Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Elektromobilność:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elektromobilność
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Maszyn i Napędów Elektrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Konrad Woronowicz <konrad.woronowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Hołub <Marcin.Holub@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 30 2,00,38zaliczenie
wykładyW6 20 2,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończone kursy: - energoelektronika - maszyny elektryczne - napęd elektryczny

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość budowy i cech użytkowych pojazdów elektrycznych różnej klasy i różnego zastosowania
C-2Znajomość cech charakterystycznych głównych komponentów dla elektromobilności - układu napędowego, akumulatora, systemu BMS, ładowarek

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie2
T-L-2Modelowanie w środowisku PLECS2
T-L-3Model pojazdu - równania ruchu2
T-L-4Model pojazdu - dla wybranego cyklu jazdy2
T-L-5Model pojazdu - układ napędowy i energoelektronika4
T-L-6Model pojazdu - bateria4
T-L-7Model pojazdu - zużycie energii dla różnych cykli jazdy2
T-L-8Model pojazdu - stan naładowania akumulatorów2
T-L-9Model ładowarki - ładowarka AC2
T-L-10Modeł ładowarki - ładowarka DC2
T-L-11Modeł ładowarki - ładowanie bezstykowe2
T-L-12Budowa modelu kompleksowego i zaliczenie4
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie1
T-W-2Elektromobilność - podział na rodzaje pojazdów2
T-W-3Akumulacja energii elektrycznej2
T-W-4Równania ruchu pojazdu2
T-W-5Pojazdy hybrydowe - struktury, przykłady2
T-W-6Ogniwa paliwowe - wodór jako paliwo2
T-W-7Ładowanie pojazdów - ładowarki i standardy2
T-W-8Ładowanie pojazdów - ładowanie bezstykowe2
T-W-9Przekształtniki w elektomobilności Zaliczenie wykładu5
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie sprawozdań9
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia9
A-L-4Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Wiedza z literatury15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody problemowe: wykład problemowy, Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody programowane: z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca ocena sprawozdań
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie prezentacji

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C27.1_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę na temat układów napędowych wykorzystywanych dla elektromobilności i ich cech użytkowych. Nadąża za rozwojem elektromobilności i śledzi nowe rozwiązania w tym zakresie
EL_1A_W03, EL_1A_W04C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C27.1_U01
Student potrafi zbudować model symulacyjny prostego pojazdu elektrycznego i zdefiniować najważniejsze cechy charakterystyczne.
EL_1A_U07, EL_1A_U08C-1, C-2T-L-11, T-L-12, T-L-8, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-9, T-L-10M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C27.1_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę na temat układów napędowych wykorzystywanych dla elektromobilności i ich cech użytkowych. Nadąża za rozwojem elektromobilności i śledzi nowe rozwiązania w tym zakresie
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań zaliczeniowych.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zaliczeniowych.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C27.1_U01
Student potrafi zbudować model symulacyjny prostego pojazdu elektrycznego i zdefiniować najważniejsze cechy charakterystyczne.
2,0Średnia z ocen formy dydaktycznej jest ponizej 3,00 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
3,0Średnia z ocen formy dydaktycznej jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
3,5Średnia z ocen formy dydaktycznej jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,0Średnia z ocen formy dydaktycznej jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,5Średnia z ocen formy dydaktycznej jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
5,0Średnia z ocen formy dydaktycznej jest wieksza lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).

Literatura podstawowa

  1. Mariusz Swora, Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Komentarz, C.H. Beck Wydawnictwo Polska, 2019, 1, stron 322
  2. Bogumił Fic, Samochody elektryczne, Wydawnictwo i Handel Książkami "KaBe", Krosno, 2015
  3. Piotr Kwiatkiewicz, Radosław Szczerbowski, Waldemar Śledzik, Elektromobilność: środowisko infrastrukturalne i techniczne wyzwania polityki intraregionalnej, Poznań, 2020, 1

Literatura dodatkowa

  1. www.pspa.com.pl, bieżące materiały www, www

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie2
T-L-2Modelowanie w środowisku PLECS2
T-L-3Model pojazdu - równania ruchu2
T-L-4Model pojazdu - dla wybranego cyklu jazdy2
T-L-5Model pojazdu - układ napędowy i energoelektronika4
T-L-6Model pojazdu - bateria4
T-L-7Model pojazdu - zużycie energii dla różnych cykli jazdy2
T-L-8Model pojazdu - stan naładowania akumulatorów2
T-L-9Model ładowarki - ładowarka AC2
T-L-10Modeł ładowarki - ładowarka DC2
T-L-11Modeł ładowarki - ładowanie bezstykowe2
T-L-12Budowa modelu kompleksowego i zaliczenie4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie1
T-W-2Elektromobilność - podział na rodzaje pojazdów2
T-W-3Akumulacja energii elektrycznej2
T-W-4Równania ruchu pojazdu2
T-W-5Pojazdy hybrydowe - struktury, przykłady2
T-W-6Ogniwa paliwowe - wodór jako paliwo2
T-W-7Ładowanie pojazdów - ładowarki i standardy2
T-W-8Ładowanie pojazdów - ładowanie bezstykowe2
T-W-9Przekształtniki w elektomobilności Zaliczenie wykładu5
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie sprawozdań9
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia9
A-L-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Wiedza z literatury15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C27.1_W01Student ma uporządkowaną wiedzę na temat układów napędowych wykorzystywanych dla elektromobilności i ich cech użytkowych. Nadąża za rozwojem elektromobilności i śledzi nowe rozwiązania w tym zakresie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W03Ma zaawansowaną, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z obszaru elektrotechniki.
EL_1A_W04Ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami w obszarze elektrotechniki.
Cel przedmiotuC-1Znajomość budowy i cech użytkowych pojazdów elektrycznych różnej klasy i różnego zastosowania
C-2Znajomość cech charakterystycznych głównych komponentów dla elektromobilności - układu napędowego, akumulatora, systemu BMS, ładowarek
Treści programoweT-W-2Elektromobilność - podział na rodzaje pojazdów
T-W-3Akumulacja energii elektrycznej
T-W-4Równania ruchu pojazdu
T-W-5Pojazdy hybrydowe - struktury, przykłady
T-W-6Ogniwa paliwowe - wodór jako paliwo
T-W-7Ładowanie pojazdów - ładowarki i standardy
T-W-8Ładowanie pojazdów - ładowanie bezstykowe
T-W-9Przekształtniki w elektomobilności Zaliczenie wykładu
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe: wykład problemowy, Metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań zaliczeniowych.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zaliczeniowych.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C27.1_U01Student potrafi zbudować model symulacyjny prostego pojazdu elektrycznego i zdefiniować najważniejsze cechy charakterystyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów związanych z urządzeniami elektrycznymi.
EL_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy występujące w obszarze elektrotechniki z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
Cel przedmiotuC-1Znajomość budowy i cech użytkowych pojazdów elektrycznych różnej klasy i różnego zastosowania
C-2Znajomość cech charakterystycznych głównych komponentów dla elektromobilności - układu napędowego, akumulatora, systemu BMS, ładowarek
Treści programoweT-L-11Modeł ładowarki - ładowanie bezstykowe
T-L-12Budowa modelu kompleksowego i zaliczenie
T-L-8Model pojazdu - stan naładowania akumulatorów
T-L-1Wprowadzenie
T-L-2Modelowanie w środowisku PLECS
T-L-3Model pojazdu - równania ruchu
T-L-4Model pojazdu - dla wybranego cyklu jazdy
T-L-5Model pojazdu - układ napędowy i energoelektronika
T-L-6Model pojazdu - bateria
T-L-7Model pojazdu - zużycie energii dla różnych cykli jazdy
T-L-9Model ładowarki - ładowarka AC
T-L-10Modeł ładowarki - ładowarka DC
Metody nauczaniaM-2Metody programowane: z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca ocena sprawozdań
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Średnia z ocen formy dydaktycznej jest ponizej 3,00 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
3,0Średnia z ocen formy dydaktycznej jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
3,5Średnia z ocen formy dydaktycznej jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,0Średnia z ocen formy dydaktycznej jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,5Średnia z ocen formy dydaktycznej jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
5,0Średnia z ocen formy dydaktycznej jest wieksza lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).