Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Społeczne problemy globalizacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Społeczne problemy globalizacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych
Nauczyciel odpowiedzialny Marzena Zychowicz <Marzena-Zychowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem kursu jest zapoznanie studentów z głównymi społecznymi problemami związanymi z procesem globalizacji. Studenci zdobędą wiedzę na temat tego, jak globalizacja wpływa na społeczeństwa na całym świecie oraz na różnorodność kulturową, ekonomiczną i polityczną. Kurs ma na celu rozwinięcie krytycznego myślenia i umiejętności analitycznych w kontekście globalnych wyzwań.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Globalizacja - definicja i geneza, główne cechy procesu globalizacji, korzyści i wyzwania związane z globalizacją.1
T-W-2Globalizacja kulturowa: homogenizacja kultury vs. utrzymanie różnorodności kulturowej, kultura popularna i jej rola w procesie globalizacji.2
T-W-3Globalizacja społeczna: migracje i mobilność ludności, globalne nierówności społeczne, wpływ globalizacji na zdrowie, edukację i warunki życia.2
T-W-4Globalizacja ekonomiczna: liberalizacja handlu i inwestycji, nierówności ekonomiczne w kontekście globalizacji, ekonomiczne skutki globalizacji dla różnych regionów świata.2
T-W-5Globalizacja polityczna: międzynarodowe organizacje polityczne, wpływ globalnych korporacji na procesy decyzyjne, wyzwania dla suwerenności państw narodowych.2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1udział w wykładach9
A-W-2przygotowanie do zaliczenia10
A-W-3analiza literatury6
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja
M-4prezentacja multimedialna
M-5praca w grupach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności podczas dyskusji, pracy w grupie i wykładów problemowych
S-2Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_A11.3_W01
Student ma wiedzę na temat wpływu globalizacji na społeczeństwa na całym świecie oraz na różnorodność kulturową, ekonomiczną i polityczną
EL_1A_W08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_A11.3_U01
Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk społecznych związanych z procesem globalizacji
EL_1A_U01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_A11.3_K01
Student potrafi pracować w grupie i indywidualnie, ma kompetencje pozyskiwania aktualnej wiedzy do rozwiązywania problemów aktualnych i przyszłych. Aktywnie rozwija myślenie kreatywne, przyszłościowe (future thinking) oraz innowacyjne.
EL_1A_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_A11.3_W01
Student ma wiedzę na temat wpływu globalizacji na społeczeństwa na całym świecie oraz na różnorodność kulturową, ekonomiczną i polityczną
2,0Nie zna kluczowych problemów globalizacji
3,0Zna podstawowe problemy globalizacji
3,5Zna podstawowe problemy globalizacji i rozumie jej wpływ na społeczeństwo
4,0Zna problemy globalizacji i rozumie jej wpływ na społeczeństwo
4,5Zna problemy globalizacji i rozumie jej wpływ na społeczeństwo. Zna i rozumie problemy i korzyści globalizacji
5,0Zna problemy globalizacji i rozumie jej wpływ na społeczeństwo. Zna i rozumie problemy i korzyści globalizacji. Potrafi antycypować kierunki zmian społeczeństwa spowodowanych rozwojem technologii informacyjnych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_A11.3_U01
Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk społecznych związanych z procesem globalizacji
2,0Nie rozumie problemów społecznych związanych z globalizacją
3,0Rozumie podstawowe problemy społeczne związane z globalizacją
3,5Rozumie i potrafi analizować podstawowe problemy społeczne związane z globalizacją
4,0Rozumie i potrafi analizować problemy społeczne związane z globalizacją
4,5Rozumie i potrafi analizować podstawowe problemy społeczne związane zglobalizacją. Potrafi tworzyć alternatywne scenariusze wizji społeczeństwa przyszłości.
5,0Rozumie i potrafi analizować podstawowe problemy społeczne związane z globalizacją. Potrafi tworzyć alternatywne scenariusze wizji społeczeństwa przyszłości i oceniać ryzyka i korzyści poszczególnych wizji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_A11.3_K01
Student potrafi pracować w grupie i indywidualnie, ma kompetencje pozyskiwania aktualnej wiedzy do rozwiązywania problemów aktualnych i przyszłych. Aktywnie rozwija myślenie kreatywne, przyszłościowe (future thinking) oraz innowacyjne.
2,0Student nie potrafi pracować w grupie, nie ma chęci do rozwoju kreatywnego i przyszłościowego myślenia.
3,0Student potrafi pracować w grupie, ma chęć do rozwijania kreatywnego i przyszłościowego myślenia.
3,5Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, ma chęć do rozwijania kreatywnego i przyszłościowego myślenia.
4,0Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, myśli kreatywnie oraz innowacyjnie, potrafi tworzyć alternatywne scenariusze przyszłości w zależności od zmian klimatu.
4,5Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, myśli kreatywnie oraz innowacyjnie, potrafi tworzyć alternatywne scenariusze przyszłości w zależności od zmian klimatu. Potrafi antycypować problemy i aktywnie poszukiwać ich rozwiązań.
5,0Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, myśli kreatywnie oraz innowacyjnie, potrafi tworzyć alternatywne scenariusze przyszłości w zależności od zmian klimatu. Potrafi antycypować problemy i aktywnie poszukiwać ich rozwiązań oraz oceniać ich potencjalne skutki.

Literatura podstawowa

  1. Bauman Zygmunt, Straty uboczne. Nierówności społeczne w epoce globalizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2012
  2. Rzepka Agnieszka, Globalizacja w teorii i praktyce, Silva Rerum, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Opracowanie zbiorowe pod red. Małgorzaty Bartosik-Purgat, Zachowania konsumentów. Globalizacja, nowe technologie, aktualne trendy, otoczenie społeczno-kulturowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2017, https://www.ipcc.ch/reports/

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Globalizacja - definicja i geneza, główne cechy procesu globalizacji, korzyści i wyzwania związane z globalizacją.1
T-W-2Globalizacja kulturowa: homogenizacja kultury vs. utrzymanie różnorodności kulturowej, kultura popularna i jej rola w procesie globalizacji.2
T-W-3Globalizacja społeczna: migracje i mobilność ludności, globalne nierówności społeczne, wpływ globalizacji na zdrowie, edukację i warunki życia.2
T-W-4Globalizacja ekonomiczna: liberalizacja handlu i inwestycji, nierówności ekonomiczne w kontekście globalizacji, ekonomiczne skutki globalizacji dla różnych regionów świata.2
T-W-5Globalizacja polityczna: międzynarodowe organizacje polityczne, wpływ globalnych korporacji na procesy decyzyjne, wyzwania dla suwerenności państw narodowych.2
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach9
A-W-2przygotowanie do zaliczenia10
A-W-3analiza literatury6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_A11.3_W01Student ma wiedzę na temat wpływu globalizacji na społeczeństwa na całym świecie oraz na różnorodność kulturową, ekonomiczną i polityczną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W08Zna i rozumie problemy współczesnej cywilizacji, ma wiedzę z zakresu ekonomii, zarządzania i prawa, w tym podstawowych pojęć i zasad z zakresu ochrony własności przemysłowej i praw autorskich.
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów z głównymi społecznymi problemami związanymi z procesem globalizacji. Studenci zdobędą wiedzę na temat tego, jak globalizacja wpływa na społeczeństwa na całym świecie oraz na różnorodność kulturową, ekonomiczną i polityczną. Kurs ma na celu rozwinięcie krytycznego myślenia i umiejętności analitycznych w kontekście globalnych wyzwań.
Treści programoweT-W-1Globalizacja - definicja i geneza, główne cechy procesu globalizacji, korzyści i wyzwania związane z globalizacją.
T-W-2Globalizacja kulturowa: homogenizacja kultury vs. utrzymanie różnorodności kulturowej, kultura popularna i jej rola w procesie globalizacji.
T-W-3Globalizacja społeczna: migracje i mobilność ludności, globalne nierówności społeczne, wpływ globalizacji na zdrowie, edukację i warunki życia.
T-W-4Globalizacja ekonomiczna: liberalizacja handlu i inwestycji, nierówności ekonomiczne w kontekście globalizacji, ekonomiczne skutki globalizacji dla różnych regionów świata.
T-W-5Globalizacja polityczna: międzynarodowe organizacje polityczne, wpływ globalnych korporacji na procesy decyzyjne, wyzwania dla suwerenności państw narodowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja
M-4prezentacja multimedialna
M-5praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności podczas dyskusji, pracy w grupie i wykładów problemowych
S-2Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna kluczowych problemów globalizacji
3,0Zna podstawowe problemy globalizacji
3,5Zna podstawowe problemy globalizacji i rozumie jej wpływ na społeczeństwo
4,0Zna problemy globalizacji i rozumie jej wpływ na społeczeństwo
4,5Zna problemy globalizacji i rozumie jej wpływ na społeczeństwo. Zna i rozumie problemy i korzyści globalizacji
5,0Zna problemy globalizacji i rozumie jej wpływ na społeczeństwo. Zna i rozumie problemy i korzyści globalizacji. Potrafi antycypować kierunki zmian społeczeństwa spowodowanych rozwojem technologii informacyjnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_A11.3_U01Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk społecznych związanych z procesem globalizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U01Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz specjalistyczną terminologią w środowisku branżowym i poza nim, w szczególności wykorzystując nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne. Potrafi w dyskusji wymieniać poglądy, skutecznie przekonywać do własnych pomysłów oraz uwzględniać sugestie współpracowników również w języku obcym.
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów z głównymi społecznymi problemami związanymi z procesem globalizacji. Studenci zdobędą wiedzę na temat tego, jak globalizacja wpływa na społeczeństwa na całym świecie oraz na różnorodność kulturową, ekonomiczną i polityczną. Kurs ma na celu rozwinięcie krytycznego myślenia i umiejętności analitycznych w kontekście globalnych wyzwań.
Treści programoweT-W-1Globalizacja - definicja i geneza, główne cechy procesu globalizacji, korzyści i wyzwania związane z globalizacją.
T-W-2Globalizacja kulturowa: homogenizacja kultury vs. utrzymanie różnorodności kulturowej, kultura popularna i jej rola w procesie globalizacji.
T-W-3Globalizacja społeczna: migracje i mobilność ludności, globalne nierówności społeczne, wpływ globalizacji na zdrowie, edukację i warunki życia.
T-W-4Globalizacja ekonomiczna: liberalizacja handlu i inwestycji, nierówności ekonomiczne w kontekście globalizacji, ekonomiczne skutki globalizacji dla różnych regionów świata.
T-W-5Globalizacja polityczna: międzynarodowe organizacje polityczne, wpływ globalnych korporacji na procesy decyzyjne, wyzwania dla suwerenności państw narodowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja
M-4prezentacja multimedialna
M-5praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności podczas dyskusji, pracy w grupie i wykładów problemowych
S-2Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie problemów społecznych związanych z globalizacją
3,0Rozumie podstawowe problemy społeczne związane z globalizacją
3,5Rozumie i potrafi analizować podstawowe problemy społeczne związane z globalizacją
4,0Rozumie i potrafi analizować problemy społeczne związane z globalizacją
4,5Rozumie i potrafi analizować podstawowe problemy społeczne związane zglobalizacją. Potrafi tworzyć alternatywne scenariusze wizji społeczeństwa przyszłości.
5,0Rozumie i potrafi analizować podstawowe problemy społeczne związane z globalizacją. Potrafi tworzyć alternatywne scenariusze wizji społeczeństwa przyszłości i oceniać ryzyka i korzyści poszczególnych wizji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_A11.3_K01Student potrafi pracować w grupie i indywidualnie, ma kompetencje pozyskiwania aktualnej wiedzy do rozwiązywania problemów aktualnych i przyszłych. Aktywnie rozwija myślenie kreatywne, przyszłościowe (future thinking) oraz innowacyjne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_K02Jest gotów do kształtowania i stosowania postaw prospołecznych: humanizmu, tolerancji, otwartości i współpracy oraz efektywnego komunikowania się, inicjowania działań i uczestnictwa w działalności na rzecz środowiska społecznego, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów z głównymi społecznymi problemami związanymi z procesem globalizacji. Studenci zdobędą wiedzę na temat tego, jak globalizacja wpływa na społeczeństwa na całym świecie oraz na różnorodność kulturową, ekonomiczną i polityczną. Kurs ma na celu rozwinięcie krytycznego myślenia i umiejętności analitycznych w kontekście globalnych wyzwań.
Treści programoweT-W-1Globalizacja - definicja i geneza, główne cechy procesu globalizacji, korzyści i wyzwania związane z globalizacją.
T-W-2Globalizacja kulturowa: homogenizacja kultury vs. utrzymanie różnorodności kulturowej, kultura popularna i jej rola w procesie globalizacji.
T-W-3Globalizacja społeczna: migracje i mobilność ludności, globalne nierówności społeczne, wpływ globalizacji na zdrowie, edukację i warunki życia.
T-W-4Globalizacja ekonomiczna: liberalizacja handlu i inwestycji, nierówności ekonomiczne w kontekście globalizacji, ekonomiczne skutki globalizacji dla różnych regionów świata.
T-W-5Globalizacja polityczna: międzynarodowe organizacje polityczne, wpływ globalnych korporacji na procesy decyzyjne, wyzwania dla suwerenności państw narodowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja
M-4prezentacja multimedialna
M-5praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności podczas dyskusji, pracy w grupie i wykładów problemowych
S-2Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w grupie, nie ma chęci do rozwoju kreatywnego i przyszłościowego myślenia.
3,0Student potrafi pracować w grupie, ma chęć do rozwijania kreatywnego i przyszłościowego myślenia.
3,5Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, ma chęć do rozwijania kreatywnego i przyszłościowego myślenia.
4,0Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, myśli kreatywnie oraz innowacyjnie, potrafi tworzyć alternatywne scenariusze przyszłości w zależności od zmian klimatu.
4,5Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, myśli kreatywnie oraz innowacyjnie, potrafi tworzyć alternatywne scenariusze przyszłości w zależności od zmian klimatu. Potrafi antycypować problemy i aktywnie poszukiwać ich rozwiązań.
5,0Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, myśli kreatywnie oraz innowacyjnie, potrafi tworzyć alternatywne scenariusze przyszłości w zależności od zmian klimatu. Potrafi antycypować problemy i aktywnie poszukiwać ich rozwiązań oraz oceniać ich potencjalne skutki.