Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy elektroniki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy elektroniki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów, Sygnałów i Elektroniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Michał Raczyński <RM23892@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Witold Mickiewicz <Witold.Mickiewicz@zut.edu.pl>, Michał Raczyński <RM23892@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy elektrotechniki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu elementów i układów elektronicznych. |
C-2 | Nabycie umiejętności projektowania, łączenia i badań pomiarowych elementów półprzewodnikowych oraz układów elektronicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych. Zapoznanie z regulaminem. Informacja o aparaturze pomiarowej | 2 |
T-L-2 | Badanie: diod prostowniczych, diod impulsowych, diod Zenera, transili, LED. Wyznaczanie charakterystyk elektrycznych oraz pomiar parametrów statycznych i dynamicznych | 2 |
T-L-3 | Badanie działania tranzystorów BJT. | 2 |
T-L-4 | Badanie działania tranzystorów MOSFET i IGBT. | 2 |
T-L-5 | Badanie podstawowych aplikacji wzmacniaczy operacyjnych. | 2 |
T-L-6 | Układy zasilające o działaniu ciągłym/impulsowym. | 2 |
T-L-7 | Odprowadzanie ciepła z elementów półprzewodnikowych mocy. | 2 |
T-L-8 | Badanie tablic prawdy podstawowych bramek logicznych. Generowanie funkcji przełączających. | 2 |
T-L-9 | Badanie parametrów statycznych i dynamicznych bramek. | 2 |
T-L-10 | Badanie układów sekwencyjnych. | 6 |
T-L-11 | Zaliczenie laboratorium. | 1 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólny przegląd zastosowań współczesnej elektroniki analogowej | 1 |
T-W-2 | Diody półprzewodnikowe – rodzaje i zastosowania | 1 |
T-W-3 | Tranzystory bipolarne, MOSFET, IGBT – rodzaje i podstawowe układy pracy. Wykorzystanie tranzystora jako elementu kluczującego i wzmacniacza, straty mocy | 5 |
T-W-4 | Wzmacniacze operacyjne – podstawowe układy pracy | 4 |
T-W-5 | Układy zasilające, prostowniki, stabilizatory ciągłe i impulsowe. Podstawowe informacje o przetwornicach impulsowych. Układy regulacji mocy z wykorzystaniem tyrystorów i triaków | 3 |
T-W-6 | Odprowadzanie ciepła z półprzewodników, dobór radiatora | 1 |
T-W-7 | Wprowadzenie do techniki cyfrowej. Sygnały cyfrowe. Kodowanie informacji. Algebra Boole'a. | 2 |
T-W-8 | Bramki logiczne. Synteza układów kombinacyjnych. | 1 |
T-W-9 | Opis i synteza układów sekwencyjnych. Wykorzystanie elementów techniki cyfrowej w konstrukcji układów mikroprocesorowych. Zaliczenie | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia. | 14 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
41 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. | 15 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne na specjalistycznych stanowiskach pomiarowych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena pracy podczas wykonywania ćwiczenia. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu na ostatnich zajęciach. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena uzyskiwana na podstawie oddanego sprawozdania. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa wynikająca z uzyskanych ocen formujących. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C24_W01 Student ma wiedzę o właściwościach i zastosowaniach: diod, tranzystorów, elementów kluczujących, wzmacniaczy operacyjnych i pomiarowych, generatorów sygnałów oraz układów zasilania urządzeń elektronicznych. | EL_1A_W03, EL_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-9, T-W-8, T-W-4 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C24_U01 Student umie opracowywać schematy układów badawczych, wykonywać połączenia elektryczne w układach elektronicznych oraz przeprowadzać badania i pomiary elementów i układów elektronicznych. | EL_1A_U07, EL_1A_U08 | — | — | C-2 | T-L-4, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-11, T-L-6, T-L-9, T-L-8, T-L-5, T-L-10 | M-2 | S-1, S-4, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C24_W01 Student ma wiedzę o właściwościach i zastosowaniach: diod, tranzystorów, elementów kluczujących, wzmacniaczy operacyjnych i pomiarowych, generatorów sygnałów oraz układów zasilania urządzeń elektronicznych. | 2,0 | Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań zaliczeniowych. |
3,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zaliczeniowych. | |
3,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych. | |
4,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych. | |
4,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych. | |
5,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C24_U01 Student umie opracowywać schematy układów badawczych, wykonywać połączenia elektryczne w układach elektronicznych oraz przeprowadzać badania i pomiary elementów i układów elektronicznych. | 2,0 | Średnia z ocen formy dydaktycznej jest ponizej 3,00 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku). |
3,0 | Średnia z ocen formy dydaktycznej jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku). | |
3,5 | Średnia z ocen formy dydaktycznej jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku). | |
4,0 | Średnia z ocen formy dydaktycznej jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku). | |
4,5 | Średnia z ocen formy dydaktycznej jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku). | |
5,0 | Średnia z ocen formy dydaktycznej jest wieksza lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku). |
Literatura podstawowa
- Paul Horowitz, Winfield Hill, Sztuka elektroniki, WKIŁ
- Tietze U., Schenk Ch., Układy półprzewodnikowe, WNT, 2008
Literatura dodatkowa
- Tadeusiewicz M., Komputerowe metody analizy układów analogowych, WNT, 2008
- Filipkowski A., Układy elektroniczne analogowe i cyfrowe, WNT, 2006