Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S2)
specjalność: Systemy elektroenergetyczne
Sylabus przedmiotu Projektowanie elektromechanicznych przetworników energii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie elektromechanicznych przetworników energii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Maszyn i Napędów Elektrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Pałka <Ryszard.Palka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Paplicki <Piotr.Paplicki@zut.edu.pl>, Marcin Wardach <Marcin.Wardach@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Elektrotechnika |
W-2 | Metody numeryczne |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami działania, projektowania i analizy pracy elektromechanicznych przetworników energii |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności projektowania elektromechanicznych przetworników energii |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Obliczenia elektromechanicznego przetwornika energii podstawie założeń projektowych, dokumentacji, wytycznych z wykorzystaniem dostępnego oprogramowania wspomagającego czynności obliczeniowe i symulacyjne. | 15 |
T-P-2 | Projekt elektromechanicznego przetwornika energii sporządzony na podstawie wykonanych obliczeń z wykorzystaniem dostępnego oprogramowania wspomagającego czynności projektowe | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Prawa elektromagnetyzmu w teorii maszyn elektrycznych | 4 |
T-W-2 | Metody projektowania, optymalizacji i analizy maszyn elektrycznych | 4 |
T-W-3 | Maszyny prądu stałego - zasada działania, budowa, podstawowe zależności | 4 |
T-W-4 | Maszyny indukcyjne - zasada działania, budowa, podstawowe zależności | 3 |
T-W-5 | Maszyny z magnesami trwałymi - wiadomości podstawowe | 3 |
T-W-6 | Maszyny specjalne | 3 |
T-W-7 | Maszyny tarczowe | 3 |
T-W-8 | Maszyny reluktancyjne | 2 |
T-W-9 | Maszyny nadprzewodnikowe | 2 |
T-W-10 | Silniki liniowe | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-P-2 | Samodzielne studiowanie tematyki zajęć oraz przygotowanie się do zaliczenia projektu. | 13 |
A-P-3 | Konsultacje | 2 |
40 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki zajęć oraz przygotowanie się do zaliczenia wykładu. | 5 |
A-W-3 | Egzamin | 1 |
36 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny |
M-2 | Metoda programowana: z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona na zakończenie wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanego projektu oraz prezentacji studenta |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_2A_C12.2_W01 Student zna zasady działania elektromechanicznych przetworników energii | EL_2A_W03, EL_2A_W10 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-W-7, T-W-6 | M-1 | S-1 |
EL_2A_C12.2_W02 Student zna zasady projektowania elektromechanicznych przetworników energii | EL_2A_W03, EL_2A_W10 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_2A_C12.2_U01 Student potrafi wykonać obliczenia przetwornika energii elektrycznej z wykorzystaniem numerycznych programów komputerowych | EL_2A_U02, EL_2A_U09, EL_2A_U11, EL_2A_U15, EL_2A_U17 | — | — | C-2 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
EL_2A_C12.2_U02 Student potrafi przeprowadzić analizy symulacyjne do projektowania elektromechanicznych przetworników energii | EL_2A_U02, EL_2A_U09, EL_2A_U11, EL_2A_U15, EL_2A_U17 | — | — | C-2 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
EL_2A_C12.2_U03 Student potrafi wykonać projekt elektromechanicznego przetwornika energii | EL_2A_U02, EL_2A_U09, EL_2A_U11, EL_2A_U15, EL_2A_U17 | — | — | C-2 | T-P-2 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_2A_C12.2_W01 Student zna zasady działania elektromechanicznych przetworników energii | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
3,0 | Student uzyskał od pomiędzy 50% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Student uzyskał od pomiędzy 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Student uzyskał od pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,5 | Student uzyskał od pomiędzy 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Student uzyskał od pomiędzy 91% a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
EL_2A_C12.2_W02 Student zna zasady projektowania elektromechanicznych przetworników energii | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
3,0 | Student uzyskał od pomiędzy 50% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Student uzyskał od pomiędzy 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Student uzyskał od pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,5 | Student uzyskał od pomiędzy 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Student uzyskał od pomiędzy 91% a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_2A_C12.2_U01 Student potrafi wykonać obliczenia przetwornika energii elektrycznej z wykorzystaniem numerycznych programów komputerowych | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
3,0 | Student uzyskał od pomiędzy 50% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Student uzyskał od pomiędzy 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Student uzyskał od pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,5 | Student uzyskał od pomiędzy 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Student uzyskał od pomiędzy 91% a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
EL_2A_C12.2_U02 Student potrafi przeprowadzić analizy symulacyjne do projektowania elektromechanicznych przetworników energii | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
3,0 | Student uzyskał od pomiędzy 50% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Student uzyskał od pomiędzy 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Student uzyskał od pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,5 | Student uzyskał od pomiędzy 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Student uzyskał od pomiędzy 91% a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
EL_2A_C12.2_U03 Student potrafi wykonać projekt elektromechanicznego przetwornika energii | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
3,0 | Student uzyskał od pomiędzy 50% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Student uzyskał od pomiędzy 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Student uzyskał od pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,5 | Student uzyskał od pomiędzy 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Student uzyskał od pomiędzy 91% a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
Literatura podstawowa
- Dąbrowski M., Projektowanie maszyn elektrycznych prądu przemiennego, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1988
- Glinka T., Mikromaszyny elektryczne wzbudzane magnesami trwałymi, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1995
- Gratkowski S., Pałka R., Komputerowo wspomagana analiza i projektowanie urządzeń i układów elektromagnetycznych, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2001
Literatura dodatkowa
- Łukaniszyn M., Wróbel R., Jagieła M., Komputerowe modelowanie bezszczotkowych silników tarczowych wzbudzanych magnesami trwałymi, Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Opole, 2002
- Wiak S., Welfle H., Silniki tarczowe w napędach lekkich pojazdów elektrycznych, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2001, Monografie
- Gieras J., Silniki indukcyjne liniowe, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1990
- Makieła D., Wysokoobrotowe silniki BLDC, Spatium, 2020
- Bernatt J., Obwody elektryczne i magnetyczne maszyn elektrycznych wzbudzanych magnesami trwałymi, KOMEL, 2010
- Glinka T., Maszyny elektryczne i transformatory, PWN, 2018