Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Maszyny elektryczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Maszyny elektryczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Maszyn i Napędów Elektrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Pałka <Ryszard.Palka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 18 2,00,26zaliczenie
wykładyW6 18 2,00,44egzamin
ćwiczenia audytoryjneA6 9 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana jest wiedza z podstaw elektrotechniki
W-2Wymagana jest wiedza z podstaw teorii pola

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy na temat działania maszyn elektrycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Transformator2
T-A-2Maszyna prądu stałego3
T-A-3Maszyna indukcyjna2
T-A-4Maszyna synchroniczna2
9
laboratoria
T-L-1Transformator4
T-L-2Maszyna prądu stałego6
T-L-3Maszyna indukcyjna4
T-L-4Maszyna synchroniczna4
18
wykłady
T-W-1Podstawowe prawa elektromagnetyzmu w teorii maszyn elektrycznych4
T-W-2Podstawowe informacje dotyczące maszyn elektrycznych2
T-W-3Transformatory - zasada działania, budowa, podstawowe zależności. Transformatory trójfazowe, układy i grupy połączeń, stany pracy, schemat zastępczy, wykres wektorowy, straty i sprawność2
T-W-4Maszyny prądu stałego - zasada działania, budowa, podstawowe zależności. Układy połączeń, rodzaje pracy, charakterystyki eksploatacyjne silników i prądnic2
T-W-5Maszyny indukcyjne - zasada działania, budowa, podstawowe zależności. Wykres wektorowy, charakterystyka mechaniczna, schemat zastępczy. Stany pracy, bilans mocy, straty i sprawność. Silniki asynchroniczne klatkowe2
T-W-6Maszyny synchroniczne - budowa, zasada działania, moment obrotowy maszyn tajno- i jawnobiegunowych, wykresy wektorowe. Współpraca z siecią sztywną, regulacja mocy czynnej i biernej. Wykresy wektorowe i równania momentów.2
T-W-7Maszyny z magnesami trwałymi2
T-W-8Maszyny specjalne: reluktancyjne, tarczowe, ze strumieniem poprzecznym2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Uzupełnienie wiedzy z literatury5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć11
25
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Uzupełnienie wiedzy z literatury20
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć10
A-L-4Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Uzupełnienie wiedzy literaturowej10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć21
A-W-4Egzamin1
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład z użyciem komputera
M-3symulacje komputerowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sposób oceny (wykład): - ocena podsumowująca na postawie zaliczenia pisemnego oraz rozmowy ze studentem

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C09_W01
Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie maszyn elektrycznych, ich charakterystyk, zastosowań i technik wykorzystania oraz układów generacji i wykorzystania energii opartych o te maszyny
EL_1A_W03, EL_1A_W05, EL_1A_W06C-1T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2, M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C09_U01
potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do analizy i oceny działania maszyn elektrycznych
EL_1A_U07, EL_1A_U08, EL_1A_U04C-1T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2, M-1, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C09_W01
Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie maszyn elektrycznych, ich charakterystyk, zastosowań i technik wykorzystania oraz układów generacji i wykorzystania energii opartych o te maszyny
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał od pomiędzy 50% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał od pomiędzy 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał od pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał od pomiędzy 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał od pomiędzy 91% a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C09_U01
potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do analizy i oceny działania maszyn elektrycznych
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał od pomiędzy 50% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał od pomiędzy 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał od pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał od pomiędzy 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał od pomiędzy 91% a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia

Literatura podstawowa

  1. Latek W., Maszyny elektryczne w pytaniach i odpowiedziach, WNT, Warszawa, 1987, 2
  2. Ronkowski M., Maszyny elektryczne wokół nas, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2011
  3. Latek W., Teoria maszyn elektrycznych, WNT, Warszawa, 1987, 2
  4. Plamitzer A. M., Maszyny elektryczne, WNT, Warszawa, 1982, 7
  5. Sobczyk T. J., Metodyczne aspekty modelowania matematycznego maszyn indukcyjnych, WNT, Warszawa, 2004
  6. Glinka T., Maszyny elektryczne wzbudzane magnesami trwałymi, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2018
  7. Turowski J., Podstawy mechatroniki, WSHE, Łódź, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Transformator2
T-A-2Maszyna prądu stałego3
T-A-3Maszyna indukcyjna2
T-A-4Maszyna synchroniczna2
9

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Transformator4
T-L-2Maszyna prądu stałego6
T-L-3Maszyna indukcyjna4
T-L-4Maszyna synchroniczna4
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe prawa elektromagnetyzmu w teorii maszyn elektrycznych4
T-W-2Podstawowe informacje dotyczące maszyn elektrycznych2
T-W-3Transformatory - zasada działania, budowa, podstawowe zależności. Transformatory trójfazowe, układy i grupy połączeń, stany pracy, schemat zastępczy, wykres wektorowy, straty i sprawność2
T-W-4Maszyny prądu stałego - zasada działania, budowa, podstawowe zależności. Układy połączeń, rodzaje pracy, charakterystyki eksploatacyjne silników i prądnic2
T-W-5Maszyny indukcyjne - zasada działania, budowa, podstawowe zależności. Wykres wektorowy, charakterystyka mechaniczna, schemat zastępczy. Stany pracy, bilans mocy, straty i sprawność. Silniki asynchroniczne klatkowe2
T-W-6Maszyny synchroniczne - budowa, zasada działania, moment obrotowy maszyn tajno- i jawnobiegunowych, wykresy wektorowe. Współpraca z siecią sztywną, regulacja mocy czynnej i biernej. Wykresy wektorowe i równania momentów.2
T-W-7Maszyny z magnesami trwałymi2
T-W-8Maszyny specjalne: reluktancyjne, tarczowe, ze strumieniem poprzecznym2
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Uzupełnienie wiedzy z literatury5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć11
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Uzupełnienie wiedzy z literatury20
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć10
A-L-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Uzupełnienie wiedzy literaturowej10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć21
A-W-4Egzamin1
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C09_W01Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie maszyn elektrycznych, ich charakterystyk, zastosowań i technik wykorzystania oraz układów generacji i wykorzystania energii opartych o te maszyny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W03Ma zaawansowaną, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z obszaru elektrotechniki.
EL_1A_W05Ma wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku elektrotechnika.
EL_1A_W06Zna metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich w obszarze elektrotechniki.
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat działania maszyn elektrycznych
Treści programoweT-W-8Maszyny specjalne: reluktancyjne, tarczowe, ze strumieniem poprzecznym
T-W-5Maszyny indukcyjne - zasada działania, budowa, podstawowe zależności. Wykres wektorowy, charakterystyka mechaniczna, schemat zastępczy. Stany pracy, bilans mocy, straty i sprawność. Silniki asynchroniczne klatkowe
T-W-6Maszyny synchroniczne - budowa, zasada działania, moment obrotowy maszyn tajno- i jawnobiegunowych, wykresy wektorowe. Współpraca z siecią sztywną, regulacja mocy czynnej i biernej. Wykresy wektorowe i równania momentów.
T-W-3Transformatory - zasada działania, budowa, podstawowe zależności. Transformatory trójfazowe, układy i grupy połączeń, stany pracy, schemat zastępczy, wykres wektorowy, straty i sprawność
T-W-1Podstawowe prawa elektromagnetyzmu w teorii maszyn elektrycznych
T-W-2Podstawowe informacje dotyczące maszyn elektrycznych
T-W-7Maszyny z magnesami trwałymi
T-W-4Maszyny prądu stałego - zasada działania, budowa, podstawowe zależności. Układy połączeń, rodzaje pracy, charakterystyki eksploatacyjne silników i prądnic
T-A-1Transformator
T-A-2Maszyna prądu stałego
T-A-4Maszyna synchroniczna
T-A-3Maszyna indukcyjna
T-L-4Maszyna synchroniczna
T-L-1Transformator
T-L-2Maszyna prądu stałego
T-L-3Maszyna indukcyjna
Metody nauczaniaM-2wykład z użyciem komputera
M-1wykład informacyjny
M-3symulacje komputerowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sposób oceny (wykład): - ocena podsumowująca na postawie zaliczenia pisemnego oraz rozmowy ze studentem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał od pomiędzy 50% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał od pomiędzy 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał od pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał od pomiędzy 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał od pomiędzy 91% a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C09_U01potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do analizy i oceny działania maszyn elektrycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów związanych z urządzeniami elektrycznymi.
EL_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy występujące w obszarze elektrotechniki z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
EL_1A_U04Potrafi identyfikować związki i zależności w procesach zachodzących w systemach rzeczywistych i na tej podstawie tworzyć modele komputerowe i przeprowadzać ich symulacje, w szczególności dotyczące zagadnień elektrotechniki.
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat działania maszyn elektrycznych
Treści programoweT-W-8Maszyny specjalne: reluktancyjne, tarczowe, ze strumieniem poprzecznym
T-W-5Maszyny indukcyjne - zasada działania, budowa, podstawowe zależności. Wykres wektorowy, charakterystyka mechaniczna, schemat zastępczy. Stany pracy, bilans mocy, straty i sprawność. Silniki asynchroniczne klatkowe
T-W-6Maszyny synchroniczne - budowa, zasada działania, moment obrotowy maszyn tajno- i jawnobiegunowych, wykresy wektorowe. Współpraca z siecią sztywną, regulacja mocy czynnej i biernej. Wykresy wektorowe i równania momentów.
T-W-3Transformatory - zasada działania, budowa, podstawowe zależności. Transformatory trójfazowe, układy i grupy połączeń, stany pracy, schemat zastępczy, wykres wektorowy, straty i sprawność
T-W-1Podstawowe prawa elektromagnetyzmu w teorii maszyn elektrycznych
T-W-2Podstawowe informacje dotyczące maszyn elektrycznych
T-W-7Maszyny z magnesami trwałymi
T-W-4Maszyny prądu stałego - zasada działania, budowa, podstawowe zależności. Układy połączeń, rodzaje pracy, charakterystyki eksploatacyjne silników i prądnic
T-A-1Transformator
T-A-2Maszyna prądu stałego
T-A-4Maszyna synchroniczna
T-A-3Maszyna indukcyjna
T-L-4Maszyna synchroniczna
T-L-1Transformator
T-L-2Maszyna prądu stałego
T-L-3Maszyna indukcyjna
Metody nauczaniaM-2wykład z użyciem komputera
M-1wykład informacyjny
M-3symulacje komputerowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sposób oceny (wykład): - ocena podsumowująca na postawie zaliczenia pisemnego oraz rozmowy ze studentem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał od pomiędzy 50% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał od pomiędzy 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał od pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał od pomiędzy 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał od pomiędzy 91% a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia