Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Eksploatacja i diagnostyka techniczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Eksploatacja i diagnostyka techniczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Wysokich Napięć i Elektroenergetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Zenker <Marek.Zenker@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Inżynieria wysokonapięciowa |
W-2 | Fizyka dielektryków |
W-3 | materiałoznawstwo elektrotechniczne |
W-4 | Podstawy metrologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy z zakresu podstawowych zasad i systemów eksploatacji urządzeń elektroenergetycznych. |
C-2 | Zdobycie podstawowej wiedzy dotyczącej rodzaju narażeń eksploatacyjnych oraz ich wpływu na czas życia urządzeń elektroenergetycznych. |
C-3 | Zdobycie wiedzy z zakresu podstawowych technologii diagnozujących stan techniczny urządzeń elektroenergetycznych z zastosowaniem metod elektrycznych, optycznych, wibroakustycznych oraz chemicznych. |
C-4 | Zdobycie wiedzy dotyczących systemów on-line diagnostyki stanu technicznego urządzeń. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie. | 2 |
T-L-2 | Badanie eksploatacyjne baterii kondensatorów energetycznych. | 2 |
T-L-3 | Próba skrócona oleju izolacyjnego. | 2 |
T-L-4 | Badanie sprzętu ochronnego. | 2 |
T-L-5 | Analiza gazów rozpuszczonych w oleju izolacyjnym. | 2 |
T-L-6 | Przegląd transformatora energetycznego gr. I. | 2 |
T-L-7 | Pomiar rezystancji izolacji oraz torów prądowych urządzeń elektrycznych. | 2 |
T-L-8 | Termowizyjna diagnostyka urządzeń elektrycznych. | 2 |
T-L-9 | Badanie eksploatacyjne kabla energetycznego. | 2 |
T-L-10 | Wyznaczenie zawilgocenia izolacji papierowo-olejowej. | 2 |
T-L-11 | Podstawowa diagnostyka przepustów izolacyjnych. | 2 |
T-L-12 | Zaliczenia częściowe. | 6 |
T-L-13 | Zaliczenie laboratorium. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Narażenia eksploatacyjne i mechanizmy starzenia się urządzeń: starzenie cieplne, elektrochemiczne, wyładowania niezupełne, wilgoć. Modele starzenia się i czas życia urządzeń. | 4 |
T-W-2 | Badanie stanu technicznego i urządzeń w próbach pomontażowych. | 2 |
T-W-3 | Metody polaryzacyjne w diagnostyce technicznej. | 5 |
T-W-4 | Wykorzystanie pomiarów termowizyjnych do diagnostyki urządzeń. | 2 |
T-W-5 | Metody pomiaru wyładowań niezupelnych. | 3 |
T-W-6 | Testy chemiczne w diagnostyce maszyn i urządzeń. | 2 |
T-W-7 | Podstawowe badania eksploatacyjne urządzeń elektrycznych. | 6 |
T-W-8 | Systemy monitoringu on-line w diagnostyce urządzeń. | 2 |
T-W-9 | Podstawowe zasady obsługi i systemy eksploatacji urządzeń elektrycznych. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych. | 30 |
A-L-2 | Praca wlasna nad tematyką ćwiczeń. | 14 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczeń. | 14 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładzie. | 30 |
A-W-2 | Praca własna na podstawie wskazanej literatury. | 19 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 14 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
65 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z zastosowaniem środków audiowizualnych |
M-2 | Wykład problemowy dotyczący zaawansowanego systemu diagnostyki |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryje z zakresu wybranych metod diagnozowania stanu technicznego urządzeń |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca przed każdym ćwiczeniem laboratoryjnym mająca na celu sprawdzenia stanu wiedzy dotyczącej przedmiotu ćwiczenia. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena formująca dotycząca sprawdzenia wiedzy po zakończeniu cyklu ćwiczeń laboratotyjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efekty nauczania z zakresu ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efekty nauczania z zakresu calego modułu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C10_W16 Student posiada wiedzę dotyczącą zasad wykonywania przeglądów i diagnostyki I-go stopnia wysokonapięciowych urządzeń elektroenergetycznych. | EL_1A_W06, EL_1A_W07, EL_1A_W03 | — | — | C-3 | T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-L-2, T-L-3, T-L-9, T-L-10 | M-1, M-3 | S-2, S-3, S-4 |
EL_1A_C10_W19 Student rozumie wpływ narażeń eksploatacyjnych na stan techniczny urządzeń. Student zna podstawowe systemy eksploatacji urządzeń. Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą bieżącej obsługi urządzeń. Student zna uwarunkowania stosowania diagnostyki II-go stopnia oraz systemów on-line. | EL_1A_W03, EL_1A_W07, EL_1A_W06 | — | — | C-1, C-2, C-4, C-3 | T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-L-8, T-L-11 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
EL_1A_C10_W5 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą elementów urządzeń elektroenergetycznych podlegających okresowej obsłudze i diagnostyce. | EL_1A_W07, EL_1A_W06, EL_1A_W03 | — | — | C-1, C-3 | T-W-2, T-W-9 | M-1, M-3 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C10_U03 Student potrafi sporządzić protokół badań. Potrafi zaproponować prosty system obsługi urządzenia. | EL_1A_U06, EL_1A_U05 | — | — | C-1, C-3 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10 | M-1, M-3 | S-2, S-3 |
EL_1A_C10_U10 Student potrafi dobrać podstawową metodę diagnostyczną do oceny wybranego elementu urządzenia elektroenergetycznego. | EL_1A_U06, EL_1A_U05 | — | — | C-3 | T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-9, T-L-11, T-L-12, T-L-13 | M-3 | S-1 |
EL_1A_C10_U15 Student rozumie informacje zawarte w kartach katalogowych oraz w ofertach producentów sprzętu diagnostycznego. Potrafi wskazać na odpowiedni aparat do podstawowej diagnostyki. | EL_1A_U06, EL_1A_U05 | — | — | C-1, C-3 | T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-4 | M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C10_W16 Student posiada wiedzę dotyczącą zasad wykonywania przeglądów i diagnostyki I-go stopnia wysokonapięciowych urządzeń elektroenergetycznych. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy dotyczącej zasad wykonywania przeglądów i diagnostyki I-go stopnia wysokonapięciowych urządzeń elektroenergetycznych. Student uzyskał 0 - 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu |
3,0 | Student posiada wiedzę dotyczącą zasad wykonywania przeglądów i diagnostyki I-go stopnia wysokonapięciowych urządzeń elektroenergetycznych. Student uzyskał 51 - 60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu | |
3,5 | Student posiada wiedzę dotyczącą zasad wykonywania przeglądów i diagnostyki I-go stopnia wysokonapięciowych urządzeń elektroenergetycznych. Student uzyskał 61 - 70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu | |
4,0 | Student posiada wiedzę dotyczącą zasad wykonywania przeglądów i diagnostyki I-go stopnia wysokonapięciowych urządzeń elektroenergetycznych. Student uzyskał 71 - 80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu | |
4,5 | Student posiada wiedzę dotyczącą zasad wykonywania przeglądów i diagnostyki I-go stopnia wysokonapięciowych urządzeń elektroenergetycznych. Student uzyskał 81 - 90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu | |
5,0 | Student posiada wiedzę dotyczącą zasad wykonywania przeglądów i diagnostyki I-go stopnia wysokonapięciowych urządzeń elektroenergetycznych. Student uzyskał 91 - 100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu | |
EL_1A_C10_W19 Student rozumie wpływ narażeń eksploatacyjnych na stan techniczny urządzeń. Student zna podstawowe systemy eksploatacji urządzeń. Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą bieżącej obsługi urządzeń. Student zna uwarunkowania stosowania diagnostyki II-go stopnia oraz systemów on-line. | 2,0 | Student nie zna podstawowych systemów eksploatacji urządzeń. Ma nie uporządkowaną wiedzę dotyczącą bieżącej obsługi urządzeń. Student nie zna uwarunkowania stosowania diagnostyki II-go stopnia oraz systemów on-line. Student uzyskał 0 - 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu |
3,0 | Student rozumie wpływ narażeń eksploatacyjnych na stan techniczny urządzeń. Student zna podstawowe systemy eksploatacji urządzeń. Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą bieżącej obsługi urządzeń. Student zna uwarunkowania stosowania diagnostyki II-go stopnia oraz systemów on-line. Student uzyskał 51 - 60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu | |
3,5 | Student zna podstawowe systemy eksploatacji urządzeń. Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą bieżącej obsługi urządzeń. Student zna uwarunkowania stosowania diagnostyki II-go stopnia oraz systemów on-line. Student uzyskał 61 - 70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu | |
4,0 | Student zna podstawowe systemy eksploatacji urządzeń. Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą bieżącej obsługi urządzeń. Student zna uwarunkowania stosowania diagnostyki II-go stopnia oraz systemów on-line. Student uzyskał 71 - 80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu | |
4,5 | Student zna podstawowe systemy eksploatacji urządzeń. Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą bieżącej obsługi urządzeń. Student zna uwarunkowania stosowania diagnostyki II-go stopnia oraz systemów on-line. Student uzyskał 81 - 90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu | |
5,0 | Student zna podstawowe systemy eksploatacji urządzeń. Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą bieżącej obsługi urządzeń. Student zna uwarunkowania stosowania diagnostyki II-go stopnia oraz systemów on-line. Student uzyskał 91 - 100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu | |
EL_1A_C10_W5 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą elementów urządzeń elektroenergetycznych podlegających okresowej obsłudze i diagnostyce. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej elementów urządzeń elektroenergetycznych podlegających okresowej obsłudze i diagnostyce. Student uzyskał 0 - 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę dotyczącą elementów urządzeń elektroenergetycznych podlegających okresowej obsłudze i diagnostyce. Student uzyskał 51 - 60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu | |
3,5 | Student ma podstawową wiedzę dotyczącą elementów urządzeń elektroenergetycznych podlegających okresowej obsłudze i diagnostyce. Student uzyskał 61 - 70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu | |
4,0 | Student ma podstawową wiedzę dotyczącą elementów urządzeń elektroenergetycznych podlegających okresowej obsłudze i diagnostyce. Student uzyskał 71 - 80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu | |
4,5 | Student ma podstawową wiedzę dotyczącą elementów urządzeń elektroenergetycznych podlegających okresowej obsłudze i diagnostyce. Student uzyskał 81 - 90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu | |
5,0 | Student ma podstawową wiedzę dotyczącą elementów urządzeń elektroenergetycznych podlegających okresowej obsłudze i diagnostyce. Student uzyskał 91 - 100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C10_U03 Student potrafi sporządzić protokół badań. Potrafi zaproponować prosty system obsługi urządzenia. | 2,0 | Student nie potrafi sporządzić protokół badań orai zaproponować prosty system obsługi urządzenia. Student uzyskał 0 - 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu |
3,0 | Student potrafi sporządzić protokół badań. Potrafi zaproponować prosty system obsługi urządzenia. Student uzyskał 51 - 60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu | |
3,5 | Student potrafi sporządzić protokół badań. Potrafi zaproponować prosty system obsługi urządzenia. Student uzyskał 61 - 70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu | |
4,0 | Student potrafi sporządzić protokół badań. Potrafi zaproponować prosty system obsługi urządzenia. Student uzyskał 71 - 80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu | |
4,5 | Student potrafi sporządzić protokół badań. Potrafi zaproponować prosty system obsługi urządzenia. Student uzyskał 81 - 90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu | |
5,0 | Student potrafi sporządzić protokół badań. Potrafi zaproponować prosty system obsługi urządzenia. Student uzyskał 91 - 100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu | |
EL_1A_C10_U10 Student potrafi dobrać podstawową metodę diagnostyczną do oceny wybranego elementu urządzenia elektroenergetycznego. | 2,0 | Student nie potrafi dobrać podstawową metodę diagnostyczną do oceny wybranego elementu urządzenia elektroenergetycznego. Student uzyskał 0 - 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu |
3,0 | Student potrafi dobrać podstawową metodę diagnostyczną do oceny wybranego elementu urządzenia elektroenergetycznego. Student uzyskał 51 - 60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu | |
3,5 | Student potrafi dobrać podstawową metodę diagnostyczną do oceny wybranego elementu urządzenia elektroenergetycznego. Student uzyskał 61 - 70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu | |
4,0 | Student potrafi dobrać podstawową metodę diagnostyczną do oceny wybranego elementu urządzenia elektroenergetycznego. Student uzyskał 71 - 80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu | |
4,5 | Student potrafi dobrać podstawową metodę diagnostyczną do oceny wybranego elementu urządzenia elektroenergetycznego. Student uzyskał 81 - 90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu | |
5,0 | Student potrafi dobrać podstawową metodę diagnostyczną do oceny wybranego elementu urządzenia elektroenergetycznego. Student uzyskał 91 - 100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu | |
EL_1A_C10_U15 Student rozumie informacje zawarte w kartach katalogowych oraz w ofertach producentów sprzętu diagnostycznego. Potrafi wskazać na odpowiedni aparat do podstawowej diagnostyki. | 2,0 | Student nie rozumie informacji zawartych w kartach katalogowych oraz w ofertach producentów sprzętu diagnostycznego. Potrafi wskazać na odpowiedni aparat do podstawowej diagnostyki. Student uzyskał 0 - 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu |
3,0 | Student rozumie informacje zawarte w kartach katalogowych oraz w ofertach producentów sprzętu diagnostycznego. Potrafi wskazać na odpowiedni aparat do podstawowej diagnostyki. Student uzyskał 51 - 60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu | |
3,5 | Student rozumie informacje zawarte w kartach katalogowych oraz w ofertach producentów sprzętu diagnostycznego. Potrafi wskazać na odpowiedni aparat do podstawowej diagnostyki. Student uzyskał 61 - 70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu | |
4,0 | Student rozumie informacje zawarte w kartach katalogowych oraz w ofertach producentów sprzętu diagnostycznego. Potrafi wskazać na odpowiedni aparat do podstawowej diagnostyki. Student uzyskał 71 - 80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu | |
4,5 | Student rozumie informacje zawarte w kartach katalogowych oraz w ofertach producentów sprzętu diagnostycznego. Potrafi wskazać na odpowiedni aparat do podstawowej diagnostyki. Student uzyskał 81 - 90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu | |
5,0 | Student rozumie informacje zawarte w kartach katalogowych oraz w ofertach producentów sprzętu diagnostycznego. Potrafi wskazać na odpowiedni aparat do podstawowej diagnostyki. Student uzyskał 91 - 100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu |
Literatura podstawowa
- Władysław Orlik, Badania i pomiary elektroenergetyczne dla praktyków, Wydawnictwo KaBe, 2004
- Z Gryżewski, Prace pomiarowo-kontrolne przy urządzeniach el-energ. do 1 kV, COSiW SEP, 2008
- R. Szczerski, Lokalizacja uszkodzeń kabli i wybrane zagadnienia badań eksploatacyjnych linii kablowych, WNT, 1999
- Jerzy Skubis, Emisja akustyczna w badaniach izolacji urządzeń elektroenergetycznych, IPPT PAN, 1998
- Barbara Florkowska i inni, Mechanizmy, pomiary i analiza wyładowań niezupełnych w diagnostyce układów izolacyjnych wysokiego napięcia, 2004
- Barabara Florkowsa, Diagnostyka wysokonapięciowych układów izolacyjnych urządzeń elektroeneretycznych, Wydawnictwa AGH, Kraków, 2009
Literatura dodatkowa
- Jerzy Skubis, Wybrane zagadnienia z techniki i diagnostyki wysokonapięciowej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Opole, 1998
- Jan Subocz, Eksploatacja transformatorów energetycznych, Energo-Complex, 2008, tom I, II