Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Energoelektronika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Energoelektronika
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Maszyn i Napędów Elektrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Konrad Woronowicz <konrad.woronowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Michał Bonisławski <Michal.Bonislawski@zut.edu.pl>, Stanisław Kalisiak <Stanislaw.Kalisiak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,30zaliczenie
wykładyW5 30 2,00,44egzamin
laboratoriaL5 30 2,00,26zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość elektrotechniki w zakresie analizy obwodów liniowych jak i nieliniowych
W-2Znajomość działania podstawowych układów elektronicznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie zasad działania energoelektronicznych elementów mocy
C-2Zrozumienie zasad działania prostych układów energoelektronicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-11. Prostowniki - wyznaczanie wartości średniej, skutecznej i RMS napięcia wyprostowanego, tętnień napięcia dla zadanej pojemności2
T-A-2Tranzystory mocy: obliczenia termiczne - straty na przewodzenie i przełączanie, temperatura złącza, radiator2
T-A-3Przetwornica obniżająca napięcie - projekt (elementy półprzewodnikowe)2
T-A-4Przetwnornica obniżająca napięcie - elementy pasywne i magnetyczne2
T-A-5Przetwornica podwyższająca napięcie - projekt2
T-A-6Elementy magnetyczne - transformator podwyższonej częstotliwości2
T-A-7Przetwornica flyback - projekt3
15
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium2
T-L-2Badanie prostownika - obciążenie rezystancyjne, pojemnościowe, pasywne PFC.2
T-L-3Badanie jednofazowego sterownika mocy AC-AC (wyznaczanie charakterystyk sterowania dla obciążenia R, RL, RLE).2
T-L-4Badanie tranzystorów MOSFET i diody SiC (pomiar parametrów w stanie załączenia, blokowania i zaworowym, pomiar wpływu zmian rezystancji i napięcia obwodu bramki na właściwości tranzystora w stanach statycznych, badanie wpływu temperatury na właściwości przyrządu).2
T-L-5Badanie dynamiczne tranzystora MOSFET2
T-L-6Badania przetwornicy DC/DC: przetwornica obniżająca2
T-L-7Badanie przekształtnika DC-DC: przetwornica podwyższająca2
T-L-8Badanie przekształtnika separowanego DC-DC: przetwornica flyback2
T-L-9Badanie przekształtnika separowanego: przetwornica push-pull2
T-L-10Badanie falownika: model symulacyjny w PLECS2
T-L-11Badanie falownika: modulator PWM (symulacyjnie w PLECS)2
T-L-12Badania symulacyjne topologii przetwornicy zadanej przez prowadzącego4
T-L-13Odrabianie i zaliczanie laboratorium4
30
wykłady
T-W-1Miejsce i rola energoelektroniki w nowoczesnym przemyśle i gospodarce, rodzaje przekształtników .2
T-W-2Współczesne półprzewodnikowe elementy mocy budowa, zasada działania podstawowe parametry.2
T-W-3Metody zabezpieczenia przed przeciążeniem prądowym, przepięciowym oraz podstawowe obwody odciążania elementów półprzewodnikowych mocy.2
T-W-4Właściwości i parametry termiczne półprzewodnikowych elementów mocy, wyznaczanie strat mocy dobór układów chłodzenia.4
T-W-5Struktura i budowa przekształtnika energoelektronicznego, separowane układy wyzwalania tyrystorów i sterowania tranzystorami mocy .2
T-W-6Zjawisko komutacji w przekształtnikach, komutacja sieciowa (naturalna), komutacja wymuszona.2
T-W-7Przekształtnik AC-DC, prostowniki niesterowane i sterowane jedno i wielofazowe o komutacji sieciowej.4
T-W-8Przekształtniki AC-AC, sterowniki mocy jednofazowe i trójfazowe, przekształtnik matrycowy, topologia, zasada działania.2
T-W-9Przekształtnik DC-DC (przerywacz okresowy) obniżający (buck), podwyższający (boost).2
T-W-10Przekształtnik DC-AC (falownik) jedno fazowy unipolarny i bipolarny.2
T-W-11Podstawy metod kształtowania napięć i prądów wyjściowych falownika ( PWM, eliminacji harmonicznych, wektorowa, śledzenia fali zadanej).4
T-W-12Współczesne narzędzia analizy i wspomagania projektowania przekształtników energoelektronicznych (CAD).2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć i zadania domowe10
25
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych9
A-L-3Sporządzenie sprawozdania z ćwiczeń9
A-L-4Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Uzupełnienie wiedzy z literatury10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
A-W-4Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne na profesjonalnie wykonanych stanowiskach fizycznych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Na podstawie 'kartkówek' podczas laboratoriów
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C14_W01
Student ma podstawowa wiedzę o półprzewodnikowych elementach mocy i ich sposobach sterowania, zna podstawowe topologie przekształtników DC-DC, AC-DC, DC-AC, AC-AC oraz potrafi wyjaśnić ich zasadę działania.
EL_1A_W04, EL_1A_W03C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-10, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-7, T-W-6, T-W-8M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C14_U01
Student potrafi dokonać wyboru i wykonać podstawowe obliczenia półprzewodnikowego elementu mocy dla prostego przekształtnika realizującego przekształcanie energii typy AC-DC, DC-DC, DC-AC, AC-AC.
EL_1A_U08, EL_1A_U06C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-13, T-L-10, T-L-11, T-L-12M-2, M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C14_K01
Student w sposób aktywny ale w minimalnym stopniu wykonuje zadania wynikające z podziału pracy w zespole.
EL_1A_K01, EL_1A_K03C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-13M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C14_W01
Student ma podstawowa wiedzę o półprzewodnikowych elementach mocy i ich sposobach sterowania, zna podstawowe topologie przekształtników DC-DC, AC-DC, DC-AC, AC-AC oraz potrafi wyjaśnić ich zasadę działania.
2,0Ocena otrzymana kiedy żadne z poniższych kryteriów wymaganych do uzyskania oceny pozytywnej nie jest spełnione.
3,0Student ma podstawowa wiedzę o półprzewodnikowych elementach mocy i ich sposobach sterowania, zna podstawowe topologie przekształtników DC-DC, AC-DC, DC-AC, AC-AC oraz potrafi wyjaśnić ich zasadę działania.
3,5Potrafi dokonac obliczeń zależności między wejściem i wyjściem w stanach ustalonych.
4,0Potrafi dokonać syntezy obwodów energoelektronicznych przy zadanych warunkach pracy.
4,5Potrafi znaleźć zależności pomiędzy zmiennymi (równanie stanów) w stanie nieustalonym.
5,0Potrafi sformułować fizyczne zasady zawiadujące procesami elektrycznymi w obwodach energoelektronicznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C14_U01
Student potrafi dokonać wyboru i wykonać podstawowe obliczenia półprzewodnikowego elementu mocy dla prostego przekształtnika realizującego przekształcanie energii typy AC-DC, DC-DC, DC-AC, AC-AC.
2,0Student nie spełnia kryteriów poniższych wymaganych w celu uzyskania oceny pozytywnej.
3,0Student potrafi dokonać wyboru i wykonać podstawowe obliczenia półprzewodnikowego elementu mocy dla prostego przekształtnika realizującego przekształcanie energii typy AC-DC, DC-DC, DC-AC, AC-AC.
3,5student potrafi poprawnie naszkicować cztery z pięciu poznanych topologii układów dc-dc.
4,0Student potrafi dobrać komponenty do podstawowych układów dc-dc w celu uzyskania zadanych zależności wejścia i wyjścia
4,5Student potrafi wytłumaczyć koncepcje wybranych systemów energoelektronicznych, np. falownika zasilającego silnik indukcyjny.
5,0Student potrafi wytłumaczyć fizykę procesów zachodzących w wybranych układach energoelektronicznych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C14_K01
Student w sposób aktywny ale w minimalnym stopniu wykonuje zadania wynikające z podziału pracy w zespole.
2,0Nie spelnia kryteriów na pozytywną ocenę.
3,0Student w sposób aktywny ale w minimalnym stopniu wykonuje zadania wynikające z podziału pracy w zespole.
3,5Student bierze udział w zaęciach w sposób nie przeszkadzający innym studentom. Jest obecny na wiekszości wykładów..
4,0Udział aktywny w większości wykładów.
4,5Student wykazuje zaangażowanie w rozwiązywaniu dodatkowych problemów zwiekszających jego ogólną wiedzę w temacie.
5,0Studiuje indywidualnie w celu uzyskania głębszej wiedzy, ponad-programowej w dziedzinie energoelektroniki.

Literatura podstawowa

  1. Tunia H., Winiarski B., Energoelektronika, WNT, Warszawa, 1994
  2. Nowak M.,Barlik R., Poradnik inżyniera energoelektronika, WNT, Warszawa, 1998, I
  3. Biskup T., Gierlotka K.,Grzesik B.i inni, Energoelektronika, Wydawnictwo Poitechniki Śląskiej, Gliwice, 2001
  4. Borecki J., Stosur M., Szkółka S., Energoelektronika, podstawy i wybrane zastosowania, OWPW, Wrocław, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Hołub M., Kalisiak S.,Bonisławski M., Materiały pomocnicze i uzupełniające, Strona internetowa Wydziału Elektrycznego ZUT, 2018, I
  2. Fabiański P., Pytlak A., Switek H., Pracownia układów energoelektronicznych, WSiP, Warszawa, 2000
  3. Firma, Elementy i podzespoły energoelektroniczne, Strony internetowe producentów elementów i podzespołów energoelektronicznych, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-11. Prostowniki - wyznaczanie wartości średniej, skutecznej i RMS napięcia wyprostowanego, tętnień napięcia dla zadanej pojemności2
T-A-2Tranzystory mocy: obliczenia termiczne - straty na przewodzenie i przełączanie, temperatura złącza, radiator2
T-A-3Przetwornica obniżająca napięcie - projekt (elementy półprzewodnikowe)2
T-A-4Przetwnornica obniżająca napięcie - elementy pasywne i magnetyczne2
T-A-5Przetwornica podwyższająca napięcie - projekt2
T-A-6Elementy magnetyczne - transformator podwyższonej częstotliwości2
T-A-7Przetwornica flyback - projekt3
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium2
T-L-2Badanie prostownika - obciążenie rezystancyjne, pojemnościowe, pasywne PFC.2
T-L-3Badanie jednofazowego sterownika mocy AC-AC (wyznaczanie charakterystyk sterowania dla obciążenia R, RL, RLE).2
T-L-4Badanie tranzystorów MOSFET i diody SiC (pomiar parametrów w stanie załączenia, blokowania i zaworowym, pomiar wpływu zmian rezystancji i napięcia obwodu bramki na właściwości tranzystora w stanach statycznych, badanie wpływu temperatury na właściwości przyrządu).2
T-L-5Badanie dynamiczne tranzystora MOSFET2
T-L-6Badania przetwornicy DC/DC: przetwornica obniżająca2
T-L-7Badanie przekształtnika DC-DC: przetwornica podwyższająca2
T-L-8Badanie przekształtnika separowanego DC-DC: przetwornica flyback2
T-L-9Badanie przekształtnika separowanego: przetwornica push-pull2
T-L-10Badanie falownika: model symulacyjny w PLECS2
T-L-11Badanie falownika: modulator PWM (symulacyjnie w PLECS)2
T-L-12Badania symulacyjne topologii przetwornicy zadanej przez prowadzącego4
T-L-13Odrabianie i zaliczanie laboratorium4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Miejsce i rola energoelektroniki w nowoczesnym przemyśle i gospodarce, rodzaje przekształtników .2
T-W-2Współczesne półprzewodnikowe elementy mocy budowa, zasada działania podstawowe parametry.2
T-W-3Metody zabezpieczenia przed przeciążeniem prądowym, przepięciowym oraz podstawowe obwody odciążania elementów półprzewodnikowych mocy.2
T-W-4Właściwości i parametry termiczne półprzewodnikowych elementów mocy, wyznaczanie strat mocy dobór układów chłodzenia.4
T-W-5Struktura i budowa przekształtnika energoelektronicznego, separowane układy wyzwalania tyrystorów i sterowania tranzystorami mocy .2
T-W-6Zjawisko komutacji w przekształtnikach, komutacja sieciowa (naturalna), komutacja wymuszona.2
T-W-7Przekształtnik AC-DC, prostowniki niesterowane i sterowane jedno i wielofazowe o komutacji sieciowej.4
T-W-8Przekształtniki AC-AC, sterowniki mocy jednofazowe i trójfazowe, przekształtnik matrycowy, topologia, zasada działania.2
T-W-9Przekształtnik DC-DC (przerywacz okresowy) obniżający (buck), podwyższający (boost).2
T-W-10Przekształtnik DC-AC (falownik) jedno fazowy unipolarny i bipolarny.2
T-W-11Podstawy metod kształtowania napięć i prądów wyjściowych falownika ( PWM, eliminacji harmonicznych, wektorowa, śledzenia fali zadanej).4
T-W-12Współczesne narzędzia analizy i wspomagania projektowania przekształtników energoelektronicznych (CAD).2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć i zadania domowe10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych9
A-L-3Sporządzenie sprawozdania z ćwiczeń9
A-L-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Uzupełnienie wiedzy z literatury10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
A-W-4Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C14_W01Student ma podstawowa wiedzę o półprzewodnikowych elementach mocy i ich sposobach sterowania, zna podstawowe topologie przekształtników DC-DC, AC-DC, DC-AC, AC-AC oraz potrafi wyjaśnić ich zasadę działania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W04Ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami w obszarze elektrotechniki.
EL_1A_W03Ma zaawansowaną, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z obszaru elektrotechniki.
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie zasad działania energoelektronicznych elementów mocy
C-2Zrozumienie zasad działania prostych układów energoelektronicznych
Treści programoweT-W-1Miejsce i rola energoelektroniki w nowoczesnym przemyśle i gospodarce, rodzaje przekształtników .
T-W-3Metody zabezpieczenia przed przeciążeniem prądowym, przepięciowym oraz podstawowe obwody odciążania elementów półprzewodnikowych mocy.
T-W-2Współczesne półprzewodnikowe elementy mocy budowa, zasada działania podstawowe parametry.
T-W-4Właściwości i parametry termiczne półprzewodnikowych elementów mocy, wyznaczanie strat mocy dobór układów chłodzenia.
T-W-5Struktura i budowa przekształtnika energoelektronicznego, separowane układy wyzwalania tyrystorów i sterowania tranzystorami mocy .
T-W-10Przekształtnik DC-AC (falownik) jedno fazowy unipolarny i bipolarny.
T-W-9Przekształtnik DC-DC (przerywacz okresowy) obniżający (buck), podwyższający (boost).
T-W-11Podstawy metod kształtowania napięć i prądów wyjściowych falownika ( PWM, eliminacji harmonicznych, wektorowa, śledzenia fali zadanej).
T-W-12Współczesne narzędzia analizy i wspomagania projektowania przekształtników energoelektronicznych (CAD).
T-W-7Przekształtnik AC-DC, prostowniki niesterowane i sterowane jedno i wielofazowe o komutacji sieciowej.
T-W-6Zjawisko komutacji w przekształtnikach, komutacja sieciowa (naturalna), komutacja wymuszona.
T-W-8Przekształtniki AC-AC, sterowniki mocy jednofazowe i trójfazowe, przekształtnik matrycowy, topologia, zasada działania.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne na profesjonalnie wykonanych stanowiskach fizycznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na podstawie 'kartkówek' podczas laboratoriów
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ocena otrzymana kiedy żadne z poniższych kryteriów wymaganych do uzyskania oceny pozytywnej nie jest spełnione.
3,0Student ma podstawowa wiedzę o półprzewodnikowych elementach mocy i ich sposobach sterowania, zna podstawowe topologie przekształtników DC-DC, AC-DC, DC-AC, AC-AC oraz potrafi wyjaśnić ich zasadę działania.
3,5Potrafi dokonac obliczeń zależności między wejściem i wyjściem w stanach ustalonych.
4,0Potrafi dokonać syntezy obwodów energoelektronicznych przy zadanych warunkach pracy.
4,5Potrafi znaleźć zależności pomiędzy zmiennymi (równanie stanów) w stanie nieustalonym.
5,0Potrafi sformułować fizyczne zasady zawiadujące procesami elektrycznymi w obwodach energoelektronicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C14_U01Student potrafi dokonać wyboru i wykonać podstawowe obliczenia półprzewodnikowego elementu mocy dla prostego przekształtnika realizującego przekształcanie energii typy AC-DC, DC-DC, DC-AC, AC-AC.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy występujące w obszarze elektrotechniki z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
EL_1A_U06Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski.
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie zasad działania energoelektronicznych elementów mocy
C-2Zrozumienie zasad działania prostych układów energoelektronicznych
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do laboratorium
T-L-2Badanie prostownika - obciążenie rezystancyjne, pojemnościowe, pasywne PFC.
T-L-5Badanie dynamiczne tranzystora MOSFET
T-L-3Badanie jednofazowego sterownika mocy AC-AC (wyznaczanie charakterystyk sterowania dla obciążenia R, RL, RLE).
T-L-4Badanie tranzystorów MOSFET i diody SiC (pomiar parametrów w stanie załączenia, blokowania i zaworowym, pomiar wpływu zmian rezystancji i napięcia obwodu bramki na właściwości tranzystora w stanach statycznych, badanie wpływu temperatury na właściwości przyrządu).
T-L-6Badania przetwornicy DC/DC: przetwornica obniżająca
T-L-7Badanie przekształtnika DC-DC: przetwornica podwyższająca
T-L-8Badanie przekształtnika separowanego DC-DC: przetwornica flyback
T-L-9Badanie przekształtnika separowanego: przetwornica push-pull
T-L-13Odrabianie i zaliczanie laboratorium
T-L-10Badanie falownika: model symulacyjny w PLECS
T-L-11Badanie falownika: modulator PWM (symulacyjnie w PLECS)
T-L-12Badania symulacyjne topologii przetwornicy zadanej przez prowadzącego
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne na profesjonalnie wykonanych stanowiskach fizycznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na podstawie 'kartkówek' podczas laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie spełnia kryteriów poniższych wymaganych w celu uzyskania oceny pozytywnej.
3,0Student potrafi dokonać wyboru i wykonać podstawowe obliczenia półprzewodnikowego elementu mocy dla prostego przekształtnika realizującego przekształcanie energii typy AC-DC, DC-DC, DC-AC, AC-AC.
3,5student potrafi poprawnie naszkicować cztery z pięciu poznanych topologii układów dc-dc.
4,0Student potrafi dobrać komponenty do podstawowych układów dc-dc w celu uzyskania zadanych zależności wejścia i wyjścia
4,5Student potrafi wytłumaczyć koncepcje wybranych systemów energoelektronicznych, np. falownika zasilającego silnik indukcyjny.
5,0Student potrafi wytłumaczyć fizykę procesów zachodzących w wybranych układach energoelektronicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C14_K01Student w sposób aktywny ale w minimalnym stopniu wykonuje zadania wynikające z podziału pracy w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych w zakresie elektrotechniki oraz kierunków pokrewnych.
EL_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe.
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie zasad działania energoelektronicznych elementów mocy
C-2Zrozumienie zasad działania prostych układów energoelektronicznych
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do laboratorium
T-L-2Badanie prostownika - obciążenie rezystancyjne, pojemnościowe, pasywne PFC.
T-L-5Badanie dynamiczne tranzystora MOSFET
T-L-3Badanie jednofazowego sterownika mocy AC-AC (wyznaczanie charakterystyk sterowania dla obciążenia R, RL, RLE).
T-L-4Badanie tranzystorów MOSFET i diody SiC (pomiar parametrów w stanie załączenia, blokowania i zaworowym, pomiar wpływu zmian rezystancji i napięcia obwodu bramki na właściwości tranzystora w stanach statycznych, badanie wpływu temperatury na właściwości przyrządu).
T-L-6Badania przetwornicy DC/DC: przetwornica obniżająca
T-L-7Badanie przekształtnika DC-DC: przetwornica podwyższająca
T-L-8Badanie przekształtnika separowanego DC-DC: przetwornica flyback
T-L-9Badanie przekształtnika separowanego: przetwornica push-pull
T-L-13Odrabianie i zaliczanie laboratorium
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na podstawie 'kartkówek' podczas laboratoriów
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spelnia kryteriów na pozytywną ocenę.
3,0Student w sposób aktywny ale w minimalnym stopniu wykonuje zadania wynikające z podziału pracy w zespole.
3,5Student bierze udział w zaęciach w sposób nie przeszkadzający innym studentom. Jest obecny na wiekszości wykładów..
4,0Udział aktywny w większości wykładów.
4,5Student wykazuje zaangażowanie w rozwiązywaniu dodatkowych problemów zwiekszających jego ogólną wiedzę w temacie.
5,0Studiuje indywidualnie w celu uzyskania głębszej wiedzy, ponad-programowej w dziedzinie energoelektroniki.