Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N1)
Sylabus przedmiotu Podstawy algorytmizacji i programowania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy algorytmizacji i programowania | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki Stosowanej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Grochowalska <Barbara.Szymanik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Baniukiewicz <Piotr.Baniukiewicz@zut.edu.pl>, Maciej Burak <Maciej.Burak@zut.edu.pl>, Katarzyna Cichoń <Katarzyna.Cichon@zut.edu.pl>, Irena Karpik <Irena.Karpik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw informatyki w zakresie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami informatyki. |
C-2 | Zapoznanie studentów z zakresem technik programowania strukturalnego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Pierwszy program. Deklaracje zmiennych, wczytywanie i wyświetlanie danych. Kompilacja | 1 |
T-L-2 | Operatory, wyrażenia arytmetyczne, logiczne, bitowe, funkcje matematyczne | 1 |
T-L-3 | Instrukcje warunkowe | 1 |
T-L-4 | Instrukcje sterujące | 1 |
T-L-5 | Tablice jedno i dwuwymiarowe | 2 |
T-L-6 | Struktury i unie | 2 |
T-L-7 | Sprawdzian nr 1 | 1 |
T-L-8 | Wskaźniki i referencje | 1 |
T-L-9 | Dynamiczna alokacja pamięci | 1 |
T-L-10 | Funkcje - wprowadzenie | 1 |
T-L-11 | Funkcje – wskaźnik i referencja jako argument funkcji | 1 |
T-L-12 | Funkcje obsługujące typ tablicowy | 1 |
T-L-13 | Rekurencja | 1 |
T-L-14 | Czytanie i pisanie do plików | 1 |
T-L-15 | Sprawdzian nr 2, zaliczenie laboratoriów | 2 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowa struktura programu | 1 |
T-W-2 | Dyrektywy preprocesora, pliki nagłówkowe, linkowanie bibliotek | 1 |
T-W-3 | Typy, konwersje typów i operatory | 1 |
T-W-4 | Operacje wy/we, wyrażenia arytmetyczne, łańcuchy znaków | 1 |
T-W-5 | Instrukcje warunkowe | 1 |
T-W-6 | Iteracyjne instrukcje sterujące | 1 |
T-W-7 | Agregacja danych – tablice | 2 |
T-W-8 | Agregacja danych - struktury i unie | 1 |
T-W-9 | Wskaźniki i referencje | 1 |
T-W-10 | Zarządzanie pamięcią – stos i sterta | 2 |
T-W-11 | Modularyzacja programu - funkcje | 2 |
T-W-12 | Funkcje inline, przeciążanie nazw funkcji | 1 |
T-W-13 | Podstawowe algorytmy – obsługa danych tablicowych, rekurencja | 2 |
T-W-14 | Strumienie - obsługa strumieni wejścia i wyjścia, czytanie i pisanie do plików | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 10 |
A-L-3 | Samodzielne wykonywanie programów w domu. | 10 |
A-L-4 | Przygotowanie do sprawdzianów. | 10 |
A-L-5 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć (utrwalanie i powtarzanie materiału) | 17 |
A-W-3 | Praca własna z literaturą | 19 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 19 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z przykładami |
M-2 | Praca w laboratorium komputerowym. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie laboratorium. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian końcowy z wykładów. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_B02_W01 Ma wiedzę w zakresie binarnego kodowania podstawowych, ustandaryzowanych typów danych. | EL_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-2 |
EL_1A_B02_W02 Ma wiedzę w zakresie zasad tworzenia algorytmów obliczeniowych. | EL_1A_W02 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-8, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-2 |
EL_1A_B02_W03 Ma wiedzę w zakresie technik programowania | EL_1A_W02 | — | — | C-2 | T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_B02_U01 Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego | EL_1A_U08 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-2 | S-1, S-3 |
EL_1A_B02_U02 Student samodzielnie potrafi zaimplementować złożony algorytm z wykorzystaniem narzędzi programowania strukturalnego. | EL_1A_U08 | — | — | C-2 | T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15 | M-2 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_B02_W01 Ma wiedzę w zakresie binarnego kodowania podstawowych, ustandaryzowanych typów danych. | 2,0 | Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych. |
3,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 50-59% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych. | |
3,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 60-69% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych. | |
4,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 70-79% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych. | |
4,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 80-89% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych. | |
5,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 90-100% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych. | |
EL_1A_B02_W02 Ma wiedzę w zakresie zasad tworzenia algorytmów obliczeniowych. | 2,0 | Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych. |
3,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 50-59% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych. | |
3,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 60-69% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych. | |
4,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 70-79% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych. | |
4,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 80-89% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych. | |
5,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 90-100% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych. | |
EL_1A_B02_W03 Ma wiedzę w zakresie technik programowania | 2,0 | Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych. |
3,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 50-59% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych. | |
3,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 60-69% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych. | |
4,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 70-79% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych. | |
4,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 80-89% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych. | |
5,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 90-100% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_B02_U01 Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego | 2,0 | Student uzyskał punktację poniżej 50% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium. |
3,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 50-59% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium. | |
3,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 60-69% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium. | |
4,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 70-79% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium. | |
4,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 80-89% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium. | |
5,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 90-100% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium. | |
EL_1A_B02_U02 Student samodzielnie potrafi zaimplementować złożony algorytm z wykorzystaniem narzędzi programowania strukturalnego. | 2,0 | Student uzyskał punktację poniżej 50% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium. |
3,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 50-59% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium. | |
3,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 60-69% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium. | |
4,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 70-79% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium. | |
4,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 80-89% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium. | |
5,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 90-100% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium. |
Literatura podstawowa
- Jerzy Grębosz, Symfonia C++, Edition 2000, 2008
- Piotr Wróblewski, Algorytmy struktury danych i techniki programowania, Helion, Gliwice, 2001, 2
- L.Banachowski, K.Diks, W.Rytter, Algorytmy i struktury danych, WNT-Wydawnictwa Naukowo-Techniczne Sp.z o.o., 2006
Literatura dodatkowa
- Thomas H. Cormen, Charles E. Leiserson, Ronald L. Rivest, Clifford Stein, Wprowadzenie do algorytmów, Wydawnictwa Naukowo - Techniczne, 2004