Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Wysokonapięciowe układy izolacyjne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wysokonapięciowe układy izolacyjne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Wysokich Napięć i Elektroenergetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Trela <katarzyna.trela@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Szymon Banaszak <Szymon.Banaszak@zut.edu.pl>, Jan Subocz <Jan.Subocz@zut.edu.pl>, Marek Zenker <Marek.Zenker@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 19 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student ma wiedzę z zakresu inżynierii wysokich napięć. |
W-2 | Student ma wiedzę z zakresu inżynierii materiałowej. |
W-3 | Student ma wiedzę z zakresu elektrotechniki i umiejętności obliczeń podstawowych wielkości elektrycznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z czynnikami wpływającymi na rozkład pola elektrycznego w dielektrykach jednorodnych. |
C-2 | Zapoznanie z czynnikami wpływającymi na rozkład pola elektrycznego w dielektrykach uwarstwionych. |
C-3 | Wykorzystanie wiedzy z zakresu układów izolacyjnych w układach praktycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Obliczenia rozkładów pola elektrycznego w układach z dielektrykiem jednorodnym | 3 |
T-P-2 | Określenie wpływu przenikalności elektrycznej na rozkład pola elektrycznego i obliczenia wytrzymałości elektrycznej układów izolacyjnych | 3 |
T-P-3 | Obliczenia pola elektrycznego w układzie izolacyjnym uwarstwionym | 3 |
T-P-4 | Obliczenia rozkładów pól i wytrzymałości elektrycznych w praktycznych układach izolacyjnych | 3 |
T-P-5 | Obliczenia zjawisk związanych z wyładowaniami niezupełnymi w praktycznych układach izolacyjnych | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pole elektryczne w układach z dielektrykiem jednorodnym | 3 |
T-W-2 | Pole elektryczne w układach z dielektrykiem uwarstwionym | 3 |
T-W-3 | Wytrzymałość elektryczna układów praktycznych Zaliczenie wykładu | 4 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Przygotowanie do zajęć | 15 |
A-P-3 | Praca własna nad projektem układu izolacyjnego | 18 |
A-P-4 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Praca własna studenta | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy |
M-2 | Projekt |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena projektu układu izolacyjnego przygotowanego przez studenta |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C32.3_W01 Student na podstawową wiedzę w zakresie materiałów stosowanych w układach izolacyjnych i i wpływu ich parametrów na działanie tych układów. | EL_1A_W05, EL_1A_W04 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-P-1, T-P-3, T-P-5, T-P-4, T-P-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
EL_1A_C32.3_W02 Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie zjawisk zachodzących w wysokonapięciowych układach izolacyjnych. | EL_1A_W04, EL_1A_W05 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-P-1, T-P-3, T-P-5, T-P-4, T-P-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C32.3_U01 Student potrafi, pracując indywidualnie oraz w zespole, wykorzystać narzędzia komputerowego wspomagania projektowania w zakresie układów izolacyjnych. | EL_1A_U02, EL_1A_U07 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-P-1, T-P-3, T-P-5, T-P-4, T-P-2 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C32.3_K01 Student jest świadomy skutków działalności inżyniera elektryka i odpowiedzialności za projektowane układy izolacyjne. | EL_1A_K01 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-P-1, T-P-3, T-P-5, T-P-4, T-P-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C32.3_W01 Student na podstawową wiedzę w zakresie materiałów stosowanych w układach izolacyjnych i i wpływu ich parametrów na działanie tych układów. | 2,0 | Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
3,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
3,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
5,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
EL_1A_C32.3_W02 Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie zjawisk zachodzących w wysokonapięciowych układach izolacyjnych. | 2,0 | Student uzyskał punktację poniżej 50% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
3,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 51-60% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
3,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
5,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C32.3_U01 Student potrafi, pracując indywidualnie oraz w zespole, wykorzystać narzędzia komputerowego wspomagania projektowania w zakresie układów izolacyjnych. | 2,0 | Student uzyskał punktację poniżej 50% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
3,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 51-60% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
3,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
5,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C32.3_K01 Student jest świadomy skutków działalności inżyniera elektryka i odpowiedzialności za projektowane układy izolacyjne. | 2,0 | Student uzyskał punktację poniżej 50% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
3,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 51-60% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
3,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
5,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
Literatura podstawowa
- Flisowski Z., Technika wysokich napięć, WNT, Warszawa, 1999
- Mościcka-Grzesiak H. i inni, Inżynieria wysokich napięć w elektrotechnice, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 1999
- Skubis J., Wybrane zagadnienia z techniki i diagnostyki wysokonapięciowej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Opole, 1998
- Gacek Z., Wysokonapięciowa technika izolacyjna, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2006
Literatura dodatkowa
- Zdobysław Flisowski i inni, Laboratorium techniki wysokich napięć, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
- Tomasz Boczar i inni, Laboratorium techniki wysokich napięć, Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Opole, 2008
- Barbara Florkowska i inni, Modelowanie procedur diagnostycznych w eksploatacji układów izolacyjnych wysokiego napięcia, AGH Uczelniane Wydawnictwo Naukowo-Dydaktyczne, Kraków, 2006
- Furgał J., Układy izolacyjne urządzeń stacji wysokiego napięcia, Wydawnictwa AGH, Kraków, 1995