Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Pomiary termowizyjne w diagnostyce technicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pomiary termowizyjne w diagnostyce technicznej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Grochowalska <Barbara.Szymanik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 18 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 9 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL8 9 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony moduł Fizyka
W-2Ukończony moduł Metody matematyczne w elektrotechnice

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi pomiarów termowizyjnych
C-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie pomiarów termowizyjnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pierwszy pomiar termowizyjny. Przygotowanie kamery, praca z oprogramowaniem. Pomiary emisyjności. Przygotowanie raportu z pomiarów.1
T-L-2Metody przetwarzania i wizualizacji danych temowizyjnych2
T-L-3Pomiary termowizyjne w budownictwie. Wykrywanie przykładowych defektów.1
T-L-4Badania termowizyjne elementów elektronicznych.2
T-L-5Badania termowizyjne instalacji elektrycznej1
T-L-6Aktrywna termografia w badaniach nieniszczacych2
9
wykłady
T-W-1Podstawy teoretyczne termowizji – elementy termodynamiki. Mechanizmy wymiany ciepła1
T-W-2Ciało doskonale czarne. Emisyjność. Współczynniki absorpcji, transmisji i odbicia ciał rzeczywistych1
T-W-3Pomiary temperatury. Detektory promieniowania podczerwonego1
T-W-4Pomiar termowizyjny, techniki, czynniki wpływające na pomiar1
T-W-5Techniki analizy termowizyjnych danych pomiarowych2
T-W-6Pomiary termowizyjne w praktyce. Zaliczenie wykładu.3
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygotwanie do zajęć7
A-L-3Przygotowanie sprawozdań7
A-L-4Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do zajęć7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia9
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład multimedialny z pokazem
M-2Laboratoria z częścią praktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z laboratoriów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C28.1_W01
Student ma podstawową wiedzę na temat termowizji i jej wykorzystania w różnych aspektach pomiarowych w technice
EL_1A_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C28.1_U01
Student potrafi wykorzystać podstawowe narzędzia termowizyjne w pomiarach
EL_1A_U06C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C28.1_W01
Student ma podstawową wiedzę na temat termowizji i jej wykorzystania w różnych aspektach pomiarowych w technice
2,0Student uzyskał poniżej 45% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 46 a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C28.1_U01
Student potrafi wykorzystać podstawowe narzędzia termowizyjne w pomiarach
2,0Student uzyskał poniżej 45% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 46 a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia

Literatura podstawowa

  1. Waldemar Minkina, Pomiary termowizyjne - przyrządy i metody, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, 2004
  2. Xavier P. Maldague, Theory and Practice of Infrared Technology for Nondestructive Testing, Wiley, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pierwszy pomiar termowizyjny. Przygotowanie kamery, praca z oprogramowaniem. Pomiary emisyjności. Przygotowanie raportu z pomiarów.1
T-L-2Metody przetwarzania i wizualizacji danych temowizyjnych2
T-L-3Pomiary termowizyjne w budownictwie. Wykrywanie przykładowych defektów.1
T-L-4Badania termowizyjne elementów elektronicznych.2
T-L-5Badania termowizyjne instalacji elektrycznej1
T-L-6Aktrywna termografia w badaniach nieniszczacych2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy teoretyczne termowizji – elementy termodynamiki. Mechanizmy wymiany ciepła1
T-W-2Ciało doskonale czarne. Emisyjność. Współczynniki absorpcji, transmisji i odbicia ciał rzeczywistych1
T-W-3Pomiary temperatury. Detektory promieniowania podczerwonego1
T-W-4Pomiar termowizyjny, techniki, czynniki wpływające na pomiar1
T-W-5Techniki analizy termowizyjnych danych pomiarowych2
T-W-6Pomiary termowizyjne w praktyce. Zaliczenie wykładu.3
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygotwanie do zajęć7
A-L-3Przygotowanie sprawozdań7
A-L-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do zajęć7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia9
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C28.1_W01Student ma podstawową wiedzę na temat termowizji i jej wykorzystania w różnych aspektach pomiarowych w technice
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W04Ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami w obszarze elektrotechniki.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi pomiarów termowizyjnych
Treści programoweT-W-1Podstawy teoretyczne termowizji – elementy termodynamiki. Mechanizmy wymiany ciepła
T-W-2Ciało doskonale czarne. Emisyjność. Współczynniki absorpcji, transmisji i odbicia ciał rzeczywistych
T-W-3Pomiary temperatury. Detektory promieniowania podczerwonego
T-W-4Pomiar termowizyjny, techniki, czynniki wpływające na pomiar
T-W-5Techniki analizy termowizyjnych danych pomiarowych
T-W-6Pomiary termowizyjne w praktyce. Zaliczenie wykładu.
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny z pokazem
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 45% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 46 a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C28.1_U01Student potrafi wykorzystać podstawowe narzędzia termowizyjne w pomiarach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U06Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie pomiarów termowizyjnych
Treści programoweT-L-1Pierwszy pomiar termowizyjny. Przygotowanie kamery, praca z oprogramowaniem. Pomiary emisyjności. Przygotowanie raportu z pomiarów.
T-L-2Metody przetwarzania i wizualizacji danych temowizyjnych
T-L-3Pomiary termowizyjne w budownictwie. Wykrywanie przykładowych defektów.
T-L-4Badania termowizyjne elementów elektronicznych.
T-L-5Badania termowizyjne instalacji elektrycznej
T-L-6Aktrywna termografia w badaniach nieniszczacych
Metody nauczaniaM-2Laboratoria z częścią praktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 45% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 46 a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia