Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S2)
specjalność: Systemy elektroenergetyczne
Sylabus przedmiotu Projektowanie układów kompatybilnych elektromagnetycznie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie układów kompatybilnych elektromagnetycznie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki Stosowanej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Przemysław Łopato <Przemyslaw.Lopato@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Psuj <Grzegorz.Psuj@zut.edu.pl>, Przemysław Łopato <Przemyslaw.Lopato@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Kurs akademicki w zakresie Fizyki na stopniu pierwszym studiów wyższych. |
W-2 | Kurs akademicki w zakresie Elektrotechniki na stopniu pierwszym studiów wyższych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy dotyczącej źródeł sprzężeń, zakłóceń elektromagnetycznych oraz poznanie metod służących minimalizacji tych zjawisk. |
C-2 | Nabycie umiejętności związanej z analizą zakłóceń elektromagnetycznych oraz metodami ich minimalizacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Omówienie zadania projektowego. | 1 |
T-P-2 | Wykonywanie wybranego projektu i analiza pracy układu elektrycznego spełniającego wymagania kompatybilności elektromagnetycznej. | 12 |
T-P-3 | Zaliczenie projektu i prezentacja jego wyników | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Założenia dotyczące projektowania układów/urządzeń elektrycznych i elektronicznych w kontekście kompatybilności elektromagnetycznej. | 2 |
T-W-2 | Dobór materiałów elektrotechnicznych z uwzględnianiem zasad EMC. | 1 |
T-W-3 | Odbicia, przesłuchy i promieniowanie w obrębie układów elektrycznych i elektronicznych - identyfikacja obszarów emisyjnych oraz możliwych torów propagacji zaburzeń w układach elektrycznych. | 3 |
T-W-4 | Sposoby analizy, potencjalnych problemów z wykorzystaniem modeli i schematów elektrycznych. | 2 |
T-W-5 | Omówienie przykładowych projektów wraz z możliwymi błędnymi rozwiązaniami EMC. Zaliczenie wykładu. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Opracowanie projektu i przygotowanie prezentacji końcowej. | 13 |
A-P-3 | Konsultacje | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
A-W-2 | Studiowanie literatury. | 10 |
20 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Tradycyjny wykład z wykorzystaniem projektora. |
M-2 | Realizacja zadań projektowych w zespołach. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji i raportu z wykonanego projektu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_2A_C16_W01 Student ma wiedzę z zakresu projektowania niskoemisyjnych i odpornych na zaburzenia elektromagnetyczne urządzeń elektrycznych | EL_2A_W01, EL_2A_W08 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_2A_C16_U01 Student potrafi określić podzespoły urządzenia charakteryzujące się podwyższonym poziomem emisji elektromagnetycznej lub podatnych na elektromagnetyczne zakłócenia zewnętrzne, dokonać analizy ich pracy i współdziałania ze środowiskiem oraz zrealizować proces projektowy wybranego rozwiązania spełniającego wymagania kompatybilności elektromagnetycznej | EL_2A_U01, EL_2A_U03, EL_2A_U04 | — | — | C-2 | T-P-3, T-P-1, T-P-2 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_2A_C16_K01 Student potrafi zaplanować zadania niezbędne do zaprojektowania urządzeń elektrotechnicznych spełniających wymogi kompatybilności elektromagnetycznej w ramach pracy indywidualnej jak i współdziałania w grupie | EL_2A_K03 | — | — | C-2 | T-P-3, T-P-1, T-P-2 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_2A_C16_W01 Student ma wiedzę z zakresu projektowania niskoemisyjnych i odpornych na zaburzenia elektromagnetyczne urządzeń elektrycznych | 2,0 | Student uzyskał punktację poniżej 50% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
3,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
3,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
5,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_2A_C16_U01 Student potrafi określić podzespoły urządzenia charakteryzujące się podwyższonym poziomem emisji elektromagnetycznej lub podatnych na elektromagnetyczne zakłócenia zewnętrzne, dokonać analizy ich pracy i współdziałania ze środowiskiem oraz zrealizować proces projektowy wybranego rozwiązania spełniającego wymagania kompatybilności elektromagnetycznej | 2,0 | Średnia ważona z form ocen jest poniżej 3,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny. |
3,0 | Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny. | |
3,5 | Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,26 do 3,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny. | |
4,0 | Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,76 do 4,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny. | |
4,5 | Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,26 do 4,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny. | |
5,0 | Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,76 do 5,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_2A_C16_K01 Student potrafi zaplanować zadania niezbędne do zaprojektowania urządzeń elektrotechnicznych spełniających wymogi kompatybilności elektromagnetycznej w ramach pracy indywidualnej jak i współdziałania w grupie | 2,0 | Średnia ważona z form ocen jest poniżej 3,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny. |
3,0 | Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny. | |
3,5 | Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,26 do 3,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny. | |
4,0 | Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,76 do 4,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny. | |
4,5 | Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,26 do 4,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny. | |
5,0 | Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,76 do 5,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny. |
Literatura podstawowa
- Alain Charoy, Kompatybilność elektromagnetyczna, Tom 1, 2, 3, 4, WNT Warszawa, 1999
- L. Hasse, J. Kołodziejski, A. Konczakowska, L. Spiralski, Zakłócenia w aparaturze elektronicznej, Radioelektronik Sp. z o.o., Warszawa, 1995
- Michał Borecki, Jan Sroka, Kompatybilność elektromagnetyczna. Pomiary i badania, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2021
- Jan Sroka, Niepewność pomiarowa w badaniach EMC : pomiary emisyjności radioelektrycznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009
- Piotr Ruszel, Kompatybilność elektromagnetyczna elektronicznych urządzeń pomiarowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2008
- Wojciech Machczyński, Wprowadzenie do kompatybilności elektromagnetycznej, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2010, 2
- Paweł A. Mazurek, Laboratorium podstaw kompatybilności elektromagnetycznej, Politechnika Lubelska, Lublin, 2010
Literatura dodatkowa
- Tadeusz Wiesław Więckowski, Badania kompatybilności elektromagnetycznej urządzeń elektrycznych i elektronicznych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2001
- Clayton R. Paul, Introduction to Electromagnetic Compatibility, Wiley & Sons, New Jersey, USA, 2006, wydanie drugie
- K.L Kaiser, Electromagnetic Shielding, Taylor&Francis, Boca Raton, 2006