Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Maszyny elektryczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Maszyny elektryczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Maszyn i Napędów Elektrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Pałka <Ryszard.Palka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Szymczak <Piotr.Szymczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana jest wiedza z podstaw elektrotechniki |
W-2 | Wymagana jest wiedza z podstaw teorii pola |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy na temat działania maszyn elektrycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Transformator | 3 |
T-A-2 | Maszyna prądu stałego | 4 |
T-A-3 | Maszyna indukcyjna | 4 |
T-A-4 | Maszyna synchroniczna | 4 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Transformator | 6 |
T-L-2 | Maszyna prądu stałego | 8 |
T-L-3 | Maszyna indukcyjna | 8 |
T-L-4 | Maszyna synchroniczna | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe prawa elektromagnetyzmu w teorii maszyn elektrycznych | 4 |
T-W-2 | Podstawowe informacje dotyczące maszyn elektrycznych | 4 |
T-W-3 | Transformatory - zasada działania, budowa, podstawowe zależności. Transformatory trójfazowe, układy i grupy połączeń, stany pracy, schemat zastępczy, wykres wektorowy, straty i sprawność | 4 |
T-W-4 | Maszyny prądu stałego - zasada działania, budowa, podstawowe zależności. Układy połączeń, rodzaje pracy, charakterystyki eksploatacyjne silników i prądnic | 4 |
T-W-5 | Maszyny indukcyjne - zasada działania, budowa, podstawowe zależności. Wykres wektorowy, charakterystyka mechaniczna, schemat zastępczy. Stany pracy, bilans mocy, straty i sprawność. Silniki asynchroniczne klatkowe | 4 |
T-W-6 | Maszyny synchroniczne - budowa, zasada działania, moment obrotowy maszyn tajno- i jawnobiegunowych, wykresy wektorowe. Współpraca z siecią sztywną, regulacja mocy czynnej i biernej. Wykresy wektorowe i równania momentów | 4 |
T-W-7 | Maszyny z magnesami trwałymi | 4 |
T-W-8 | Maszyny specjalne: reluktancyjne, tarczowe, ze strumieniem poprzecznym | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Uzupełnienie wiedzy z literatury | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć | 5 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Uzupełnienie wiedzy z literatury | 9 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć | 9 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Uzupełnienie wiedzy literaturowej i przygotowanie do zajęć | 19 |
A-W-3 | Egzamin | 1 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład z użyciem komputera |
M-3 | symulacje komputerowe |
M-4 | Metody nauczania (laboratorium): - metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne |
M-5 | Metoda nauczania (ćwiczenia audytoryjne): - ćwiczenia przedmiotowe: ćwiczenia audytoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sposób oceny (wykład): - ocena podsumowująca na postawie zaliczenia pisemnego oraz rozmowy ze studentem |
S-2 | Ocena formująca: Sposób oceny (laboratorium i ćwiczenia audytoryjne): - ocena formująca na podstawie pisemnych lub ustnych odpowiedzi na temat związany z danym ćwiczeniem oraz złożonych sprawozdań |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sposób oceny (laboratorium i ćwiczenia audytoryjne): - ocena podsumowująca wystawiona na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z zaliczenia poszczególnych ćwiczeń i sprawozdań. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C09_W01 Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie maszyn elektrycznych, ich charakterystyk, zastosowań i technik wykorzystania oraz układów generacji i wykorzystania energii opartych o te maszyny | EL_1A_W03, EL_1A_W05, EL_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C09_U01 potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do analizy i oceny działania maszyn elektrycznych | EL_1A_U07, EL_1A_U04, EL_1A_U08 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C09_W01 Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie maszyn elektrycznych, ich charakterystyk, zastosowań i technik wykorzystania oraz układów generacji i wykorzystania energii opartych o te maszyny | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
3,0 | Student uzyskał od pomiędzy 50% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Student uzyskał od pomiędzy 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Student uzyskał od pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,5 | Student uzyskał od pomiędzy 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Student uzyskał od pomiędzy 91% a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C09_U01 potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do analizy i oceny działania maszyn elektrycznych | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
3,0 | Student uzyskał od pomiędzy 50% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Student uzyskał od pomiędzy 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Student uzyskał od pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,5 | Student uzyskał od pomiędzy 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Student uzyskał od pomiędzy 91% a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
Literatura podstawowa
- Latek W., Maszyny elektryczne w pytaniach i odpowiedziach, WNT, Warszawa, 1987, 2
- Ronkowski M., Maszyny elektryczne wokół nas, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2011
- Latek W., Teoria maszyn elektrycznych, WNT, Warszawa, 1987, 2
- Plamitzer A. M., Maszyny elektryczne, WNT, Warszawa, 1982, 7
- Sobczyk T. J., Metodyczne aspekty modelowania matematycznego maszyn indukcyjnych, WNT, Warszawa, 2004
- Glinka T., Maszyny elektryczne wzbudzane magnesami trwałymi, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2018
- Turowski J., Podstawy mechatroniki, WSHE, Łódź, 2008