Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Kompatybilność elektromagnetyczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kompatybilność elektromagnetyczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Psuj <Grzegorz.Psuj@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 18 2,60,62zaliczenie
laboratoriaL5 18 1,40,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs akademicki z matematyki.
W-2Ukończony kurs akademicki z fizyki.
W-3Ukończony kurs podstaw teorii pola elektromagnetycznego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy dotyczącej mechanizmów sprzężeń, źródeł zakłóceń elektromagnetycznych oraz metod ich pomiaru i minimalizacji.
C-2Nabycie umiejętności dotyczących analizy i redukcji zakłóceń elektromagnetycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza numeryczna układów ekranowania pól elektromagnetycznych.3
T-L-2Analiza numeryczna przenikania sygnałów w liniach transmisyjnych.2
T-L-3Analiza wyładowań elektrostatycznych (ESD).2
T-L-4Elektromagnetyczna emisja urządzeń elektrycznych – pomiary w polu bliskim.2
T-L-5Elektromagnetyczna emisja przewodzona urządzeń elektrycznych.2
T-L-6Zakłócenia w obwodach elektrycznych. Odporność układów elektrycznych na zaburzenia elektromagnetyczne.2
T-L-7Pomiary układów ekranowania pól elektromagnetycznych.2
T-L-8Filtracja i tłumienie sygnałów zakłócających.2
T-L-9Zaliczenie.1
18
wykłady
T-W-1Podstawowe aspekty kompatybilności elektromagnetycznej (EMC). Terminologia.1
T-W-2Źródła zakłóceń i mechanizmy sprzężeń. Źródła impulsowych i sinusoidalnych zaburzeń elektromagnetycznych.1
T-W-3Normy dotyczące kompatybilności elektromagnetycznej.1
T-W-4Uwarunkowania środowiskowe i normatywne, charakterystyka i pomiary odporności na pola magnetyczne.1
T-W-5Uwarunkowania środowiskowe i normatywne, charakterystyka i pomiary zaburzeń przewodzonych w układach elektrycznych.2
T-W-6Uwarunkowania środowiskowe i normatywne, charakterystyka i pomiary zaburzeń promieniowanych w układach elektrycznych.2
T-W-7Uwarunkowania środowiskowe i normatywne, charakterystyka i pomiary odporności układów elektrycznych na elektromagnetyczne zaburzenia przewodzone.1
T-W-8Uwarunkowania środowiskowe i normatywne, charakterystyka i pomiary odporności układów elektrycznych na elektromagnetyczne zaburzenia promieniowane.2
T-W-9Ładunki powierzchniowe i wyładowania elektrostatyczne (ESD). Metody zapobiegania skutkom wyładowań elektrostatycznych. Badanie odporności układów elektrycznych na wyładowania ESD.2
T-W-10Uwarunkowania środowiskowe i normatywne, charakterystyka i pomiary harmonicznych prądu i zjawiska migotania (flicker).1
T-W-11Uwarunkowania środowiskowe i normatywne, charakterystyka i pomiary odporności na zakłócenia impulsowe (burst, surge) oraz zaniki i zapady napięcia zasilania.2
T-W-12Podstawowe metody przeciwdziałania zakłóceniom.1
T-W-13Wpływ promieniowania elektromagnetycznego na organizmy żywe. Strefy ochronne. Zaliczenie wykładu.1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia końcowego15
A-L-3Konsultacje2
35
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Praca samodzielna z literaturą i przygotowanie do zaliczenia.47
65

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład tradycyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Realizacja zadań w grupach laboratoryjnych (metoda praktyczna).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia laboratoriów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C16.1_W01
Student ma wiedzę dotyczącą mechanizmów sprzężeń i źródeł zakłóceń elektromagnetycznych oraz metod ich pomiaru i minimalizacji
EL_1A_W04C-1T-W-13, T-W-7, T-W-10, T-W-9, T-W-5, T-W-3, T-W-8, T-W-6, T-W-2, T-W-12, T-W-1, T-W-4, T-W-11M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C16.1_U01
Student potrafi przeprowadzić ocenę pracy systemu elektrotechnicznego pod kątem kompatybilności elektromagnetycznej (EMC). Potrafi dokonać podstawowej analizy problemów EMC, zaproponować i zastosować metodę pomiarową.
EL_1A_U05, EL_1A_U06C-2T-L-8, T-L-4, T-L-6, T-L-1, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-9M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C16.1_W01
Student ma wiedzę dotyczącą mechanizmów sprzężeń i źródeł zakłóceń elektromagnetycznych oraz metod ich pomiaru i minimalizacji
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C16.1_U01
Student potrafi przeprowadzić ocenę pracy systemu elektrotechnicznego pod kątem kompatybilności elektromagnetycznej (EMC). Potrafi dokonać podstawowej analizy problemów EMC, zaproponować i zastosować metodę pomiarową.
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.

Literatura podstawowa

  1. Alain Charoy, Kompatybilność elektromagnetyczna, Tom 1, 2, 3, 4, WNT Warszawa, 1999
  2. L. Hasse, J. Kołodziejski, A. Konczakowska, L. Spiralski, Zakłócenia w aparaturze elektronicznej, Radioelektronik Sp. z o.o., Warszawa, 1995
  3. Michał Borecki, Jan Sroka, Kompatybilność elektromagnetyczna. Pomiary i badania, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2021
  4. Jan Sroka, Niepewność pomiarowa w badaniach EMC : pomiary emisyjności radioelektrycznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009
  5. Piotr Ruszel, Kompatybilność elektromagnetyczna elektronicznych urządzeń pomiarowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2008
  6. Wojciech Machczyński, Wprowadzenie do kompatybilności elektromagnetycznej, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2010, 2
  7. Paweł A. Mazurek, Laboratorium podstaw kompatybilności elektromagnetycznej, Politechnika Lubelska, Lublin, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Tadeusz Wiesław Więckowski, Badania kompatybilności elektromagnetycznej urządzeń elektrycznych i elektronicznych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2001
  2. Clayton R. Paul, Introduction to Electromagnetic Compatibility, Wiley & Sons, New Jersey, USA, 2006, wydanie drugie
  3. K.L Kaiser, Electromagnetic Shielding, Taylor&Francis, Boca Raton, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza numeryczna układów ekranowania pól elektromagnetycznych.3
T-L-2Analiza numeryczna przenikania sygnałów w liniach transmisyjnych.2
T-L-3Analiza wyładowań elektrostatycznych (ESD).2
T-L-4Elektromagnetyczna emisja urządzeń elektrycznych – pomiary w polu bliskim.2
T-L-5Elektromagnetyczna emisja przewodzona urządzeń elektrycznych.2
T-L-6Zakłócenia w obwodach elektrycznych. Odporność układów elektrycznych na zaburzenia elektromagnetyczne.2
T-L-7Pomiary układów ekranowania pól elektromagnetycznych.2
T-L-8Filtracja i tłumienie sygnałów zakłócających.2
T-L-9Zaliczenie.1
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe aspekty kompatybilności elektromagnetycznej (EMC). Terminologia.1
T-W-2Źródła zakłóceń i mechanizmy sprzężeń. Źródła impulsowych i sinusoidalnych zaburzeń elektromagnetycznych.1
T-W-3Normy dotyczące kompatybilności elektromagnetycznej.1
T-W-4Uwarunkowania środowiskowe i normatywne, charakterystyka i pomiary odporności na pola magnetyczne.1
T-W-5Uwarunkowania środowiskowe i normatywne, charakterystyka i pomiary zaburzeń przewodzonych w układach elektrycznych.2
T-W-6Uwarunkowania środowiskowe i normatywne, charakterystyka i pomiary zaburzeń promieniowanych w układach elektrycznych.2
T-W-7Uwarunkowania środowiskowe i normatywne, charakterystyka i pomiary odporności układów elektrycznych na elektromagnetyczne zaburzenia przewodzone.1
T-W-8Uwarunkowania środowiskowe i normatywne, charakterystyka i pomiary odporności układów elektrycznych na elektromagnetyczne zaburzenia promieniowane.2
T-W-9Ładunki powierzchniowe i wyładowania elektrostatyczne (ESD). Metody zapobiegania skutkom wyładowań elektrostatycznych. Badanie odporności układów elektrycznych na wyładowania ESD.2
T-W-10Uwarunkowania środowiskowe i normatywne, charakterystyka i pomiary harmonicznych prądu i zjawiska migotania (flicker).1
T-W-11Uwarunkowania środowiskowe i normatywne, charakterystyka i pomiary odporności na zakłócenia impulsowe (burst, surge) oraz zaniki i zapady napięcia zasilania.2
T-W-12Podstawowe metody przeciwdziałania zakłóceniom.1
T-W-13Wpływ promieniowania elektromagnetycznego na organizmy żywe. Strefy ochronne. Zaliczenie wykładu.1
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia końcowego15
A-L-3Konsultacje2
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Praca samodzielna z literaturą i przygotowanie do zaliczenia.47
65
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C16.1_W01Student ma wiedzę dotyczącą mechanizmów sprzężeń i źródeł zakłóceń elektromagnetycznych oraz metod ich pomiaru i minimalizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W04Ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami w obszarze elektrotechniki.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy dotyczącej mechanizmów sprzężeń, źródeł zakłóceń elektromagnetycznych oraz metod ich pomiaru i minimalizacji.
Treści programoweT-W-13Wpływ promieniowania elektromagnetycznego na organizmy żywe. Strefy ochronne. Zaliczenie wykładu.
T-W-7Uwarunkowania środowiskowe i normatywne, charakterystyka i pomiary odporności układów elektrycznych na elektromagnetyczne zaburzenia przewodzone.
T-W-10Uwarunkowania środowiskowe i normatywne, charakterystyka i pomiary harmonicznych prądu i zjawiska migotania (flicker).
T-W-9Ładunki powierzchniowe i wyładowania elektrostatyczne (ESD). Metody zapobiegania skutkom wyładowań elektrostatycznych. Badanie odporności układów elektrycznych na wyładowania ESD.
T-W-5Uwarunkowania środowiskowe i normatywne, charakterystyka i pomiary zaburzeń przewodzonych w układach elektrycznych.
T-W-3Normy dotyczące kompatybilności elektromagnetycznej.
T-W-8Uwarunkowania środowiskowe i normatywne, charakterystyka i pomiary odporności układów elektrycznych na elektromagnetyczne zaburzenia promieniowane.
T-W-6Uwarunkowania środowiskowe i normatywne, charakterystyka i pomiary zaburzeń promieniowanych w układach elektrycznych.
T-W-2Źródła zakłóceń i mechanizmy sprzężeń. Źródła impulsowych i sinusoidalnych zaburzeń elektromagnetycznych.
T-W-12Podstawowe metody przeciwdziałania zakłóceniom.
T-W-1Podstawowe aspekty kompatybilności elektromagnetycznej (EMC). Terminologia.
T-W-4Uwarunkowania środowiskowe i normatywne, charakterystyka i pomiary odporności na pola magnetyczne.
T-W-11Uwarunkowania środowiskowe i normatywne, charakterystyka i pomiary odporności na zakłócenia impulsowe (burst, surge) oraz zaniki i zapady napięcia zasilania.
Metody nauczaniaM-1Wykład tradycyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C16.1_U01Student potrafi przeprowadzić ocenę pracy systemu elektrotechnicznego pod kątem kompatybilności elektromagnetycznej (EMC). Potrafi dokonać podstawowej analizy problemów EMC, zaproponować i zastosować metodę pomiarową.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U05Potrafi zaplanować i zrealizować eksperymenty w zakresie oceny wydajności, złożoności, efektywności i kompatybilności układów i systemów energoelektronicznych, elektroenergetycznych, wysokonapięciowych, maszyn i napędów elektrycznych oraz innych urządzeń i systemów elektrotechnicznych.
EL_1A_U06Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności dotyczących analizy i redukcji zakłóceń elektromagnetycznych.
Treści programoweT-L-8Filtracja i tłumienie sygnałów zakłócających.
T-L-4Elektromagnetyczna emisja urządzeń elektrycznych – pomiary w polu bliskim.
T-L-6Zakłócenia w obwodach elektrycznych. Odporność układów elektrycznych na zaburzenia elektromagnetyczne.
T-L-1Analiza numeryczna układów ekranowania pól elektromagnetycznych.
T-L-7Pomiary układów ekranowania pól elektromagnetycznych.
T-L-2Analiza numeryczna przenikania sygnałów w liniach transmisyjnych.
T-L-3Analiza wyładowań elektrostatycznych (ESD).
T-L-5Elektromagnetyczna emisja przewodzona urządzeń elektrycznych.
T-L-9Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-2Realizacja zadań w grupach laboratoryjnych (metoda praktyczna).
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia laboratoriów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.