 |
T-A-5 | Rozwiązywanie zadań dotyczących właściwości optycznych materiałów i prostych układów fotonicznych. | 6 |
T-A-6 | Kolokwium z zakresu propagacji światła w światłowodach włóknistych i prostych układach fotonicznych. | 2 |
T-A-7 | Podsumowanie i zaliczenie ćwiczeń. | 2 |
30 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie dyfrakcji światła. | 2 |
T-L-2 | Badanie właściwości i zastosowań światła spolaryzowanego. | 2 |
T-L-3 | Pomiary ogniskowej soczewki. | 2 |
T-L-4 | Kształtowanie wiązki światła. | 2 |
T-L-5 | Pomiary interferometryczne. | 2 |
T-L-6 | Badanie apertury numerycznej światłowodów. | 2 |
T-L-7 | Czujnik światłowodowy. | 2 |
T-L-8 | Zaliczenie pierwszej serii ćwiczeń laboratoryjnych. | 2 |
T-L-9 | Projektowanie warstw odbiciowych i antyodbiciowych. | 2 |
T-L-10 | Analiza propagacji światła przez elementy optyczne. | 2 |
T-L-11 | Zjawisko całkowitego wewnętrznego odbicia. | 2 |
T-L-12 | Projektowanie światłowodów planarnych lub paskowych | 2 |
T-L-13 | Modelowanie działania optycznego sprzęgacza kierunkowego. | 2 |
T-L-14 | Modelowanie działania interferometru Macha Zehndera. | 2 |
T-L-15 | Zaliczenie drugiej serii ćwiczeń | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Elementy optyki geometrycznej. | 1 |
T-W-2 | Optyka falowa, interferencja, dyfrakcja, polaryzacja światła. | 4 |
T-W-3 | Przyrządy optyczne - interferometry, spektrometry, polaryzatory, siatki dyfrakcyjne. | 4 |
T-W-4 | Światłowody - rodzaje, właściwości i zastosowania, elementy optycznych układów scalonych. | 4 |
T-W-5 | Właściwości optyczne materiałów, elementy optyki nieliniowej i jej zastosowania. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń. | 14 |
A-A-3 | Przygotowanie do kolokwium. | 5 |
A-A-4 | Udział w konsultacjach do ćwiczeń. | 1 |
50 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach. | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć. | 8 |
A-L-3 | Opracowanie wyników pomiarów. | 10 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Uzupełnianie wiedzy, studiowanie literatury. | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 5 |
A-W-4 | Egzamin | 1 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych. |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawdziany zaliczające. |
S-2 | Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczajace na ćwiczeniach audytoryjnych. |
S-4 | Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-6 | Ocena formująca: Sprawdziany wejściowe. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C10_W01 Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych układów fotonicznych | TI_1A_W01 | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-A-2, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1 |
TI_1A_C10_W02 Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych systemów światłowodowych. | TI_1A_W01 | — | — | C-1 | T-W-4, T-A-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C10_U01 Potrafi wykorzystać wiedzę z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego elementów i układów fotonicznych. | TI_1A_U06, TI_1A_U08 | — | — | C-2 | T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-L-1, T-L-2, T-L-8, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-9, T-L-10, T-L-15 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6 |
TI_1A_C10_U02 Potrafi wykorzystać wiedzę z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego prostych układów światłowodowych | TI_1A_U08, TI_1A_U06 | — | — | C-2 | T-A-4, T-A-3, T-L-7, T-L-8, T-L-6, T-L-12, T-L-11, T-L-15, T-L-13, T-L-14 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C10_W01 Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych układów fotonicznych | 2,0 | Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej uzyskując poniżej 50% punktacji z pytań na sprawdzianach zaliczających z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych układów fotonicznych |
3,0 | Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych układów fotonicznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 50-60% z pytań na sprawdzianach zaliczających z tego zakresu. | |
3,5 | Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych układów fotonicznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 61-70% z pytań na sprawdzianach zaliczających z tego zakresu. | |
4,0 | Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych układów fotonicznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 71-80% z pytań na sprawdzianach zaliczających z tego zakresu. | |
4,5 | Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych układów fotonicznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 81-90% z pytań na sprawdzianach zaliczających z tego zakresu. | |
5,0 | Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych układów fotonicznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 91-100% z pytań na sprawdzianach zaliczających z tego zakresu. | |
TI_1A_C10_W02 Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych systemów światłowodowych. | 2,0 | Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej uzyskując poniżej 50% punktacji z pytań na sprawdzianach zaliczających z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych systemów światłowodowych. |
3,0 | Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych systemów światłowodowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 50-60% z pytań na sprawdzianach zaliczających z tego zakresu. | |
3,5 | Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych systemów światłowodowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 61-70% z pytań na sprawdzianach zaliczających z tego zakresu. | |
4,0 | Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych systemów światłowodowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 71-80% z pytań na sprawdzianach zaliczających z tego zakresu. | |
4,5 | Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych systemów światłowodowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 81-90% z pytań na sprawdzianach zaliczających z tego zakresu. | |
5,0 | Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych systemów światłowodowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 91-100% z pytań na sprawdzianach zaliczających z tego zakresu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C10_U01 Potrafi wykorzystać wiedzę z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego elementów i układów fotonicznych. | 2,0 | Student nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej uzyskując poniżej 50% punktacji ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających sprawdzających umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego elementów i układów fotonicznych. |
3,0 | Student ma umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego elementów i układów fotonicznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 50-60% ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu. | |
3,5 | Student ma umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego elementów i układów fotonicznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 61-70% ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu. | |
4,0 | Student ma umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego elementów i układów fotonicznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 71-80% ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu. | |
4,5 | Student ma umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego elementów i układów fotonicznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 81-90% ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu. | |
5,0 | Student ma umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego elementów i układów fotonicznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 91-100% ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu. | |
TI_1A_C10_U02 Potrafi wykorzystać wiedzę z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego prostych układów światłowodowych | 2,0 | Student nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej uzyskując poniżej 50% punktacji ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających sprawdzających umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego prostych układów światłowodowych. |
3,0 | Student ma umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego prostych układów światłowodowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 50-60% ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu. | |
3,5 | Student ma umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego prostych układów światłowodowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 61-70% ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu. | |
4,0 | Student ma umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego prostych układów światłowodowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 71-80% ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu. | |
4,5 | Student ma umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego prostych układów światłowodowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 81-90% ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu. | |
5,0 | Student ma umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego prostych układów światłowodowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 91-100% ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu. |
Literatura podstawowa
- Mirosław Karpierz, Podstawy fotoniki, Centrum Studiów Zaawansowanych Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2010
- Jan Petykiewicz, Podstawy fiizyczne optyki scalonej, PWN, Warszawa, 1989
- Jan Petykiewicz, Optyka falowa, PWN, Warszawa, 1986, Wydanie 2
- D. Halliday, R. Resnick, J. Walker, Podstawy fizyki. tom 4, PWN, Warszawa, 2009
- W. Moebs, S.J. Ling, J. Sanny, Fizyka dla szkół wyższych, tom 3, Katalyst Education, 2018, openstax.org/subjects
Literatura dodatkowa
- M.C Gupta, edytor, Handbook of Photonics, CRC Press LLC, Boca Raton, 1997
- K.Iizuka, Elements of Photonics, John Wiley & Sons, New York, 2002
- Mirosław Karpierz, Ewa Weinert-Rączka, Nieliniowa optyka światłowodowa, WNT, Warszawa, 2010
- Eugene Hecht, Optyka, PWN, Warszawa, 2012