Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N1)
Sylabus przedmiotu Inteligentne instalacje elektryczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inteligentne instalacje elektryczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Maszyn i Napędów Elektrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Zarębski <Tomasz.Zarebski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogdan Broel-Plater <Bogdan.Broel-Plater@zut.edu.pl>, Tomasz Zarębski <Tomasz.Zarebski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych operacji logicznych |
W-2 | Znajomość podstaw elektrotechniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie działania obwodów elektrycznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student potrafi napisać, uruchomić i przetestować prosty program dla sterownika PLC |
C-2 | Student potrafi zaprojektować inteligentną instalację elektryczną |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do laboratorium. Szkolenie BHP | 1 |
T-L-2 | Sterowanie oświetleniem w systemie LCN | 2 |
T-L-3 | Sterowanie napędami rolet i bram w systemie LCN | 2 |
T-L-4 | Sterowanie oświetleniem w systemie KNX | 2 |
T-L-5 | Sterowanie napędem rolet w systemie KNX | 1 |
T-L-6 | System KNX w małym mieszkaniu | 2 |
T-L-7 | Firmowe systemy automatytki budynkowej | 4 |
T-L-8 | Integracja systemów automatyki budynkowej innymi systemami | 3 |
T-L-9 | Zaliczenie 1 | 1 |
T-L-10 | Wprowadzenie do środowiska programowania. | 1 |
T-L-11 | Sygnały boolowskie. Podstawowe operacje bitowe. | 2 |
T-L-12 | Zbocze sygnału. | 2 |
T-L-13 | Zliczanie zdarzeń w PLC. | 2 |
T-L-14 | Odliczanie czasu w PLC. | 3 |
T-L-15 | Zadnie nr 1. | 2 |
T-L-16 | Bloki organizacyjne. | 1 |
T-L-17 | Sygnały analogowe. | 1 |
T-L-18 | HMI | 1 |
T-L-19 | Zadanie nr 2. | 2 |
T-L-20 | Zajęcia podsumowujące. Zaliczenie. | 1 |
36 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Projekt inteligentnej instalacji elektrycznej | 5 |
T-P-2 | Realizacja sterowania maszyny z zastosowaniem PLC i HMI | 4 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Inteligentne instalacje elektryczne - geneza. System Europejskiej Magistrali Instalacyjnej EIB/KNX | 2 |
T-W-2 | Sieć Local Control Network (LCN). | 1 |
T-W-3 | Wybrane firmowe systemy automatyki | 1 |
T-W-4 | Technologia LonWorks. | 1 |
T-W-5 | PLC wprowadzenie. Cykl pracy PLC. | 1 |
T-W-6 | Odliczanie ilości zdarzeń oraz upływu czasu w PLC. | 1 |
T-W-7 | Obsługa przerwań w PLC. Zaliczenie formy zajęć. | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 36 |
A-L-2 | Przygotowanie sie do zajęć | 33 |
A-L-3 | Przygotowanie się do końcowego zaliczenia zajęć laboratoryjnych | 4 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
75 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-P-2 | Samodzielna praca nad realizacją zadania projektowego | 28 |
A-P-3 | Przygotowanie raportu | 11 |
A-P-4 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Uzupełnianie wiedzy z literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczania zajęć | 6 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z zaliczania bloków ćwiczeń oraz oceny pracy studenta podczas realizacji ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej i rozmowy ze studentem |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C21.1_W01 Student zna zasadę działania sterowników progarmowalnych | EL_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-7, T-W-6 | M-1, M-2 | S-2 |
EL_1A_O02-01_W01 Student zna zasadę działania systemów automatyki budynkowej | EL_1A_W05 | — | — | C-1, C-2 | T-L-7, T-L-2, T-L-8, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C21.1_U01 Student potrafi napisać prosty program dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy formalne. | EL_1A_U05 | — | — | C-1 | T-L-19, T-L-13, T-L-10, T-L-12, T-L-15, T-L-11, T-L-20, T-L-14, T-L-18, T-L-17, T-L-16 | M-3 | S-2, S-1 |
EL_1A_O02-01_U01 Student Jest w stanie skonfigurować prostą inteligentną instalację elektryczną oraz ją uruchomić. | EL_1A_U05 | — | — | C-1, C-2 | T-L-7, T-L-9, T-L-1, T-L-2, T-L-8, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-6 | M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_O02-01_K01 Student potrafi określić skutki wybranych błędów działania obsługi lub awarii urządzeń inteligentnej instalacji elektrycznej | EL_1A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-1 | M-1, M-3, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C21.1_W01 Student zna zasadę działania sterowników progarmowalnych | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
3,0 | Student uzyskał od pomiędzy 50% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Student uzyskał od pomiędzy 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Student uzyskał od pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,5 | Student uzyskał od pomiędzy 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Student uzyskał od pomiędzy 91% a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
EL_1A_O02-01_W01 Student zna zasadę działania systemów automatyki budynkowej | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
3,0 | Student uzyskał od pomiędzy 50% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Student uzyskał od pomiędzy 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Student uzyskał od pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,5 | Student uzyskał od pomiędzy 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Student uzyskał od pomiędzy 91% a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C21.1_U01 Student potrafi napisać prosty program dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy formalne. | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
3,0 | Student uzyskał od pomiędzy 50% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Student uzyskał od pomiędzy 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Student uzyskał od pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,5 | Student uzyskał od pomiędzy 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Student uzyskał od pomiędzy 91% a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
EL_1A_O02-01_U01 Student Jest w stanie skonfigurować prostą inteligentną instalację elektryczną oraz ją uruchomić. | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
3,0 | Student uzyskał od pomiędzy 50% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Student uzyskał od pomiędzy 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Student uzyskał od pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,5 | Student uzyskał od pomiędzy 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Student uzyskał od pomiędzy 91% a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_O02-01_K01 Student potrafi określić skutki wybranych błędów działania obsługi lub awarii urządzeń inteligentnej instalacji elektrycznej | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
3,0 | Student uzyskał od pomiędzy 50% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Student uzyskał od pomiędzy 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Student uzyskał od pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,5 | Student uzyskał od pomiędzy 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Student uzyskał od pomiędzy 91% a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
Literatura podstawowa
- Broel-Plater B.:, Układy wykorzystujące sterowniki PLC. projektowanie algorytmów sterowania, PWN, Warszawa, 2008
- Broel-Plater B., Sterowniki programowalne - właściwości i zasady stosowania, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2003
- Mikulik J., Europejska Magistrala Instalacyjna. Rozproszony system sterowania, COSIW, Warszawa, 2008
- Lon Nutzer Organisation e.V., LonWorks Installation Handbook, VDE Verlag GMBH, Berlin, 2005
- Markiewicz H., Instalacje elektryczne, WNT, Warszawa
Literatura dodatkowa
- Kasprzyk J., Programowanie sterowników przemysłowych, WNT, Warszawa, 2006
- producenci sterowników programowalnych, dokumentacja sterowników wykorzystywanych podczas zajęć, strony internetowe producentów sterowników, 2012
- KNX, LCN, LonWorks, strony firmowe producentów systemów i elementów systemów automatyki budynkowej, 2011