Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Wystąpienia publiczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wystąpienia publiczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Wysokich Napięć i Elektroenergetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Zenker <Marek.Zenker@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza ogólna typowa dla absolwentów szkoły ponadgimnazjalnej |
W-2 | Elementy wiedzy z zakresu psychologii i filozofii typowej dla szkoły średniej |
W-3 | Podstawowa znajomość informatyki i programów z grupy Office |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie przez studenta wiedzy związanej z realizowanymi treściami programowymi |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu przygotowywania wystąpień publicznych |
C-3 | Prowadzenie prezentacji dotyczacej pracy inżynierskiej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Rola pierwszego wrażenia. Cechy dobrej prezentacji. Logistyka wystąpień publicznych | 1 |
T-W-2 | Komunikacja werbalna i niewerbalna. | 1 |
T-W-3 | Korzystanie podczas wystąpień z mikrofonu, komputera, pomocy wizualnych, projektora i technik multimedialnych | 1 |
T-W-4 | Dobór słów, korzystanie ze szkicu, logiczne uprzadkowanie materiału, przemawianie z głowy, styl konwersacyjny, brzmienie głosu | 1 |
T-W-5 | Okazywanie słuchaczom zainteresowania i szacunku połączonego z taktem i mówieniem ze stanowczością. | 1 |
T-W-6 | Powtarzanie materiału (wykres zapamiętywania), uwypuklanie tematu, ścisłość podawanych materiałów i informacji | 1 |
T-W-7 | Wstęp wzbudzający zainteresowanie, odpowiednie rozwinięcie, skuteczne zakończenie | 1 |
T-W-8 | Skuteczne posługiwanie się pytaniami, pouczające figury stylistyczne i przykłady nawiązujące do znanych sytuacji | 1 |
T-W-9 | Wystąpienia publiczne przygotowane przez słuchaczy - analiza błędów, ocena, kwalifikacje, pomoc | 4 |
T-W-10 | Test osobowości MBTI. Omówienie 16 typów osobowości | 1 |
T-W-11 | Dobre maniery - savoir vivre | 1 |
T-W-12 | Sposoby radzenia ze stresem Zaliczenie wykładu | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie wystąpienia publicznego na temat pracy inzynierskiej (zaliczenie) | 4 |
A-W-3 | Autoanaliza błędów autorskiego wystąpienia publicznego | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie wykładu lub referatu na wybrany temat popularno - naukowy (zaliczenie) | 4 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wystąpienie publiczne studenta na dany temat |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_O35_W01 Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej. Student ma podstawową wiedzę na temat: starannego czytania, wyraźnej wymowy, odpowiedniego stosowania pauz, modulacji, stosowania gestów i mimiki, kontaktu wzrokowego. Zna zasadę działania komputera i projektora. Wie co to jest szkic wystapienia publicznego. Jest w stanie wymienić główne części każdego wystąpienia. | EL_1A_W09 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_O35_U01 Student potrafi przygotować i przedstawić krótką prezentację poświęconą wynikom realizacji zadania inżynierskiego. Potrafi przygotować prezentację przy pomocy komputera. Umie przygotować rękopis dotyczacy prezentacji. | EL_1A_U03 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_O35_K01 Ma pewną świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu - między innymi poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć elektryki i innych aspektów działalności inżyniera - elektryka, podejmuje dostateczne starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały | EL_1A_K02 | — | — | C-3 | T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_O35_W01 Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej. Student ma podstawową wiedzę na temat: starannego czytania, wyraźnej wymowy, odpowiedniego stosowania pauz, modulacji, stosowania gestów i mimiki, kontaktu wzrokowego. Zna zasadę działania komputera i projektora. Wie co to jest szkic wystapienia publicznego. Jest w stanie wymienić główne części każdego wystąpienia. | 2,0 | Student uzyskał 0 - 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej. Student ma podstawową wiedzę na temat: starannego czytania, wyraźnej wymowy, odpowiedniego stosowania pauz, modulacji, stosowania gestów i mimiki, kontaktu wzrokowego. Zna zasadę działania komputera i projektora. Wie co to jest szkic wystąpienia publicznego. Jest w stanie wymienić główne części każdego wystąpienia. Student uzyskał 51 - 60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu | |
3,5 | Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej. Student ma podstawową wiedzę na temat: starannego czytania, wyraźnej wymowy, odpowiedniego stosowania pauz, modulacji, stosowania gestów i mimiki, kontaktu wzrokowego. Zna zasadę działania komputera i projektora. Wie co to jest szkic wystąpienia publicznego. Jest w stanie wymienić główne części każdego wystąpienia. Student uzyskał 61 - 70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu | |
4,0 | Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej. Student ma podstawową wiedzę na temat: starannego czytania, wyraźnej wymowy, odpowiedniego stosowania pauz, modulacji, stosowania gestów i mimiki, kontaktu wzrokowego. Zna zasadę działania komputera i projektora. Wie co to jest szkic wystąpienia publicznego. Jest w stanie wymienić główne części każdego wystąpienia. Student uzyskał 71 - 80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu | |
4,5 | Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej. Student ma podstawową wiedzę na temat: starannego czytania, wyraźnej wymowy, odpowiedniego stosowania pauz, modulacji, stosowania gestów i mimiki, kontaktu wzrokowego. Zna zasadę działania komputera i projektora. Wie co to jest szkic wystąpienia publicznego. Jest w stanie wymienić główne części każdego wystąpienia. Student uzyskał 81 - 90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu | |
5,0 | Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej. Student ma podstawową wiedzę na temat: starannego czytania, wyraźnej wymowy, odpowiedniego stosowania pauz, modulacji, stosowania gestów i mimiki, kontaktu wzrokowego. Zna zasadę działania komputera i projektora. Wie co to jest szkic wystąpienia publicznego. Jest w stanie wymienić główne części każdego wystąpienia. Student uzyskał 91 - 100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_O35_U01 Student potrafi przygotować i przedstawić krótką prezentację poświęconą wynikom realizacji zadania inżynierskiego. Potrafi przygotować prezentację przy pomocy komputera. Umie przygotować rękopis dotyczacy prezentacji. | 2,0 | Student uzyskał 0 - 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu |
3,0 | Student potrafi przygotować i przedstawić krótką prezentację poświęconą wynikom realizacji zadania inżynierskiego. Prezentację przygotuje przy pomocy komputera. Umie przygotować rękopis dotyczacy prezentacji. Student uzyskał 51 - 60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu | |
3,5 | Student potrafi przygotować i przedstawić krótką prezentację poświęconą wynikom realizacji zadania inżynierskiego. Prezentację przygotuje przy pomocy komputera. Umie przygotować rękopis dotyczacy prezentacji. Student uzyskał 61 - 70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu | |
4,0 | Student potrafi przygotować i przedstawić krótką prezentację poświęconą wynikom realizacji zadania inżynierskiego. Prezentację przygotuje przy pomocy komputera. Umie przygotować rękopis dotyczacy prezentacji. Student uzyskał 71 - 80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu | |
4,5 | Student potrafi przygotować i przedstawić krótką prezentację poświęconą wynikom realizacji zadania inżynierskiego. Prezentację przygotuje przy pomocy komputera. Umie przygotować rękopis dotyczacy prezentacji. Student uzyskał 81 - 90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu | |
5,0 | Student potrafi przygotować i przedstawić krótką prezentację poświęconą wynikom realizacji zadania inżynierskiego. Prezentację przygotuje przy pomocy komputera. Umie przygotować rękopis dotyczacy prezentacji. Student uzyskał 91 - 100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_O35_K01 Ma pewną świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu - między innymi poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć elektryki i innych aspektów działalności inżyniera - elektryka, podejmuje dostateczne starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały | 2,0 | Student uzyskał 0 - 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu |
3,0 | Ma pewną świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu - między innymi poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczacych osiągnięć elektryki i innych aspektów działalności inżyniera - elektryka, podejmuje dostateczne starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały. Student uzyskał 51 - 60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu | |
3,5 | Ma pewną świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu - między innymi poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczacych osiągnięć elektryki i innych aspektów działalności inżyniera - elektryka, podejmuje dostateczne starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały. Student uzyskał 61 - 70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu | |
4,0 | Ma pewną świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu - między innymi poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczacych osiągnięć elektryki i innych aspektów działalności inżyniera - elektryka, podejmuje dostateczne starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały. Student uzyskał 71 - 80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu | |
4,5 | Ma pewną świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu - między innymi poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczacych osiągnięć elektryki i innych aspektów działalności inżyniera - elektryka, podejmuje dostateczne starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały. Student uzyskał 81 - 90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu | |
5,0 | Ma pewną świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu - między innymi poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczacych osiągnięć elektryki i innych aspektów działalności inżyniera - elektryka, podejmuje dostateczne starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały. Student uzyskał 91 - 100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu |
Literatura podstawowa
- Mark Leary, Wywieranie wrażenia na innych – o sztuce autoprezentacji, GWP, Gdańsk, 1999
- Christopher Turk, Sztuka przemawiania, Astrum, 2003
- Tim Hindle, Sztuka prezentacji, Wiedza i Życie, 2000
- Tom Negrino, PowerPoint. Tworzenie prezentacji. Projekty, Helion, 2005
Literatura dodatkowa
- A. Pease, Język ciała, gestów i zachowań, Kraków, 1992
- A. J. Bierach, Komunikacja niewerbalna – sztuka czytania z twarzy, ASTRUM, Wrocław, 1997