Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Aspekty prawne przedsiębiorczości:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Teleinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Aspekty prawne przedsiębiorczości | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Wysokich Napięć i Elektroenergetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Mrozik <Andrzej.Mrozik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych pojęć z zakresu ekonomii i zarządzania z zakresu szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie wiedzy z zakresu dziedzin pozatechnicznych tj. ekonomii i zarządzania niezbędnych do wypełniania funkcji menedżerskich w przedsiębiorstwie oraz prowadzenia własnej rynkowej działalności gospodarczej w aspekcie znajomości i przestrzegania przepisów prawnych dotyczących przedsiębiorczości i innowacyjności. |
C-2 | Celem jest zapoznanie studentów z problematyką makro i mikroekonomiczną otoczenia i ich wpływem na zarządzanie przedsiębiorstwami. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Główne pojęcia i kategorie makroekonomiczne. | 4 |
T-W-2 | Dochód narodowy. Determinanty wzrostu gospodarczego. | 4 |
T-W-3 | Podstawy prawa pracy, handlowego i gospodarczego | 7 |
T-W-4 | Przedsiębiorstwo jako podmiot gospodarczy, jego cele oraz formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw. | 4 |
T-W-5 | Zarządzanie strategiczne - metody i techniki zarządzania dziedzinami przedsiębiorstwa. | 3 |
T-W-6 | Marketing, logistyka i systemy zarządzania jakością. | 3 |
T-W-7 | Doskonalenie procesów wytwarzania i innowacyjność jako formy przedsiębiorczości. | 2 |
T-W-8 | Dokumenty sprawozdawcze finansowo-księgowe. Bilans przedsiębiorstwa | 2 |
T-W-9 | Ryzyko w działalności gospodarczej - aspekty prawne. Zaliczenie wykładów. | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów | 20 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne oraz ocena aktywności studenta na zajęciach. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_A09.1_W01 Student zdobywa wiedzę o problemach makroekonomicznych państwa i mikroekonomicznych w zarządzaniu przedsiębiorstwami produkcyjno-usługowymi | TI_1A_W09, TI_1A_W08 | — | — | C-2 | T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-6 | M-1 | S-1 |
TI_1A_A09.1_W02 Student ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomiki zarządzania przedsiębiorstw oraz przepisów prawa handlowego i prowadzenia działalności gospodarczej | TI_1A_W09, TI_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-8, T-W-7, T-W-4, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_A08.1_U01 Potrafi posługiwać się rachunkiem ekonomicznym przy ocenie podejmowanych przedsięwzięć technicznych, dostrzegając znaczenie aspektów społecznych i organizacyjnych | TI_1A_U10 | — | — | C-1, C-2 | T-W-9, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-5, T-W-8, T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_A09.1_K01 Student ma świadomość pozatechnicznych aspektów działalności inżyniera. Rozumie również wpływ prawnych aspektów przedsiębiorczości na wykonywany zawód. | TI_1A_K02, TI_1A_K03 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-8, T-W-7, T-W-4, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_A09.1_W01 Student zdobywa wiedzę o problemach makroekonomicznych państwa i mikroekonomicznych w zarządzaniu przedsiębiorstwami produkcyjno-usługowymi | 2,0 | Student uzyskał punktację poniżej 50% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
3,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
3,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego | |
5,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
TI_1A_A09.1_W02 Student ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomiki zarządzania przedsiębiorstw oraz przepisów prawa handlowego i prowadzenia działalności gospodarczej | 2,0 | Student uzyskał punktację poniżej 50% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
3,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
3,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
5,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_A08.1_U01 Potrafi posługiwać się rachunkiem ekonomicznym przy ocenie podejmowanych przedsięwzięć technicznych, dostrzegając znaczenie aspektów społecznych i organizacyjnych | 2,0 | Student uzyskał punktację poniżej 50% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
3,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
3,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
5,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_A09.1_K01 Student ma świadomość pozatechnicznych aspektów działalności inżyniera. Rozumie również wpływ prawnych aspektów przedsiębiorczości na wykonywany zawód. | 2,0 | Student nie ma świadomości pozatechnicznych aspektów działalności inżyniera. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
3,0 | Student ma świadomość pozatechnicznych aspektów działalności inżyniera. Rozumie również wpływ prawnych aspektów przedsiębiorczości na wykonywany zawód. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student ma świadomość pozatechnicznych aspektów działalności inżyniera. Rozumie również wpływ prawnych aspektów przedsiębiorczości na wykonywany zawód. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student ma świadomość pozatechnicznych aspektów działalności inżyniera. Rozumie również wpływ prawnych aspektów przedsiębiorczości na wykonywany zawód. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student ma świadomość pozatechnicznych aspektów działalności inżyniera. Rozumie również wpływ prawnych aspektów przedsiębiorczości na wykonywany zawód. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student ma świadomość pozatechnicznych aspektów działalności inżyniera. Rozumie również wpływ prawnych aspektów przedsiębiorczości na wykonywany zawód. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
Literatura podstawowa
- Stoner C., Wankel S., Kierowanie, PWE, Warszawa, 1994, I
- Duraj J., Papiernik - Wojdera M., Przedsiębiorczość i innowacyjność, Difin, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Stabryła A., Podstawy zarządzania firmą, ANTYKWA, Kluczbork-Kraków, 1998, I
- Begg D., Fischer S., Dornbusch R., Makroekonomia, PWE, Warszawa, 1998, I