Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy algorytmizacji i programowania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Teleinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy algorytmizacji i programowania | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Przetwarzania Sygnałów i Inżynierii Multimedialnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Chlewicki <Wojciech.Chlewicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Maciej Burak <Maciej.Burak@zut.edu.pl>, Katarzyna Cichoń <Katarzyna.Cichon@zut.edu.pl>, Irena Karpik <Irena.Karpik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw informatyki w zakresie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami informatyki. |
C-2 | Zapoznanie studentów z zakresem technik programowania strukturalnego w języku C. |
C-3 | Zapoznanie studentów z procesem wytwarzania oprogramowania - (tworzenie kodu źródłowego, kompilacja, debugowanie). |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie się z wybranmi środowiskami programistycznymi i zasobami sieci ZUT. | 2 |
T-L-2 | Podstawowa struktura programu na wybranym przykładzie do implementacji. | 4 |
T-L-3 | Iteracje w wybranych zastosowaniach. Tablice jedno i wielowymiarowe. | 6 |
T-L-4 | Funkcje własne. Definicja funkcji, argumenty funkcji, zwracanie wartości, prototyp, wywołanie funkcji. | 6 |
T-L-5 | Definiowanie klas - wstęp do programowania obiektowego. | 2 |
T-L-6 | Tworzenie oprogramowania z wykorzystaniem zasobów bibliotecznych. Tworzenie własnych bibliotek oraz wykorzystanie zewnętrznych. | 4 |
T-L-7 | Implementacja algorytmów obsługujących dynamiczne typy danych. | 5 |
T-L-8 | Zaliczenie laboratoriów | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie informatyki, obszary informatyki, zastosowania informatyki w technice, komputer jako narzędzie automatycznego przetwarzania informacji, zasoby informatyczne ZUT. Dane we wnętrzu komputera: bity i bajty, kod dwójkowy a kod szesnastkowy i ósemkowy, wewnętrzna reprezentacja danych - znaki, liczby całkowite (uzupełnienie dwójkowe), liczby rzeczywiste (zapis zmienno- i stałopozycyjny). | 2 |
T-W-2 | Symbole standardowe, słowa kluczowe, pojęcie typu danych, standardowe typy danych, stałe i zmienne. Złożone typy danych. | 2 |
T-W-3 | Instrukcje przypisania, wyrażenia arytmetyczne i logiczne, priorytety wartościowania wyrażeń, standardowe funkcje matematyczne, operatory bitowe. | 2 |
T-W-4 | Warunkowa instrukcja przypisania. | 2 |
T-W-5 | Iteracyjne bloki programu. | 2 |
T-W-6 | Typ tablicowy i łańcuchy. | 2 |
T-W-7 | Charakterystyka języków programowania, programowanie strukturalne i obiektowe, programowanie wizualne. Wybrane aspekty produkcji oprogramowania. | 2 |
T-W-8 | Paradygmat strukturalny i obiektowy - wprowadzenie. Implementacja funkcji i metod. | 2 |
T-W-9 | Zasady przekazywania danych pomiędzy funkcjami: zmienne zewnętrzne, jedno i dwukierunkowa komunikacja poprzez parametry. Wskaźniki i sposób ich wykorzystania do dwukierunkowego przekazywania danych przez parametry. Rekurencja i rekurencja niejawna w funkcjach. | 2 |
T-W-10 | Tworzenie i użycie zasobów bobliotecznych i repozytoriów zewnętrznych. | 2 |
T-W-11 | Operacje wejścia/wyjścia. | 2 |
T-W-12 | Metody iteracyjne w obliczeniach inżynierskich. | 2 |
T-W-13 | Dynamiczne struktury danych: listy, stosy i drzewa. Przykłady implementacji. | 4 |
T-W-14 | Sposoby reprezentacji informacji w technologiach cyfrowych. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć (wejściówki) | 5 |
A-L-3 | samodzielne wykonywanie programów w domu | 5 |
A-L-4 | przygotowanie do sprawdzianów | 8 |
A-L-5 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć (utrwalanie i powtarzanie materiału) | 20 |
A-W-3 | Praca własna z literaturą | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 13 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z przykładami |
M-2 | Praca w laboratorium komputerowym. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian z wykładów. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie laboratorium. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian końcowy z wykładów. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C01_W01 Ma podstawową wiedzę w zakresie binarnego kodowania podstawowych, ustandaryzowanych typów danych. | TI_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-7 | M-1 | S-1 |
TI_1A_C01_W02 Ma wiedzę w zakresie zasad tworzenia algorytmów obliczeniowych. | TI_1A_W03 | — | — | C-1, C-2 | T-W-10 | M-1 | S-1, S-3 |
TI_1A_C01_W03 Ma wiedzę w zakresie technik programowania w języku C. | TI_1A_W03 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-8, T-W-11, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-9 | M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C01_U01 Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w języku C. | TI_1A_U02, TI_1A_U09 | — | — | C-2, C-3 | T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-1 | M-2 | S-2, S-4 |
TI_1A_C01_U02 Student samodzielnie potrafi zaimplementować złożony algorytm w postaci programu w języku C, z wykorzystaniem narzędzi programowania strukturalnego. | TI_1A_U02, TI_1A_U09 | — | — | C-2, C-3 | T-L-4, T-L-6, T-L-7 | M-2 | S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C01_W01 Ma podstawową wiedzę w zakresie binarnego kodowania podstawowych, ustandaryzowanych typów danych. | 2,0 | Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych. |
3,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 50-59% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych. | |
3,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 60-69% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych. | |
4,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 70-79% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych. | |
4,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 80-89% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych. | |
5,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 90-100% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych. | |
TI_1A_C01_W02 Ma wiedzę w zakresie zasad tworzenia algorytmów obliczeniowych. | 2,0 | Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych. |
3,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 50-59% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych. | |
3,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 60-69% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych. | |
4,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 70-79% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych. | |
4,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 80-89% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych. | |
5,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 90-100% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych. | |
TI_1A_C01_W03 Ma wiedzę w zakresie technik programowania w języku C. | 2,0 | Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych. |
3,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 50-59% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych. | |
3,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 60-69% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych. | |
4,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 70-79% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych. | |
4,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 80-89% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych. | |
5,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 90-100% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C01_U01 Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w języku C. | 2,0 | Student nie nabył umiejętności analizy i wytwarzania kodu oraz nie potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w języku C. Student nie uzyskał z każdej formy oceny min. 3,00. |
3,0 | Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w języku C. •Pozytywnie zaliczone trzy kolokwia cząstkowe przewidziane w planie przedmiotu. •Obliczana ocena końcowa jest średnią arytmetyczna trzech uzyskanych ocen ( przy czym każda powinna być pozytywna). •Końcowa uzyskana ocena zaliczająca jest zaokrąglana wg. regulaminu studiów wyższych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie. | |
3,5 | Student uzyskał średnią ocen min. 3,25 i z każdej formy oceny min. 3,00. | |
4,0 | Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego w języku C. Student potrafi samodzielnie rozwiązać większość zadań, problem programistyczny i uruchomić poprawnie wykonany kod źródłowy z użyciem środowiska programistycznego. •Pozytywnie zaliczone trzy kolokwia cząstkowe przewidziane w planie przedmiotu. •Obliczana ocena końcowa jest średnią arytmetyczna trzech uzyskanych ocen ( przy czym każda powinna być pozytywna). •Końcowa uzyskana ocena zaliczająca jest zaokrąglana wg. regulaminu studiów wyższych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie. | |
4,5 | Student uzyskał średnią ocen min. 4,25 i z każdej formy oceny min. 3,00. | |
5,0 | Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego w języku C. Student potrafi samodzielnie rozwiązać wszystkie zadania, problem programistyczny i uruchomić poprawnie wykonany kod źródłowy z użyciem środowiska programistycznego. •Pozytywnie zaliczone trzy kolokwia cząstkowe przewidziane w planie przedmiotu. •Obliczana ocena końcowa jest średnią arytmetyczna trzech uzyskanych ocen ( przy czym każda powinna być pozytywna). •Końcowa uzyskana ocena zaliczająca jest zaokrąglana wg. regulaminu studiów wyższych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie. | |
TI_1A_C01_U02 Student samodzielnie potrafi zaimplementować złożony algorytm w postaci programu w języku C, z wykorzystaniem narzędzi programowania strukturalnego. | 2,0 | Student nie nabył umiejętności analizy i wytwarzania kodu oraz nie potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w języku C. Student nie uzyskał z każdej formy oceny min. 3,00. |
3,0 | Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w języku C. •Pozytywnie zaliczone trzy kolokwia cząstkowe przewidziane w planie przedmiotu. •Obliczana ocena końcowa jest średnią arytmetyczna trzech uzyskanych ocen ( przy czym każda powinna być pozytywna). •Końcowa uzyskana ocena zaliczająca jest zaokrąglana wg. regulaminu studiów wyższych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie. | |
3,5 | Student uzyskał średnią ocen min. 3,25 i z każdej formy oceny min. 3,00. | |
4,0 | Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego w języku C. Student potrafi samodzielnie rozwiązać większość zadań, problem programistyczny i uruchomić poprawnie wykonany kod źródłowy z użyciem środowiska programistycznego. •Pozytywnie zaliczone trzy kolokwia cząstkowe przewidziane w planie przedmiotu. •Obliczana ocena końcowa jest średnią arytmetyczna trzech uzyskanych ocen ( przy czym każda powinna być pozytywna). •Końcowa uzyskana ocena zaliczająca jest zaokrąglana wg. regulaminu studiów wyższych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie. | |
4,5 | Student uzyskał średnią ocen min. 4,25 i z każdej formy oceny min. 3,00. | |
5,0 | Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego w języku C. Student potrafi samodzielnie rozwiązać wszystkie zadania, problem programistyczny i uruchomić poprawnie wykonany kod źródłowy z użyciem środowiska programistycznego. •Pozytywnie zaliczone trzy kolokwia cząstkowe przewidziane w planie przedmiotu. •Obliczana ocena końcowa jest średnią arytmetyczna trzech uzyskanych ocen ( przy czym każda powinna być pozytywna). •Końcowa uzyskana ocena zaliczająca jest zaokrąglana wg. regulaminu studiów wyższych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie. |
Literatura podstawowa
- Kochan Stephen G., Język C. Kompendium wiedzy. Kompletny przewodnik po języku C., Wydawnictwo Helion
- Matlak Michał, Język C/C++ i obliczenia numeryczne. Krótkie wprowadzenie., Wydawnictwo Helion
- Prata Stephen, Język C. Szkoła programowania., Wydawnictwo Helion, Wydanie VI
- Shaw Zed A., Programowanie w C. Sprytne podejście do trudnych zagadnień, których wolałbyś unikać (takich jak język C)., Wydawnictwo Helion
Literatura dodatkowa
- Stroustrup Bjarne, Język C++. Kompendium wiedzy., Helion, 2014, 4
- Prata Stephen, Język C++. Szkoła programowania., Wydawnictwo Helion, Wydanie VI
- Kernighan Brian W., Ritchie Dennis M., Język ANSI C. Programowanie., Helion, 2010, 2