Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N1)
Sylabus przedmiotu Inżynieryjne narzędzia komputerowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieryjne narzędzia komputerowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Maszyn i Napędów Elektrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Paplicki <Piotr.Paplicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy technologii informatycznych, wiadomości z zakresu matematyki i geometrii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami graficznego odwzorowania konstrukcji. |
C-2 | Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia rysunkowej dokumentacji technicznej zawierającej schematy elektryczne, z wykorzystaniem grafiki komputerowej. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności rysowania połączeń oraz schematów elektrycznych. |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności wykorzystania narzędzi CAD (AutoCad, SolidWorks) do odwzorowania konstrukcji w technice 2D i 3D. |
C-5 | Ukształtowanie umiejętności tworzenia rysunków wykonawczych części maszynowych z wykorzystaniem narzędzi CAD. |
C-6 | Ukształtowanie kompetencji działania w obszarze wykonywania dokumentacji technicznej. |
C-7 | Zapoznanie studentów ze środowiskiem MATLAB do realizacji interaktywnych obliczeń inżynierskich i naukowych oraz symulacji komputerowych. |
C-8 | Zapoznanie studentów z podstawowymi operacjami na typach danych dostępnych w MATLAB |
C-9 | Ukształtowanie umiejętności wykorzystania oprogramowania MATLAB do przygotowywania wniosków z analizy danych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do ćwiczeń laboratoryjnych. Organizacja, regulamin i forma zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych. Wprowadzenie do AutoCAD. | 1 |
T-L-2 | Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (2D) - podstawy AutoCAD 1: tworzenie, edycja, wyodrębnianie danych rysunkowych, import obiektów 2D. | 1 |
T-L-3 | Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (2D)- podstawy AutoCAD 2: tworzenie i edycja bloków rysunkowych. | 1 |
T-L-4 | Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (2D)- podstawy AutoCAD 3: tworzenie schematów elektrycznych. | 1 |
T-L-5 | Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (2D)- podstawy AutoCAD 4: tworzenie planów instalacji elektrycznych. | 1 |
T-L-6 | Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (3D) - podstawy AutoCAD 5: tworzenie brył z ich rzutów prostokątnych-wstęp do modelowania bryłowego 3D. | 1 |
T-L-7 | Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (3D) - podstawy AutoCAD 6: tworzenie elementarnych modeli w przestrzeni 3D. | 1 |
T-L-8 | Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (3D) - podstawy AutoCAD 7: tworzenie rysunków złożeniowych konstrukcji mechanicznych. | 1 |
T-L-9 | Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (3D) - podstawy AutoCAD 8: tworzenie rysunku wykonawczego na podstawie modelu metalowego elementu maszynowego. | 1 |
T-L-10 | Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (2D) - podstawy SolidWorks 1: tworzenie, edycja i import obiektów 2D. | 1 |
T-L-11 | Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (3D) - podstawy SolidWorks 2: tworzenie brył z ich rzutów prostokątnych. | 1 |
T-L-12 | Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (3D) - podstawy SolidWorks 3: tworzenie elementarnych modeli w przestrzeni 3D. | 1 |
T-L-13 | Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (3D) - podstawy SolidWorks 4: tworzenie rysunków złożeniowych konstrukcji mechanicznych. | 1 |
T-L-14 | Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (3D) - podstawy SolidWorks 5: tworzenie rysunku wykonawczego na podstawie modelu metalowego elementu maszynowego. | 1 |
T-L-15 | Opracowanie rysunku technicznego/wykonawczego - praca własna. | 1 |
T-L-16 | Wprowadzenie do ćwiczeń laboratoryjnych. Organizacja, regulamin i forma zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych z interaktywnego środowiska obliczeniowego. Wprowadzenie do MATLAB. | 1 |
T-L-17 | Ćwiczenie laboratoryjne z interaktywnego środowiska obliczeniowego. Operacje na wektorach i macierzach. | 2 |
T-L-18 | Ćwiczenie laboratoryjne z interaktywnego środowiska obliczeniowego. Wizualizacja danych. | 2 |
T-L-19 | Ćwiczenie laboratoryjne z interaktywnego środowiska obliczeniowego. Tworzenie własnych funkcji i skryptów. | 3 |
T-L-20 | Ćwiczenie laboratoryjne z interaktywnego środowiska obliczeniowego. Podstawowe metody analizy danych oraz praca na rozbudowanych typach danych. | 3 |
T-L-21 | Sprawdzian 1. | 1 |
27 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Znormalizowane elementy rysunku technicznego. Rzutowanie prostokątne i aksonometryczne. | 1 |
T-W-2 | Przedstawianie konstrukcji i elementów maszynowych poprzez widoki, przekroje. Uproszczenia rysunkowe. | 1 |
T-W-3 | Wymiarowanie elementów maszynowych. Tolerowanie wymiarów liniowych, kształtu i położenia. Pasowania w budowie maszyn. | 1 |
T-W-4 | Elementy rysunku elektrycznego-plany, schematy. | 2 |
T-W-5 | Podstawy posługiwania się narzędziami grafiki komputerowej. Zastosowanie oprogramowania AutoCAD w działalności inżynierskiej. | 2 |
T-W-6 | Zastosowanie oprogramowania SolidWorks w działalności inżynierskiej. | 1 |
T-W-7 | Rysunki wykonawcze części oraz rysunki złożeniowe zespołów maszynowych. Zaliczenie wykładu. | 1 |
T-W-8 | Interaktywne środowisko do obliczeń inżynierskich oraz symulacji komputerowych. Wstęp do oprogramowania MATLAB. | 1 |
T-W-9 | Zapoznanie się ze składnią języka oraz podstawowymi typami danych. | 2 |
T-W-10 | Podstawowe metody analizy danych. | 2 |
T-W-11 | Wizualizacja danych jedno- i wielowymiarowych. | 2 |
T-W-12 | Rozbudowane typy danych. | 1 |
T-W-13 | Przykłady zastosowania interaktywnego środowiska obliczeniowego do prac inżynierskich. Zaliczenie wykładu. | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych. | 27 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć oraz sporządzenie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych. | 46 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 18 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki zajęć oraz przygotowanie się do zaliczenia wykładu. | 32 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca/wykład informacyjny. |
M-2 | Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona po zakończeniu wykładów na podstawie wyniku testu z zaliczenia treści wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona po zakończeniu całego cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie samodzielnie przygotowanego i przedstawionego przez studenta sprawozdania z ćwiczeń. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona po zakończeniu całego cyklu ćwiczeć laboratoryjnych z interaktywnego środowiska obliczeniowego na podstawie odpowiedzi ustnej. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_B04_W01 Student zna i rozumie graficzne odwzorowanie konstrukcji poprzez rzutowanie prostokątne i aksonometryczne z wykorzystaniem widoków i przekrojów rysunkowych oraz zna zasady wymiarowania i oznaczania tolerancji wymiarów. | EL_1A_W06 | — | — | C-1, C-2 | T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-7 | M-1 | S-1 |
EL_1A_B04_W02 Student zna i rozumie połączenia oraz schematy elektryczne. | EL_1A_W06 | — | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
EL_1A_B04_W03 Student zna podstawowe metody analizy i wizualizacji danych oraz sposoby wykorzystania interaktywnego środowiska obliczeniowego do realizacji podstawowych zadań inżynierskich | EL_1A_W06 | — | — | C-8, C-7 | T-W-12, T-W-9, T-W-10, T-W-8, T-W-11, T-W-13 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_B04_U01 Student potrafi rysować połączenia oraz schematy elektryczne. | EL_1A_U08 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2 | M-2 | S-2 |
EL_1A_B04_U02 Student potrafi wykorzystać grafikę komputerową (AutoCAD/SolidWorks) do odwzorowania konstrukcji w technice 2D i 3D. | EL_1A_U08 | — | — | C-4 | T-L-11, T-L-6, T-L-8, T-L-10, T-L-7, T-L-12, T-L-13, T-L-15 | M-2 | S-2 |
EL_1A_B04_U03 Student potrafi sporządzić rysunek wykonawczy danej części maszynowej. | EL_1A_U08 | — | — | C-5 | T-L-14, T-L-9, T-L-15 | M-2 | S-2 |
EL_1A_B04_U04 Student potrafi wykorzystać środowisko MATLAB do realizacji prostych analiz danych. | EL_1A_U08 | — | — | C-9 | T-L-19, T-L-18, T-L-21, T-L-20, T-L-16, T-L-17 | M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_B04_K01 Student potrafi działać w obszarze wykonywania dokumentacji technicznej, rozumie potrzeby i zna możliwości dokształcania się w zakresie technik CAD w obszarze elektrotechniki. | EL_1A_K01 | — | — | C-6 | T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-L-16, T-L-11, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-10, T-L-7, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-2, T-L-9, T-L-15 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_B04_W01 Student zna i rozumie graficzne odwzorowanie konstrukcji poprzez rzutowanie prostokątne i aksonometryczne z wykorzystaniem widoków i przekrojów rysunkowych oraz zna zasady wymiarowania i oznaczania tolerancji wymiarów. | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia. |
3,0 | Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia. | |
3,5 | Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia. | |
4,0 | Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia. | |
4,5 | Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia. | |
5,0 | Student uzyskał powyżej 90% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia. | |
EL_1A_B04_W02 Student zna i rozumie połączenia oraz schematy elektryczne. | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia. |
3,0 | Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia. | |
3,5 | Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia. | |
4,0 | Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia. | |
4,5 | Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia. | |
5,0 | Student uzyskał powyżej 90% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia. | |
EL_1A_B04_W03 Student zna podstawowe metody analizy i wizualizacji danych oraz sposoby wykorzystania interaktywnego środowiska obliczeniowego do realizacji podstawowych zadań inżynierskich | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia. |
3,0 | Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia. | |
3,5 | Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia. | |
4,0 | Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia. | |
4,5 | Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia. | |
5,0 | Student uzyskał pomiędzy 91% a 100% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_B04_U01 Student potrafi rysować połączenia oraz schematy elektryczne. | 2,0 | Student nie złożył sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych lub student złożył sprawozdanie, w którym zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 0-50%. |
3,0 | Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 51-60%. | |
3,5 | Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 61-70%. | |
4,0 | Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 71-80%. | |
4,5 | Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 81-90%. | |
5,0 | Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 91-100%. | |
EL_1A_B04_U02 Student potrafi wykorzystać grafikę komputerową (AutoCAD/SolidWorks) do odwzorowania konstrukcji w technice 2D i 3D. | 2,0 | Student nie złożył sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych lub student złożył sprawozdanie, w którym zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 0-50%. |
3,0 | Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 51-60%. | |
3,5 | Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 61-70%. | |
4,0 | Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 71-80%. | |
4,5 | Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 81-90%. | |
5,0 | Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 91-100%. | |
EL_1A_B04_U03 Student potrafi sporządzić rysunek wykonawczy danej części maszynowej. | 2,0 | Student nie złożył sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych lub student złożył sprawozdanie, w którym zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 0-50%. |
3,0 | Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 51-60%. | |
3,5 | Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 61-70%. | |
4,0 | Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 71-80%. | |
4,5 | Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 81-90%. | |
5,0 | Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 91-100%. | |
EL_1A_B04_U04 Student potrafi wykorzystać środowisko MATLAB do realizacji prostych analiz danych. | 2,0 | Student uzyskał punktację poniżej 50% z pytań zadawanych podczas zaliczenia części laboratoryjnej. |
3,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zadawanych podczas zaliczenia części laboratoryjnej. | |
3,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zadawanych podczas zaliczenia części laboratoryjnej. | |
4,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zadawanych podczas zaliczenia części laboratoryjnej. | |
4,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zadawanych podczas zaliczenia części laboratoryjnej. | |
5,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zadawanych podczas zaliczenia części laboratoryjnej. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_B04_K01 Student potrafi działać w obszarze wykonywania dokumentacji technicznej, rozumie potrzeby i zna możliwości dokształcania się w zakresie technik CAD w obszarze elektrotechniki. | 2,0 | Student nie podejmuje działania w obszarze wykonywania dokumentacji technicznej. |
3,0 | Student bierze czynny udział w działaniu w obszarze wykonywania dokumentacji technicznej. | |
3,5 | Student bierze czynny udział w działaniu w obszarze wykonywania dokumentacji technicznej. Rozumie potrzeby dokształcania się w zakresie technik CAD w obszarze elektrotechniki. | |
4,0 | Student bierze czynny udział w działaniu w obszarze wykonywania dokumentacji technicznej. Rozumie potrzeby i zna możliwości dokształcania się w zakresie technik CAD w obszarze elektrotechniki. | |
4,5 | Student bierze czynny udział w działaniu w obszarze wykonywania dokumentacji technicznej. Rozumie potrzeby i zna możliwości dokształcania się w zakresie technik CAD w obszarze elektrotechniki, potrafi podać przykład. | |
5,0 | Student bierze czynny udział w działaniu w obszarze wykonywania dokumentacji technicznej. Rozumie potrzeby i zna możliwości dokształcania się w zakresie technik CAD w obszarze elektrotechniki, potrafi podać konkretne przykłady. |
Literatura podstawowa
- Michel K, Sapiński T, Czytam rysunek techniczny, WSiP, Warszawa, 1999, szóste
- Otto F., Otto E., Podręcznik geometrii wykreślnej, WNT, Warszawa, 2000
- Dobrzański T., Rysunek Techniczny Maszynowy, WNT, 2004
- Mrozek B., Mrozek Z., MATLAB i Simulink. Poradnik użytkownika. Wydanie IV., Helion, ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice, 2018, IV
Literatura dodatkowa
- Pikoń A., Pierwsze kroki AutoCAD 2009 PL, Helion, 2009
- Larose D., Odkrywanie wiedzy z danych, PWN, Warszawa, 2006
- Wilke C., Podstawy wizualizacji danych, Helion, ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice, 2020