Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N2)
specjalność: Systemy elektroenergetyczne

Sylabus przedmiotu Narzędzia programistyczne do integracji sprzętowej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Narzędzia programistyczne do integracji sprzętowej
Specjalność Urządzenia i instalacje elektryczne
Jednostka prowadząca Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Grochowalska <Barbara.Szymanik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 9 0,60,56zaliczenie
projektyP3 18 1,40,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony moduł Podstawy algorytmizacji i programowania
W-2Ukończony moduł Fizyka
W-3Ukończony moduł Podstawy elektrotechniki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi narzędzi programistycznych używanych do programowania i integracji urządzeń
C-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie wykorzystania narzędzi programistycznych używanych do programowania urządzeń

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Omówienie zadań projektowych2
T-P-2Wykonanie dwóch wybranych projektów związanych z oprogramowaniem sprzętu z wykorzystaniem arduino/python i LabView14
T-P-3Prezentacja wykonanych projektów2
18
wykłady
T-W-1Platforma sprzętowa i podstawy programowania arduino – środowisko, struktura programu (zmienne, instrukcje sterujące, funkcje)2
T-W-2Arduino - interfejsy wejścia/wyjścia, obsługa peryferii1
T-W-3LabView - podstawy programowania w języku G (Virtual Instrument, paleta narzędzi, paleta funkcji, subpalety funkcji), struktura programu2
T-W-4LabView - obsługa komunikacji ze sprzętem (porty szeregowe, równoległe, protokoły sieciowe), Przykładowe aplikacje1
T-W-5Podstawy programowania w języku python (Główne cechy i składnia języka, biblioteki i ich wykorzystanie, podstawowe typy danych, operatory, obsługa wyjątków, wyrażenia warunkowe, pętle, kolekcje, funkcje, klasy)2
T-W-6Python do Komunikacji ze sprzętem (dedykowane biblioteki pythona, omówienie GPIO, protokoły komunikacyjne I2C, SPI, komunikacja szeregowa UART), przykładowe aplikacje. Zaliczenie wykładu.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach18
A-P-2praca własna nad projektem15
A-P-3Konsultacje2
35
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do zajęć6
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład multimedialny z pokazem
M-2Realizacja zadań projektowych w zespołach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu
S-2Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania z wykonanego projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_2A_D03-UiIE_W01
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą narzędzi programistycznych używanych do programowania urządzeń
EL_2A_W10, EL_2A_W05C-1T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_2A_D03-UiIE_U01
Student potrafi wykorzystać znane narzędzia programistyczne do oprogramowania wybranych sprzętów
EL_2A_U10, EL_2A_U11C-2T-P-1, T-P-2, T-P-3M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_2A_D03-UiIE_W01
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą narzędzi programistycznych używanych do programowania urządzeń
2,0Student uzyskał poniżej 45% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 46 a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_2A_D03-UiIE_U01
Student potrafi wykorzystać znane narzędzia programistyczne do oprogramowania wybranych sprzętów
2,0Student uzyskał poniżej 45% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 46 a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia

Literatura podstawowa

  1. M. Chruściel, LabView w praktyce, BTC, 2008
  2. Simon Monk, Arduino dla początkujących. Podstawy i szkice, Helion, 2018
  3. Simon Monk, Raspberry Pi. Przewodnik dla programistów Pythona, Helion, 2014

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie zadań projektowych2
T-P-2Wykonanie dwóch wybranych projektów związanych z oprogramowaniem sprzętu z wykorzystaniem arduino/python i LabView14
T-P-3Prezentacja wykonanych projektów2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Platforma sprzętowa i podstawy programowania arduino – środowisko, struktura programu (zmienne, instrukcje sterujące, funkcje)2
T-W-2Arduino - interfejsy wejścia/wyjścia, obsługa peryferii1
T-W-3LabView - podstawy programowania w języku G (Virtual Instrument, paleta narzędzi, paleta funkcji, subpalety funkcji), struktura programu2
T-W-4LabView - obsługa komunikacji ze sprzętem (porty szeregowe, równoległe, protokoły sieciowe), Przykładowe aplikacje1
T-W-5Podstawy programowania w języku python (Główne cechy i składnia języka, biblioteki i ich wykorzystanie, podstawowe typy danych, operatory, obsługa wyjątków, wyrażenia warunkowe, pętle, kolekcje, funkcje, klasy)2
T-W-6Python do Komunikacji ze sprzętem (dedykowane biblioteki pythona, omówienie GPIO, protokoły komunikacyjne I2C, SPI, komunikacja szeregowa UART), przykładowe aplikacje. Zaliczenie wykładu.1
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach18
A-P-2praca własna nad projektem15
A-P-3Konsultacje2
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do zajęć6
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_2A_D03-UiIE_W01Student ma podstawową wiedzę dotyczącą narzędzi programistycznych używanych do programowania urządzeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_W10Zna i rozumie metodykę projektowania elektromechanicznych systemów napędowych
EL_2A_W05Zna i rozumie metodykę projektowania złożonych układów energoelektronicznych, sieci elektroenergetycznych o różnym przeznaczeniu, układów zabezpieczeń oraz systemów pozyskiwania energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi narzędzi programistycznych używanych do programowania i integracji urządzeń
Treści programoweT-W-3LabView - podstawy programowania w języku G (Virtual Instrument, paleta narzędzi, paleta funkcji, subpalety funkcji), struktura programu
T-W-5Podstawy programowania w języku python (Główne cechy i składnia języka, biblioteki i ich wykorzystanie, podstawowe typy danych, operatory, obsługa wyjątków, wyrażenia warunkowe, pętle, kolekcje, funkcje, klasy)
T-W-2Arduino - interfejsy wejścia/wyjścia, obsługa peryferii
T-W-4LabView - obsługa komunikacji ze sprzętem (porty szeregowe, równoległe, protokoły sieciowe), Przykładowe aplikacje
T-W-1Platforma sprzętowa i podstawy programowania arduino – środowisko, struktura programu (zmienne, instrukcje sterujące, funkcje)
T-W-6Python do Komunikacji ze sprzętem (dedykowane biblioteki pythona, omówienie GPIO, protokoły komunikacyjne I2C, SPI, komunikacja szeregowa UART), przykładowe aplikacje. Zaliczenie wykładu.
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny z pokazem
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 45% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 46 a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_2A_D03-UiIE_U01Student potrafi wykorzystać znane narzędzia programistyczne do oprogramowania wybranych sprzętów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_U10Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty dotyczące złożonych układów elektrotechnicznych, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskiwane wyniki i wyciągać wnioski
EL_2A_U11Potrafi sformułować specyfikę projektową złożonego układu lub systemu elektrycznego oraz napędowego z uwzględnieniem aspektów prawnych, w tym ochrony własności intelektualnej oraz innych aspektów pozatechnicznych takich jak oddziaływanie na otoczenie (np. środowisko naturalne), korzystając m.in. z norm regulujących działanie takich systemów
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie wykorzystania narzędzi programistycznych używanych do programowania urządzeń
Treści programoweT-P-1Omówienie zadań projektowych
T-P-2Wykonanie dwóch wybranych projektów związanych z oprogramowaniem sprzętu z wykorzystaniem arduino/python i LabView
T-P-3Prezentacja wykonanych projektów
Metody nauczaniaM-2Realizacja zadań projektowych w zespołach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania z wykonanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 45% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 46 a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia