Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Elektromobilność:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elektromobilność
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Maszyn i Napędów Elektrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Konrad Woronowicz <konrad.woronowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Hołub <Marcin.Holub@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 12 2,00,62zaliczenie
laboratoriaL7 18 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończone kursy: - energoelektronika - maszyny elektryczne - napęd elektryczny

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość budowy i cech użytkowych pojazdów elektrycznych różnej klasy i różnego zastosowania
C-2Znajomość cech charakterystycznych głównych komponentów dla elektromobilności - układu napędowego, akumulatora, systemu BMS, ładowarek

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie2
T-L-2Modelowanie w środowisku PLECS2
T-L-3Model pojazdu - równania ruchu2
T-L-4Model pojazdu - dla wybranego cyklu jazdy2
T-L-5Model pojzdu - stan naładowania akumulatorów2
T-L-6Model ładowarki - ładowarka AC2
T-L-7Modeł ładowarki - ładowanie bezstykowe2
T-L-8Budowa modelu kompleksowego i zaliczenie4
18
wykłady
T-W-1Elektromobilność - podział na rodzaje pojazdów2
T-W-2Akumulacja energii elektrycznej2
T-W-3Równania ruchu pojazdu2
T-W-4Pojazdy hybrydowe - struktury, przykłady2
T-W-5Ładowanie pojazdów - ładowarki i standardy2
T-W-6Ładowanie pojazdów - ładowanie bezstykowe Zaliczenie wykładu2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie sprawozdań18
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia12
A-L-4Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Wiedza z literatury28
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody problemowe: wykład problemowy, Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody programowane: z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca ocena sprawozdań
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie prezentacji

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C27.1_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę na temat układów napędowych wykorzystywanych dla elektromobilności i ich cech użytkowych. Nadąża za rozwojem elektromobilności i śledzi nowe rozwiązania w tym zakresie
EL_1A_W04, EL_1A_W03C-2, C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C27.1_U01
Student potrafi zbudować model symulacyjny prostego pojazdu elektrycznego i zdefiniować najważniejsze cechy charakterystyczne.
EL_1A_U07, EL_1A_U08C-2, C-1T-L-1, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-5M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C27.1_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę na temat układów napędowych wykorzystywanych dla elektromobilności i ich cech użytkowych. Nadąża za rozwojem elektromobilności i śledzi nowe rozwiązania w tym zakresie
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań zaliczeniowych.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zaliczeniowych.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C27.1_U01
Student potrafi zbudować model symulacyjny prostego pojazdu elektrycznego i zdefiniować najważniejsze cechy charakterystyczne.
2,0Średnia z ocen formy dydaktycznej jest ponizej 3,00 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
3,0Średnia z ocen formy dydaktycznej jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
3,5Średnia z ocen formy dydaktycznej jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,0Średnia z ocen formy dydaktycznej jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,5Średnia z ocen formy dydaktycznej jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
5,0Średnia z ocen formy dydaktycznej jest wieksza lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).

Literatura podstawowa

  1. Mariusz Swora, Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Komentarz, C.H. Beck Wydawnictwo Polska, 2019, 1, stron 322
  2. Bogumił Fic, Samochody elektryczne, Wydawnictwo i Handel Książkami "KaBe", Krosno, 2015
  3. Piotr Kwiatkiewicz, Radosław Szczerbowski, Waldemar Śledzik, Elektromobilność: środowisko infrastrukturalne i techniczne wyzwania polityki intraregionalnej, Poznań, 2020, 1

Literatura dodatkowa

  1. www.pspa.com.pl, bieżące materiały www, www

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie2
T-L-2Modelowanie w środowisku PLECS2
T-L-3Model pojazdu - równania ruchu2
T-L-4Model pojazdu - dla wybranego cyklu jazdy2
T-L-5Model pojzdu - stan naładowania akumulatorów2
T-L-6Model ładowarki - ładowarka AC2
T-L-7Modeł ładowarki - ładowanie bezstykowe2
T-L-8Budowa modelu kompleksowego i zaliczenie4
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elektromobilność - podział na rodzaje pojazdów2
T-W-2Akumulacja energii elektrycznej2
T-W-3Równania ruchu pojazdu2
T-W-4Pojazdy hybrydowe - struktury, przykłady2
T-W-5Ładowanie pojazdów - ładowarki i standardy2
T-W-6Ładowanie pojazdów - ładowanie bezstykowe Zaliczenie wykładu2
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie sprawozdań18
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia12
A-L-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Wiedza z literatury28
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C27.1_W01Student ma uporządkowaną wiedzę na temat układów napędowych wykorzystywanych dla elektromobilności i ich cech użytkowych. Nadąża za rozwojem elektromobilności i śledzi nowe rozwiązania w tym zakresie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W04Ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami w obszarze elektrotechniki.
EL_1A_W03Ma zaawansowaną, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z obszaru elektrotechniki.
Cel przedmiotuC-2Znajomość cech charakterystycznych głównych komponentów dla elektromobilności - układu napędowego, akumulatora, systemu BMS, ładowarek
C-1Znajomość budowy i cech użytkowych pojazdów elektrycznych różnej klasy i różnego zastosowania
Treści programoweT-W-2Akumulacja energii elektrycznej
T-W-1Elektromobilność - podział na rodzaje pojazdów
T-W-3Równania ruchu pojazdu
T-W-4Pojazdy hybrydowe - struktury, przykłady
T-W-5Ładowanie pojazdów - ładowarki i standardy
T-W-6Ładowanie pojazdów - ładowanie bezstykowe Zaliczenie wykładu
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe: wykład problemowy, Metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań zaliczeniowych.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zaliczeniowych.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C27.1_U01Student potrafi zbudować model symulacyjny prostego pojazdu elektrycznego i zdefiniować najważniejsze cechy charakterystyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów związanych z urządzeniami elektrycznymi.
EL_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy występujące w obszarze elektrotechniki z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
Cel przedmiotuC-2Znajomość cech charakterystycznych głównych komponentów dla elektromobilności - układu napędowego, akumulatora, systemu BMS, ładowarek
C-1Znajomość budowy i cech użytkowych pojazdów elektrycznych różnej klasy i różnego zastosowania
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie
T-L-6Model ładowarki - ładowarka AC
T-L-7Modeł ładowarki - ładowanie bezstykowe
T-L-8Budowa modelu kompleksowego i zaliczenie
T-L-4Model pojazdu - dla wybranego cyklu jazdy
T-L-3Model pojazdu - równania ruchu
T-L-2Modelowanie w środowisku PLECS
T-L-5Model pojzdu - stan naładowania akumulatorów
Metody nauczaniaM-2Metody programowane: z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca ocena sprawozdań
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Średnia z ocen formy dydaktycznej jest ponizej 3,00 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
3,0Średnia z ocen formy dydaktycznej jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
3,5Średnia z ocen formy dydaktycznej jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,0Średnia z ocen formy dydaktycznej jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,5Średnia z ocen formy dydaktycznej jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
5,0Średnia z ocen formy dydaktycznej jest wieksza lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).