Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Informatyka i programowanie obiektowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Informatyka i programowanie obiektowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Grochowalska <Barbara.Szymanik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Baniukiewicz <Piotr.Baniukiewicz@zut.edu.pl>, Maciej Burak <Maciej.Burak@zut.edu.pl>, Wojciech Chlewicki <Wojciech.Chlewicki@zut.edu.pl>, Katarzyna Cichoń <Katarzyna.Cichon@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 27 3,00,38zaliczenie
wykładyW2 18 3,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony moduł Podstawy algorytmizacji i programowania.
W-2Ukończony moduł Algebra.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami programowania obiektowego
C-2Zapoznanie studentów z zasadami programowania urządzeń
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu technik programowania obiektowego
C-4Ukształtowanie umiejętności praktycznych z zakresu programowania urządzeń

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Programowanie obiektowe – tworzenie własnej klasy i obiektu2
T-L-2Tworzenie własnych konstruktorów. Składowe prywatne i publiczne.1
T-L-3Składowe statyczne, wskaźnikowe. Destruktor2
T-L-4Konstruktor kopiujący1
T-L-5Wskaźniki a klasy. Obiekty jako argumenty funkcji2
T-L-6Sprawdzian 11
T-L-7Mechanizm dziedziczenia3
T-L-8Deklaracje przyjaźni1
T-L-9Przeciążanie wybranych operatorów2
T-L-10Tworzenie własnych szablonów funkcji i klas2
T-L-11Elementy biblioteki STL – kontenery sekwencyjne1
T-L-12Kontenery asocjacyjne i wybrane algorytmy2
T-L-13Sprawdzian 21
T-L-14Wprowadzenie do programowania urządzeń – zapoznanie ze środowiskiem programistycznym1
T-L-15Programowanie pojedynczego czujnika1
T-L-16Programowanie zespołu czujników1
T-L-17Programowanie wybranego urządzenia2
T-L-18Sprawdzian 31
27
wykłady
T-W-1Programowanie obiektowe – klasy, pola, metody, konstruktor, destruktor, obiekt2
T-W-2Specyfikatory dostępu, składowe statyczne, przesłanianie nazw1
T-W-3Konstruktor i destruktor. Konstruktor kopiujący1
T-W-4Wskaźniki a klasy1
T-W-5Dziedziczenie, metody wirtualne, klasy abstrakcyjne. Polimorfizm.2
T-W-6Deklaracje przyjaźni. Przyjaźń funkcji z klasą, metody z klasą i klasy z klasą.1
T-W-7Operatory - klasyfikacja. Przeciążanie operatorów.1
T-W-8Szablony funkcji i szablony klas. Specyfikacja szablonu.2
T-W-9Elementy biblioteki STL – kontenery, algorytmy, iteratory i funktory1
T-W-10Kontenery sekwencyjne i adaptery1
T-W-11Kontenery asocjacyjne1
T-W-12Wprowadzenie do programowania urządzeń2
T-W-13Aspekty praktyczne programowania urządzeń. Zaliczenie wykładu2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach27
A-L-2Przygotowanie do zajęć.16
A-L-3Samodzielne wykonywanie programów16
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia poszczególnych sprawdzianów.14
A-L-5Konsultacje2
75
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Przygotowanie do zajęć (utrwalanie i powtarzanie materiału)21
A-W-3Praca własna z literaturą17
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia19
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład multimedialny z przykładami.
M-2Praca własna w laboratorium komputerowym.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie laboratorium.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe wykładu
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_B07_W01
Student posiada wiedzę umożliwiającą napisanie programu komputerowego opartego o metodykę programowania obiektowego
EL_1A_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-12, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1S-2
EL_1A_B07_W02
Student ma podstawową wiedzę z zakresu programowania urządzeń
EL_1A_W02C-2T-W-12M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_B07_U01
Student potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego z wykorzystaniem paradygmatu obiektowego
EL_1A_U06, EL_1A_U09C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13M-2S-1
EL_1A_B07_U02
Student potrafi oprogramować proste czujniki i urządzenia z wykorzystaniem nowoczesnych technik programistycznych
EL_1A_U06, EL_1A_U09C-3T-L-14, T-L-15, T-L-16, T-L-17, T-L-18M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_B07_W01
Student posiada wiedzę umożliwiającą napisanie programu komputerowego opartego o metodykę programowania obiektowego
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
EL_1A_B07_W02
Student ma podstawową wiedzę z zakresu programowania urządzeń
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_B07_U01
Student potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego z wykorzystaniem paradygmatu obiektowego
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium.
EL_1A_B07_U02
Student potrafi oprogramować proste czujniki i urządzenia z wykorzystaniem nowoczesnych technik programistycznych
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium.

Literatura podstawowa

  1. Jerzy Grębosz, Symfonia C++, Edition 2000, 2008
  2. Piotr Wróblewski, Algorytmy struktury danych i techniki programowania, Helion, Gliwice, 2001, 2
  3. L.Banachowski, K.Diks, W.Rytter, Algorytmy i struktury danych, WNT-Wydawnictwa Naukowo-Techniczne Sp.z o.o., 2006

Literatura dodatkowa

  1. Thomas H. Cormen, Charles E. Leiserson, Ronald L. Rivest, Clifford Stein, Wprowadzenie do algorytmów, Wydawnictwa Naukowo - Techniczne, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Programowanie obiektowe – tworzenie własnej klasy i obiektu2
T-L-2Tworzenie własnych konstruktorów. Składowe prywatne i publiczne.1
T-L-3Składowe statyczne, wskaźnikowe. Destruktor2
T-L-4Konstruktor kopiujący1
T-L-5Wskaźniki a klasy. Obiekty jako argumenty funkcji2
T-L-6Sprawdzian 11
T-L-7Mechanizm dziedziczenia3
T-L-8Deklaracje przyjaźni1
T-L-9Przeciążanie wybranych operatorów2
T-L-10Tworzenie własnych szablonów funkcji i klas2
T-L-11Elementy biblioteki STL – kontenery sekwencyjne1
T-L-12Kontenery asocjacyjne i wybrane algorytmy2
T-L-13Sprawdzian 21
T-L-14Wprowadzenie do programowania urządzeń – zapoznanie ze środowiskiem programistycznym1
T-L-15Programowanie pojedynczego czujnika1
T-L-16Programowanie zespołu czujników1
T-L-17Programowanie wybranego urządzenia2
T-L-18Sprawdzian 31
27

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Programowanie obiektowe – klasy, pola, metody, konstruktor, destruktor, obiekt2
T-W-2Specyfikatory dostępu, składowe statyczne, przesłanianie nazw1
T-W-3Konstruktor i destruktor. Konstruktor kopiujący1
T-W-4Wskaźniki a klasy1
T-W-5Dziedziczenie, metody wirtualne, klasy abstrakcyjne. Polimorfizm.2
T-W-6Deklaracje przyjaźni. Przyjaźń funkcji z klasą, metody z klasą i klasy z klasą.1
T-W-7Operatory - klasyfikacja. Przeciążanie operatorów.1
T-W-8Szablony funkcji i szablony klas. Specyfikacja szablonu.2
T-W-9Elementy biblioteki STL – kontenery, algorytmy, iteratory i funktory1
T-W-10Kontenery sekwencyjne i adaptery1
T-W-11Kontenery asocjacyjne1
T-W-12Wprowadzenie do programowania urządzeń2
T-W-13Aspekty praktyczne programowania urządzeń. Zaliczenie wykładu2
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach27
A-L-2Przygotowanie do zajęć.16
A-L-3Samodzielne wykonywanie programów16
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia poszczególnych sprawdzianów.14
A-L-5Konsultacje2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Przygotowanie do zajęć (utrwalanie i powtarzanie materiału)21
A-W-3Praca własna z literaturą17
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia19
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B07_W01Student posiada wiedzę umożliwiającą napisanie programu komputerowego opartego o metodykę programowania obiektowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W02Ma wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z kierunkiem elektrotechnika.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami programowania obiektowego
Treści programoweT-W-1Programowanie obiektowe – klasy, pola, metody, konstruktor, destruktor, obiekt
T-W-2Specyfikatory dostępu, składowe statyczne, przesłanianie nazw
T-W-3Konstruktor i destruktor. Konstruktor kopiujący
T-W-4Wskaźniki a klasy
T-W-5Dziedziczenie, metody wirtualne, klasy abstrakcyjne. Polimorfizm.
T-L-12Kontenery asocjacyjne i wybrane algorytmy
T-W-6Deklaracje przyjaźni. Przyjaźń funkcji z klasą, metody z klasą i klasy z klasą.
T-W-7Operatory - klasyfikacja. Przeciążanie operatorów.
T-W-8Szablony funkcji i szablony klas. Specyfikacja szablonu.
T-W-9Elementy biblioteki STL – kontenery, algorytmy, iteratory i funktory
T-W-10Kontenery sekwencyjne i adaptery
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny z przykładami.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B07_W02Student ma podstawową wiedzę z zakresu programowania urządzeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W02Ma wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z kierunkiem elektrotechnika.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami programowania urządzeń
Treści programoweT-W-12Wprowadzenie do programowania urządzeń
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny z przykładami.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B07_U01Student potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego z wykorzystaniem paradygmatu obiektowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U06Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski.
EL_1A_U09Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych.
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności praktycznych z zakresu programowania urządzeń
Treści programoweT-L-1Programowanie obiektowe – tworzenie własnej klasy i obiektu
T-L-2Tworzenie własnych konstruktorów. Składowe prywatne i publiczne.
T-L-3Składowe statyczne, wskaźnikowe. Destruktor
T-L-4Konstruktor kopiujący
T-L-5Wskaźniki a klasy. Obiekty jako argumenty funkcji
T-L-6Sprawdzian 1
T-L-7Mechanizm dziedziczenia
T-L-8Deklaracje przyjaźni
T-L-9Przeciążanie wybranych operatorów
T-L-10Tworzenie własnych szablonów funkcji i klas
T-L-11Elementy biblioteki STL – kontenery sekwencyjne
T-L-12Kontenery asocjacyjne i wybrane algorytmy
T-L-13Sprawdzian 2
Metody nauczaniaM-2Praca własna w laboratorium komputerowym.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie laboratorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B07_U02Student potrafi oprogramować proste czujniki i urządzenia z wykorzystaniem nowoczesnych technik programistycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U06Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski.
EL_1A_U09Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych.
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu technik programowania obiektowego
Treści programoweT-L-14Wprowadzenie do programowania urządzeń – zapoznanie ze środowiskiem programistycznym
T-L-15Programowanie pojedynczego czujnika
T-L-16Programowanie zespołu czujników
T-L-17Programowanie wybranego urządzenia
T-L-18Sprawdzian 3
Metody nauczaniaM-2Praca własna w laboratorium komputerowym.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium.