Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty uczenia się | EL_1A_O05-01_W01 | Ma wiedzę z zakresu bezpiecznego i higienicznego trybu funkcjonowania w miejscu pracy. Zna przepisy obowiązujące pracodawce i pracownika w zakresie BHP. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | EL_1A_W02 | Ma wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z kierunkiem elektrotechnika. |
---|
Cel przedmiotu | C-1 | Uzyskanie podstawowej wiedzy nt. bezpieczeństwa i higieny pracy niezbędnej oraz do zarządzania ludźmi w zakresie poprawnej organizacji pracy i właściwego wykorzystania narzędzi pracy. |
---|
C-2 | Umiejętność identyfikacji czynników potencjalnie niebezpiecznych, szkodliwych lub uciążliwych oraz ich eliminacji lub ograniczania skutków. |
C-3 | Umięjętność organizacji bezpiecznych warunków pracy. |
Treści programowe | T-W-3 | Wybrane czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe. Charakterystyka zagrożeń, pomiaru i zapobiegania. |
---|
T-W-2 | Obowiązki pracodawcy w zakresie szkoleń bhp, badań okresowych i kontrolnych. Profilaktyka i higiena w miejscu pracy. |
T-W-1 | Zagadnienia wprowadzające, pojęcie bezpieczeństwa pracy i higieny pracy. Ergonomia a BHP. Podstawowe obowiązki pracodawcy i pracownika w zakresie bhp. Instytucje nadzoru nad warunkami pracy. |
T-W-5 | Podstawowe pojęcia związane z ryzykiem w miejscu pracy. Ryzyko zawodowe jako wypadkowa prawdopodobieństwa występowania zagrożeń i ciężaru następstw. Układ: zagrożenie – wypadek – szkoda – awaria systemu. Prace szczególnie niebezpieczne. Zasady organizacji bezpiecznej pracy. |
T-W-4 | Maszyny i urządzenia techniczne - minimalne wymagania dotyczące maszyn. Zabezpieczenia techniczne urządzeń.
Ergonomia maszyn i narzędzi. |
T-W-6 | Ocena ryzyka zawodowego. Ujęcie ryzyka zawodowego na podstawie PN-N-18001:2004.
Listy kontrolne - jako narzędzie weryfikacji ergonomii i przestrzegania zasad BHP. |
T-W-7 | Środki ochrony indywidualnej - odzież ochronna i odzież robocza.
Zaliczenie wykładu. |
Metody nauczania | M-2 | Metody problemowe i aktywizujące (wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna). |
---|
M-4 | Metody praktyczne (pokaz). |
M-1 | Metody podające (opis, anegdota, wyjaśnianie). |
M-3 | Metody eksponujące (film, ekspozycja). |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Dyskusja oraz omawianie studiów przypadku w trakcie wykładu konwersatoryjnego. Aktywność studenta nagradzana jest możliwością podniesienia oceny końcowej, pod warunkiem uzyskania pozytywnego zaliczenia końcowego. |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: Test jednokrotnego wyboru lub praca wg podanego wzoru (z zakresu oceny ryzyka zawodowego) - jedna z dwóch form zaliczenia końcowego podawana jest studentom na pierwszych zajęciach. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Nie posiada wiedzy z zakresu bezpiecznego i higienicznego trybu funkcjonowania w miejscu pracy. Nie zna przepisów obowiązujących pracodawcę i pracownika w zakresie BHP. |
3,0 | Posiada podstawową wiedzę z zakresu bezpiecznego i higienicznego trybu funkcjonowania w miejscu pracy. Zna przepisy obowiązujące pracodawce i pracownika w zakresie BHP. |
3,5 | Posiada wiedzę z zakresu bezpiecznego i higienicznego trybu funkcjonowania w miejscu pracy. Zna przepisy obowiązujące pracodawce i pracownika w zakresie BHP. |
4,0 | Posiada wiedzę z zakresu bezpiecznego i higienicznego trybu funkcjonowania w miejscu pracy. Zna przepisy obowiązujące pracodawcę i pracownika w zakresie BHP i potrafi je stosować w praktyce. |
4,5 | Posiada wiedzę z zakresu bezpiecznego i higienicznego trybu funkcjonowania w miejscu pracy. Dobrze zna przepisy obowiązujące pracodawcę i pracownika w zakresie BHP i swobodnie stosuje je w praktyce. |
5,0 | Posiada dużą wiedzę z zakresu bezpiecznego i higienicznego trybu funkcjonowania w miejscu pracy. Bardzo dobrze zna przepisy obowiązujące pracodawcę i pracownika w zakresie BHP i swobodnie stosuje je w praktyce. |