Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy elektroenergetyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy elektroenergetyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Wysokich Napięć i Elektroenergetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Michał Zeńczak <Michal.Zenczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Olgierd Małyszko <Olgierd.Malyszko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,30zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,44zaliczenie
laboratoriaL3 30 2,00,26zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki
W-2Znajomość podstaw elektrotechniki
W-3Znajomość podstawowych procesów fizycznych związanych z przemianami energetycznymi

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość składu i zasad funkcjonowania systemu elektroenergetycznego
C-2Umiejętność przeprowadzenia podstawowych obliczeń dla systemu elektroenergetycznego
C-3Umiejętność przeprowadzania podstawowych badań w systemie elektroenergetycznym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczanie podstawowych przemian energetycznych3
T-A-2Obliczenia spadków napięć, strat napięcia, strat mocy czynnej i biernej4
T-A-3Obliczanie rozpływów prądu i mocy w sieciach otwartych i zamkniętych4
T-A-4Podstawowe obliczenia zwarciowe1
T-A-5Obliczanie procesów regulacji napięcia i mocy biernej oraz mocy czynnej i częstotliwości3
15
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium z elektroenergetyki, szkolenie BHP2
T-L-2Podstawowy obwód pomiarowy w SEE4
T-L-3Wyznaczanie parametrów zastępczych transformatora elektroenergetycznego2
T-L-4Spadki napięć i straty mocy w sieci promieniowej2
T-L-5Spadki napięć i straty mocy w sieci dwustronnie zasilanej i pierścieniowej4
T-L-6Kompensacja równoległa mocy biernej2
T-L-7Badanie procesu regulacji napięcia w SEE4
T-L-8Badanie sieci niejednorodnej2
T-L-9Warunki napięciowe w liniach długich2
T-L-10Dobór przekrojów przewodów2
T-L-11Badanie zwarć małoprądowych2
T-L-12Zajęcia podsumowujące2
30
wykłady
T-W-1System elektroenergetyczny (SEE), jego skład i zadania4
T-W-2Elektrownie cieplne i jądrowe3
T-W-3Elektrownie wodne, wiatrowe, słoneczne i ogniwa paliwowe3
T-W-4Schematy zastępcze elementów systemu elektroenergetycznego2
T-W-5Straty i spadki napięcia, wykresy wskazowe, straty mocy czynnej i biernej4
T-W-6Obliczanie rozpływów prądów i mocy w sieciach elektroenergetycznych4
T-W-7Zwarcia w SEE4
T-W-8Regulacja mocy czynnej i częstotliwości2
T-W-9Regulacja napięcia i mocy biernej Zaliczenie wykładu4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Obliczenia przeprowadzone w domu5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
25
laboratoria
A-L-1Uczestniczenie w zajęciach30
A-L-2Przygotowywanie się do zajęć9
A-L-3Opracowanie sprawozdań9
A-L-4Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Uzupełnianie wiedzy z literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczania10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na podstawie pisemnych prac po zakończeniu danej tematyki ćwiczeń przedmiotowych
S-2Ocena formująca: Ocena wystawiana na podstawie krótkiej pisemnej odpowiedzi przed przystąpieniem do danego ćwiczenia laboratoryjnego
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej i rozmowie ze studentem

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C11_W01
Ma wiedzę wystarczającą do zrozumienia procesów wytwarzania energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym
EL_1A_W06, EL_1A_W04C-1T-A-1, T-W-2, T-W-1, T-W-3M-1, M-2S-3
EL_1A_C11_W02
Ma wiedzę niezbędną do przeprowadzenia podstawowych obliczeń dla systemu elektroenergetycznego
EL_1A_W06, EL_1A_W04C-1T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C11_U01
Potrafi przeprowadzić obliczenia dla różnych stanów pracy systemu elektroenergetycznego w warunkach normalnych
EL_1A_U08, EL_1A_U05C-2T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-4M-3S-1
EL_1A_C11_U02
Potrafi przeprowadzić podstawowe badania w systemie elektroenergetycznym
EL_1A_U05, EL_1A_U08C-3T-L-12, T-L-11, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-1M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C11_K01
Potrafi pracować w zespole
EL_1A_K01C-3T-L-12, T-L-1M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C11_W01
Ma wiedzę wystarczającą do zrozumienia procesów wytwarzania energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z zaliczenia danego efektu
3,0Student uzyskał od 50% do 60% punktów z zaliczenia danego efektu
3,5Student uzyskał od 61% do 70% punktów z zaliczenia danego efektu
4,0Student uzyskał od 71% do 80% punktów z zaliczenia danego efektu
4,5Student uzyskał od 81% do 90% punktów z zaliczenia danego efektu
5,0Student uzyskał od 91% do 100% punktów z zaliczenia danego efektu
EL_1A_C11_W02
Ma wiedzę niezbędną do przeprowadzenia podstawowych obliczeń dla systemu elektroenergetycznego
2,0Student uzyskał poniżej 50 % punktów z zaliczenia danego efektu
3,0Student uzyskał od 50 % do 60% punktów z zaliczenia danego efektu
3,5Student uzyskał od 61 % do 70% punktów z zaliczenia danego efektu
4,0Student uzyskał od 71 % do 80% punktów z zaliczenia danego efektu
4,5Student uzyskał od 81 % do 90% punktów z zaliczenia danego efektu
5,0Student uzyskał od 91 % do 100% punktów z zaliczenia danego efektu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C11_U01
Potrafi przeprowadzić obliczenia dla różnych stanów pracy systemu elektroenergetycznego w warunkach normalnych
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z zaliczenia danego efektu
3,0Student uzyskał od 50% do 60% punktów z zaliczenia danego efektu
3,5Student uzyskał od 61% do 70% punktów z zaliczenia danego efektu
4,0Student uzyskał od 71% do 80% punktów z zaliczenia danego efektu
4,5Student uzyskał od 81% do 90% punktów z zaliczenia danego efektu
5,0Student uzyskał od 91% do 100% punktów z zaliczenia danego efektu
EL_1A_C11_U02
Potrafi przeprowadzić podstawowe badania w systemie elektroenergetycznym
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z zaliczenia danego efektu
3,0Student uzyskał od 50% do 60% punktów z zaliczenia danego efektu
3,5Student uzyskał od 61% do 70% punktów z zaliczenia danego efektu
4,0Student uzyskał od 71% do 80% punktów z zaliczenia danego efektu
4,5Student uzyskał od 81% do 90% punktów z zaliczenia danego efektu
5,0Student uzyskał od 91% do 100% punktów z zaliczenia danego efektu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C11_K01
Potrafi pracować w zespole
2,0Student nie potrafi pracować w zespole
3,0Student potrafi pracować w zespole, nie przejawiając własnej inicjatywy
3,5Student potrafi pracować w zespole i potrafi przejmować inicjatywę
4,0Student potrafi pracować w zespole, przejmować inicjatywę. Potrafi wyznaczać zadania dla kolegów
4,5Student potrafi pracować w zespole. Potrafi przyjąć rolę lidera
5,0Student potrafi zorganizować pracę, przyjąć rolę lidera i czuć się odpowiedzialnym za całokształt badań

Literatura podstawowa

  1. Pawlik M., Strzelczyk F., Elektrownie, WN-T, Warszawa, 2009, 6
  2. Kinsner K., Sobierajski M., Sieci elektroenergetyczne, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1993
  3. Machowski J., Regulacja i stabilność systemu elektroenergetycznego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007
  4. Kacejko P., Machowski J., Zwarcia w systemach elektroenergetycznych, WN-T, Warszawa, 2012
  5. Paska J., Wytwarzanie energii elektrycznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2005, 1

Literatura dodatkowa

  1. Kahl T., Sieci elektroenergetyczne, WN-T, Warszawa, 1984, 2
  2. Praca zbiorowa, Elektroenergetyczne układy przesyłowe, WN-T, Warszawa, 1997
  3. Kubowski J., Nowoczesne elektrownie jądrowe, WN-T, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczanie podstawowych przemian energetycznych3
T-A-2Obliczenia spadków napięć, strat napięcia, strat mocy czynnej i biernej4
T-A-3Obliczanie rozpływów prądu i mocy w sieciach otwartych i zamkniętych4
T-A-4Podstawowe obliczenia zwarciowe1
T-A-5Obliczanie procesów regulacji napięcia i mocy biernej oraz mocy czynnej i częstotliwości3
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium z elektroenergetyki, szkolenie BHP2
T-L-2Podstawowy obwód pomiarowy w SEE4
T-L-3Wyznaczanie parametrów zastępczych transformatora elektroenergetycznego2
T-L-4Spadki napięć i straty mocy w sieci promieniowej2
T-L-5Spadki napięć i straty mocy w sieci dwustronnie zasilanej i pierścieniowej4
T-L-6Kompensacja równoległa mocy biernej2
T-L-7Badanie procesu regulacji napięcia w SEE4
T-L-8Badanie sieci niejednorodnej2
T-L-9Warunki napięciowe w liniach długich2
T-L-10Dobór przekrojów przewodów2
T-L-11Badanie zwarć małoprądowych2
T-L-12Zajęcia podsumowujące2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1System elektroenergetyczny (SEE), jego skład i zadania4
T-W-2Elektrownie cieplne i jądrowe3
T-W-3Elektrownie wodne, wiatrowe, słoneczne i ogniwa paliwowe3
T-W-4Schematy zastępcze elementów systemu elektroenergetycznego2
T-W-5Straty i spadki napięcia, wykresy wskazowe, straty mocy czynnej i biernej4
T-W-6Obliczanie rozpływów prądów i mocy w sieciach elektroenergetycznych4
T-W-7Zwarcia w SEE4
T-W-8Regulacja mocy czynnej i częstotliwości2
T-W-9Regulacja napięcia i mocy biernej Zaliczenie wykładu4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Obliczenia przeprowadzone w domu5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestniczenie w zajęciach30
A-L-2Przygotowywanie się do zajęć9
A-L-3Opracowanie sprawozdań9
A-L-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Uzupełnianie wiedzy z literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczania10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C11_W01Ma wiedzę wystarczającą do zrozumienia procesów wytwarzania energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W06Zna metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich w obszarze elektrotechniki.
EL_1A_W04Ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami w obszarze elektrotechniki.
Cel przedmiotuC-1Znajomość składu i zasad funkcjonowania systemu elektroenergetycznego
Treści programoweT-A-1Obliczanie podstawowych przemian energetycznych
T-W-2Elektrownie cieplne i jądrowe
T-W-1System elektroenergetyczny (SEE), jego skład i zadania
T-W-3Elektrownie wodne, wiatrowe, słoneczne i ogniwa paliwowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej i rozmowie ze studentem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z zaliczenia danego efektu
3,0Student uzyskał od 50% do 60% punktów z zaliczenia danego efektu
3,5Student uzyskał od 61% do 70% punktów z zaliczenia danego efektu
4,0Student uzyskał od 71% do 80% punktów z zaliczenia danego efektu
4,5Student uzyskał od 81% do 90% punktów z zaliczenia danego efektu
5,0Student uzyskał od 91% do 100% punktów z zaliczenia danego efektu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C11_W02Ma wiedzę niezbędną do przeprowadzenia podstawowych obliczeń dla systemu elektroenergetycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W06Zna metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich w obszarze elektrotechniki.
EL_1A_W04Ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami w obszarze elektrotechniki.
Cel przedmiotuC-1Znajomość składu i zasad funkcjonowania systemu elektroenergetycznego
Treści programoweT-W-4Schematy zastępcze elementów systemu elektroenergetycznego
T-W-5Straty i spadki napięcia, wykresy wskazowe, straty mocy czynnej i biernej
T-W-6Obliczanie rozpływów prądów i mocy w sieciach elektroenergetycznych
T-W-7Zwarcia w SEE
T-W-8Regulacja mocy czynnej i częstotliwości
T-W-9Regulacja napięcia i mocy biernej Zaliczenie wykładu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na podstawie pisemnych prac po zakończeniu danej tematyki ćwiczeń przedmiotowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 50 % punktów z zaliczenia danego efektu
3,0Student uzyskał od 50 % do 60% punktów z zaliczenia danego efektu
3,5Student uzyskał od 61 % do 70% punktów z zaliczenia danego efektu
4,0Student uzyskał od 71 % do 80% punktów z zaliczenia danego efektu
4,5Student uzyskał od 81 % do 90% punktów z zaliczenia danego efektu
5,0Student uzyskał od 91 % do 100% punktów z zaliczenia danego efektu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C11_U01Potrafi przeprowadzić obliczenia dla różnych stanów pracy systemu elektroenergetycznego w warunkach normalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy występujące w obszarze elektrotechniki z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
EL_1A_U05Potrafi zaplanować i zrealizować eksperymenty w zakresie oceny wydajności, złożoności, efektywności i kompatybilności układów i systemów energoelektronicznych, elektroenergetycznych, wysokonapięciowych, maszyn i napędów elektrycznych oraz innych urządzeń i systemów elektrotechnicznych.
Cel przedmiotuC-2Umiejętność przeprowadzenia podstawowych obliczeń dla systemu elektroenergetycznego
Treści programoweT-A-3Obliczanie rozpływów prądu i mocy w sieciach otwartych i zamkniętych
T-A-2Obliczenia spadków napięć, strat napięcia, strat mocy czynnej i biernej
T-A-1Obliczanie podstawowych przemian energetycznych
T-A-5Obliczanie procesów regulacji napięcia i mocy biernej oraz mocy czynnej i częstotliwości
T-A-4Podstawowe obliczenia zwarciowe
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na podstawie pisemnych prac po zakończeniu danej tematyki ćwiczeń przedmiotowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z zaliczenia danego efektu
3,0Student uzyskał od 50% do 60% punktów z zaliczenia danego efektu
3,5Student uzyskał od 61% do 70% punktów z zaliczenia danego efektu
4,0Student uzyskał od 71% do 80% punktów z zaliczenia danego efektu
4,5Student uzyskał od 81% do 90% punktów z zaliczenia danego efektu
5,0Student uzyskał od 91% do 100% punktów z zaliczenia danego efektu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C11_U02Potrafi przeprowadzić podstawowe badania w systemie elektroenergetycznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U05Potrafi zaplanować i zrealizować eksperymenty w zakresie oceny wydajności, złożoności, efektywności i kompatybilności układów i systemów energoelektronicznych, elektroenergetycznych, wysokonapięciowych, maszyn i napędów elektrycznych oraz innych urządzeń i systemów elektrotechnicznych.
EL_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy występujące w obszarze elektrotechniki z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
Cel przedmiotuC-3Umiejętność przeprowadzania podstawowych badań w systemie elektroenergetycznym
Treści programoweT-L-12Zajęcia podsumowujące
T-L-11Badanie zwarć małoprądowych
T-L-3Wyznaczanie parametrów zastępczych transformatora elektroenergetycznego
T-L-4Spadki napięć i straty mocy w sieci promieniowej
T-L-5Spadki napięć i straty mocy w sieci dwustronnie zasilanej i pierścieniowej
T-L-6Kompensacja równoległa mocy biernej
T-L-7Badanie procesu regulacji napięcia w SEE
T-L-2Podstawowy obwód pomiarowy w SEE
T-L-8Badanie sieci niejednorodnej
T-L-9Warunki napięciowe w liniach długich
T-L-10Dobór przekrojów przewodów
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium z elektroenergetyki, szkolenie BHP
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na podstawie pisemnych prac po zakończeniu danej tematyki ćwiczeń przedmiotowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z zaliczenia danego efektu
3,0Student uzyskał od 50% do 60% punktów z zaliczenia danego efektu
3,5Student uzyskał od 61% do 70% punktów z zaliczenia danego efektu
4,0Student uzyskał od 71% do 80% punktów z zaliczenia danego efektu
4,5Student uzyskał od 81% do 90% punktów z zaliczenia danego efektu
5,0Student uzyskał od 91% do 100% punktów z zaliczenia danego efektu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C11_K01Potrafi pracować w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych w zakresie elektrotechniki oraz kierunków pokrewnych.
Cel przedmiotuC-3Umiejętność przeprowadzania podstawowych badań w systemie elektroenergetycznym
Treści programoweT-L-12Zajęcia podsumowujące
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium z elektroenergetyki, szkolenie BHP
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na podstawie pisemnych prac po zakończeniu danej tematyki ćwiczeń przedmiotowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w zespole
3,0Student potrafi pracować w zespole, nie przejawiając własnej inicjatywy
3,5Student potrafi pracować w zespole i potrafi przejmować inicjatywę
4,0Student potrafi pracować w zespole, przejmować inicjatywę. Potrafi wyznaczać zadania dla kolegów
4,5Student potrafi pracować w zespole. Potrafi przyjąć rolę lidera
5,0Student potrafi zorganizować pracę, przyjąć rolę lidera i czuć się odpowiedzialnym za całokształt badań