Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N1)
Sylabus przedmiotu Aspekty prawne przedsiębiorczości:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Aspekty prawne przedsiębiorczości | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Wysokich Napięć i Elektroenergetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Mrozik <Andrzej.Mrozik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe pojęcia i wiadomości z zakresu prawa, ekonomiki i zarządzania przedsiębiorstwem w zakresie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studenta podstawowej wiedzy z zakresu zarządzania i ekonomiki przedsiębiorstw branży elektromaszynowej oraz tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczosci. |
C-2 | Celem jest zapoznanie studentów z problematyką makro i mikroekonomiczną otoczenia i ich wpływem na zarządzanie przedsiębiorstwami. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Gospodarka rynkowa i konkurencyjność. Wzrost gospodarczy. | 2 |
T-W-2 | Prawo gospodarcze i handlowe. Podmioty gospodarcze. | 3 |
T-W-3 | Ruch okrężny. | 1 |
T-W-4 | Pojęcie przedsiębiorcy. Podejście, istota, wymiary i komponenty przedsiębiorczości. | 2 |
T-W-5 | Przedsiębiorstwo. Formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw. | 3 |
T-W-6 | Wybrane modele przedsiębiorczości. Koncepcja strategicznej przedsiębiorczości. | 2 |
T-W-7 | Motywy i uwarunkowania działań przedsiębiorczych. Charakterystyka form indywidualnej przedsiębiorczości - gospodarstwa domowe. | 2 |
T-W-8 | Rola przedsiębiorcy-innowatora. Przedsiębiorczość jako forma innowacyjnego działania. | 1 |
T-W-9 | Charakterystyka innowacyjności. Pojęcie innowacji: źródła, absorpcja i dyfuzja innowacji. Zaliczenie wykładu. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Obecność na zajęciach | 18 |
A-W-2 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów | 32 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Forma podawcza wykłady z wykorzystaniem technik audiowizualnych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test (sprawdzian pisemny) oraz ocena bieżącej aktywności studenta na zajęciach. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_A10.1_W01 Student zdobywa wiedzę o problemach makroekonomicznych państwa i mikroekonomicznych w zarządzaniu przedsiębiorstwami produkcyjno-usługowymi | EL_1A_W08, EL_1A_W09 | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5 | M-1 | S-1 |
EL_1A_O11-01_W01 Student zna ogólne zasady przedsiębiorczości i działań innowacyjnych w stopniu podstawowym. Posiada elementarną wiedzę prawną z zakresu tworzenia i zarządzania przedsiębiorstwem oraz prowadzenia indywidualnej dzialalności gospodarczej. | EL_1A_W09, EL_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-8, T-W-4, T-W-7, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_A10.1_U01 Potrafi posługiwać się rachunkiem ekonomicznym przy ocenie podejmowanych przedsięwzięć technicznych, dostrzegając znaczenie aspektów społecznych i organizacyjnych | EL_1A_U10 | — | — | C-2, C-1 | T-W-8, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-6, T-W-1, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_A10.1_K01 Student ma świadomość pozatechnicznych aspektów działalności inżyniera. Rozumie również wpływ prawnych aspektów przedsiębiorczości na wykonywany zawód. | EL_1A_K02, EL_1A_K03 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-3, T-W-8, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_A10.1_W01 Student zdobywa wiedzę o problemach makroekonomicznych państwa i mikroekonomicznych w zarządzaniu przedsiębiorstwami produkcyjno-usługowymi | 2,0 | Student uzyskał punktację poniżej 50% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
3,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
3,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
5,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
EL_1A_O11-01_W01 Student zna ogólne zasady przedsiębiorczości i działań innowacyjnych w stopniu podstawowym. Posiada elementarną wiedzę prawną z zakresu tworzenia i zarządzania przedsiębiorstwem oraz prowadzenia indywidualnej dzialalności gospodarczej. | 2,0 | Student uzyskał punktację poniżej 50% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
3,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
3,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
5,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_A10.1_U01 Potrafi posługiwać się rachunkiem ekonomicznym przy ocenie podejmowanych przedsięwzięć technicznych, dostrzegając znaczenie aspektów społecznych i organizacyjnych | 2,0 | Student uzyskał punktację poniżej 50% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego |
3,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
3,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
5,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_A10.1_K01 Student ma świadomość pozatechnicznych aspektów działalności inżyniera. Rozumie również wpływ prawnych aspektów przedsiębiorczości na wykonywany zawód. | 2,0 | Student nie ma świadomości pozatechnicznych aspektów działalności inżyniera. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
3,0 | Student ma świadomość pozatechnicznych aspektów działalności inżyniera. Rozumie również wpływ prawnych aspektów przedsiębiorczości na wykonywany zawód. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student ma świadomość pozatechnicznych aspektów działalności inżyniera. Rozumie również wpływ prawnych aspektów przedsiębiorczości na wykonywany zawód. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student ma świadomość pozatechnicznych aspektów działalności inżyniera. Rozumie również wpływ prawnych aspektów przedsiębiorczości na wykonywany zawód. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student ma świadomość pozatechnicznych aspektów działalności inżyniera. Rozumie również wpływ prawnych aspektów przedsiębiorczości na wykonywany zawód. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student ma świadomość pozatechnicznych aspektów działalności inżyniera. Rozumie również wpływ prawnych aspektów przedsiębiorczości na wykonywany zawód. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
Literatura podstawowa
- Duraj J., Papiernik-Wojdera M., Przedsiębiorczość i innowacyjność, Difin, Warszawa, 2010, pierwsze
Literatura dodatkowa
- Kraśnicka T., Koncepcja rozwoju przedsiebiorczości ekonomicznej i pozaekonomicznej, Akademii Ekonomicznej, Katowice, 2002, pierwsze
- Drucker P.F., Zarządzanie w czasach burzliwych, Nowoczesność-Czytelnik Akademia Ekonomiczna, Kraków, 1995, drugie
- Macias Jan, Przedsiębiorczość jako kluczowy czynnik zmian, Problemy Jakości, Warszawa, 2010, nr4/2010