Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Socjologiczne aspekty ochrony środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Socjologiczne aspekty ochrony środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych
Nauczyciel odpowiedzialny Marzena Zychowicz <Marzena-Zychowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy na temat społecznych aspektów ochrony środowiska, relacji człowieka ze środowiskiem naturalnym, śladu środowiskowego ludzkiej działalności, polityk ochrony środowiska i ich społecznego odbioru. Promować krytyczne myślenie, zachęcać do kreatywnego i innowacyjnego myślenia i poszukiwania rozwiązań, które zmniejszają negatywny wpływ środowiskowy ludzkiej działalności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Relacja człowiek-środowisko, etyka środowiska naturalnego, etapy rozwoju społeczeństw3
T-W-2Transport a ochrona środowiska. Zagospodarowanie przestrzenne – wpływ miasta na środowisko3
T-W-3Przyczyny zmian klimatu. Ślad środowiskowy. Problem emisji. Bariery planetarne - nauka a klimat, denializm klimatyczny (case #Exxon knew)3
T-W-4Polityki ochrony środowiska. Gospodarka odpadami. Gospodarka o obiegu zamkniętym3
T-W-5Demografia a ochrona środowiska. Bioróżnorodność. Bezpieczeństwo żywieniowe a środowisko. Dieta a środowisko3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia5
A-W-3analiza literatury5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja
M-4prezentacja multimedialna
M-5praca w grupach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności podczas dyskusji, pracy w grupie i wykładów problemowych
S-2Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_A12.3_W01
Student ma wiedzę na temat socojologicznych aspektów ochrony środowiska oraz rozumie złożone relacje człowieka ze środowiskiem
EL_1A_W08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_A12.3_U01
Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk społecznych związanych z ochroną środowiska
EL_1A_U01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_A12.3_K01
Student potrafi pracować w grupie i indywidualnie, ma kompetencje pozyskiwania aktualnej wiedzy do rozwiązywania problemów aktualnych i przyszłych. Aktywnie rozwija myślenie kreatywne, przyszłościowe (future thinking) oraz innowacyjne.
EL_1A_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_A12.3_W01
Student ma wiedzę na temat socojologicznych aspektów ochrony środowiska oraz rozumie złożone relacje człowieka ze środowiskiem
2,0Nie zna kluczowych problemów z zakresu ochrony środowiska
3,0Zna podstawowe problemy z zakresu ochrony środowiska
3,5Zna podstawowe problemy z zakresu ochrony środowiska i rozumie jaki wpływ ma człowiek na środowisko naturalne
4,0Zna problemy z zakresu ochrony środowiska i rozumie jaki wpływ ma człowiek na środowisko naturalne
4,5Zna problemy z zakresu ochrony środowiska i rozumie jaki wpływ ma człowiek na środowisko naturalne. Potrafi tworzyć alternatywne scenariusze zmian klimatu.
5,0Zna problemy z zakresu ochrony środowiska i rozumie jaki wpływ ma człowiek na środowisko naturalne. Potrafi tworzyć alternatywne scenariusze zmian klimatu i określać kierunki zmian społecznych względem tych zmian

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_A12.3_U01
Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk społecznych związanych z ochroną środowiska
2,0Nie rozumie problemów społecznych związanych z ochroną środowiska
3,0Rozumie podstawowe problemy społeczne związane z ochroną środowiska
3,5Rozumie i potrafi analizować podstawowe problemy społeczne związane z ochroną środowiska
4,0Rozumie i potrafi analizować problemy społeczne związane z ochroną środowiska
4,5Rozumie i potrafi analizować podstawowe problemy społeczne związane z ochroną środowiska. Potrafi tworzyć alternatywne scenariusze wizji społeczeństwa przyszłości.
5,0Rozumie i potrafi analizować podstawowe problemy społeczne związane z ochroną środowiska. Potrafi tworzyć alternatywne scenariusze wizji społeczeństwa przyszłości i oceniać ryzyka i korzyści poszczególnych wizji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_A12.3_K01
Student potrafi pracować w grupie i indywidualnie, ma kompetencje pozyskiwania aktualnej wiedzy do rozwiązywania problemów aktualnych i przyszłych. Aktywnie rozwija myślenie kreatywne, przyszłościowe (future thinking) oraz innowacyjne.
2,0Student nie potrafi pracować w grupie, nie ma chęci do rozwoju kreatywnego i przyszłościowego myślenia.
3,0Student potrafi pracować w grupie, ma chęć do rozwijania kreatywnego i przyszłościowego myślenia.
3,5Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, ma chęć do rozwijania kreatywnego i przyszłościowego myślenia.
4,0Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, myśli kreatywnie oraz innowacyjnie, potrafi tworzyć alternatywne scenariusze przyszłości w zależności od zmian klimatu.
4,5Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, myśli kreatywnie oraz innowacyjnie, potrafi tworzyć alternatywne scenariusze przyszłości w zależności od zmian klimatu. Potrafi antycypować problemy i aktywnie poszukiwać ich rozwiązań.
5,0Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, myśli kreatywnie oraz innowacyjnie, potrafi tworzyć alternatywne scenariusze przyszłości w zależności od zmian klimatu. Potrafi antycypować problemy i aktywnie poszukiwać ich rozwiązań oraz oceniać ich potencjalne skutki.

Literatura podstawowa

  1. Opracowanie zbiorowe, Jacek Krystek (red), Ochrona środowiska dla inżynierów, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2018, audibook
  2. Lewandowski Witold M., Aranowski Robert, Technologie ochrony środowiska w przemyśle i energetyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2016
  3. IPCC, Wybrane raporty IPCC, 2023, https://www.ipcc.ch/reports/

Literatura dodatkowa

  1. Rakoczy Bartosz, Wierzbowski Błażej, Prawo ochrony środowiska, Wolters Kluwer, 2023
  2. Zając Tomasz, Nie-kapitalizm. Zrównoważony rozwój zamiast wzrostu?, E-bookowo, 2022

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Relacja człowiek-środowisko, etyka środowiska naturalnego, etapy rozwoju społeczeństw3
T-W-2Transport a ochrona środowiska. Zagospodarowanie przestrzenne – wpływ miasta na środowisko3
T-W-3Przyczyny zmian klimatu. Ślad środowiskowy. Problem emisji. Bariery planetarne - nauka a klimat, denializm klimatyczny (case #Exxon knew)3
T-W-4Polityki ochrony środowiska. Gospodarka odpadami. Gospodarka o obiegu zamkniętym3
T-W-5Demografia a ochrona środowiska. Bioróżnorodność. Bezpieczeństwo żywieniowe a środowisko. Dieta a środowisko3
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia5
A-W-3analiza literatury5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_A12.3_W01Student ma wiedzę na temat socojologicznych aspektów ochrony środowiska oraz rozumie złożone relacje człowieka ze środowiskiem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W08Zna i rozumie problemy współczesnej cywilizacji, ma wiedzę z zakresu ekonomii, zarządzania i prawa, w tym podstawowych pojęć i zasad z zakresu ochrony własności przemysłowej i praw autorskich.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy na temat społecznych aspektów ochrony środowiska, relacji człowieka ze środowiskiem naturalnym, śladu środowiskowego ludzkiej działalności, polityk ochrony środowiska i ich społecznego odbioru. Promować krytyczne myślenie, zachęcać do kreatywnego i innowacyjnego myślenia i poszukiwania rozwiązań, które zmniejszają negatywny wpływ środowiskowy ludzkiej działalności.
Treści programoweT-W-1Relacja człowiek-środowisko, etyka środowiska naturalnego, etapy rozwoju społeczeństw
T-W-2Transport a ochrona środowiska. Zagospodarowanie przestrzenne – wpływ miasta na środowisko
T-W-3Przyczyny zmian klimatu. Ślad środowiskowy. Problem emisji. Bariery planetarne - nauka a klimat, denializm klimatyczny (case #Exxon knew)
T-W-4Polityki ochrony środowiska. Gospodarka odpadami. Gospodarka o obiegu zamkniętym
T-W-5Demografia a ochrona środowiska. Bioróżnorodność. Bezpieczeństwo żywieniowe a środowisko. Dieta a środowisko
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja
M-4prezentacja multimedialna
M-5praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności podczas dyskusji, pracy w grupie i wykładów problemowych
S-2Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna kluczowych problemów z zakresu ochrony środowiska
3,0Zna podstawowe problemy z zakresu ochrony środowiska
3,5Zna podstawowe problemy z zakresu ochrony środowiska i rozumie jaki wpływ ma człowiek na środowisko naturalne
4,0Zna problemy z zakresu ochrony środowiska i rozumie jaki wpływ ma człowiek na środowisko naturalne
4,5Zna problemy z zakresu ochrony środowiska i rozumie jaki wpływ ma człowiek na środowisko naturalne. Potrafi tworzyć alternatywne scenariusze zmian klimatu.
5,0Zna problemy z zakresu ochrony środowiska i rozumie jaki wpływ ma człowiek na środowisko naturalne. Potrafi tworzyć alternatywne scenariusze zmian klimatu i określać kierunki zmian społecznych względem tych zmian
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_A12.3_U01Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk społecznych związanych z ochroną środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U01Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz specjalistyczną terminologią w środowisku branżowym i poza nim, w szczególności wykorzystując nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne. Potrafi w dyskusji wymieniać poglądy, skutecznie przekonywać do własnych pomysłów oraz uwzględniać sugestie współpracowników również w języku obcym.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy na temat społecznych aspektów ochrony środowiska, relacji człowieka ze środowiskiem naturalnym, śladu środowiskowego ludzkiej działalności, polityk ochrony środowiska i ich społecznego odbioru. Promować krytyczne myślenie, zachęcać do kreatywnego i innowacyjnego myślenia i poszukiwania rozwiązań, które zmniejszają negatywny wpływ środowiskowy ludzkiej działalności.
Treści programoweT-W-1Relacja człowiek-środowisko, etyka środowiska naturalnego, etapy rozwoju społeczeństw
T-W-2Transport a ochrona środowiska. Zagospodarowanie przestrzenne – wpływ miasta na środowisko
T-W-3Przyczyny zmian klimatu. Ślad środowiskowy. Problem emisji. Bariery planetarne - nauka a klimat, denializm klimatyczny (case #Exxon knew)
T-W-4Polityki ochrony środowiska. Gospodarka odpadami. Gospodarka o obiegu zamkniętym
T-W-5Demografia a ochrona środowiska. Bioróżnorodność. Bezpieczeństwo żywieniowe a środowisko. Dieta a środowisko
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja
M-4prezentacja multimedialna
M-5praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności podczas dyskusji, pracy w grupie i wykładów problemowych
S-2Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie problemów społecznych związanych z ochroną środowiska
3,0Rozumie podstawowe problemy społeczne związane z ochroną środowiska
3,5Rozumie i potrafi analizować podstawowe problemy społeczne związane z ochroną środowiska
4,0Rozumie i potrafi analizować problemy społeczne związane z ochroną środowiska
4,5Rozumie i potrafi analizować podstawowe problemy społeczne związane z ochroną środowiska. Potrafi tworzyć alternatywne scenariusze wizji społeczeństwa przyszłości.
5,0Rozumie i potrafi analizować podstawowe problemy społeczne związane z ochroną środowiska. Potrafi tworzyć alternatywne scenariusze wizji społeczeństwa przyszłości i oceniać ryzyka i korzyści poszczególnych wizji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_A12.3_K01Student potrafi pracować w grupie i indywidualnie, ma kompetencje pozyskiwania aktualnej wiedzy do rozwiązywania problemów aktualnych i przyszłych. Aktywnie rozwija myślenie kreatywne, przyszłościowe (future thinking) oraz innowacyjne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_K02Jest gotów do kształtowania i stosowania postaw prospołecznych: humanizmu, tolerancji, otwartości i współpracy oraz efektywnego komunikowania się, inicjowania działań i uczestnictwa w działalności na rzecz środowiska społecznego, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy na temat społecznych aspektów ochrony środowiska, relacji człowieka ze środowiskiem naturalnym, śladu środowiskowego ludzkiej działalności, polityk ochrony środowiska i ich społecznego odbioru. Promować krytyczne myślenie, zachęcać do kreatywnego i innowacyjnego myślenia i poszukiwania rozwiązań, które zmniejszają negatywny wpływ środowiskowy ludzkiej działalności.
Treści programoweT-W-1Relacja człowiek-środowisko, etyka środowiska naturalnego, etapy rozwoju społeczeństw
T-W-2Transport a ochrona środowiska. Zagospodarowanie przestrzenne – wpływ miasta na środowisko
T-W-3Przyczyny zmian klimatu. Ślad środowiskowy. Problem emisji. Bariery planetarne - nauka a klimat, denializm klimatyczny (case #Exxon knew)
T-W-4Polityki ochrony środowiska. Gospodarka odpadami. Gospodarka o obiegu zamkniętym
T-W-5Demografia a ochrona środowiska. Bioróżnorodność. Bezpieczeństwo żywieniowe a środowisko. Dieta a środowisko
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja
M-4prezentacja multimedialna
M-5praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności podczas dyskusji, pracy w grupie i wykładów problemowych
S-2Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w grupie, nie ma chęci do rozwoju kreatywnego i przyszłościowego myślenia.
3,0Student potrafi pracować w grupie, ma chęć do rozwijania kreatywnego i przyszłościowego myślenia.
3,5Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, ma chęć do rozwijania kreatywnego i przyszłościowego myślenia.
4,0Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, myśli kreatywnie oraz innowacyjnie, potrafi tworzyć alternatywne scenariusze przyszłości w zależności od zmian klimatu.
4,5Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, myśli kreatywnie oraz innowacyjnie, potrafi tworzyć alternatywne scenariusze przyszłości w zależności od zmian klimatu. Potrafi antycypować problemy i aktywnie poszukiwać ich rozwiązań.
5,0Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, myśli kreatywnie oraz innowacyjnie, potrafi tworzyć alternatywne scenariusze przyszłości w zależności od zmian klimatu. Potrafi antycypować problemy i aktywnie poszukiwać ich rozwiązań oraz oceniać ich potencjalne skutki.