Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N2)
specjalność: Urządzenia i instalacje elektryczne

Sylabus przedmiotu Efektywna komunikacja w zespole:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Efektywna komunikacja w zespole
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Sammel <Anna.Sammel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Treści przedmiotu powiązane są z wybranymi zagadnieniami z zakresu socjologii oraz psychologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania człowieka w oparciu o wybrane teorie komunikacji oraz rozwijanie i usprawnianie umiejętności komunikacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem procesów zachodzących w grupie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Teoretyczne podstawy komunikacji interpersonalnej (kanały komunikacji, style komunikowania się). Komunikacja werbalna i niewerbalna.2
T-W-2Rola efektywnej komunikacji w budowaniu kultury organizacyjnej zespołu (komunikacja wewnętrzna w zespole - funkcje, zakres i cel).1
T-W-3Narzędzia wspierające efektywną komunikację wewnętrzną w zespole.1
T-W-4Syndrom grupowego myślenia i jego konsekwencje w życiu społecznym i zawodowym.1
T-W-5Komunikacja społeczna w sytuacjach trudnych (konflikty - rodzaje, źródła, dynamika, oraz strategie ich rozwiązywania, perswazja i manipulacja).1
T-W-6Zasady skutecznej komunikacji oraz najczęściej popełniane błędy w koordynacji pracy zespołowej.1
T-W-7Komunikacja społeczna w zespole wielokulturowym. Zaliczenie przedmiotu.2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie merytoryczne do zaliczenia.16
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody aktywizujące: - metoda sytuacyjna - metoda przypadków - gry dydaktyczne - dyskusja dydaktyczna
M-2Metody podające: - prelekcja - opis
M-3Klasyczna metoda problemowa
M-4Metody eksponujące - film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca: Ocena aktywności merytorycznej w trakcie zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena z przygotowanej i omówionej prezentacji, eseju lub innej formy potwierdzającej wiedzę i umiejętności i studenta.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_2A_A04.1_W01
Student omawia wybrane zagadnienia i teorie dotyczące komunikacji oraz definiuje czynniki uławiające i utrudniające skuteczny proces komunikacji społecznej w grupie (m.in. w odniesieniu do pracy zawodowej).
EL_2A_W09, EL_2A_W12C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_2A_A04.1_U01
Student poprawnie posługuje się pojęciami z zakresu komunikacji, planuje, analizuje i interpretuje procesy zachodzące w zespole oraz dostosowuje swój sposób komunikowania się do różnorodnych sytuacji (w tym również trudnych) z uwzględnieniem różnic kulturowych w kontaktach międzynarodowych.
EL_2A_U01, EL_2A_U02, EL_2A_U04C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_2A_A04.1_K01
Student akceptuje odmienne poglądy i różnice kulturowe, wypowiada się w sposób taktowny i dostostosowany do uwarunkowań społecznych oraz sytuacyjnych. Student dostrzega również potrzebę systematycznego podnoszenia swoich kompetencji w zakresie komunikacji społecznej jako niezbędnego przygotowania do pełnienia ról zawodowych i społecznych.
EL_2A_K01, EL_2A_K02, EL_2A_K03C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_2A_A04.1_W01
Student omawia wybrane zagadnienia i teorie dotyczące komunikacji oraz definiuje czynniki uławiające i utrudniające skuteczny proces komunikacji społecznej w grupie (m.in. w odniesieniu do pracy zawodowej).
2,0
3,0Student przyswoił podstawowy materiał programowy, popełnia jednak błędy i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, znajomość zagadnień na poziomie min. 60% wymaganych treści przedmiotowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_2A_A04.1_U01
Student poprawnie posługuje się pojęciami z zakresu komunikacji, planuje, analizuje i interpretuje procesy zachodzące w zespole oraz dostosowuje swój sposób komunikowania się do różnorodnych sytuacji (w tym również trudnych) z uwzględnieniem różnic kulturowych w kontaktach międzynarodowych.
2,0
3,0Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami z zakresu komunikacji społecznej, popełnia jednak błędy i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_2A_A04.1_K01
Student akceptuje odmienne poglądy i różnice kulturowe, wypowiada się w sposób taktowny i dostostosowany do uwarunkowań społecznych oraz sytuacyjnych. Student dostrzega również potrzebę systematycznego podnoszenia swoich kompetencji w zakresie komunikacji społecznej jako niezbędnego przygotowania do pełnienia ról zawodowych i społecznych.
2,0
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Berne E., W co grają ludzie – psychologia stosunków międzyludzkich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
  2. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot, 2016
  3. Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Wydawnictwo Astrum, Wrocław, 2004
  4. Fisher R., Ury W., Patton B., Dochodząc do tak. Negocjowanie bez poddawania się, Warszawa, 2007
  5. Giffin E., Podstawy komunikacji społecznej, GWP, Gdańsk, 2003
  6. Hartley P., Komunikacja w grupie, Wyd. Zysk i S-ka., Poznań, 2000
  7. Stankiewicz J., Komunikowanie się w organizacji, Wydawnictwo Astrum, Wrocław, 2006
  8. Sutherland J., Canwell D., Klucz do zarządzania zasobami ludzkimi, PWN, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Mikułowski-Pomorski J., Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym, Universitas, Kraków, 2007
  2. Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K., Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
  3. Shapiro D. L., Negocjuj nienegocjowalne. Jak rozwiązywać konflikty podszyte emocjami, ICAN Institute, Warszawa, 2018

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Teoretyczne podstawy komunikacji interpersonalnej (kanały komunikacji, style komunikowania się). Komunikacja werbalna i niewerbalna.2
T-W-2Rola efektywnej komunikacji w budowaniu kultury organizacyjnej zespołu (komunikacja wewnętrzna w zespole - funkcje, zakres i cel).1
T-W-3Narzędzia wspierające efektywną komunikację wewnętrzną w zespole.1
T-W-4Syndrom grupowego myślenia i jego konsekwencje w życiu społecznym i zawodowym.1
T-W-5Komunikacja społeczna w sytuacjach trudnych (konflikty - rodzaje, źródła, dynamika, oraz strategie ich rozwiązywania, perswazja i manipulacja).1
T-W-6Zasady skutecznej komunikacji oraz najczęściej popełniane błędy w koordynacji pracy zespołowej.1
T-W-7Komunikacja społeczna w zespole wielokulturowym. Zaliczenie przedmiotu.2
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie merytoryczne do zaliczenia.16
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_2A_A04.1_W01Student omawia wybrane zagadnienia i teorie dotyczące komunikacji oraz definiuje czynniki uławiające i utrudniające skuteczny proces komunikacji społecznej w grupie (m.in. w odniesieniu do pracy zawodowej).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_W09Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej, umie korzystać z zasobów informacji patentowej
EL_2A_W12Ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej oraz zna i rozumie ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla elektrotechniki
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania człowieka w oparciu o wybrane teorie komunikacji oraz rozwijanie i usprawnianie umiejętności komunikacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem procesów zachodzących w grupie.
Treści programoweT-W-1Teoretyczne podstawy komunikacji interpersonalnej (kanały komunikacji, style komunikowania się). Komunikacja werbalna i niewerbalna.
T-W-3Narzędzia wspierające efektywną komunikację wewnętrzną w zespole.
T-W-4Syndrom grupowego myślenia i jego konsekwencje w życiu społecznym i zawodowym.
T-W-5Komunikacja społeczna w sytuacjach trudnych (konflikty - rodzaje, źródła, dynamika, oraz strategie ich rozwiązywania, perswazja i manipulacja).
T-W-6Zasady skutecznej komunikacji oraz najczęściej popełniane błędy w koordynacji pracy zespołowej.
T-W-7Komunikacja społeczna w zespole wielokulturowym. Zaliczenie przedmiotu.
Metody nauczaniaM-1Metody aktywizujące: - metoda sytuacyjna - metoda przypadków - gry dydaktyczne - dyskusja dydaktyczna
M-2Metody podające: - prelekcja - opis
M-3Klasyczna metoda problemowa
M-4Metody eksponujące - film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca: Ocena aktywności merytorycznej w trakcie zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena z przygotowanej i omówionej prezentacji, eseju lub innej formy potwierdzającej wiedzę i umiejętności i studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student przyswoił podstawowy materiał programowy, popełnia jednak błędy i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, znajomość zagadnień na poziomie min. 60% wymaganych treści przedmiotowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_2A_A04.1_U01Student poprawnie posługuje się pojęciami z zakresu komunikacji, planuje, analizuje i interpretuje procesy zachodzące w zespole oraz dostosowuje swój sposób komunikowania się do różnorodnych sytuacji (w tym również trudnych) z uwzględnieniem różnic kulturowych w kontaktach międzynarodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
EL_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi ocenić czasochłonność zadania, potrafi kierować małym zespołem w sposób zapewniający realizację zadania w określonym terminie
EL_2A_U04Potrafi przygotować i przedstawić prezentację na temat realizacji zadania projektowego lub badawczego oraz poprowadzić dyskusję dotyczącą przedstawionej prezentacji (w języku polskim i języku obcym)
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania człowieka w oparciu o wybrane teorie komunikacji oraz rozwijanie i usprawnianie umiejętności komunikacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem procesów zachodzących w grupie.
Treści programoweT-W-1Teoretyczne podstawy komunikacji interpersonalnej (kanały komunikacji, style komunikowania się). Komunikacja werbalna i niewerbalna.
T-W-3Narzędzia wspierające efektywną komunikację wewnętrzną w zespole.
T-W-4Syndrom grupowego myślenia i jego konsekwencje w życiu społecznym i zawodowym.
T-W-5Komunikacja społeczna w sytuacjach trudnych (konflikty - rodzaje, źródła, dynamika, oraz strategie ich rozwiązywania, perswazja i manipulacja).
T-W-6Zasady skutecznej komunikacji oraz najczęściej popełniane błędy w koordynacji pracy zespołowej.
T-W-7Komunikacja społeczna w zespole wielokulturowym. Zaliczenie przedmiotu.
Metody nauczaniaM-1Metody aktywizujące: - metoda sytuacyjna - metoda przypadków - gry dydaktyczne - dyskusja dydaktyczna
M-2Metody podające: - prelekcja - opis
M-3Klasyczna metoda problemowa
M-4Metody eksponujące - film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca: Ocena aktywności merytorycznej w trakcie zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena z przygotowanej i omówionej prezentacji, eseju lub innej formy potwierdzającej wiedzę i umiejętności i studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami z zakresu komunikacji społecznej, popełnia jednak błędy i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_2A_A04.1_K01Student akceptuje odmienne poglądy i różnice kulturowe, wypowiada się w sposób taktowny i dostostosowany do uwarunkowań społecznych oraz sytuacyjnych. Student dostrzega również potrzebę systematycznego podnoszenia swoich kompetencji w zakresie komunikacji społecznej jako niezbędnego przygotowania do pełnienia ról zawodowych i społecznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_K01Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, formułowania i przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć elektryki i innych aspektów działalności inżyniera - elektryka, podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały przedstawiając różne punkty widzenia
EL_2A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzji
EL_2A_K03Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania współdziałając i pracując w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania człowieka w oparciu o wybrane teorie komunikacji oraz rozwijanie i usprawnianie umiejętności komunikacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem procesów zachodzących w grupie.
Treści programoweT-W-1Teoretyczne podstawy komunikacji interpersonalnej (kanały komunikacji, style komunikowania się). Komunikacja werbalna i niewerbalna.
T-W-3Narzędzia wspierające efektywną komunikację wewnętrzną w zespole.
T-W-4Syndrom grupowego myślenia i jego konsekwencje w życiu społecznym i zawodowym.
T-W-5Komunikacja społeczna w sytuacjach trudnych (konflikty - rodzaje, źródła, dynamika, oraz strategie ich rozwiązywania, perswazja i manipulacja).
T-W-6Zasady skutecznej komunikacji oraz najczęściej popełniane błędy w koordynacji pracy zespołowej.
T-W-7Komunikacja społeczna w zespole wielokulturowym. Zaliczenie przedmiotu.
Metody nauczaniaM-1Metody aktywizujące: - metoda sytuacyjna - metoda przypadków - gry dydaktyczne - dyskusja dydaktyczna
M-2Metody podające: - prelekcja - opis
M-3Klasyczna metoda problemowa
M-4Metody eksponujące - film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca: Ocena aktywności merytorycznej w trakcie zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena z przygotowanej i omówionej prezentacji, eseju lub innej formy potwierdzającej wiedzę i umiejętności i studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5
4,0
4,5
5,0