Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy elektroniki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy elektroniki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów, Sygnałów i Elektroniki
Nauczyciel odpowiedzialny Michał Raczyński <RM23892@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Witold Mickiewicz <Witold.Mickiewicz@zut.edu.pl>, Michał Raczyński <RM23892@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 25 1,60,38zaliczenie
wykładyW3 20 1,40,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy elektrotechniki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu elementów i układów elektronicznych.
C-2Nabycie umiejętności projektowania, łączenia i badań pomiarowych elementów półprzewodnikowych oraz układów elektronicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych. Zapoznanie z regulaminem. Informacja o aparaturze pomiarowej2
T-L-2Badanie: diod prostowniczych, diod impulsowych, diod Zenera, transili, LED. Wyznaczanie charakterystyk elektrycznych oraz pomiar parametrów statycznych i dynamicznych2
T-L-3Badanie działania tranzystorów BJT.2
T-L-4Badanie działania tranzystorów MOSFET i IGBT.2
T-L-5Badanie podstawowych aplikacji wzmacniaczy operacyjnych.2
T-L-6Układy zasilające o działaniu ciągłym/impulsowym.2
T-L-7Odprowadzanie ciepła z elementów półprzewodnikowych mocy.2
T-L-8Badanie tablic prawdy podstawowych bramek logicznych. Generowanie funkcji przełączających.2
T-L-9Badanie parametrów statycznych i dynamicznych bramek.2
T-L-10Badanie układów sekwencyjnych.6
T-L-11Zaliczenie laboratorium.1
25
wykłady
T-W-1Ogólny przegląd zastosowań współczesnej elektroniki analogowej1
T-W-2Diody półprzewodnikowe – rodzaje i zastosowania1
T-W-3Tranzystory bipolarne, MOSFET, IGBT – rodzaje i podstawowe układy pracy. Wykorzystanie tranzystora jako elementu kluczującego i wzmacniacza, straty mocy5
T-W-4Wzmacniacze operacyjne – podstawowe układy pracy4
T-W-5Układy zasilające, prostowniki, stabilizatory ciągłe i impulsowe. Podstawowe informacje o przetwornicach impulsowych. Układy regulacji mocy z wykorzystaniem tyrystorów i triaków3
T-W-6Odprowadzanie ciepła z półprzewodników, dobór radiatora1
T-W-7Wprowadzenie do techniki cyfrowej. Sygnały cyfrowe. Kodowanie informacji. Algebra Boole'a.2
T-W-8Bramki logiczne. Synteza układów kombinacyjnych.1
T-W-9Opis i synteza układów sekwencyjnych. Wykorzystanie elementów techniki cyfrowej w konstrukcji układów mikroprocesorowych. Zaliczenie2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia.14
A-L-3Konsultacje2
41
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.15
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne na specjalistycznych stanowiskach pomiarowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena pracy podczas wykonywania ćwiczenia.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu na ostatnich zajęciach.
S-3Ocena formująca: Ocena uzyskiwana na podstawie oddanego sprawozdania.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa wynikająca z uzyskanych ocen formujących.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C24_W01
Student ma wiedzę o właściwościach i zastosowaniach: diod, tranzystorów, elementów kluczujących, wzmacniaczy operacyjnych i pomiarowych, generatorów sygnałów oraz układów zasilania urządzeń elektronicznych.
EL_1A_W03, EL_1A_W06C-1T-W-1, T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-9, T-W-8, T-W-4M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C24_U01
Student umie opracowywać schematy układów badawczych, wykonywać połączenia elektryczne w układach elektronicznych oraz przeprowadzać badania i pomiary elementów i układów elektronicznych.
EL_1A_U07, EL_1A_U08C-2T-L-4, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-11, T-L-6, T-L-9, T-L-8, T-L-5, T-L-10M-2S-1, S-4, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C24_W01
Student ma wiedzę o właściwościach i zastosowaniach: diod, tranzystorów, elementów kluczujących, wzmacniaczy operacyjnych i pomiarowych, generatorów sygnałów oraz układów zasilania urządzeń elektronicznych.
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań zaliczeniowych.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zaliczeniowych.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C24_U01
Student umie opracowywać schematy układów badawczych, wykonywać połączenia elektryczne w układach elektronicznych oraz przeprowadzać badania i pomiary elementów i układów elektronicznych.
2,0Średnia z ocen formy dydaktycznej jest ponizej 3,00 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
3,0Średnia z ocen formy dydaktycznej jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
3,5Średnia z ocen formy dydaktycznej jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,0Średnia z ocen formy dydaktycznej jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,5Średnia z ocen formy dydaktycznej jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
5,0Średnia z ocen formy dydaktycznej jest wieksza lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).

Literatura podstawowa

  1. Paul Horowitz, Winfield Hill, Sztuka elektroniki, WKIŁ
  2. Tietze U., Schenk Ch., Układy półprzewodnikowe, WNT, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Tadeusiewicz M., Komputerowe metody analizy układów analogowych, WNT, 2008
  2. Filipkowski A., Układy elektroniczne analogowe i cyfrowe, WNT, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych. Zapoznanie z regulaminem. Informacja o aparaturze pomiarowej2
T-L-2Badanie: diod prostowniczych, diod impulsowych, diod Zenera, transili, LED. Wyznaczanie charakterystyk elektrycznych oraz pomiar parametrów statycznych i dynamicznych2
T-L-3Badanie działania tranzystorów BJT.2
T-L-4Badanie działania tranzystorów MOSFET i IGBT.2
T-L-5Badanie podstawowych aplikacji wzmacniaczy operacyjnych.2
T-L-6Układy zasilające o działaniu ciągłym/impulsowym.2
T-L-7Odprowadzanie ciepła z elementów półprzewodnikowych mocy.2
T-L-8Badanie tablic prawdy podstawowych bramek logicznych. Generowanie funkcji przełączających.2
T-L-9Badanie parametrów statycznych i dynamicznych bramek.2
T-L-10Badanie układów sekwencyjnych.6
T-L-11Zaliczenie laboratorium.1
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólny przegląd zastosowań współczesnej elektroniki analogowej1
T-W-2Diody półprzewodnikowe – rodzaje i zastosowania1
T-W-3Tranzystory bipolarne, MOSFET, IGBT – rodzaje i podstawowe układy pracy. Wykorzystanie tranzystora jako elementu kluczującego i wzmacniacza, straty mocy5
T-W-4Wzmacniacze operacyjne – podstawowe układy pracy4
T-W-5Układy zasilające, prostowniki, stabilizatory ciągłe i impulsowe. Podstawowe informacje o przetwornicach impulsowych. Układy regulacji mocy z wykorzystaniem tyrystorów i triaków3
T-W-6Odprowadzanie ciepła z półprzewodników, dobór radiatora1
T-W-7Wprowadzenie do techniki cyfrowej. Sygnały cyfrowe. Kodowanie informacji. Algebra Boole'a.2
T-W-8Bramki logiczne. Synteza układów kombinacyjnych.1
T-W-9Opis i synteza układów sekwencyjnych. Wykorzystanie elementów techniki cyfrowej w konstrukcji układów mikroprocesorowych. Zaliczenie2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia.14
A-L-3Konsultacje2
41
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.15
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C24_W01Student ma wiedzę o właściwościach i zastosowaniach: diod, tranzystorów, elementów kluczujących, wzmacniaczy operacyjnych i pomiarowych, generatorów sygnałów oraz układów zasilania urządzeń elektronicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W03Ma zaawansowaną, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z obszaru elektrotechniki.
EL_1A_W06Zna metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich w obszarze elektrotechniki.
Cel przedmiotuC-1Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu elementów i układów elektronicznych.
Treści programoweT-W-1Ogólny przegląd zastosowań współczesnej elektroniki analogowej
T-W-7Wprowadzenie do techniki cyfrowej. Sygnały cyfrowe. Kodowanie informacji. Algebra Boole'a.
T-W-6Odprowadzanie ciepła z półprzewodników, dobór radiatora
T-W-3Tranzystory bipolarne, MOSFET, IGBT – rodzaje i podstawowe układy pracy. Wykorzystanie tranzystora jako elementu kluczującego i wzmacniacza, straty mocy
T-W-5Układy zasilające, prostowniki, stabilizatory ciągłe i impulsowe. Podstawowe informacje o przetwornicach impulsowych. Układy regulacji mocy z wykorzystaniem tyrystorów i triaków
T-W-2Diody półprzewodnikowe – rodzaje i zastosowania
T-W-9Opis i synteza układów sekwencyjnych. Wykorzystanie elementów techniki cyfrowej w konstrukcji układów mikroprocesorowych. Zaliczenie
T-W-8Bramki logiczne. Synteza układów kombinacyjnych.
T-W-4Wzmacniacze operacyjne – podstawowe układy pracy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu na ostatnich zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań zaliczeniowych.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zaliczeniowych.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C24_U01Student umie opracowywać schematy układów badawczych, wykonywać połączenia elektryczne w układach elektronicznych oraz przeprowadzać badania i pomiary elementów i układów elektronicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów związanych z urządzeniami elektrycznymi.
EL_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy występujące w obszarze elektrotechniki z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności projektowania, łączenia i badań pomiarowych elementów półprzewodnikowych oraz układów elektronicznych.
Treści programoweT-L-4Badanie działania tranzystorów MOSFET i IGBT.
T-L-7Odprowadzanie ciepła z elementów półprzewodnikowych mocy.
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych. Zapoznanie z regulaminem. Informacja o aparaturze pomiarowej
T-L-2Badanie: diod prostowniczych, diod impulsowych, diod Zenera, transili, LED. Wyznaczanie charakterystyk elektrycznych oraz pomiar parametrów statycznych i dynamicznych
T-L-3Badanie działania tranzystorów BJT.
T-L-11Zaliczenie laboratorium.
T-L-6Układy zasilające o działaniu ciągłym/impulsowym.
T-L-9Badanie parametrów statycznych i dynamicznych bramek.
T-L-8Badanie tablic prawdy podstawowych bramek logicznych. Generowanie funkcji przełączających.
T-L-5Badanie podstawowych aplikacji wzmacniaczy operacyjnych.
T-L-10Badanie układów sekwencyjnych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne na specjalistycznych stanowiskach pomiarowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena pracy podczas wykonywania ćwiczenia.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa wynikająca z uzyskanych ocen formujących.
S-3Ocena formująca: Ocena uzyskiwana na podstawie oddanego sprawozdania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Średnia z ocen formy dydaktycznej jest ponizej 3,00 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
3,0Średnia z ocen formy dydaktycznej jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
3,5Średnia z ocen formy dydaktycznej jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,0Średnia z ocen formy dydaktycznej jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,5Średnia z ocen formy dydaktycznej jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
5,0Średnia z ocen formy dydaktycznej jest wieksza lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).