Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N1)
Sylabus przedmiotu Materiałoznawstwo elektrotechniczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Materiałoznawstwo elektrotechniczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Wysokich Napięć i Elektroenergetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Trela <katarzyna.trela@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z fizyki z zakresu szkoły średniej. |
W-2 | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z chemii z zakresu szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zrozumienie zjawisk fizycznych występujących w materiałach pod względem ich właściwości elektrycznych. |
C-2 | Łączenie wiedzy o budowie materiałów z ich właściwościami. |
C-3 | Nabycie umiejętności stosowania materiałów w konstrukcjach elektrotechnicznych. |
C-4 | Zdobycie podstawowej wiedzy dotyczącej procesów elektrycznych w materiałach izolacyjnych, półprzewodnikowych oraz fizyki elektrolitów. |
C-5 | Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu wpływu morfologii i przemian strukturalnych materiałów izolacyjnych na ich właściwości elektryczne. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do ćwiczeń laboratoryjnych, instrukcje i regulamin BHP | 1 |
T-L-2 | Wpływ temperatury na rezystywność elektryczną materiałów przewodzących | 2 |
T-L-3 | Badanie wytrzymałości elektrycznej materiałów dielektrycznych stałych | 2 |
T-L-4 | Badanie wytrzymałości elektrycznej materiałów dielektrycznych ciekłych | 2 |
T-L-5 | Badanie fizykochemicznych właściwości oleju | 2 |
T-L-6 | Badanie właściwości materiałów ferromagnetycznych | 2 |
T-L-7 | Zaliczenie przejściowe I | 1 |
T-L-8 | Pomiar rezystywności skrośnej | 2 |
T-L-9 | Pomiar rezystywności powierzchniowej | 2 |
T-L-10 | Pomiar współczynnika strat dielektrycznych i przenikalności elektrycznej | 2 |
T-L-11 | Pomiar procesów relaksacyjnych w dziedzinie częstotliwości | 2 |
T-L-12 | Wpływ temperatury na pomiar współczynnika strat dielektrycznych i pojemności elektrycznej dielektryka stałego | 2 |
T-L-13 | Wpływ temperatury na pomiar współczynnika strat deielektrycznych i pojemności elektrycznej oleju elektroizolacyjnego | 2 |
T-L-14 | Termin odróbkowy. Zaliczenie końcowe | 3 |
27 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Materiałoznawstwo jako dziedzina wiedzy i techniki. | 1 |
T-W-2 | Badania i pomiary w materiałoznawstwie elektrotechnicznym. Podział materiałów. | 1 |
T-W-3 | Fizyczne podstawy inżynierii materiałowej - poziom atomu, poziom cząsteczki, poziom związku chemicznego. Podstawy krystalografii. | 1 |
T-W-4 | Materiały przewodzące. | 1 |
T-W-5 | Materiały magnetyczne. | 1 |
T-W-6 | Półprzewodniki - właściwości i zastosowanie. | 1 |
T-W-7 | Ciecze izolacyjne - właściwości, zastosowanie. | 1 |
T-W-8 | Procesy starzeniowe. Korozja. | 1 |
T-W-9 | Polimery w konstrukcjach urządzeń elektrycznych. | 1 |
T-W-10 | Kriorezystywność i nadprzewodnictwo, podstawy nanotechnologii. | 1 |
T-W-11 | Aspekty ekologiczne w inżynierii materiałowej. Recykling materiałów elektrotechnicznych. | 1 |
T-W-12 | Materiały dielektryczne. | 1 |
T-W-13 | Przemiany fazowe materiałów izolacyjnych | 1 |
T-W-14 | Podstawy przewodnictwa elektrycznego układów izolacyjnych | 1 |
T-W-15 | Podstawy relaksacji dielektrycznej układów izolacyjnych | 1 |
T-W-16 | Przewodnictwo stałoprądowe układów warstwowych. Relaksacja dielektryczna układów warstwowych. | 1 |
T-W-17 | Przewodnictwo stałoprądowe układów ciekło-stałych i elektrolitów | 1 |
T-W-18 | Kierunki rozwoju inżynierii materiałowej. Zaliczenie wykładu. | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 27 |
A-L-2 | Praca własna nad tematyką ćwiczeń | 20 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia laboratorium | 15 |
A-L-4 | Przygotowanie sprawozdań z laboratorium | 11 |
A-L-5 | Konsultacje | 2 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładzie | 18 |
A-W-2 | Praca własna | 18 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładu | 14 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z zastosowaniem środków audiowizualnych |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne dotyczące tematyki wykładów |
M-3 | Symulacje procesów elektrycznych w materiałach izolacyjnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca dotycząca sprawdzenia wiedzy po zakończeniu cyklu ćwiczeń laboratotyjnych. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena formująca ze sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efekty nauczania z zakresu ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efekty nauczania z zakresu calego modułu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_B06_W01 Posiada podstawową wiedzę dot. mechanizmu przewodnictwa i procesów relaksacyjnych w materiałach elektrotechnicznych oraz ich budowy wewnętrznej. | EL_1A_W03, EL_1A_W06 | — | — | C-5, C-4 | T-L-13, T-W-13, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-14 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-4, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_B06_U01 Potrafi zmierzyć oraz obliczyć podstawowe wartości właściwości elektrycznych materiałów elektrotechnicznych. Potrafi dokonac podstawowej oceny wpływu zmian strukturalnych na podstawowe właściwości elektryczne. | EL_1A_U02, EL_1A_U06 | — | — | C-5, C-4, C-1 | T-L-1, T-L-12, T-L-14, T-L-11, T-L-8, T-L-9, T-L-10 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-4, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_B06_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną. | EL_1A_K01 | — | — | C-1, C-5, C-4 | T-W-7, T-W-2, T-W-17, T-W-8, T-W-10, T-W-4, T-W-13, T-W-12, T-W-3, T-W-5, T-W-9, T-W-6, T-W-11, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-1 | M-3, M-2, M-1 | S-4, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_B06_W01 Posiada podstawową wiedzę dot. mechanizmu przewodnictwa i procesów relaksacyjnych w materiałach elektrotechnicznych oraz ich budowy wewnętrznej. | 2,0 | Student uzyskał pomiędzy 0 a 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
3,0 | Student uzyskał pomiędzy 51 a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,5 | Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_B06_U01 Potrafi zmierzyć oraz obliczyć podstawowe wartości właściwości elektrycznych materiałów elektrotechnicznych. Potrafi dokonac podstawowej oceny wpływu zmian strukturalnych na podstawowe właściwości elektryczne. | 2,0 | Student uzyskał pomiędzy 0 a 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
3,0 | Student uzyskał pomiędzy 51 a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,5 | Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_B06_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną. | 2,0 | Student uzyskał pomiędzy 0 a 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
3,0 | Student uzyskał pomiędzy 51 a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,5 | Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
Literatura podstawowa
- Zdzisław Celiński, Materiałoznawstwo elektrotechniczne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2011
- Barbara Florkowskia i inni, Materiały elektrotechniczne. Podstawy teoretyczne i zastosowania, Wydawnictwa AGH, Kraków, 2010
- Gielniak J. (red), Ćwiczenia laboratoryjne z inżynierii materiałowej w elektrotechnice, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2009
- Florkowska B., Furgał J., Zydroń P., Inżynieria materiałowa w elektrotechnice. Laboratorium, Wydawnictwa AGH, Kraków, 2012
- Jan Subocz, Przewodnictwo i relaksacja dielektryczna warstwowych układów izolacyjnych, Wydawnictwo Uczelniane ZUT, Szczecin, 2012
- August Chełkowski, Fizyka dielektryków, PWN, Warszawa, 1993
Literatura dodatkowa
- Ashby Michael, Shercliff Hugh, Cebon David, Inżynieria materiałowa, Galaktyka, Łódź, 2011
- Michael Ashby, Hugh Shercliff, David Cebon, Inżynieria materiałowa t. I i II, Galaktyka, Łódź, 2011
- Dobrzański Leszek A., Wprowadzenie do nauki o materiałach, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2007
- Michał Lisowski, Pomiary rezystywności i przenikalności elektrycznej dielektryków stałych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2004