Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S2)
specjalność: Systemy sterowania procesami przemysłowymi
Sylabus przedmiotu Narzędzia informatyczne wspomagające projektowanie układów sterowania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Narzędzia informatyczne wspomagające projektowanie układów sterowania | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Przetwarzania Sygnałów i Inżynierii Multimedialnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jarosław Fastowicz <jaroslaw.fastowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Paweł Dworak <Pawel.Dworak@zut.edu.pl>, Paweł Waszczuk <Pawel.Waszczuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z matematyki, informatyki, podstaw automatyki, techniki mikroprocesorowej, cyfrowego przetwarzania sygnałów, narzędzi symulacji komputerowej układów dynamicznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nauczenie studentów projektowania rozwiązań wspomagających projektowanie układów sterowania. |
C-2 | Zapoznanie studentów z nowoczesnymi narzędziami informatycznymi wspomagającymi projektowanie układów sterowania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Modelowanie 3D - praca z wybranym programem typu CAD | 3 |
T-L-2 | Modelowanie obudowy dla wybranego projektumodułu elektronicznego i/lub płytki PCB. | 6 |
T-L-3 | Projekt wybranego rodzaju drukarki 3D. | 6 |
T-L-4 | Kompilacja opragramowanie firmware dla drukarek 3D | 3 |
T-L-5 | Skanowanie 3D z wykorzystaniem metody lub metod poznanych na wykładzie. | 9 |
T-L-6 | Wizualizacja i symulacja ruchu lub kinematyki w wybranym programie CAD lub innym programie specjalistycznym. | 9 |
T-L-7 | Praca z układami reprogramowalnymi lub ich symulatorami w projektowaniu układów sterowania. | 8 |
T-L-8 | Zaliczenie | 1 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Modelowanie 3D pod kątem optymalizacji do druku 3D. | 2 |
T-W-2 | Modelowanie obudowy elektroniki na bazie projektu płytki PCB. | 1 |
T-W-3 | Technologie przyrostowe - rodzaje i budowa drukarek 3D oraz materiały do druku. | 3 |
T-W-4 | Drukarki FDM - firmware. | 1 |
T-W-5 | Drukarki FDM - przygotowanie modelu do wydruku. | 1 |
T-W-6 | Skanery 3D - dostępne rozwiązania na rynku, metody wizyjne i fotogrametria. | 3 |
T-W-7 | Modelowanie 3D CAD - kinematyka i symulacja ruchu. | 2 |
T-W-8 | Zastosowanie mikrokontrolerów i ich symulatorów, jako narzędzi do projektowania układów sterowania. Zaliczenie wykładów. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Zapoznanie się z materiałami dostępnymi w Internecie | 3 |
A-L-2 | Udział w zajęciach | 45 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdań | 5 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
55 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Studia literaturowe, zapoznanie z materiałami dostępnymi w internecie | 5 |
A-W-2 | Udział w zajęciach | 15 |
20 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Pokaz |
M-3 | Dyskusja |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena stopnia realizacji założonych celów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena testu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_2A_C08_W01 Zna zaawansowane metody modelowania i symulacji złożonych układów technicznych z użyciem najnowocześniejszych narzędzi informatycznych. | AR_2A_W10 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5 | M-1, M-3, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_2A_C08_U01 Potrafi: - zaproponować, skonfigurować i zaimplementować odpowiedni układ kontrolno-pomiarowy, - wykonać symulację z wizualizacją 3D badanego urządzenia automatyki | AR_2A_U05 | — | — | C-1, C-2 | T-L-8, T-L-1, T-L-3 | M-4 | S-1, S-2 |
AR_2A_C08_U02 Potrafi: - wykorzystując odpowiednie narzędzia informatyczne, projektować i programować rozwiązania do prawidłowego działania układów sterowania, | AR_2A_U02 | — | — | C-1, C-2 | T-L-8, T-L-2, T-L-4, T-L-7 | M-4 | S-1, S-2 |
AR_2A_C08_U03 Potrafi: - wykorzystując odpowiednie narzędzia informatyczne modelować i symulować systemy techniczne, | AR_2A_U14 | — | — | C-2 | T-L-8, T-L-5, T-L-6 | M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_2A_C08_W01 Zna zaawansowane metody modelowania i symulacji złożonych układów technicznych z użyciem najnowocześniejszych narzędzi informatycznych. | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. |
3,0 | Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
3,5 | Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
4,0 | Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
4,5 | Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
5,0 | Student uzyskał powyżej 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_2A_C08_U01 Potrafi: - zaproponować, skonfigurować i zaimplementować odpowiedni układ kontrolno-pomiarowy, - wykonać symulację z wizualizacją 3D badanego urządzenia automatyki | 2,0 | Jedna z form ocen wynosi 2,0 (ndst). |
3,0 | Średnia z form ocen jest w zakresie 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do 2 miejsc po przecinku). | |
3,5 | Średnia z form ocen jest w zakresie 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do 2 miejsc po przecinku). | |
4,0 | Średnia z form ocen jest w zakresie 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do 2 miejsc po przecinku). | |
4,5 | Średnia z form ocen jest w zakresie 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do 2 miejsc po przecinku). | |
5,0 | Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do 2 miejsc po przecinku). | |
AR_2A_C08_U02 Potrafi: - wykorzystując odpowiednie narzędzia informatyczne, projektować i programować rozwiązania do prawidłowego działania układów sterowania, | 2,0 | Jedna z form ocen wynosi 2,0 (ndst). |
3,0 | Średnia z form ocen jest w zakresie 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do 2 miejsc po przecinku). | |
3,5 | Średnia z form ocen jest w zakresie 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do 2 miejsc po przecinku). | |
4,0 | Średnia z form ocen jest w zakresie 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do 2 miejsc po przecinku). | |
4,5 | Średnia z form ocen jest w zakresie 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do 2 miejsc po przecinku). | |
5,0 | Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do 2 miejsc po przecinku). | |
AR_2A_C08_U03 Potrafi: - wykorzystując odpowiednie narzędzia informatyczne modelować i symulować systemy techniczne, | 2,0 | Jedna z form ocen wynosi 2,0 (ndst). |
3,0 | Średnia z form ocen jest w zakresie 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do 2 miejsc po przecinku). | |
3,5 | Średnia z form ocen jest w zakresie 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do 2 miejsc po przecinku). | |
4,0 | Średnia z form ocen jest w zakresie 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do 2 miejsc po przecinku). | |
4,5 | Średnia z form ocen jest w zakresie 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do 2 miejsc po przecinku). | |
5,0 | Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do 2 miejsc po przecinku). |
Literatura podstawowa
- Producent wybranego oprogramowania CAD, Strony internetowe i dokumentacja techniczna dla wybranego środowiska
- Ben Redwood, Filemon Schöffer, Brian Garret, The 3D Printing Handbook: Technologies, Design and Applications, 3D Hubs, Amsterdam, The Netherlands, 2017, 978-9082748505
- Tatiana Reinhard, Bertier Luyt, Samuel N. Bernier, Design for 3D Printing: Scanning, Creating, Editing, Remixing, and Making in Three Dimensions, Maker Media, 2015, 978-1457187360
- Ondřej Stříteský, Podstawy Druku 3D z Josefem Prusą, Prusa Research a.s., Praga, Czechy, 2020
Literatura dodatkowa
- National Instruments, Strony internetowe producentów systemów automatyki, 2013