Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Fizyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Telekomunikacji i Fotoniki
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Weinert-Rączka <Ewa.Weinert-Raczka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Wichtowski <Marek.Wichtowski@zut.edu.pl>, Andrzej Ziółkowski <Andrzej.Ziolkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 2,00,30zaliczenie
laboratoriaL2 10 1,00,26zaliczenie
wykładyW2 27 2,00,44egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zna podstawy algebry i analizy matematycznej w zakresie modułów "Algebra" i "Wprowadzenie do analizy matematycznej"
W-2Zna podstawy fizyki na poziomie szkoły średniej.
W-3Rozumie potrzebę kształcenia się.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie podstawowych pojęć i praw fizycznych z obszaru fizyki klasycznej z elementami teorii relatywistycznej i kwantowej. Kurs powinien stworzyć podstawę pomagającą w przyswojeniu specjalistycznej wiedzy z innych dziedzin nauki i techniki omawianych na kierunku Elektrotechnika
C-2Wyrobienie umiejętności doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi elektrotechnikowi.
C-3Kształtowanie umiejętności poprawnego wykonania doświadczenia fizycznego, w tym planowania i interpretacji wyników pomiarów, oceny i analizy niepewności pomiarowej
C-4Wyrobienie umiejętności opracowania raportów z wykonanego ćwiczenia, zapisu i prezentowania wyników, formułowania wniosków

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem analizy wymiarowej1
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu kinematyki cząstki punktowej i ruchu obrotowego2
T-A-3Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki obejmujących prawa sił oraz pojęcia pracy, energii i zasad zachowania3
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu drgań harmonicznych oraz ruchu falowego, obejmujące: drgania swobodne, drgania tłumione i wymuszone, propagację fal.3
T-A-5Rozwiązywanie zadań z kinematyki i dynamiki relatywistycznej2
T-A-6Rozwiązywanie zadań z zakresu elektromagnetyzmu1
T-A-7Rozwiązywanie zadań z zakresu optyki falowej.2
T-A-8Kolokwium zaliczające1
15
laboratoria
T-L-1Zajęcia organizacyjne. Zapoznanie z metodami analizy niepewności pomiarowych, przedstawiania wyników pomiarów i formułowania wniosków1
T-L-2Wykonanie 5 ćwiczeń laboratoryjnych według harmonogramu, z zakresu drgań mechanicznych, oporów ruchu oraz optyki8
T-L-3Zaliczenie ćwiczeń1
10
wykłady
T-W-1Pomiary, jednostki podstawowe i pochodne, analiza wymiarowa, warunki graniczne1
T-W-2Opis ruchu jedno i dwuwymiarowego2
T-W-3Zasady dynamiki, prawa sił, układy odniesienia2
T-W-4Pojęcie pracy i energii, zasady zachowania w fizyce klasycznej.2
T-W-5Teorie grawitacji1
T-W-6Ruch drgający. Oscylatory harmoniczne2
T-W-7Ruch falowy. Fale dźwiękowe2
T-W-8Podstawowe pojęcia i prawa termodynamiki.2
T-W-9Podstawowe właściwości pola elektrycznego i magnetycznego.2
T-W-10Fale elektromagnetyczne, elementy optyki falowej.3
T-W-11Wstęp do szczególnej teorii względności.3
T-W-12Układy liniowe i nieliniowe. Układy chaotyczne1
T-W-13Podstawowe zasady mechaniki kwantowej, przykłady4
27

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń16
A-A-3Przygotowanie do sprawdzianów17
A-A-4Udział w konsultacjach do ćwiczeń2
50
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Opracowanie wyników pomiarów i wykonanie sprawozdań7
A-L-3Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych6
A-L-4Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.27
A-W-2Uzupełnianie wiedzy, studiowanie literatury.13
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu4
A-W-5Egzamin4
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2wykład z pokazami eksperymentów fizycznych
M-3ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja
M-4Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena formująca: aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Sprawozdania z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych
S-5Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-6Ocena formująca: Wykonanie i przedstawienie rozwiązania wybranego zadania domowego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_B02_W01
Ma wiedzę w zakresie mechaniki, termodynamiki w zakresie potrzebnym inżynierowi elektrotechnikowi
EL_1A_W01C-2, C-3, C-1T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-3, M-2, M-1, M-4S-3, S-1, S-4, S-2
EL_1A_B02_W02
Ma wiedzę w zakresie elektryczności, magnetyzmu, optyki falowej oraz fizyki współczesnej wystarczającą do podjęcia studiów na semestrze drugim
EL_1A_W01C-2, C-3, C-1T-W-10, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-3, M-2, M-1, M-4S-3, S-1, S-4, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_B02_U01
Potrafi stosować poznane prawa fizyki i metody matematyczne do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z wybranych kierunków powiązanych z elektrotechniką.
EL_1A_U06C-2, C-1T-A-6, T-A-3, T-A-7, T-A-8, T-A-4, T-A-2M-3, M-2, M-1S-3, S-2, S-6
EL_1A_B02_U02
Student umie zaplanować i przeprowadzić proste eksperymenty fizyczne. Potrafi interpretować i prezentować wyniki pomiarów oraz szacować niepewności pomiarowe
EL_1A_U06C-3T-L-1, T-L-3, T-L-2M-4S-4, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_B02_W01
Ma wiedzę w zakresie mechaniki, termodynamiki w zakresie potrzebnym inżynierowi elektrotechnikowi
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał powyżej 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
EL_1A_B02_W02
Ma wiedzę w zakresie elektryczności, magnetyzmu, optyki falowej oraz fizyki współczesnej wystarczającą do podjęcia studiów na semestrze drugim
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał powyżej 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_B02_U01
Potrafi stosować poznane prawa fizyki i metody matematyczne do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z wybranych kierunków powiązanych z elektrotechniką.
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał powyżej 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
EL_1A_B02_U02
Student umie zaplanować i przeprowadzić proste eksperymenty fizyczne. Potrafi interpretować i prezentować wyniki pomiarów oraz szacować niepewności pomiarowe
2,0Średnia z form ocen wynosi 2,0 (ndst)
3,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
5,0Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)

Literatura podstawowa

  1. Halliday D., Resnick R., Walker J., Podstawy fizyki, PWN, Warszawa, 2003, 1
  2. K. Jezierski, B.Kołotka, K.Sierański, Zadania z fizyki z rozwiązaniami cz I i II, Oficyna Wydawnicza, Wrocław, 2000
  3. T.Rewaj (red), Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2001
  4. William Moebs, Sammuel J.Ling, Jeff Sanny, Fizyka dla szkół wyższych, 2018, https://openstax.org/subjects

Literatura dodatkowa

  1. Wróblewski A.K., Zakrzewski J.A., Wstęp do fizyki, PWN, Warszawa, 1990
  2. Orear, J., Fizyka, WNT, Warszawa, 1990

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem analizy wymiarowej1
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu kinematyki cząstki punktowej i ruchu obrotowego2
T-A-3Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki obejmujących prawa sił oraz pojęcia pracy, energii i zasad zachowania3
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu drgań harmonicznych oraz ruchu falowego, obejmujące: drgania swobodne, drgania tłumione i wymuszone, propagację fal.3
T-A-5Rozwiązywanie zadań z kinematyki i dynamiki relatywistycznej2
T-A-6Rozwiązywanie zadań z zakresu elektromagnetyzmu1
T-A-7Rozwiązywanie zadań z zakresu optyki falowej.2
T-A-8Kolokwium zaliczające1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organizacyjne. Zapoznanie z metodami analizy niepewności pomiarowych, przedstawiania wyników pomiarów i formułowania wniosków1
T-L-2Wykonanie 5 ćwiczeń laboratoryjnych według harmonogramu, z zakresu drgań mechanicznych, oporów ruchu oraz optyki8
T-L-3Zaliczenie ćwiczeń1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pomiary, jednostki podstawowe i pochodne, analiza wymiarowa, warunki graniczne1
T-W-2Opis ruchu jedno i dwuwymiarowego2
T-W-3Zasady dynamiki, prawa sił, układy odniesienia2
T-W-4Pojęcie pracy i energii, zasady zachowania w fizyce klasycznej.2
T-W-5Teorie grawitacji1
T-W-6Ruch drgający. Oscylatory harmoniczne2
T-W-7Ruch falowy. Fale dźwiękowe2
T-W-8Podstawowe pojęcia i prawa termodynamiki.2
T-W-9Podstawowe właściwości pola elektrycznego i magnetycznego.2
T-W-10Fale elektromagnetyczne, elementy optyki falowej.3
T-W-11Wstęp do szczególnej teorii względności.3
T-W-12Układy liniowe i nieliniowe. Układy chaotyczne1
T-W-13Podstawowe zasady mechaniki kwantowej, przykłady4
27

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń16
A-A-3Przygotowanie do sprawdzianów17
A-A-4Udział w konsultacjach do ćwiczeń2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Opracowanie wyników pomiarów i wykonanie sprawozdań7
A-L-3Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych6
A-L-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.27
A-W-2Uzupełnianie wiedzy, studiowanie literatury.13
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu4
A-W-5Egzamin4
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B02_W01Ma wiedzę w zakresie mechaniki, termodynamiki w zakresie potrzebnym inżynierowi elektrotechnikowi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W01Ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i innych obszarów właściwych dla kierunku elektrotechnika przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu elektrotechniki i obszarów pokrewnych.
Cel przedmiotuC-2Wyrobienie umiejętności doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi elektrotechnikowi.
C-3Kształtowanie umiejętności poprawnego wykonania doświadczenia fizycznego, w tym planowania i interpretacji wyników pomiarów, oceny i analizy niepewności pomiarowej
C-1Przedstawienie podstawowych pojęć i praw fizycznych z obszaru fizyki klasycznej z elementami teorii relatywistycznej i kwantowej. Kurs powinien stworzyć podstawę pomagającą w przyswojeniu specjalistycznej wiedzy z innych dziedzin nauki i techniki omawianych na kierunku Elektrotechnika
Treści programoweT-W-4Pojęcie pracy i energii, zasady zachowania w fizyce klasycznej.
T-W-3Zasady dynamiki, prawa sił, układy odniesienia
T-W-2Opis ruchu jedno i dwuwymiarowego
T-W-1Pomiary, jednostki podstawowe i pochodne, analiza wymiarowa, warunki graniczne
T-W-8Podstawowe pojęcia i prawa termodynamiki.
T-W-5Teorie grawitacji
T-W-6Ruch drgający. Oscylatory harmoniczne
T-W-7Ruch falowy. Fale dźwiękowe
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja
M-2wykład z pokazami eksperymentów fizycznych
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-4Ocena podsumowująca: Sprawozdania z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał powyżej 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B02_W02Ma wiedzę w zakresie elektryczności, magnetyzmu, optyki falowej oraz fizyki współczesnej wystarczającą do podjęcia studiów na semestrze drugim
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W01Ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i innych obszarów właściwych dla kierunku elektrotechnika przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu elektrotechniki i obszarów pokrewnych.
Cel przedmiotuC-2Wyrobienie umiejętności doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi elektrotechnikowi.
C-3Kształtowanie umiejętności poprawnego wykonania doświadczenia fizycznego, w tym planowania i interpretacji wyników pomiarów, oceny i analizy niepewności pomiarowej
C-1Przedstawienie podstawowych pojęć i praw fizycznych z obszaru fizyki klasycznej z elementami teorii relatywistycznej i kwantowej. Kurs powinien stworzyć podstawę pomagającą w przyswojeniu specjalistycznej wiedzy z innych dziedzin nauki i techniki omawianych na kierunku Elektrotechnika
Treści programoweT-W-10Fale elektromagnetyczne, elementy optyki falowej.
T-W-9Podstawowe właściwości pola elektrycznego i magnetycznego.
T-W-11Wstęp do szczególnej teorii względności.
T-W-12Układy liniowe i nieliniowe. Układy chaotyczne
T-W-13Podstawowe zasady mechaniki kwantowej, przykłady
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja
M-2wykład z pokazami eksperymentów fizycznych
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-4Ocena podsumowująca: Sprawozdania z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał powyżej 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B02_U01Potrafi stosować poznane prawa fizyki i metody matematyczne do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z wybranych kierunków powiązanych z elektrotechniką.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U06Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski.
Cel przedmiotuC-2Wyrobienie umiejętności doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi elektrotechnikowi.
C-1Przedstawienie podstawowych pojęć i praw fizycznych z obszaru fizyki klasycznej z elementami teorii relatywistycznej i kwantowej. Kurs powinien stworzyć podstawę pomagającą w przyswojeniu specjalistycznej wiedzy z innych dziedzin nauki i techniki omawianych na kierunku Elektrotechnika
Treści programoweT-A-6Rozwiązywanie zadań z zakresu elektromagnetyzmu
T-A-3Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki obejmujących prawa sił oraz pojęcia pracy, energii i zasad zachowania
T-A-7Rozwiązywanie zadań z zakresu optyki falowej.
T-A-8Kolokwium zaliczające
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu drgań harmonicznych oraz ruchu falowego, obejmujące: drgania swobodne, drgania tłumione i wymuszone, propagację fal.
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu kinematyki cząstki punktowej i ruchu obrotowego
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja
M-2wykład z pokazami eksperymentów fizycznych
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium na ćwiczeniach audytoryjnych
S-6Ocena formująca: Wykonanie i przedstawienie rozwiązania wybranego zadania domowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał powyżej 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B02_U02Student umie zaplanować i przeprowadzić proste eksperymenty fizyczne. Potrafi interpretować i prezentować wyniki pomiarów oraz szacować niepewności pomiarowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U06Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski.
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie umiejętności poprawnego wykonania doświadczenia fizycznego, w tym planowania i interpretacji wyników pomiarów, oceny i analizy niepewności pomiarowej
Treści programoweT-L-1Zajęcia organizacyjne. Zapoznanie z metodami analizy niepewności pomiarowych, przedstawiania wyników pomiarów i formułowania wniosków
T-L-3Zaliczenie ćwiczeń
T-L-2Wykonanie 5 ćwiczeń laboratoryjnych według harmonogramu, z zakresu drgań mechanicznych, oporów ruchu oraz optyki
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Sprawozdania z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych
S-5Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Średnia z form ocen wynosi 2,0 (ndst)
3,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
5,0Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)