Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Informatyka i programowanie obiektowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Informatyka i programowanie obiektowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki Stosowanej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Grochowalska <Barbara.Szymanik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Barbara Grochowalska <Barbara.Szymanik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony moduł Podstawy algorytmizacji i programowania. |
W-2 | Ukończony moduł Algebra. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami programowania obiektowego |
C-2 | Zapoznanie studentów z zasadami programowania urządzeń |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu technik programowania obiektowego |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności praktycznych z zakresu programowania urządzeń |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Programowanie obiektowe – tworzenie własnej klasy i obiektu | 3 |
T-L-2 | Tworzenie własnych konstruktorów. Składowe prywatne i publiczne. | 3 |
T-L-3 | Składowe statyczne, wskaźnikowe. Destruktor. Konstruktor kopiujący. | 3 |
T-L-4 | Wskaźniki a klasy. Obiekty jako argumenty funkcji | 3 |
T-L-5 | Mechanizm dziedziczenia | 3 |
T-L-6 | Sprawdzian 1 | 1 |
T-L-7 | Deklaracje przyjaźni | 2 |
T-L-8 | Przeciążanie wybranych operatorów | 3 |
T-L-9 | Tworzenie własnych szablonów funkcji i klas | 3 |
T-L-10 | Elementy biblioteki STL – kontenery sekwencyjne | 3 |
T-L-11 | Wybrane algorytmy z STL | 3 |
T-L-12 | Sprawdzian 2 | 1 |
T-L-13 | Kontenery asocjacyjne | 2 |
T-L-14 | Wprowadzenie do programowania urządzeń – zapoznanie ze środowiskiem programistycznym | 3 |
T-L-15 | Programowanie pojedynczego czujnika i zespołu czujników | 3 |
T-L-16 | Programowanie wybranego urządzenia | 3 |
T-L-17 | Sprawdzian 3 | 3 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Programowanie obiektowe – klasy, pola, metody, konstruktor, destruktor, obiekt | 2 |
T-W-2 | Specyfikatory dostępu, składowe statyczne, przesłanianie nazw | 1 |
T-W-3 | Konstruktor i destruktor. Konstruktor kopiujący | 2 |
T-W-4 | Wskaźniki a klasy | 1 |
T-W-5 | Dziedziczenie, metody wirtualne, klasy abstrakcyjne. Polimorfizm. | 4 |
T-W-6 | Deklaracje przyjaźni. Przyjaźń funkcji z klasą, metody z klasą i klasy z klasą. | 2 |
T-W-7 | Operatory - klasyfikacja. Przeciążanie operatorów. | 3 |
T-W-8 | Szablony funkcji i szablony klas. Specyfikacja szablonu. | 4 |
T-W-9 | Elementy biblioteki STL – kontenery, algorytmy, iteratory i funktory | 1 |
T-W-10 | Kontenery sekwencyjne i adaptery | 2 |
T-W-11 | Kontenery asocjacyjne | 2 |
T-W-12 | Wprowadzenie do programowania urządzeń | 2 |
T-W-13 | Aspekty praktyczne programowania urządzeń. Zaliczenie wykładu | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć. | 9 |
A-L-3 | Samodzielne wykonywanie programów | 10 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia poszczególnych sprawdzianów. | 9 |
A-L-5 | Konsultacje | 2 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć (utrwalanie i powtarzanie materiału) | 15 |
A-W-3 | Praca własna z literaturą | 12 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 17 |
74 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład multimedialny z przykładami. |
M-2 | Praca własna w laboratorium komputerowym. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie laboratorium. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe wykładu |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_B05_W13 Student posiada wiedzę umożliwiającą napisanie programu komputerowego opartego o metodykę programowania obiektowego | EL_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-11, T-W-10, T-W-8, T-W-9 | M-1 | S-2 |
EL_1A_B06_W01 Student ma podstawową wiedzę z zakresu programowania urządzeń | EL_1A_W02 | — | — | C-2 | T-W-12 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_B05_U08 Student potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego z wykorzystaniem paradygmatu obiektowego | EL_1A_U06, EL_1A_U09 | — | — | C-4 | T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-10, T-L-7, T-L-9, T-L-12, T-L-13, T-L-8 | M-2 | S-1 |
EL_1A_B06_U01 Student potrafi oprogramować proste czujniki i urządzenia z wykorzystaniem nowoczesnych technik programostycznych | EL_1A_U06, EL_1A_U09 | — | — | C-3 | T-L-16, T-L-14, T-L-17, T-L-15 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_B05_W13 Student posiada wiedzę umożliwiającą napisanie programu komputerowego opartego o metodykę programowania obiektowego | 2,0 | Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
3,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
3,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
5,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
EL_1A_B06_W01 Student ma podstawową wiedzę z zakresu programowania urządzeń | 2,0 | Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
3,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
3,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
5,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_B05_U08 Student potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego z wykorzystaniem paradygmatu obiektowego | 2,0 | Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium. |
3,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 50-59% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium. | |
3,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 60-69% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium. | |
4,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 70-79% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium. | |
4,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 80-89% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium. | |
5,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 90-100% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium. | |
EL_1A_B06_U01 Student potrafi oprogramować proste czujniki i urządzenia z wykorzystaniem nowoczesnych technik programostycznych | 2,0 | Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium. |
3,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 50-59% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium. | |
3,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 60-69% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium. | |
4,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 70-79% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium. | |
4,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 80-89% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium. | |
5,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 90-100% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium. |
Literatura podstawowa
- Jerzy Grębosz, Symfonia C++, Edition 2000, 2008
- Stephen Prata, Język C++. Szkoła programowania., Helion, 2012
- Piotr Wróblewski, Algorytmy struktury danych i techniki programowania, Helion, Gliwice, 2001, 2
- L.Banachowski, K.Diks, W.Rytter, Algorytmy i struktury danych, WNT-Wydawnictwa Naukowo-Techniczne Sp.z o.o., 2006
Literatura dodatkowa
- Thomas H. Cormen, Charles E. Leiserson, Ronald L. Rivest, Clifford Stein, Wprowadzenie do algorytmów, Wydawnictwa Naukowo - Techniczne, 2004