Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Wystąpienia publiczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wystąpienia publiczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Wysokich Napięć i Elektroenergetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Zenker <Marek.Zenker@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna typowa dla absolwentów szkoły ponadgimnazjalnej
W-2Elementy wiedzy z zakresu psychologii i filozofii typowej dla szkoły średniej
W-3Podstawowa znajomość informatyki i programów z grupy Office

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie przez studenta wiedzy związanej z realizowanymi treściami programowymi
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu przygotowywania wystapień publicznych
C-3Prowadzenie prezentacji dotyczacej pracy inżynierskiej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wpływ starannego czytania, wyraźnej i poprawnej wymowy, płynności, odpowiednich pauz oraz akcentu zdaniowego na jakość wystąpień publicznych1
T-W-2Podkreslanie głównych myśli, odpowiednia siła głosu, modulacja, zapał, gesty i mimika, kontakt wzrokowy, stosowny wygląd ważnymi elementami przemówień1
T-W-3Korzystanie podczas wystąpień z mikrofonu, komputera, pomocy wizualnych, projektora i technik multimedialnych1
T-W-4Dobór słów, korzystanie ze szkicu, logiczne uprzadkowanie materiału, przemawianie z głowy, styl konwersacyjny, brzmienie głosu1
T-W-5Dobre maniery - savoir vivre1
T-W-6Test osobowości MBTI1
T-W-7Wstęp wzbudzający zainteresowanie, odpowiednie rozwinięcie, skuteczne zakończenie1
T-W-8Sposoby radzenia ze stresem i tremą1
T-W-9Wystąpienia publiczne przygotowane przez słuchaczy - analiza błędów, ocena, kwalifikacje, pomoc Zaliczenie wykładu1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie wystąpienia publicznego na temat pracy inzynierskiej (zaliczenie)6
A-W-3Autoanaliza błędów autorskiego wystapienia publicznego4
A-W-4Przygotowanie wykładu lub referatu na wybrany temat popularno - naukowy (zaliczenie)6
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wystapienie publiczne studenta na dany temat
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_O16-01_W01
Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej. Student ma podstawową wiedzę na temat: starannego czytania, wyraźnej wymowy, odpowiedniego stosowania pauz, modulacji, stosowania gestów i mimiki, kontaktu wzrokowego. Zna zasadę działania komputera i projektora. Wie co to jest szkic wystapienia publicznego. Jest w stanie wymienić główne częsci każdego występienia.
EL_1A_W09C-2, C-1, C-3T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-8M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_O16-01_U01
Student potrafi przygotować i przedstawić krótką prezentację poświęconą wynikom realizacji zadania inżynierskiego. Prezentację przygotuje przy pomocy komputera. Umie przygotować rękopis dotyczacy prezentacji.
EL_1A_U03C-2, C-1, C-3T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_O16-01_K01
Ma pewną świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu - między innymi poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczacych osiągnięć elektryki i innych aspektów działalności inżyniera - elektryka, podejmuje dostateczne starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
EL_1A_K02C-3T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_O16-01_W01
Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej. Student ma podstawową wiedzę na temat: starannego czytania, wyraźnej wymowy, odpowiedniego stosowania pauz, modulacji, stosowania gestów i mimiki, kontaktu wzrokowego. Zna zasadę działania komputera i projektora. Wie co to jest szkic wystapienia publicznego. Jest w stanie wymienić główne częsci każdego występienia.
2,0Student uzyskał pomiędzy 0 a 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 51 a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_O16-01_U01
Student potrafi przygotować i przedstawić krótką prezentację poświęconą wynikom realizacji zadania inżynierskiego. Prezentację przygotuje przy pomocy komputera. Umie przygotować rękopis dotyczacy prezentacji.
2,0Student uzyskał pomiędzy 0 a 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 51 a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_O16-01_K01
Ma pewną świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu - między innymi poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczacych osiągnięć elektryki i innych aspektów działalności inżyniera - elektryka, podejmuje dostateczne starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
2,0Student uzyskał pomiędzy 0 a 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 51 a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia

Literatura podstawowa

  1. Mark Leary, Wywieranie wrażenia na innych – o sztuce autoprezentacji, GWP, Gdańsk, 1999
  2. Christopher Turk, Sztuka przemawiania, Astrum, 2003
  3. Tim Hindle, Sztuka prezentacji, Wiedza i Życie, 2000
  4. Tom Negrino, PowerPoint. Tworzenie prezentacji. Projekty, Helion, 2005

Literatura dodatkowa

  1. A. Pease, Język ciała, gestów i zachowań, Kraków, 1992
  2. A. J. Bierach, Komunikacja niewerbalna – sztuka czytania z twarzy, ASTRUM, Wrocław, 1997

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wpływ starannego czytania, wyraźnej i poprawnej wymowy, płynności, odpowiednich pauz oraz akcentu zdaniowego na jakość wystąpień publicznych1
T-W-2Podkreslanie głównych myśli, odpowiednia siła głosu, modulacja, zapał, gesty i mimika, kontakt wzrokowy, stosowny wygląd ważnymi elementami przemówień1
T-W-3Korzystanie podczas wystąpień z mikrofonu, komputera, pomocy wizualnych, projektora i technik multimedialnych1
T-W-4Dobór słów, korzystanie ze szkicu, logiczne uprzadkowanie materiału, przemawianie z głowy, styl konwersacyjny, brzmienie głosu1
T-W-5Dobre maniery - savoir vivre1
T-W-6Test osobowości MBTI1
T-W-7Wstęp wzbudzający zainteresowanie, odpowiednie rozwinięcie, skuteczne zakończenie1
T-W-8Sposoby radzenia ze stresem i tremą1
T-W-9Wystąpienia publiczne przygotowane przez słuchaczy - analiza błędów, ocena, kwalifikacje, pomoc Zaliczenie wykładu1
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie wystąpienia publicznego na temat pracy inzynierskiej (zaliczenie)6
A-W-3Autoanaliza błędów autorskiego wystapienia publicznego4
A-W-4Przygotowanie wykładu lub referatu na wybrany temat popularno - naukowy (zaliczenie)6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_O16-01_W01Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej. Student ma podstawową wiedzę na temat: starannego czytania, wyraźnej wymowy, odpowiedniego stosowania pauz, modulacji, stosowania gestów i mimiki, kontaktu wzrokowego. Zna zasadę działania komputera i projektora. Wie co to jest szkic wystapienia publicznego. Jest w stanie wymienić główne częsci każdego występienia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W09Zna podstawowe zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu przygotowywania wystapień publicznych
C-1Zdobycie przez studenta wiedzy związanej z realizowanymi treściami programowymi
C-3Prowadzenie prezentacji dotyczacej pracy inżynierskiej
Treści programoweT-W-2Podkreslanie głównych myśli, odpowiednia siła głosu, modulacja, zapał, gesty i mimika, kontakt wzrokowy, stosowny wygląd ważnymi elementami przemówień
T-W-7Wstęp wzbudzający zainteresowanie, odpowiednie rozwinięcie, skuteczne zakończenie
T-W-4Dobór słów, korzystanie ze szkicu, logiczne uprzadkowanie materiału, przemawianie z głowy, styl konwersacyjny, brzmienie głosu
T-W-1Wpływ starannego czytania, wyraźnej i poprawnej wymowy, płynności, odpowiednich pauz oraz akcentu zdaniowego na jakość wystąpień publicznych
T-W-3Korzystanie podczas wystąpień z mikrofonu, komputera, pomocy wizualnych, projektora i technik multimedialnych
T-W-5Dobre maniery - savoir vivre
T-W-6Test osobowości MBTI
T-W-8Sposoby radzenia ze stresem i tremą
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie
S-1Ocena formująca: Wystapienie publiczne studenta na dany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał pomiędzy 0 a 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 51 a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_O16-01_U01Student potrafi przygotować i przedstawić krótką prezentację poświęconą wynikom realizacji zadania inżynierskiego. Prezentację przygotuje przy pomocy komputera. Umie przygotować rękopis dotyczacy prezentacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U03Potrafi samodzielnie planować i realizować proces uczenia się przez cale życie, a także motywować innych do stałego samodoskonalenia.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu przygotowywania wystapień publicznych
C-1Zdobycie przez studenta wiedzy związanej z realizowanymi treściami programowymi
C-3Prowadzenie prezentacji dotyczacej pracy inżynierskiej
Treści programoweT-W-2Podkreslanie głównych myśli, odpowiednia siła głosu, modulacja, zapał, gesty i mimika, kontakt wzrokowy, stosowny wygląd ważnymi elementami przemówień
T-W-7Wstęp wzbudzający zainteresowanie, odpowiednie rozwinięcie, skuteczne zakończenie
T-W-4Dobór słów, korzystanie ze szkicu, logiczne uprzadkowanie materiału, przemawianie z głowy, styl konwersacyjny, brzmienie głosu
T-W-1Wpływ starannego czytania, wyraźnej i poprawnej wymowy, płynności, odpowiednich pauz oraz akcentu zdaniowego na jakość wystąpień publicznych
T-W-3Korzystanie podczas wystąpień z mikrofonu, komputera, pomocy wizualnych, projektora i technik multimedialnych
T-W-5Dobre maniery - savoir vivre
T-W-6Test osobowości MBTI
T-W-8Sposoby radzenia ze stresem i tremą
T-W-9Wystąpienia publiczne przygotowane przez słuchaczy - analiza błędów, ocena, kwalifikacje, pomoc Zaliczenie wykładu
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wystapienie publiczne studenta na dany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał pomiędzy 0 a 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 51 a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_O16-01_K01Ma pewną świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu - między innymi poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczacych osiągnięć elektryki i innych aspektów działalności inżyniera - elektryka, podejmuje dostateczne starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_K02Jest gotów do kształtowania i stosowania postaw prospołecznych: humanizmu, tolerancji, otwartości i współpracy oraz efektywnego komunikowania się, inicjowania działań i uczestnictwa w działalności na rzecz środowiska społecznego, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-3Prowadzenie prezentacji dotyczacej pracy inżynierskiej
Treści programoweT-W-2Podkreslanie głównych myśli, odpowiednia siła głosu, modulacja, zapał, gesty i mimika, kontakt wzrokowy, stosowny wygląd ważnymi elementami przemówień
T-W-7Wstęp wzbudzający zainteresowanie, odpowiednie rozwinięcie, skuteczne zakończenie
T-W-4Dobór słów, korzystanie ze szkicu, logiczne uprzadkowanie materiału, przemawianie z głowy, styl konwersacyjny, brzmienie głosu
T-W-1Wpływ starannego czytania, wyraźnej i poprawnej wymowy, płynności, odpowiednich pauz oraz akcentu zdaniowego na jakość wystąpień publicznych
T-W-3Korzystanie podczas wystąpień z mikrofonu, komputera, pomocy wizualnych, projektora i technik multimedialnych
T-W-5Dobre maniery - savoir vivre
T-W-6Test osobowości MBTI
T-W-8Sposoby radzenia ze stresem i tremą
T-W-9Wystąpienia publiczne przygotowane przez słuchaczy - analiza błędów, ocena, kwalifikacje, pomoc Zaliczenie wykładu
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wystapienie publiczne studenta na dany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał pomiędzy 0 a 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 51 a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia