Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia elektromagnetycznych badań nieniszczących:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane zagadnienia elektromagnetycznych badań nieniszczących
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Chady <Tomasz.Chady@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Chady <Tomasz.Chady@zut.edu.pl>, Grzegorz Psuj <Grzegorz.Psuj@zut.edu.pl>, Przemysław Łopato <Przemyslaw.Lopato@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 6 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs akademicki z matematyki
W-2Ukończony kurs akademicki z fizyki
W-3Ukończony moduł Elektrotechnika teoretyczna i techniki symulacji

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi elektromagnetycznych badań nieniszczących
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu zastosowania wybranych technik elektromagnetycznych badań nieniszczących

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Badania nieniszczące i diagnostyka techniczna - pojęcia podstawowe1
T-W-2Zjawiska fizyczne wykorzystywane w elektromagnetycznych metodach badań nieniszczących.2
T-W-3Prądy wirowe - przykładowe zastosowania do badania materiałów.2
T-W-4Promieniowanie rentgenowskie - metody generacji i rejestracji. Przykładowe zastosowania do badania materiałów. Zaliczenie wykładu.1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Praca własna z literaturą19
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład multimedialny z pokazem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C27_W01
Student uzyskuje elementarną wiedzę na temat elektromagnetycznych metod badań nieniszczących i wykorzystywanych zjawisk fizycznych
EL_1A_W07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C27_U01
Student potrafi dobrać metodę pomiarową i opracować metodykę badania nieniszczącego.
EL_1A_U09C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C27_K01
Student jest zdolny do samodzielnego rozwiązania postawionego problemu o średnim stopniu trudności
EL_1A_K01C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C27_W01
Student uzyskuje elementarną wiedzę na temat elektromagnetycznych metod badań nieniszczących i wykorzystywanych zjawisk fizycznych
2,0Student uzyskał poniżej 45% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 46 a 60% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C27_U01
Student potrafi dobrać metodę pomiarową i opracować metodykę badania nieniszczącego.
2,0Student uzyskał poniżej 45% z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 46 a 60% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C27_K01
Student jest zdolny do samodzielnego rozwiązania postawionego problemu o średnim stopniu trudności
2,0Student uzyskał poniżej 45% z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 46 a 60% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia

Literatura podstawowa

  1. Lewińska-Romicka A, Badania nieniszczące. Podstawy defektoskopii, WNT, Warszawa, 2001
  2. Czuchryj J., Sikora S., Badania nieniszczące w praktyce spawalniczej, Agenda Wydawnicza SIMP, Warszawa, 2018
  3. Chady T., Wieloczęstotliwościowe algorytmy identyfikacji w układach defektoskopii wiroprądowej, Prace naukowe Politechniki Szczecińskiej Nr 578, Wydawnictwo uczelniane Politechniki Szczecińskiej, 2003
  4. Dominik Senczyk, Radiografia przemysłowa, Podstawy fizyczne, Biuro Gamma, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Udpa S., Moore P., Nondestructive Testing Handbook, American Society for Nondestructive Testing, Incorporate, 2004, 3
  2. Hellier C. J., Handbook of Nondestructive Evaluation, McGrown-Hill, 2003
  3. Tumański S., Handbook Of Magnetic Measurements, CRC Press, 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Badania nieniszczące i diagnostyka techniczna - pojęcia podstawowe1
T-W-2Zjawiska fizyczne wykorzystywane w elektromagnetycznych metodach badań nieniszczących.2
T-W-3Prądy wirowe - przykładowe zastosowania do badania materiałów.2
T-W-4Promieniowanie rentgenowskie - metody generacji i rejestracji. Przykładowe zastosowania do badania materiałów. Zaliczenie wykładu.1
6

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Praca własna z literaturą19
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C27_W01Student uzyskuje elementarną wiedzę na temat elektromagnetycznych metod badań nieniszczących i wykorzystywanych zjawisk fizycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W07Ma wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi elektromagnetycznych badań nieniszczących
Treści programoweT-W-1Badania nieniszczące i diagnostyka techniczna - pojęcia podstawowe
T-W-2Zjawiska fizyczne wykorzystywane w elektromagnetycznych metodach badań nieniszczących.
T-W-3Prądy wirowe - przykładowe zastosowania do badania materiałów.
T-W-4Promieniowanie rentgenowskie - metody generacji i rejestracji. Przykładowe zastosowania do badania materiałów. Zaliczenie wykładu.
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny z pokazem
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 45% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 46 a 60% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C27_U01Student potrafi dobrać metodę pomiarową i opracować metodykę badania nieniszczącego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U09Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu zastosowania wybranych technik elektromagnetycznych badań nieniszczących
Treści programoweT-W-1Badania nieniszczące i diagnostyka techniczna - pojęcia podstawowe
T-W-2Zjawiska fizyczne wykorzystywane w elektromagnetycznych metodach badań nieniszczących.
T-W-3Prądy wirowe - przykładowe zastosowania do badania materiałów.
T-W-4Promieniowanie rentgenowskie - metody generacji i rejestracji. Przykładowe zastosowania do badania materiałów. Zaliczenie wykładu.
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny z pokazem
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 45% z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 46 a 60% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C27_K01Student jest zdolny do samodzielnego rozwiązania postawionego problemu o średnim stopniu trudności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych w zakresie elektrotechniki oraz kierunków pokrewnych.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu zastosowania wybranych technik elektromagnetycznych badań nieniszczących
Treści programoweT-W-1Badania nieniszczące i diagnostyka techniczna - pojęcia podstawowe
T-W-2Zjawiska fizyczne wykorzystywane w elektromagnetycznych metodach badań nieniszczących.
T-W-3Prądy wirowe - przykładowe zastosowania do badania materiałów.
T-W-4Promieniowanie rentgenowskie - metody generacji i rejestracji. Przykładowe zastosowania do badania materiałów. Zaliczenie wykładu.
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny z pokazem
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 45% z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 46 a 60% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia