Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Programowanie mikroprocesorów i architektura komputerów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Programowanie mikroprocesorów i architektura komputerów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów, Sygnałów i Elektroniki
Nauczyciel odpowiedzialny Witold Mickiewicz <Witold.Mickiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Biedka <Andrzej.Biedka@zut.edu.pl>, Tomasz Miłosławski <Tomasz.Miloslawski@zut.edu.pl>, Michał Raczyński <RM23892@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 45 3,00,38zaliczenie
wykładyW4 20 2,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Informatyka (podstawy programowania w C)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawami techniki cyfrowej oraz budową programowaniem i zastosowaniami mikroprocesorów, mikrokontrolerówi i procesorów sygnałowych do realizacji zadań sterowania i przetwarzania danych w elektrotechnice
C-2Rozbudzenie zainteresowania oraz ukształtowanie umiejętności programowania mikroprocesorów, mikrokontrolerów i procesorów sygnałowych
C-3Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z różnorodnymi architekturami systemów komputerowych do zastosowań ogólnych i specjalistycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Organizacja zajęć. Omówienie stanowiska dydaktycznego, zapoznanie ze środowiskiem IDE. Wprowadzenie do języka C dla mikrokontrolera. Proste struktury programowe w języku C.3
T-L-2Obsługa portów I/O mikrokontrolera. Instrukcje logiczne i arytmetyczne w obsłudze portów.3
T-L-3Układy czasowo-licznikowe mikrokontrolera. Tworzenie programów z wykorzystaniem różnych trybów pracy układów czasowo-licznikowych.3
T-L-4Wektoryzowany układ przerwań mikrokontrolera. Tworzenie programów przerwaniowej obsługi układów czasowo-licznikowych.3
T-L-5Układy wyświetlania informacji z wyświetlaczami siedmio-segmentowymi.3
T-L-6Układy wprowadzania informacji: układy stykowe, klawiatury.3
T-L-7Oprogramowanie kanałów PWM.3
T-L-8Wykorzystanie PWM do generacji sygnałów analogowych.3
T-L-9Oprogramowanie przetwornika A/C.3
T-L-10Oprogramowanie portu szeregowego UART. Transmisja informacji do komputera PC.3
T-L-11Sterowanie modułów wyświetlaczy LCD.3
T-L-12Sterowanie silnikiem elektrycznym, cz. 1.3
T-L-13Sterowanie silnikiem elektrycznym, cz. 2.3
T-L-14Wykorzystanie systemu wbudowanego w wybranym układzie pomiarowym.3
T-L-15Zaliczenie zajęć.3
45
wykłady
T-W-1Wykorzystanie elementów techniki cyfrowej w konstrukcji układów mikroprogramowalnych.1
T-W-2Omówienie cech i budowy wewn. wybranych typów mikroprocesorów.2
T-W-3Wprowadzenie do programowania wybranych wewnętrznych struktur mikroprocesora: porty, timer.2
T-W-4Programowanie wybranych wewnętrznych struktur mikroprocesora: system przerwań.2
T-W-5Sterowanie z wykorzystaniem modulacji szerokości impulsów (PWM).2
T-W-6Przetwarzanie analogowo-cyfrowe. Programowanie przetwornika A/C w mikrokontrolerze AVR.2
T-W-7Komunikacja szeregowa USART, I2C i SPI.2
T-W-8Podstawowe algorytmy przetwarzania sygnałów i ich implementacja w mikrokontrolerze.2
T-W-9Procesor/mikrokontroler sygnałowy: podobieństwa i różnice w stosunku do mikroprocesora, obszar aplikacji.2
T-W-10Architektury komputerów powszechnego użytku i systemów wbudowanych. Zaliczenie wykładu.3
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach. Zaliczenie zajęć.45
A-L-2Przygotowanie do zajęć23
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-L-4Konsultacje2
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-W-2Samodzielne studiowanie materiałów literaturowych i umiejętności programowania.25
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z wykorzystaniem prezentacji
M-2Demonstracja zrealizowanych algorytmów na procesorze
M-3Stanowisko laboratoryjne: nauka programowania procesora

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena z pracy pisemnej sprawdzającej przygotowanie studenta do wykonania ćwiczenia laboratoryjnego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana po praktycznym zaliczeniu zajęć laboratoryjnych na podstawie nabytych umiejętności oraz ocen cząstkowych.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w zespole laboratoryjnym.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_B08_W01
Student zna budowę i rozumie zasady działania podstawowych układów techniki cyfrowej.
EL_1A_W03, EL_1A_W06C-1T-W-1M-1S-4
EL_1A_B08_W02
Student zna budowę i rozumie zasady działania mikroprocesorów, mikrokontrolerów i procesorów sygnałowych. Zna obszary zastosowań tych układów.
EL_1A_W03, EL_1A_W06C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-9M-1S-4
EL_1A_B08_W03
Student zna budowę i rozumie zasady działania systemów komputerowych.
EL_1A_W03, EL_1A_W06C-3T-W-10M-1S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_B08_U02
Student potrafi zrozumieć i przeanalizować określony problem techniczny, stworzyć algorytm jego rozwiązania i zaprogramować mikrokontroler w systemie realizującym to zadanie.
EL_1A_U07, EL_1A_U05C-1, C-2T-L-3, T-L-7, T-L-12, T-L-10, T-L-9, T-L-11, T-L-2, T-L-6, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-L-13, T-L-1, T-L-15, T-L-14M-3, M-2S-1, S-2, S-3
EL_1A_B08_U03
Student potrafi zrozumieć i przeanalizować określony problem przetwarzania danych, stworzyć algorytm jego rozwiązania i zaprogramować procesor sygnałowy w systemie realizującym to zadanie.
EL_1A_U07, EL_1A_U05C-1, C-2T-L-14, T-L-8, T-L-15M-3, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_B08_W01
Student zna budowę i rozumie zasady działania podstawowych układów techniki cyfrowej.
2,0Student uzyskał poniżej 50% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
3,0Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
3,5Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
4,0Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
4,5Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
5,0Student uzyskał powyżej 90% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
EL_1A_B08_W02
Student zna budowę i rozumie zasady działania mikroprocesorów, mikrokontrolerów i procesorów sygnałowych. Zna obszary zastosowań tych układów.
2,0Student uzyskał poniżej 50% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
3,0Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
3,5Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
4,0Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
4,5Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
5,0Student uzyskał powyżej 90% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
EL_1A_B08_W03
Student zna budowę i rozumie zasady działania systemów komputerowych.
2,0Student uzyskał poniżej 50% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
3,0Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
3,5Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
4,0Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
4,5Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
5,0Student uzyskał powyżej 90% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_B08_U02
Student potrafi zrozumieć i przeanalizować określony problem techniczny, stworzyć algorytm jego rozwiązania i zaprogramować mikrokontroler w systemie realizującym to zadanie.
2,0Jedna z form ocen wynosi 2,0 (ndst).
3,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
3,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
5,0Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
EL_1A_B08_U03
Student potrafi zrozumieć i przeanalizować określony problem przetwarzania danych, stworzyć algorytm jego rozwiązania i zaprogramować procesor sygnałowy w systemie realizującym to zadanie.
2,0Jedna z form ocen wynosi 2,0 (ndst).
3,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
3,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
5,0Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).

Literatura podstawowa

  1. Microchip Technology, ATmega640/1280/1281/2560/2561 datasheet, wersja elektroniczna dostępna na stronie: microchip.com
  2. Francuz Tomasz, Język C dla mikrokontrolerów AVR. Od podstaw do zaawansowanych aplikacji. Wydanie II, Helion, Gliwice, 2015

Literatura dodatkowa

  1. Kernighan Brian, Ritchie Dennis, Język ANSI C. Programowanie. Wydanie II, Helion, Gliwice, 2010
  2. Kardaś Mirosław, Mikrokontrolery AVR. Język C - podstawy programowania, ATNEL, Szczecin, 2013

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Organizacja zajęć. Omówienie stanowiska dydaktycznego, zapoznanie ze środowiskiem IDE. Wprowadzenie do języka C dla mikrokontrolera. Proste struktury programowe w języku C.3
T-L-2Obsługa portów I/O mikrokontrolera. Instrukcje logiczne i arytmetyczne w obsłudze portów.3
T-L-3Układy czasowo-licznikowe mikrokontrolera. Tworzenie programów z wykorzystaniem różnych trybów pracy układów czasowo-licznikowych.3
T-L-4Wektoryzowany układ przerwań mikrokontrolera. Tworzenie programów przerwaniowej obsługi układów czasowo-licznikowych.3
T-L-5Układy wyświetlania informacji z wyświetlaczami siedmio-segmentowymi.3
T-L-6Układy wprowadzania informacji: układy stykowe, klawiatury.3
T-L-7Oprogramowanie kanałów PWM.3
T-L-8Wykorzystanie PWM do generacji sygnałów analogowych.3
T-L-9Oprogramowanie przetwornika A/C.3
T-L-10Oprogramowanie portu szeregowego UART. Transmisja informacji do komputera PC.3
T-L-11Sterowanie modułów wyświetlaczy LCD.3
T-L-12Sterowanie silnikiem elektrycznym, cz. 1.3
T-L-13Sterowanie silnikiem elektrycznym, cz. 2.3
T-L-14Wykorzystanie systemu wbudowanego w wybranym układzie pomiarowym.3
T-L-15Zaliczenie zajęć.3
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wykorzystanie elementów techniki cyfrowej w konstrukcji układów mikroprogramowalnych.1
T-W-2Omówienie cech i budowy wewn. wybranych typów mikroprocesorów.2
T-W-3Wprowadzenie do programowania wybranych wewnętrznych struktur mikroprocesora: porty, timer.2
T-W-4Programowanie wybranych wewnętrznych struktur mikroprocesora: system przerwań.2
T-W-5Sterowanie z wykorzystaniem modulacji szerokości impulsów (PWM).2
T-W-6Przetwarzanie analogowo-cyfrowe. Programowanie przetwornika A/C w mikrokontrolerze AVR.2
T-W-7Komunikacja szeregowa USART, I2C i SPI.2
T-W-8Podstawowe algorytmy przetwarzania sygnałów i ich implementacja w mikrokontrolerze.2
T-W-9Procesor/mikrokontroler sygnałowy: podobieństwa i różnice w stosunku do mikroprocesora, obszar aplikacji.2
T-W-10Architektury komputerów powszechnego użytku i systemów wbudowanych. Zaliczenie wykładu.3
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach. Zaliczenie zajęć.45
A-L-2Przygotowanie do zajęć23
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-L-4Konsultacje2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-W-2Samodzielne studiowanie materiałów literaturowych i umiejętności programowania.25
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B08_W01Student zna budowę i rozumie zasady działania podstawowych układów techniki cyfrowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W03Ma zaawansowaną, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z obszaru elektrotechniki.
EL_1A_W06Zna metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich w obszarze elektrotechniki.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawami techniki cyfrowej oraz budową programowaniem i zastosowaniami mikroprocesorów, mikrokontrolerówi i procesorów sygnałowych do realizacji zadań sterowania i przetwarzania danych w elektrotechnice
Treści programoweT-W-1Wykorzystanie elementów techniki cyfrowej w konstrukcji układów mikroprogramowalnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z wykorzystaniem prezentacji
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 50% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
3,0Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
3,5Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
4,0Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
4,5Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
5,0Student uzyskał powyżej 90% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B08_W02Student zna budowę i rozumie zasady działania mikroprocesorów, mikrokontrolerów i procesorów sygnałowych. Zna obszary zastosowań tych układów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W03Ma zaawansowaną, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z obszaru elektrotechniki.
EL_1A_W06Zna metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich w obszarze elektrotechniki.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawami techniki cyfrowej oraz budową programowaniem i zastosowaniami mikroprocesorów, mikrokontrolerówi i procesorów sygnałowych do realizacji zadań sterowania i przetwarzania danych w elektrotechnice
C-2Rozbudzenie zainteresowania oraz ukształtowanie umiejętności programowania mikroprocesorów, mikrokontrolerów i procesorów sygnałowych
Treści programoweT-W-2Omówienie cech i budowy wewn. wybranych typów mikroprocesorów.
T-W-3Wprowadzenie do programowania wybranych wewnętrznych struktur mikroprocesora: porty, timer.
T-W-4Programowanie wybranych wewnętrznych struktur mikroprocesora: system przerwań.
T-W-7Komunikacja szeregowa USART, I2C i SPI.
T-W-5Sterowanie z wykorzystaniem modulacji szerokości impulsów (PWM).
T-W-8Podstawowe algorytmy przetwarzania sygnałów i ich implementacja w mikrokontrolerze.
T-W-9Procesor/mikrokontroler sygnałowy: podobieństwa i różnice w stosunku do mikroprocesora, obszar aplikacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład z wykorzystaniem prezentacji
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 50% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
3,0Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
3,5Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
4,0Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
4,5Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
5,0Student uzyskał powyżej 90% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B08_W03Student zna budowę i rozumie zasady działania systemów komputerowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W03Ma zaawansowaną, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z obszaru elektrotechniki.
EL_1A_W06Zna metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich w obszarze elektrotechniki.
Cel przedmiotuC-3Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z różnorodnymi architekturami systemów komputerowych do zastosowań ogólnych i specjalistycznych
Treści programoweT-W-10Architektury komputerów powszechnego użytku i systemów wbudowanych. Zaliczenie wykładu.
Metody nauczaniaM-1Wykład z wykorzystaniem prezentacji
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 50% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
3,0Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
3,5Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
4,0Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
4,5Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
5,0Student uzyskał powyżej 90% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B08_U02Student potrafi zrozumieć i przeanalizować określony problem techniczny, stworzyć algorytm jego rozwiązania i zaprogramować mikrokontroler w systemie realizującym to zadanie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów związanych z urządzeniami elektrycznymi.
EL_1A_U05Potrafi zaplanować i zrealizować eksperymenty w zakresie oceny wydajności, złożoności, efektywności i kompatybilności układów i systemów energoelektronicznych, elektroenergetycznych, wysokonapięciowych, maszyn i napędów elektrycznych oraz innych urządzeń i systemów elektrotechnicznych.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawami techniki cyfrowej oraz budową programowaniem i zastosowaniami mikroprocesorów, mikrokontrolerówi i procesorów sygnałowych do realizacji zadań sterowania i przetwarzania danych w elektrotechnice
C-2Rozbudzenie zainteresowania oraz ukształtowanie umiejętności programowania mikroprocesorów, mikrokontrolerów i procesorów sygnałowych
Treści programoweT-L-3Układy czasowo-licznikowe mikrokontrolera. Tworzenie programów z wykorzystaniem różnych trybów pracy układów czasowo-licznikowych.
T-L-7Oprogramowanie kanałów PWM.
T-L-12Sterowanie silnikiem elektrycznym, cz. 1.
T-L-10Oprogramowanie portu szeregowego UART. Transmisja informacji do komputera PC.
T-L-9Oprogramowanie przetwornika A/C.
T-L-11Sterowanie modułów wyświetlaczy LCD.
T-L-2Obsługa portów I/O mikrokontrolera. Instrukcje logiczne i arytmetyczne w obsłudze portów.
T-L-6Układy wprowadzania informacji: układy stykowe, klawiatury.
T-L-4Wektoryzowany układ przerwań mikrokontrolera. Tworzenie programów przerwaniowej obsługi układów czasowo-licznikowych.
T-L-5Układy wyświetlania informacji z wyświetlaczami siedmio-segmentowymi.
T-L-8Wykorzystanie PWM do generacji sygnałów analogowych.
T-L-13Sterowanie silnikiem elektrycznym, cz. 2.
T-L-1Organizacja zajęć. Omówienie stanowiska dydaktycznego, zapoznanie ze środowiskiem IDE. Wprowadzenie do języka C dla mikrokontrolera. Proste struktury programowe w języku C.
T-L-15Zaliczenie zajęć.
T-L-14Wykorzystanie systemu wbudowanego w wybranym układzie pomiarowym.
Metody nauczaniaM-3Stanowisko laboratoryjne: nauka programowania procesora
M-2Demonstracja zrealizowanych algorytmów na procesorze
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z pracy pisemnej sprawdzającej przygotowanie studenta do wykonania ćwiczenia laboratoryjnego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana po praktycznym zaliczeniu zajęć laboratoryjnych na podstawie nabytych umiejętności oraz ocen cząstkowych.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w zespole laboratoryjnym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Jedna z form ocen wynosi 2,0 (ndst).
3,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
3,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
5,0Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B08_U03Student potrafi zrozumieć i przeanalizować określony problem przetwarzania danych, stworzyć algorytm jego rozwiązania i zaprogramować procesor sygnałowy w systemie realizującym to zadanie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów związanych z urządzeniami elektrycznymi.
EL_1A_U05Potrafi zaplanować i zrealizować eksperymenty w zakresie oceny wydajności, złożoności, efektywności i kompatybilności układów i systemów energoelektronicznych, elektroenergetycznych, wysokonapięciowych, maszyn i napędów elektrycznych oraz innych urządzeń i systemów elektrotechnicznych.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawami techniki cyfrowej oraz budową programowaniem i zastosowaniami mikroprocesorów, mikrokontrolerówi i procesorów sygnałowych do realizacji zadań sterowania i przetwarzania danych w elektrotechnice
C-2Rozbudzenie zainteresowania oraz ukształtowanie umiejętności programowania mikroprocesorów, mikrokontrolerów i procesorów sygnałowych
Treści programoweT-L-14Wykorzystanie systemu wbudowanego w wybranym układzie pomiarowym.
T-L-8Wykorzystanie PWM do generacji sygnałów analogowych.
T-L-15Zaliczenie zajęć.
Metody nauczaniaM-3Stanowisko laboratoryjne: nauka programowania procesora
M-2Demonstracja zrealizowanych algorytmów na procesorze
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z pracy pisemnej sprawdzającej przygotowanie studenta do wykonania ćwiczenia laboratoryjnego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana po praktycznym zaliczeniu zajęć laboratoryjnych na podstawie nabytych umiejętności oraz ocen cząstkowych.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w zespole laboratoryjnym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Jedna z form ocen wynosi 2,0 (ndst).
3,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
3,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
5,0Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).